Foto: Facebook Primăria Municipiului București
Proiectul trenului metropolitan din București nu e unul nou. Am urmărit acest subiect, pentru că o perioadă am locuit în Măgurele și am sperat că voi putea veni în oraș cu trenul. Îmi amintesc cum diverși miniștri ai transporturilor scoteau periodic din sertare harta, prăfuită și îngălbenită de vreme, cu liniile de cale ferată pentru acest demers. O arătau la televizor, după care erau înlocuiți din funcție și evident nu se făcea absolut nimic.
Nici fosta primăriță a capitalei nu a fost prea convinsă de această soluție, a vorbit de câteva ori, s-a certat la vremea respectivă cu Dragnea, ne-a spus că vrea să rezolve blocajele din traficul bucureștean, inclusiv prin folosirea trenului, nu s-a înțeles cu propriul guvern la vremea respectivă, iar în final tot nimic. Dintr-o sumedenie de companii municipale, unde își angajase toți prietenii, rudele și cunoscuții pe salarii babane, nu s-a găsit nimeni să se ocupe de trenul metropolitan. S-a găsit însă de fiecare dată cineva să mai facă o paranghelie în aer liber, cu lăutari și rapsozi populari plătiți din bugetul primăriei.
Viitorul candidat la primăria capitalei, Ciucu de la PNL, și-a declarat în mod clar opinia potrivit căreia e un ‘’proiect faraonic și scump’’. Dânsul dorește să se investească în ‘’repararea liniilor de tramvai’’. Din păcate genul ăsta de opinii politice fără un fundament de specialitate nu rezolvă problema traficului din capitală, evident că trebuie să se investească și în infrastructura existentă, însă soluția pentru blocajele din trafic nu e aceasta. Trebuie altceva, iar acel altceva e trenul metropolitan. Pentru cei care vin cu mașina în București din zona Ilfov și alte județe limitrofe, faptul că domnul Ciucu repară liniile de tramvai nu reprezintă un motiv să nu mai intre cu mașina în oraș. Știm toți că s-au dezvoltat foarte multe zone rezidențiale în jurul Bucureștiului, de unde accesul în oraș se poate face numai cu autoturismul personal. Problema asta trebuie rezolvată.
În esență, partidele politice n-au susținut proiectul, din neștiință, din indolență, din lipsă de preocupare. Prioritatea o reprezintă investiția în refacerea infrastructurii existente, linii, stații, parcări. Ulterior lucrurile devin mai simple, se pot organiza licitații și pot veni operatorii feroviari deja existenți să efectueze serviciul de transport de călători. E foarte important ca organizatorul licitației să impună standarde de calitate ridicată, indiferent ce înseamnă lucrul ăsta, chiar dacă anumiți operatori de stat sau particulari nu se califică sau asta înseamnă că vor veni operatori de transport din străinătate. Cel mai important lucru este ca acest serviciu să asigure condiții optime călătorilor la standarde europene.
M-am gândit cine câștigă și cine pierde. Trecând peste defetismul nostru istoric, există însă și interese care vor fi afectate. În primul rând e vorba de transportul rutier de călători. Apariția trenului metropolitan pentru companiile de taxi și ride-sharing va avea un impact asemănător cu apariția supermarket-urilor pentru buticuri. Din pălăvrăgeala mea cu diferiți șoferi de taxi am înțeles că fiecare companie este afiliată unor interese de partid. Sunt doar vorbe goale, însă într-un context poate fi un răspuns.
Sunt convins că după ce trenul metropolitan va începe să funcționeze, chiar și parțial, va reuși să-și facă reclamă prin el însuși, va reuși să-și promoveze singur serviciile și să-și croiască drumul în viitor. Mă bazez când fac această afirmație pe succesul trenului Gara de Nord-Aeroport și a liniei de metrou M5. Sper că inclusiv cei care nu au crezut în el se vor convinge că au greșit și se vor mobiliza să susțină proiectul. Realitatea ne demonstrează că demersurile de genul acesta trebuie susținute de specialiști, numirile politice bazate pe prietenii și afinități nu sunt eficiente deloc. Iar specialiștii cooptați trebuie să fie ancorați în realitate și să înțeleagă mersul lucrurilor de astăzi, nu să trăiască într-un trecut idealizat, acoperiți de funcții și distincții primite pe vremea lui Ceaușescu.
În momentul de față, asocierea dintre primăria Bucureștiului și primăriile din Ilfov asigură fondurile necesare pentru demararea proiectului, urmând ca restul finanțării să vină din fonduri europene. Se urmărește inclusiv recuperarea banilor investiți în faza inițială. Pentru că am văzut că se fac tot felul de confuzii, banii din fonduri europene sunt strict direcționați către acest gen de proiecte, deci nu se pot lua și investi în alte inițiative.
Se încearcă, prin sindicate și conducere, ca CFR Călători să forțeze semnarea unui contract de prestări servicii cu statul român pentru zece ani. Frica cea mai mare a celor de la compania națională de transport de pasageri este că în urma liberalizării pieței feroviare vor veni companii din străinătate care vor face serviciul mult mai bine, în condiții de calitate ridicată, lucru pe care CFR Călători în mod evident nu e în stare să-l facă. Demersul este în mod clar unul care blochează liberalizarea pieței de transport, aspect care contravine reglementărilor europene, însă mai mult, el ne va asigura un transport de proastă calitate pentru următorii zece ani. Vom avea aceleași locomotive care iau foc, vagoane neîncălzite iarna și supraîncălzite vara, toalete înfundate, jeg, mizerie. Pe de altă parte, dacă statul român va impune standarde de calitate ridicată, la nivel european, nu cred că CFR Călători va reuși să facă față să ducă la capăt această prestație. Cred că pur și simplu, într-o bună zi, trenurile nu vor mai pleca, pentru că nu vor mai avea locomotive și vagoane funcționale. Cu părere de rău, dar asta e situația.
Transportul pe calea ferată nu a murit, din contră, este transportul care ne va rezolva problemele din orașe. Trebuie să vă spun la sfârșitul articolului că nu numai în București se fac demersuri pentru trenul metropolitan, există și alte orașe în țară care doresc să dezvolte acest mod de transport. Bucureștiul însă este cel mai avansat în acest demers și poate constitui un exemplu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Fara indoiala aceste trenuri regionale sunt solutia pentru a reduce numarul vehiculelor care vin in marile centre urbane din localitatile de la periferie.