Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Trenul metropolitan. M-am gândit cine câștigă și cine pierde

harta tren metropolitan

Foto: Facebook Primăria Municipiului București

Proiectul trenului metropolitan din București nu e unul nou. Am urmărit acest subiect, pentru că o perioadă am locuit în Măgurele și am sperat că voi putea veni în oraș cu trenul. Îmi amintesc cum diverși miniștri ai transporturilor scoteau periodic din sertare harta, prăfuită și îngălbenită de vreme, cu liniile de cale ferată pentru acest demers. O arătau la televizor, după care erau înlocuiți din funcție și evident nu se făcea absolut nimic.

Nici fosta primăriță a capitalei nu a fost prea convinsă de această soluție, a vorbit de câteva ori, s-a certat la vremea respectivă cu Dragnea, ne-a spus că vrea să rezolve blocajele din traficul bucureștean, inclusiv prin folosirea trenului, nu s-a înțeles cu propriul guvern la vremea respectivă, iar în final tot nimic. Dintr-o sumedenie de companii municipale, unde își angajase toți prietenii, rudele și cunoscuții pe salarii babane, nu s-a găsit nimeni să se ocupe de trenul metropolitan. S-a găsit însă de fiecare dată cineva să mai facă o paranghelie în aer liber, cu lăutari și rapsozi populari plătiți din bugetul primăriei.

Viitorul candidat la primăria capitalei, Ciucu de la PNL, și-a declarat în mod clar opinia potrivit căreia e un ‘’proiect faraonic și scump’’. Dânsul dorește să se investească în ‘’repararea liniilor de tramvai’’. Din păcate genul ăsta de opinii politice fără un fundament de specialitate nu rezolvă problema traficului din capitală, evident că trebuie să se investească și în infrastructura existentă, însă soluția pentru blocajele din trafic nu e aceasta. Trebuie altceva, iar acel altceva e trenul metropolitan. Pentru cei care vin cu mașina în București din zona Ilfov și alte județe limitrofe, faptul că domnul Ciucu repară liniile de tramvai nu reprezintă un motiv să nu mai intre cu mașina în oraș. Știm toți că s-au dezvoltat foarte multe zone rezidențiale în jurul Bucureștiului, de unde accesul în oraș se poate face numai cu autoturismul personal. Problema asta trebuie rezolvată.

În esență, partidele politice n-au susținut proiectul, din neștiință, din indolență, din lipsă de preocupare. Prioritatea o reprezintă investiția în refacerea infrastructurii existente, linii, stații, parcări. Ulterior lucrurile devin mai simple, se pot organiza licitații și pot veni operatorii feroviari deja existenți să efectueze serviciul de transport de călători. E foarte important ca organizatorul licitației să impună standarde de calitate ridicată, indiferent ce înseamnă lucrul ăsta, chiar dacă anumiți operatori de stat sau particulari nu se califică sau asta înseamnă că vor veni operatori de transport din străinătate. Cel mai important lucru este ca acest serviciu să asigure condiții optime călătorilor la standarde europene.  

M-am gândit cine câștigă și cine pierde. Trecând peste defetismul nostru istoric, există însă și interese care vor fi afectate. În primul rând e vorba de transportul rutier de călători. Apariția trenului metropolitan pentru companiile de taxi și ride-sharing va avea un impact asemănător cu apariția supermarket-urilor pentru buticuri. Din pălăvrăgeala mea cu diferiți șoferi de taxi am înțeles că fiecare companie este afiliată unor interese de partid. Sunt doar vorbe goale, însă într-un context poate fi un răspuns.

Sunt convins că după ce trenul metropolitan va începe să funcționeze, chiar și parțial, va reuși să-și facă reclamă prin el însuși, va reuși să-și promoveze singur serviciile și să-și croiască drumul în viitor. Mă bazez când fac această afirmație pe succesul trenului Gara de Nord-Aeroport și a liniei de metrou M5. Sper că inclusiv cei care nu au crezut în el se vor convinge că au greșit și se vor mobiliza să susțină proiectul. Realitatea ne demonstrează că demersurile de genul acesta trebuie susținute de specialiști, numirile politice bazate pe prietenii și afinități nu sunt eficiente deloc. Iar specialiștii cooptați trebuie să fie ancorați în realitate și să înțeleagă mersul lucrurilor de astăzi, nu să trăiască într-un trecut idealizat, acoperiți de funcții și distincții primite pe vremea lui Ceaușescu.

În momentul de față, asocierea dintre primăria Bucureștiului și primăriile din Ilfov asigură fondurile necesare pentru demararea proiectului, urmând ca restul finanțării să vină din fonduri europene. Se urmărește inclusiv recuperarea banilor investiți în faza inițială. Pentru că am văzut că se fac tot felul de confuzii, banii din fonduri europene sunt strict direcționați către acest gen de proiecte, deci nu se pot lua și investi în alte inițiative.

Se încearcă, prin sindicate și conducere, ca CFR Călători să forțeze semnarea unui contract de prestări servicii cu statul român pentru zece ani. Frica cea mai mare a celor de la compania națională de transport de pasageri este că în urma liberalizării pieței feroviare vor veni companii din străinătate care vor face serviciul mult mai bine, în condiții de calitate ridicată, lucru pe care CFR Călători în mod evident nu e în stare să-l facă. Demersul este în mod clar unul care blochează liberalizarea pieței de transport, aspect care contravine reglementărilor europene, însă mai mult, el ne va asigura un transport de proastă calitate pentru următorii zece ani. Vom avea aceleași locomotive care iau foc, vagoane neîncălzite iarna și supraîncălzite vara, toalete înfundate, jeg, mizerie. Pe de altă parte, dacă statul român va impune standarde de calitate ridicată, la nivel european, nu cred că CFR Călători va reuși să facă față să ducă la capăt această prestație. Cred că pur și simplu, într-o bună zi, trenurile nu vor mai pleca, pentru că nu vor mai avea locomotive și vagoane funcționale. Cu părere de rău, dar asta e situația.

Transportul pe calea ferată nu a murit, din contră, este transportul care ne va rezolva problemele din orașe. Trebuie să vă spun la sfârșitul articolului că nu numai în București se fac demersuri pentru trenul metropolitan, există și alte orașe în țară care doresc să dezvolte acest mod de transport. Bucureștiul însă este cel mai avansat în acest demers și poate constitui un exemplu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Trenurile care fac legatura intre marile orase ale tarii cu orasele/satele limitrofe ar reduce nu numai aglomeratia dar si presiunea pe piata imobiliara . Lumea ar putea sa locuiasca la 30-40 km de oras fara sa piarda dimineata timp in trafic. Traiesc in Germania la 35 de km de Stuttgart si in 15 min sunt in centrul orasului fara stresul de a conduce. Transportul feroviar ii solutia viitorului pentru niste orase linistite si fara poluare.
    • Like 2
  • Iti dai seama ca asta este o idee in cutie fara fundamente sau aplicabilitate din "Bucureștiul însă este cel mai avansat în acest demers și poate constitui un exemplu." - Singurul exemplu pe care Bucuresti il poate da este la omorat cetateni pe trecerea de pietoni, ars copii in cluburi, schimbat pavela si lista continua. E un articol de comedie bun.
    • Like 1
    • @ ControlTheNarrative
      Mihai check icon
      Ptr oameni ca tine care doresc sa traiasca cateva ore pe zi in masina orice idee de transport in comun civilizat este vodevil.
      • Like 0
  • Nume check icon
    In Romania numai sarakii merg cu transportul in comun. Daca esti scapatat si ai reusti sa iti cumperi un cotet din Germania de la un mosulet simpatic care folosea masina sa duca gunoiul sau sa mearga la biserica deja esti clasa mjilocie - cu sau fara studii superioare - si nu mai poti sa mergi cu transportul in comun. Ca sa nu mai vorbim ca daca nu folosesti masina in fiecare zi ea se strica, prin urmare de ce am mai cumparat-o. Prin urmare aceste trenuri regionale - daca vor exista vreodata - vor fi folositoare cand se va schimba si mentalitatea oamenilor, inclusiv a ecologistilor de tastatura ca vor sa ne oblige ca de la 3 ani pana murim sa folosim trotinete si biciclete in loc de un transport in comun sustenabil, eficient si ieftin.
    • Like 2
  • S-a intamplat, acum cateva zile, sa calatoresc de la Bergamo la Lecco (cca 40 km). Trenul regional respectiv, plecat pe la ora pranzului, era plin de tineri care terminasera orele si se intorceau in micile localitati in care domiciliau.
    Fara indoiala aceste trenuri regionale sunt solutia pentru a reduce numarul vehiculelor care vin in marile centre urbane din localitatile de la periferie.
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult