Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Trei servicii publice… dar ce diferență între ele! Cât de greu am ieșit la lumină după ce am fost nevoită să schimb contractele de utilități

Facturi online

Foto: Guliver Getty Images

De unde se vede că nu numai față de alte țări din UE, ci și în societatea (informatică) românească se evoluează cu mai multe viteze!

În ultima vreme, în urma unui trist eveniment, a trebuit sa trec pe numele meu contractele de utilități pentru un apartament din casa bunicilor de la Sinaia, recuperat după lupte... seculare cu justiția, care au durat zece ani (deși fusese luat de stat fără titlu).

Pasul unu: pentru gaze, la ENGIE a mers perfect: birou la București la Plaza Romania, nicio coadă, contractul semnat cu mouse-ul pe loc, primit prin e-mail, plătit factura prin myEngie, o plăcere (chiar dacă gazele sunt cam scumpe)!

Pasul doi: pentru TV și internet, alt sistem, dar după ce n-am reușit singură am obținut telefonic cont myUPC pentru plata electronică a facturii (mobilul îl plătim mai de mult cu cardul pe internet, cu parola de securitate trimisă prin sms de bancă).

Pasul trei – de fapt... mai mulți pași: pentru lumină, sediul cel mai apropiat al Electricafurnizare numai la Bușteni (cu plăcerea aferentă a traficului Sinaia-Bușteni-retur, în lipsa autostrăzii tot promise). Condiție firească pentru schimbarea de client: achitarea restanței clientei precedente. Ura! și Electricafurnizare are sistem my... Numai că înregistrarea plății a durat câteva zile, timp în care banca a blocat suma (noroc că era infimă). În fine, primit după un timp prin e-mail contractul, semnat, scanat, retrimis, primit noua factură pe numele meu. Acu-i-acu! Altă luptă, care, este drept, de data asta n-a durat decât câteva zile de intens schimb de e-mailuri și telefoane cu toate serviciile, subordonate și supraordonate, implicate, pentru că pe site nu se operase niciuna dintre modificările care, după mintea mea, ar fi trebuit să se facă automat, privind numele titularului de contract, „codul clientˮ, adresa de corespondență, numele, codul și parola utilizatorului contului de pe myElectricafurnizare. Deci imposibil de creat un cont propriu pe numele meu, cel puțin pentru primit/plătit noua factură.

În cele din urmă am fost informată că pentru acest sistem electronic, care credeam că este conceput să funcționeze automat și instantaneu, este oricum nevoie de cel puțin 24 de ore pentru actualizarea datelor. În cele din urmă, problema s-a rezolvat după ultima reclamație: văzut, plăcut, plătit ultima factură (tot de câțiva lei), numai că am fost prevenită în scris că durează 3 (trei) zile până când compania înregistrează plata.

Informatica, bat-o vina!

În fine, ultimul pas (deocamdată): HidroPrahova, din fericire, sediu și în Sinaia.

Nu mai pun la socoteala pasul zero, care se adaugă stângăciilor, pentru a nu le numi altfel, din domeniul acestor relații ale statului (neparalel) cu cetățeanul: transferul nominal de impozit în municipiul București, pentru care Primăria Capitalei a conceput un formular cu întrebări neclare și spațiu insuficient pentru răspunsuri. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pai, deh, cine sa se mai mire, incompetenta la tot pasul, la furnizorii de utilitati mai abitir, ca de, au o pozitie de forta!
    • Like 0
  • AlexisZ check icon
    Viteza internetului in Romania cu care ne gargarisim atata este doar o tichie de margaritar din moment ce nu stim ce sa facem cu ea. Jos palaria Estonia !
    • Like 1
  • Si in contradictie, in Belgia, m-am mutat. Am dat email la noul furnizor de electricitate ales de mine, dat numar de contor si noua adresa si numele vechiului proprietar. In o zi am primit raspuns ca sunt clienta lor, fara sa stiu cine a fost furnizorul anterior.
    La internet la fel de usor. Diferenta e ca o trebuit sa astept 2 sapt sa vina cineva pe teren sa monteze un aparat ....
    • Like 0
  • Plata facturii restante a clientului anterior nu este o conditie pentru perfectarea contractului cu clientul urmator. Vezi eroare in paragraf 5. Si am pus stop lecturii. Hai, pa!
    • Like 0


Îți recomandăm

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Bosnia Romania

Suntem contrariați de atmosfera din Bosnia, de modul în care a fost primită echipa națională. Lucescu vorbea chiar de condiții de divizia C, evident după ce a criticat arbitrajul, ca în toată cariera lui. Comentatorii sunt siderați de ostilitatea gazdelor, și ne întreabă retoric cu un ton superior dacă ne-am săturat de UE, uitați asta ne așteaptă în afara blocului comunitar. Înseamnă că domnul Lucescu, domnii Grădinescu și Mocanu și tot restul suporterilor care cred că România e altfel, nu știu în ce condiții joacă unii juniori în România. foto Profimedia

Citește mai mult

Nicolae Șerban

E greu să vezi în agricultură mai mult decât vreme, prețuri și noroi. Dar în halele de la Orbeni, printre senzori, tabele și camioane care nu merg niciodată goale, înțelegi că povestea asta e despre altceva: despre disciplină. Despre felul în care cineva a decis că nu „merge și-așa”, că agricultura e știință, nu poezie, și că, atunci când partenerii potriviți se întâlnesc, produsul românesc poate sta pe raft nu doar în iulie, ci și în ianuarie.

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult