Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Un brand românesc cu o tradiție de peste 100 de ani își continuă istoria în online. „Prefer să dau bani la Facebook și Google decât să plătesc două vânzătoare”. Marketplace de idei

Brandul Cheia

Îl folosim zilnic, de mai multe ori, iar în ultimii trei ani, cu și mai multă sârguință. Istoria a ceea ce numim azi săpun și care este, de fapt, un detergent obținut industrial, derivat din petrol, nu este mai veche de 100 de ani. Istoria săpunului natural însă, obținut prin reacție de saponificare din amestecul de grăsimi vegetale sau animale și o substanță alcalină, a început acum aproape 4.000 de ani, în Mesopotamia.  

Respectând aceleași principii chimice de bază, dar folosind tehnologia de secol XXI, Alin Laslo și fiica sa, Călina, continuă istoria unui brand românesc de săpun natural, care a început în 1886, la fabrica Apllo din Galați. Săpunul Cheia și-a atins notoritatea maximă în perioada comunistă, după ce unitatea de producție a fost retehnologizată și a devenit principalul producător de săpun din România. În 1994 fabrica intra în faliment, iar în 2010, numele „Cheia” ieșea de sub interdicția de a fi folosit pentru că aparținuse statului român. În 2011, brandul a fost preluat de Alin Laslo, care din 2017 a început să producă săpun natural sub acest nume, la Baia Sprie.

„Uneori nu ai nevoie de o fabrică, ci doar de niște principii vechi, pe care timpul le-a certificat ca fiind valoroase, și care îți aduc valoare, pe baza cărora inovezi. A fost șansa de a avea acces la un cuvânt pe care am vrut să o fructificăm. Am considerat că este o investiției, am făcut acest pas, după care au venit problemele.

Cea mai mare dintre ele a fost să aflăm locul săpunului Cheia pe piața din 2011, când, practic, conceptul de produse naturale și bio nu exista. Din fericire, pentru că noi avem deja o afacere de igienă chimică, nu am avut presiune financiară, și am avut la dispoziție cea mai importantă resursă în dezvoltarea unui business – timpul. Am consultat un specialist în marketing care mi-a spus că dintr-un brand românesc cu notorietatea săpunului Cheia, nu pot face o afacere de masă”, spune Alin Laslo.     

„Am pornit de la ipoteza că locul unui astfel de concept este online”

De la preluarea drepturilor asupra numelui Cheia până la comercializarea primelor produse sub acest brand, s-au scurs mai bine de 5 ani, timp în care Alin Laslo a testat și a creat produse, cum sunt, de exemplu, săpunul la metru, săpunul hârtie ori săpunul plutitor.

„Am pornit de la principiul țărănesc că dacă ai o oaie, o ții tu, dar dacă ai zece, te țin ele pe tine, am căutat să facem mai mult decât pe vremea lui Ceaușescu, când existau două tipuri de săpunuri Cheia, unul pentru rufe și unul bun la toate, și să dezvoltăm un portofiul mai mare de produse. Iar astăzi avem peste 370 în portofoliu”, spune Alin Laslo, care are o vastă experiență în ceea ce privește producția de săpun.

Iar gama foarte extinsă, care cuprinde multe varietăți de produse de igienă personală, dar și de înfrumusețare atât pentru femei, cât și pentru bărbați, produse pentru igiena casei, precum și publicului țintă identificat, au condus și la modelul de business. 

„Am pornit de la ipoteza că locul unui astfel de concept este online, și nu offline, unde ulterior am făcut niște teste, în mall-uri și chiar în supermarketuri, care ne-au arătat că luasem decizia corectă. În online, stocurile sunt aproape zero, nu blochezi banii, iar circuitul comercial este scurt. Spațiul fizic implică multe costuri și pierderi pentru că trebuie să ai varietate mare, iar produsele naturale expiră repede, iar asta înseamnă pierderi. Prefer să dau bani la Facebook și la Google decât să plătesc două vânzătoare pe care nu le pot stăpâni”, explică antreprenorul care anul acesta a crescut bugetul de promovare online de la 10 la 15-18% din venituri.  

Iar dincolo de eficientizarea costurilor, fiind un produs de nișă care se adresează unui public educat, online-ul este mediul cel mai potrivit și pentru a oferi mai multă informație.

„Descrierea produselor noastre este foarte elaborată pentru că publicul nostru este unul educat, cu venituri peste medie, care așteptă informații și vrea să înțeleagă de ce cumpără produsul X, și nu produsul Y, și pe care nu îl poți manipula prin instincte. În general, noi vindem cerebral, nu instinctual”, spune Alin Laslo.

De ce și prezență în eMAG Marketplace?

Produsele Cheia sunt listate și în eMAG Marketplace, de unde vin 15% din vânzări. Chiar dacă ponderea nu este semnificativă, prezența acolo asigură un plus de credibilitate și reprezintă o resursă de învățare.

„Sunt multe paginii de Facebook sau Instagram cu recenzii false, cu foarte mulți următori care nu sunt reali, sau influenceri care promovează produse pentru bani, nu pentru că le plac într-adevăr. Iar oamenii nu știu ce să mai creadă. Pe eMAG toate recenziile sunt reale, iar pentru noi e o carte de vizită. În plus, avem foarte multe de învățat. Cel mai important lucru la ei e că gradul de satisfacție al clientului este evaluat prin niște indicatori matematici. Iar în această privință, tot ce am putut aplica de la ei, am aplicat și a avut rezultate”, spune Călina Laslo, care se ocupă de marketing.

Creștere de 300% în pandemie. Ce a urmat?

Cum era și firesc, în pandemie vânzările au crescut semnificativ, și doar din volum, pentru că prețul a rămas același. Dar această perioadă a adus și o creștere a notorietății brandului Cheia, pentru că oamenii au devenit mai conștienți de alegerile pe care le fac și au început să testeze și altfel de produse.

„Așa cum spunea și tatăl meu, săpunul are, în general, o contație negativă și cel mai probabil oamenii nu găseau motivația să-și cumpere săpun online când și-l puteau lua de la supermarket, fără să plătească și transport. Dar în pandemie, oamenii au început să se intereseze care sunt diferențele și au fost dispuși sau nevoiți să încerce și altceva. Cred că de aici a venit creșterea, care a continuat”, spune Călina.

Trendul de creștere s-a menținut, iar Cheia se pregătește să încheie anul 2022 cu o creștere de 50-60% față de anul trecut, și pe fondul creșterii bugetului de promovare. Însă dinamica vânzărilor de anul acesta în ceea ce privește tipul de produse cumpărate, nu lasă loc optimisului pentru 2023. Coșul mediu este de 150 de lei, iar cel mai bine vândute produse sunt detergenții, produsele medicinale, cum sunt săpunurile cu sulf, cărbune, argilă, borax sau bicarbonat folosite pentru tratarea unor afecțiuni ale pielii, și antiperspirantele naturale.

„Aproximativ 90% dintre comenzi sunt produse care urmăresc nevoia, nu plăcerea. Singurele produse care vizează plăcerea sunt cadourile, care vor creștere ca pondere în perioada următoare. Clienții noștri au migrat spre funcție, ceea ce a și determinat, de altfel, o creștere a producției de detergenți cu 40%. Sunt mult mai chibzuiți. Se vând mai mult produsele neambalate sau în recepiente mari. Pentru anul care vine, dacă vom reuși să creștem cu inflația și 5 puncte procentuale, ne declaram foarte mulțumiți”, spune Alin Laslo.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult