Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Trei servicii publice… dar ce diferență între ele! Cât de greu am ieșit la lumină după ce am fost nevoită să schimb contractele de utilități

Facturi online

Foto: Guliver Getty Images

De unde se vede că nu numai față de alte țări din UE, ci și în societatea (informatică) românească se evoluează cu mai multe viteze!

În ultima vreme, în urma unui trist eveniment, a trebuit sa trec pe numele meu contractele de utilități pentru un apartament din casa bunicilor de la Sinaia, recuperat după lupte... seculare cu justiția, care au durat zece ani (deși fusese luat de stat fără titlu).

Pasul unu: pentru gaze, la ENGIE a mers perfect: birou la București la Plaza Romania, nicio coadă, contractul semnat cu mouse-ul pe loc, primit prin e-mail, plătit factura prin myEngie, o plăcere (chiar dacă gazele sunt cam scumpe)!

Pasul doi: pentru TV și internet, alt sistem, dar după ce n-am reușit singură am obținut telefonic cont myUPC pentru plata electronică a facturii (mobilul îl plătim mai de mult cu cardul pe internet, cu parola de securitate trimisă prin sms de bancă).

Pasul trei – de fapt... mai mulți pași: pentru lumină, sediul cel mai apropiat al Electricafurnizare numai la Bușteni (cu plăcerea aferentă a traficului Sinaia-Bușteni-retur, în lipsa autostrăzii tot promise). Condiție firească pentru schimbarea de client: achitarea restanței clientei precedente. Ura! și Electricafurnizare are sistem my... Numai că înregistrarea plății a durat câteva zile, timp în care banca a blocat suma (noroc că era infimă). În fine, primit după un timp prin e-mail contractul, semnat, scanat, retrimis, primit noua factură pe numele meu. Acu-i-acu! Altă luptă, care, este drept, de data asta n-a durat decât câteva zile de intens schimb de e-mailuri și telefoane cu toate serviciile, subordonate și supraordonate, implicate, pentru că pe site nu se operase niciuna dintre modificările care, după mintea mea, ar fi trebuit să se facă automat, privind numele titularului de contract, „codul clientˮ, adresa de corespondență, numele, codul și parola utilizatorului contului de pe myElectricafurnizare. Deci imposibil de creat un cont propriu pe numele meu, cel puțin pentru primit/plătit noua factură.

În cele din urmă am fost informată că pentru acest sistem electronic, care credeam că este conceput să funcționeze automat și instantaneu, este oricum nevoie de cel puțin 24 de ore pentru actualizarea datelor. În cele din urmă, problema s-a rezolvat după ultima reclamație: văzut, plăcut, plătit ultima factură (tot de câțiva lei), numai că am fost prevenită în scris că durează 3 (trei) zile până când compania înregistrează plata.

Informatica, bat-o vina!

În fine, ultimul pas (deocamdată): HidroPrahova, din fericire, sediu și în Sinaia.

Nu mai pun la socoteala pasul zero, care se adaugă stângăciilor, pentru a nu le numi altfel, din domeniul acestor relații ale statului (neparalel) cu cetățeanul: transferul nominal de impozit în municipiul București, pentru care Primăria Capitalei a conceput un formular cu întrebări neclare și spațiu insuficient pentru răspunsuri. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pai, deh, cine sa se mai mire, incompetenta la tot pasul, la furnizorii de utilitati mai abitir, ca de, au o pozitie de forta!
    • Like 0
  • AlexisZ check icon
    Viteza internetului in Romania cu care ne gargarisim atata este doar o tichie de margaritar din moment ce nu stim ce sa facem cu ea. Jos palaria Estonia !
    • Like 1
  • Si in contradictie, in Belgia, m-am mutat. Am dat email la noul furnizor de electricitate ales de mine, dat numar de contor si noua adresa si numele vechiului proprietar. In o zi am primit raspuns ca sunt clienta lor, fara sa stiu cine a fost furnizorul anterior.
    La internet la fel de usor. Diferenta e ca o trebuit sa astept 2 sapt sa vina cineva pe teren sa monteze un aparat ....
    • Like 0
  • Plata facturii restante a clientului anterior nu este o conditie pentru perfectarea contractului cu clientul urmator. Vezi eroare in paragraf 5. Si am pus stop lecturii. Hai, pa!
    • Like 0


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult