Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Un prieten bun care e medic m-a întrebat recent cum pot să cred în povestea asta cu Dumnezeu, inventată de biserică pentru a manipula masele și pe cei slabi

credinta - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Într-o zi, m-am pierdut în facturi, trafic, șefi, ordonanțe, revocări, demisii, social media, disperări, seriale, certuri și stres. Când am încercat să mă adun, m-am trezit că trecuseră vreo trei ani.

„Unde naiba ai fost?”, am întrebat chipul rătăcit din oglindă.

„Am fost la serviciu, cu 85-ul. Am fost în ședințe interminabile și frânturi de vacanță. Am fost la cratiță și la cumpărături. Am fost pe facebook și în Piață. Am fost cu ochii pe ceas și praf cu nervii. Am fost pusă la zid și la încercare. Am fost și n-am fost. Ca o revoluție eșuată.”

Am căutat butonul de dat timpul înapoi, dar timpul a chicotit hâtru printre ridurile mele. A fost inevitabil: am plecat fără să ezit din povestea care-mi oferise până atunci siguranță și confort. Am vrut iar viață din aia faină, de ieșit din rutină și din tabele Excel, viață de pus în poezii și de fredonat la chitară pe plajă, care îți dă crize și nicio soluție, dar care îți lasă timp să gândești și să respiri, să trăiești și să visezi, să greșești și să fii autentic. Și asta pentru că am crezut. Am crezut, pur și simplu, că va fi cumva, nici mai bine, nici mai rău, dar cu siguranță total diferit. Am plecat cu sufletul rupt, dar cu o liniște inexplicabilă, punându-mi la încercare credința și puterea de a mă reinventa pentru a nu eșua într-o paradigmă în care nu m-aș fi recunoscut vreodată.

Un prieten bun care e medic m-a întrebat recent cum pot să cred în povestea asta cu Dumnezeu, inventată de biserică pentru a manipula masele și pe cei slabi. Cred pentru că este alegerea mea. Pentru că sunt liberă să am un Dumnezeu. Așa cum și el este liber să nu creadă în nimic. Cred pentru că am nevoie de sens și de substanță. De bunătate, iubire, iertare și speranță. Cred ca să pot evolua. Ca să-mi pot pune întrebări despre ce am devenit. Ca să am șansa de a mă naște din nou, ritualic, cu fiecare sărbătoare. Cred ca să nu mor de singurătate și de plictiseală doar printre oameni. Cred pentru că nu sunt suficient de trufașă ca să nu cred.

Credința este o discuție controversată și un subiect incomod. Deseori, ne ferim să vorbim despre Dumnezeu ca să nu fim considerați habotnici. Ezităm să recunoaștem că suntem practicanți ca să nu fim suspectați de naivitate sau de anacronism. Dincolo de dogmă și de obiceiuri, credința este o trăire profund personală. Când apostrofezi pe cineva care crede, calci de fapt cu bocancii direct în sufletul lui.

M-am rătăcit de prea multe ori prin viață ca să mai am aroganța să cred că mi-am regăsit de fiecare dată singură drumul. Prin urmare, cred inclusiv pentru șansa de a-mi ridica ochii spre cer, căutând răspunsuri la cea mai grea întrebare: Dumnezeul meu, pentru ce m-ai regăsit?

Articol apărut inițial pe blogul autoarei

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marina check icon
    Nu știu ce a supărat-o pe autoarea textului, de ce anume se plânge. Nu te critică nimeni în România că ești credincios. Dimpotrivă, să nu fii credincios pare o problemă. Dar, dacă ești credincios și vrei să vorbești despre asta cu un ateu, trebuie să știi că te va considera naiv și anacronic. Asta nu înseamnă că calcă cu bocancii direct în sufletul tău, să nu exagerăm! E doar o discuție de la adult la adult. Eu nu mă simt cu sufletul zdrobit când îmi spune vecina că mă bate Dumnezeu pentru că muncesc în zi de sărbătoare, că nu mă închin trecând pe lângă o biserică sau cine știe ce alte păcate grave. O consider naivă, e adevărat, dar nu i-o spun. E loc pentru toată lumea, dacă ne vedem fiecare de treaba noastră.

    • Like 4
  • Pai cam aceeasi intrebare as pune-o si eu. La ultimul recensamant s-au declarat atei doar cca 80.000 persoane. Sunt unul dintre ei. Cata ipocrizie! Restul de 20 milioane sunt credinciosi?
    • Like 2
    • @ Tudor Bucur
      Doresc sa corectez putin cifrele . Numarul populatieii dupa recensamant ,este aprox, 19 milioane , si cu 18 500 biserici ,noi si vechi ! Daca facem un raport , cred ca vom avea un rezlutat aiurea , sau mai clar concluzia ? Numarul bisericilor creste iar nr populatiei scade , Paradox ??Apoi sa nu uitam ca si numarul popilor creste veritiginos . Mai este o statistica foarte buna , S-a demonstrat ca in tarile unde credinta este mare ,nivelul de trai al populatiei este foarte slab ,In tarile unde se acorda mai putina atentie ptr credinta ,nivelul de trai al este unul ridicat, Vezi ,Rusia , Romania , viz-a-vi de Suedia Norvegia ,etc.
      • Like 0
  • ZomaHawk ZomaHawk check icon
    Nu e nevoie sa crezi in zei ca sa ai sens sau substanta in viata asta. Dar fiecare crede ce vrea si ce poate, din fericire suntem liberi.
    • Like 2
  • Filbert check icon
    Doamna spune intii ca amicul medic a intrebat-o cum poate sa creada dupa care, citeva rinduri mai jos, afirma ca a apostrofat-o. A intreba nu ineamna neaparat a apostrofa. Poate ca omul a incercat sa inteleaga ceea ce o face sa functioneze asa cum o face.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Slabi în ce sens? La minte? Păi să dăm lista oamenilor de știință care au avut o religie. Unii chiar studii în teologie pe lângă activitatea științifică. Iată-i: Isaac Newton, Robert Boyle, Antoine Lavoisier, Leonhard Euler, Michael Faraday, James Clerk Maxwell, Gregor Mendel, Arthur Compton. Lista e mult mai lungă.
    • Like 3
    • @ Valentin
      Filbert check icon
      L-ai uitat pe Georges Henri Joseph Édouard Lemaître. Cine e? Te ajuta Google.
      Altfel, faptul ca 'au avut o religie' si nici studiile teologice nu inseamna c-au fost credinciosi. Raportarea la religie e o experienta personala si nu inseamna in mod necesar credinta.
      • Like 0
  • Felicitări autoarei.
    • Like 2
  • Un text-argument din care am mai învățat ceva! Mulțumesc autoarei!
    • Like 1
  • Monica check icon
    "Deseori, ne ferim să vorbim despre Dumnezeu ca să nu fim considerați habotnici. Ezităm să recunoaștem că suntem practicanți ca să nu fim suspectați de naivitate sau de anacronism." Sincer, eu nu cred ca, în general, oamenii care sunt credincioși sunt criticați. Mai de graba ateii sunt atacați cand isi exprima opinia, nu zic ca nu se intampla ambele, doar ca e mult mai rară situatia in care, într-o țară majoritar crestina, tocmai oamenii cu credinta sa fie atacați, nu cei diferiți de aceștia...
    • Like 5
    • @ Monica
      A vorbi despre dumnezeu nu inseamana a fi habotnici A te indoi sau ati pune intrebari despre existenta lui nu inseamna a fi pagan Inseamna a gandi. Si dumnezeu ne-a creat si ne-a daruit inteligenta. Deci ni se permite chiar si a ne indoi de el.
      • Like 2
    • @ Zugravu Mircea
      Am retinut , pe parcursul educatiei mele urmatorele aspecte :
      --Daca Dumnezeu ,nu exista si eu cred in EL ,,nu este nici o problema !
      --Dar ,daca Dumnezeu exista , si eu nu cred in EL ,,,am pierdut totul ,,N Iorga ,un mare filozof si Om de cultura , Sa mai amintim aici , si de Marele M Eminescu ,care avea parerile impartite despre Religie , explicate clar in poezia Imparat si proletar ? Ca religia este o fraza ,de dansii inventata etc.???
      --Parerea ,mea este ca ,trebuie sa fim religiosi si cu putina teama -frica de Divinitate , dar NU trebuie sa devenim habotnici ,hapsani ,lacomi dupa bani si numai bani in loc de Buna credinta cam ce fac popici , bor--fani ! Inca nu am vazut nici un popa bor ,sa stea undeva cu chirie !! Dar medic , rezident am vazut foarte multi sa locuiasca cu chirie in marile orase ,Concluzia finala ,este ca;;
      --Nu in nici un caz NU trebuie acordata atentie maxima religiei in detrimentul ,muncii sustinute ,a disciplinei , a ordinii , a sustinerii invatamanului realist si umanist ,dar fara religie la bacalureat ,care nu face altceva decat sa intoarca mentalitatea Omului catre Evul mediu .
      Eventual cunostinte minime despre Istoria religiilor , etc,
      ATENTIE MAXIMA PENTRU FIZICA ,CHIMIE ,,BIOLOGIE ,MATEMATICA , SANATATEA SI IGIENA SEXUALA ,, STIINTE JURIDICE , ECONOMIE ,ETC,, CARE INTR-ADEVAR SUNT STRICT NECESARE BUNULUI MERS AL UNEI SOCIETATI CIVILIZATE !
      • Like 1
  • Valentin check icon
    Ceva există sau nu există pur şi simplu. A spune că Dumnezeu există doar pentru că cineva are nevoie de un cutare lucru e ca şi cum ai spune că un măr există pentru că cineva are nevoie de gustul său. E absurd, o nevoie nu poate crea o existenţă. Ceva sau cineva există sau nu există. Punct. Nevoia, morala sunt separate de existenţa sau inexistenţa unui fenomen.
    • Like 5
  • "18. Dacă vă urăşte pe voi lumea, să ştiţi că pe Mine mai înainte decât pe voi M-a urât.

    19. Dacă aţi fi din lume, lumea ar iubi ce este al său; dar pentru că nu sunteţi din lume, ci Eu v-am ales pe voi din lume, de aceea lumea vă urăşte.
    20. Aduceţi-vă aminte de cuvântul pe care vi l-am spus: Nu este sluga mai mare decât stăpânul său. Dacă M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni; dacă au păzit cuvântul Meu, şi pe al vostru îl vor păzi.
    21. Iar toate acestea le vor face vouă din cauza numelui Meu, fiindcă ei nu cunosc pe Cel ce M-a trimis.
    22. De n-aş fi venit şi nu le-aş fi vorbit, păcat nu ar avea; dar acum n-au cuvânt de dezvinovăţire pentru păcatul lor.
    23. Cel ce Mă urăşte pe Mine, urăşte şi pe Tatăl Meu."

    Slavă Domnului pentru toate
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult