Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Un prieten bun care e medic m-a întrebat recent cum pot să cred în povestea asta cu Dumnezeu, inventată de biserică pentru a manipula masele și pe cei slabi

credinta - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Într-o zi, m-am pierdut în facturi, trafic, șefi, ordonanțe, revocări, demisii, social media, disperări, seriale, certuri și stres. Când am încercat să mă adun, m-am trezit că trecuseră vreo trei ani.

„Unde naiba ai fost?”, am întrebat chipul rătăcit din oglindă.

„Am fost la serviciu, cu 85-ul. Am fost în ședințe interminabile și frânturi de vacanță. Am fost la cratiță și la cumpărături. Am fost pe facebook și în Piață. Am fost cu ochii pe ceas și praf cu nervii. Am fost pusă la zid și la încercare. Am fost și n-am fost. Ca o revoluție eșuată.”

Am căutat butonul de dat timpul înapoi, dar timpul a chicotit hâtru printre ridurile mele. A fost inevitabil: am plecat fără să ezit din povestea care-mi oferise până atunci siguranță și confort. Am vrut iar viață din aia faină, de ieșit din rutină și din tabele Excel, viață de pus în poezii și de fredonat la chitară pe plajă, care îți dă crize și nicio soluție, dar care îți lasă timp să gândești și să respiri, să trăiești și să visezi, să greșești și să fii autentic. Și asta pentru că am crezut. Am crezut, pur și simplu, că va fi cumva, nici mai bine, nici mai rău, dar cu siguranță total diferit. Am plecat cu sufletul rupt, dar cu o liniște inexplicabilă, punându-mi la încercare credința și puterea de a mă reinventa pentru a nu eșua într-o paradigmă în care nu m-aș fi recunoscut vreodată.

Un prieten bun care e medic m-a întrebat recent cum pot să cred în povestea asta cu Dumnezeu, inventată de biserică pentru a manipula masele și pe cei slabi. Cred pentru că este alegerea mea. Pentru că sunt liberă să am un Dumnezeu. Așa cum și el este liber să nu creadă în nimic. Cred pentru că am nevoie de sens și de substanță. De bunătate, iubire, iertare și speranță. Cred ca să pot evolua. Ca să-mi pot pune întrebări despre ce am devenit. Ca să am șansa de a mă naște din nou, ritualic, cu fiecare sărbătoare. Cred ca să nu mor de singurătate și de plictiseală doar printre oameni. Cred pentru că nu sunt suficient de trufașă ca să nu cred.

Credința este o discuție controversată și un subiect incomod. Deseori, ne ferim să vorbim despre Dumnezeu ca să nu fim considerați habotnici. Ezităm să recunoaștem că suntem practicanți ca să nu fim suspectați de naivitate sau de anacronism. Dincolo de dogmă și de obiceiuri, credința este o trăire profund personală. Când apostrofezi pe cineva care crede, calci de fapt cu bocancii direct în sufletul lui.

M-am rătăcit de prea multe ori prin viață ca să mai am aroganța să cred că mi-am regăsit de fiecare dată singură drumul. Prin urmare, cred inclusiv pentru șansa de a-mi ridica ochii spre cer, căutând răspunsuri la cea mai grea întrebare: Dumnezeul meu, pentru ce m-ai regăsit?

Articol apărut inițial pe blogul autoarei

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Ceva există sau nu există pur şi simplu. A spune că Dumnezeu există doar pentru că cineva are nevoie de un cutare lucru e ca şi cum ai spune că un măr există pentru că cineva are nevoie de gustul său. E absurd, o nevoie nu poate crea o existenţă. Ceva sau cineva există sau nu există. Punct. Nevoia, morala sunt separate de existenţa sau inexistenţa unui fenomen.
    • Like 1
  • "18. Dacă vă urăşte pe voi lumea, să ştiţi că pe Mine mai înainte decât pe voi M-a urât.

    19. Dacă aţi fi din lume, lumea ar iubi ce este al său; dar pentru că nu sunteţi din lume, ci Eu v-am ales pe voi din lume, de aceea lumea vă urăşte.
    20. Aduceţi-vă aminte de cuvântul pe care vi l-am spus: Nu este sluga mai mare decât stăpânul său. Dacă M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni; dacă au păzit cuvântul Meu, şi pe al vostru îl vor păzi.
    21. Iar toate acestea le vor face vouă din cauza numelui Meu, fiindcă ei nu cunosc pe Cel ce M-a trimis.
    22. De n-aş fi venit şi nu le-aş fi vorbit, păcat nu ar avea; dar acum n-au cuvânt de dezvinovăţire pentru păcatul lor.
    23. Cel ce Mă urăşte pe Mine, urăşte şi pe Tatăl Meu."

    Slavă Domnului pentru toate
    • Like 1
  • A nu crede nu te face trufas, ci realist.
    • Like 2
  • Sunt 100% de acord cu medicul respectiv, ca sa crezi literal intr-o religie, trebuie sa ai niste lacune importante de logica/inteligenta.
    Citez "Cred pentru că am nevoie de sens și de substanță. De bunătate, iubire, iertare și speranță. Cred ca să pot evolua. Ca să-mi pot pune întrebări despre ce am devenit. Ca să am șansa de a mă naște din nou, ritualic, cu fiecare sărbătoare. Cred ca să nu mor de singurătate și de plictiseală doar printre oameni." - poti sa ai TOATE lucrurile astea si fara o religie. Ba chiar te face un om mai bun sa le ai fara o religie, pentru ca de exemplu esti bun pentru ca esti bun, nu pentru ca vrei sa iti cumperi un loc in rai.
    Sigur, intr-o societate libera ai dreptul sa crezi sau sa nu crezi in ce vrei tu, dar credintele spun o multime despre tine, despre personalitatea ta, despre capacitatea ta mentala.
    • Like 0
  • Frumos. La mine a fost invers, ajuns in viata intr-o situatie fara iesire am realizat dupa trecerea hopului ca ceva fara putinta umana de explicat sa intamplat, ori asta este un miracol. Dupa asa ceva incepi sa cauti vrei sa afli, sa stii. Isus Hristos a facut minuni tocmai spre a dovedi esenta lui Divina. La fel am respectat dreptul fiecaruia de a avea propria optiune ori filozofie. Sa va dau un exemplu sant vegetarian si desi vorbesc catre multi despre avantajele acestui mod de viata nu incerc sa conving pe nimeni. Totusi de foarte putine ori nu sant ridiculizat, luat la misto sau patronat condescendent de tot felul de atoatestiutori, unul a inceput sa urle in piata tipand: Cum...... sa nu mananci carne? Morala este ca cine este orb se motiveaza partinitor in propria orbire chiar si atunci cand realitatea il musca de fata, so why bother.....fiecare crede in ce vrea el. Intre Eistein care afirma: Dumnezeu nu joaca zaruri si Bohr care raspundea: Eistein inceteaza sa-i spui lui Dumnezeu ce trebuie sa faca sant plasate vietile a miliarde de oameni in care fiecare crede in ceva. Al doilea razboi mondial este punctat de cateva lucruri fara putinta de explicat in care sa produs o turnura in mersul razboiului. Si totusi, fericiti facatorii de pace, te pune pe ganduri. Ce deranjeaza este atitudinea de condescendenta a unora ce se considera destepti si de nemanipulat fie ei credinciosi sau nu. Usor de recunoscut cand nu mai au argumente trec la injuraturi sau batjocura. Genul care fac ordine in biserica sau folosesc termeni ca: pupatorul de moaste. Si atunci trebuie sa intelegi Cineva te-a luminat la scara maretiei vietii asa cum profesorii de facultate au facut-o spre a te instrui in materie. Vezi Werner Keller,Si totusi Biblia are dreptate pentru cei foarte logici
    • Like 2
    • @ Victorin Borsciov
      Nu, pentru cei "foarte logici" nu are dreptate. Nu are cum, cu atatea contradictii.
      • Like 0
  • Depinde foarte mult despre care DZEU. vorbesti.
    • Like 0
  • Sa-i spuna cineva doftorului aluia ca "povestea asta cu Dumnezeu" a aparut cu mult inaintea Bisericii.
    • Like 0
  • E ok să crezi, nu e ok să bagi credința ta pe gâtul altor oameni, nici măcar să te simți ofensată când alții nu îți împărtășesc convingerile
    • Like 2
  • Dorin check icon
    Nu uitați că în numele Religiei și de dragul Credinței s-au pornit cele mai devastatoare Războaie din Istoria Omenirii soldare cu un număr imens de victime. Linia dintre un simplu credincios și unul Habotnic și Extremist este foarte subțire
    • Like 1
    • @ Dorin
      Evaluarea dumneavoastra este prea simplista.. Exista o idee conform careia religia face din oamenii rai niste oameni groaznici iar din cei buni, face oameni si mai buni. Nu religia, per se, a fost problema, ci liderii care s-au folosit de ea. Cele mai devastatoare razboaie din istoria umanitatii (Primul si as Doilea Razboi Mondial) nu au avut nicio justificare religioasa. Ele nu au avut Religia ca baza de explicatie morala ci Credinta in ceva: superioritate rasiala, lupta de clasa, idealul national, raison d'etat, etc. Nici cel mai scrupulos ateu nu poate trai fara credinta. Credinta in orice (nu va imaginati ca exista oameni care sunt exclusiv rationali; comportamentul religios are baza psihologica profunda). Revolutia Franceza, din timpul Terorii, a incercat sa elimine complet religia ca activitate sociala, inlocuind toate personajele, sarabatorile si traditiile religioase cu personaje si evenimente care sa glorifice ratiunea. Catedralele si biserice au fost transformate in lacase de congregatie in care se discuta despre minte, despre ratiune, despre explicatii rationaliste ale evenimentelor istorice, de pilda. A fost un esec total; Terorarea "a murit" si odata cu ea si acele sarbatori ridicole ale ratiunii.

      Cruciadele au avut multe cauze: politice, economice, religioase. Spus foarte simplist: orice actiune politica majora (pentru ca, spre deosebire de timpurile noastre, in cea mai mare parte a istoriei, politicul era strans legat de religios) are o justificare morala, iar moralul acesta era religiosul. Iar in zilele noastre, vreti sa credeti sau nu, valorile morale pe care le avem (in mare parte, prin Drepturile Omului) sunt de origine crestina.

      De ce religia? Pentru ca absolut nimic in toata istoria umanitatii nu a putut aduna la un loc mase de oameni atat de mari, diferite si intinse pe un areal geografic imens, pe cat a putut sa o faca existenta unei naratiuni, a unei povesti care sa stimuleze simtaminte comune, o poveste cu un ideal fata de care o foarte mare masa de oameni se putea identifica. Discursul religios are un continut care il face pe simplul om sa se identifice atat cu sentimentele de maretie - gloria divina, mantuirea, puterea - cat si cu sentimentele de anxietate - teama de moarte, de a fi singur, de neputinta, de necunoscut. etc. Sentimentele astea sunt in fiecare om de pe pamant iar ele au o limba comuna in religie. Asta este motivul pentru care religia nici nu o sa dispara niciodata (doar forma ei se poate schimba) si nici nu este atat de rea pe cat este prezentat de unii.
      • Like 3
  • Pastele e mai putin cool decat Craciunul. Toti iepurasii aia, postul indelungat. carnea de miel net inferioara porcului. Ca 'PRO' pentru Paste, as zice ca drobul e ok, dat cu mustar pe deasupra. Pasca e iar un plus, daca e facuta bine. De ce este Craciunul mai misto? In primul rand, datorita porcului si elementelor sale derivate ,afumate sau nu. La fel ca si mielul, porcul plange cand il tai, insa nu s-a nascut inca regizorul care sa creeze 'Tacerea porcilor'. Craciunul e mai misto si pt. exista toate acele beculete, musical box-uri, si tot felul de coruri si tedeum-uri compuse in general de nemti baroci purtand peruci mai mult sau mai putin turbate in incalceala lor geniala. Eu am preferat intotdeauna Craciunul si pentru ca ai mei faceau un brad splendid, plin de globuri si beculete. Pastele era deobicei capricios ca vreme, fie ploua, fie era vant (specifice primaverii). Mergeam cu prietenii din cartier la manastirea Casin unde veneau si multi greci adusi cu autocarele. NU am inteles niciodata ce era cu grecii acolo. Mergeam in multime si asteptam miezul noptii (la fel ca la Anul Nou dar nu era fel de misto) si cantam 'Cristos a inviat din morti'... uitandu-ne cu ingrijorare ca flacara lumanarii batuta de vantul capricios al primaverii, sa nu se stinga pana nu ajungeam cu ea acasa. Luam cu totii flacara de la flacara si plecam cu ele fiecare pe drumul nostru, si totul parea ca un concert cu Pink Floyd la Venetia, care inca mai avea cel putin un deceniu pana sa se nasca..
    • Like 0


Îți recomandăm

Protest 10 august

„Dacă se rostesc astfel de cuvinte cum face Liviu Dragnea, adică moarte, omor, bătăuşi, droguri, fascişti, toate sunt calculate, repetate de domnul Dragnea şi de consilierii săi pentru a construi o justficare în ochii opiniei publice a unor intervenţii asupra manifestanţilor anti-PSD care, până acum nu au comis nicio violenţă”, spune Cristian Tudor Popescu. (Foto: Inquam Photos)

Citește mai mult