Bulgărele anti Facebook pornit în urmă cu aproape două săptămâni în Statele Unite ale Americii se rostogolește și adună adepți. #stophateforprofit a adunat zeci de companii mari pe listele asociațiilor care cer marilor cheltuitori de bani pe rețelele sociale să dea dovadă de responsabilitate când își alocă bugetele pentru publicitate.
La jumătatea lunii iunie (17 iunie), o coaliție de entități și asociații formată din Color Of Change, NAACP, ADL, Sleeping Giants, Free Press și Common Sense Media au solicitat agenților de publicitate să oprească cheltuielile pentru publicitate destinate comunicării pe Facebook și Instagram până când cele două rețele iau atitudine în ceea ce privește discursul urii și postările sau comentariile rasiste.
După cum precizează site-ul Color of Change: „Ceea ce a permis Facebook să continue practicile rasiste sunt încasări de 70 miliarde de dolari din corporații în fiecare an. Companiile au de ales să se stabilească dacă își doresc ca afacerile lor să fie prezentate pe platformele Facebook alături de atacuri rasiste asupra negrilor."
Pe listă s-au înscris Unilever, Coca-Cola, The North Face, REI, Patagonia, Ben and Jerry’s, Upwork, Eddie Bauer, Arc'teryx, Magnolia Pictures, iar numărul firmelor care anunță că nu vor mai comunica pe platformele sociale ale lui Mark Z. crește de la o zi la alta. Chiar și așa, estimările arată că numai 6-7% din suma pe care o încasează Facebook din publicitate ar putea fi afectată.
În România, subiectul este puțin dezbătut, deși orice persoană decentă observă înrăutățirea treptată a atmosferei de pe platformă. Multe postări se îndepărtează tot mai mult limbajul civilizat, atacurile la persoană și branduri au devenit tot mai multe și mai dese, minciunile marcate sponsored au umplut feed-urile, excluderea din grupuri sau de pe pagini a celor care comentează cu argumente căutând dezbatere a devenit o practică.
Politicienii își încheie postările cu Marș!, persoane publice îi jignesc pe cei care nu le împărtășesc părerile, profesori universitari insinuează că mâna pe inimă din timpul intonării imnului este doar gestul care prevestește/ pregătește un viitor salut nazist.
Clipurile video ale primarilor de sector care se laudă cu hectare de pădure aduse în mijlocul orașului sau mii de locuri de parcare îndeplinesc o singură condiție pentru a indunda paginile utilizatorilor: sunt sponsored, adică promovate pe bani. Fragmente din fake news sau informații distorsionate, preluate de pe website-uri dubioase sunt postate de filialele locale ale partidelor, care plătesc pentru a le introduce în feed-urile oamenilor.
Oricât am vrea să ignorăm, Facebook a devenit (și în România) un univers al smintiților. Avem chiar toate ingredientele pentru rețeta dezastrului perfect: acces la internet de mare viteză, device-uri de toate felurile la prețuri bune de pe care să intrăm pe net ca să scriem orice ne trece prin cap și... o rată foarte înaltă de analfabetism funcțional și analfabetism în general.
Oameni care abia știu să scrie sau să înțeleagă o propoziție sunt supuși permanent unui bombardament de informații false, acuzații fără fundament și devin victimele ideale ale teoriilor conspirației și discursului urii. Iar dacă tragi pe cineva de mânecă sancțiunea este simplă- BLOCK.
Internetul, rețelele de socializare și platformele de conținut video sunt pentru cei mai mulți locul libertății totale și așa ar trebui să rămână. Întrebarea este dacă limitele acestei libertăți ar trebui și aici demarcate ca în societate, pe stradă.
Dacă amenințarea sau hărțuirea sunt interzise pe stradă, ar trebui acestea să fie "la liber" pe net?
Poți să spui orice despre oricine, în numele libertății de exprimare?
Dacă bullying-ul în sala de clasă este interzis, public shaming-ul pe Facebook este ceva peste care se poate trece ușor?
Dacă nu-i vedem pe stradă politicieni strigând marș!, e corect să-i tolerăm pe Facebook?
Dacă nu ieșim să urlăm ca dezaxații în intersecție, e sănătos să o facem din spatele tastelor?
E corect ca inși (unii profesori universitari) să pună la îndoială existența COVID-19 și să își îndemne semenii să nu asculte recomandările autorităților însă nu într-o sală de conferințe, ci ascunși după o tastatură, varsând teoriile conspirației pe rețelele de socializare?
Dacă nu scoatem capul pe geamul mașinii ca să strigăm unui pieton care merge mai greu pe trecere bă, neomarxistule, mișcă-ți corpul! sau bă, telefelistule, marș mai repede că dau peste tine- e normal să facem asta pe Facebook atunci când vorbim cu cei sau despre cei care împărtășesc alte valori și idei decât ale noastre? Dacă toate cele de mai sus sunt interzise la TV și amendate de către o autoritate, atunci e normal să devină un obicei pe Facebook și Google?
Dacă nu ieșim pe stradă să ținem cuvântări și să instigăm la viol (cunoașteți, probabil, cazul bloggerului care s-a postat pe Youtube descriind în detaliu un viol imaginar pe care l-ar merita adolescentele și acum este sub control judiciar) e normal să le facem pe Facebook sau Google în numele libertății de exprimare?
Dacă nu ținem cuvântări în locuri publice, care să îndemne la violență împotriva partenerei de viață, de ce ar fi ok pe internet? (“În secunda aia, tre' să iei un pumn, să-i spargi gura, bă”).
Mai reușiți să distingeți ceva de tsunami-ul de păreri din toate felurile și lipsa totală de bun simț?
Feed-urile s-au transformat în niște râuri după viitură, care aduc la vale tot ce e mai urât din amonte- peturi, capace de wc, fecale, trunchiuri de copaci, cadavre de animale putrezite.
Facebook aduce a un spital de boli mintale cu pavilioane pe care ți le construiești singur. Unde poți să aberezi orice, ai aplaudacii tăi. Dacă vreunul îndrăznește să nu aplaude, este aruncat din pavilion, pe geam, de către ceilalți.
Facebook a devenit locul de joacă al diverselor persoane cu comportament îndoielnic, al oamenilor cu educație precară, al plagiatorilor de toate felurile, al mincinoșilor pe față, al inșilor care ascunși după tastatură își varsă tonele de ură și venin. Oare câți dintre cei care postează ură sau comentează cu ură se comportă așa și la serviciu, în familie, pe stradă, la cinema, la mall, în vacanță la mare?
E un loc al imposturii, unde mulți se pricep la orice, unde primești sfaturi medicale de la oameni care nu au făcut nicio zi de studiu în domeniu. E un cartier rău famat al golanilor, împărțit în găști de nebuni, interlopi și impostori, unde nu mai vrei să locuiești și nici vrei să-ți lași copilul să iasă la joacă.
Am ajuns în fața unei intersecții cu opțiuni aberante - unora dintre noi le displac ieșirile violente și pline de ură, dar dacă aplici toate filtrele și instrumentele („block", „see first” și nu numai) rămâi cu o imagine strâmbă a pavilionului de nebuni pe care ți l-ai construit în timp (e ceea ce alții numesc bulă).
Mă veți întreba dacă tot ce postez pe rețelele de socializare e pe un ton calm. Evident că nu, mânia proletară cu care sunt înfierați toți - de la politicieni la oameni simpli care greșesc e o capcană în care picăm (aproape) toți, la un moment dat.
Evident că nimic din toate derapajele găzduite de Facebook nu anulează și instrumentele bune. Cauzele de strângere de fonduri, posibilitatea de a transmite în timp real informații de la oameni acolo unde media este controlată de stat, funcția safe care se activează imediat după evenimente tragice sau catastrofe naturale.
Dezbaterea este necesară iar întrebarea de la care ar trebui să plece discuția este dacă o minciună promovată cu bani capătă valoare de adevăr sau dacă ceea ce nu facem pe stradă, la școală, la mall sau la cinematograf ar trebui să ni se permită pe rețelele de socializare.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
si pana la urma cenzurarea Fb si a netului in general inseamna blocaje informationale, pt ca acum este corect sa vorbesti despre incalzirea climatica, dar sa nu mentionezi si alte teorii: schimbarea polilor magnetici, schimbari ale axei de rotatie, faptul ca au mai fost extinctii in masa chiar si atunci cand omul nu exista, dar nu acum vorbim numai despre industrie, care e naspa etc.
vreau sa am posibilitatea de a spune ce vreau, cum vreau. daca nu iti convine de mine, ma blochezi, nu ma mai urmaresti. e simplu. dar daca am cenzura netul ajungem la abuzuri, cineva va decide ce si cum va avea puterea absoluta.
nu poti compara viata virtuala cu cea reala. in viata reala daca ma abuzezi (fizic sau verbal) impactul este imediat, mult mai mare si nu am posibilitatea de a bloca asta. in plus in viata reala apare si posibilitatea abuzului fizic nu doar emotional, ceea ce in lumea virtuala nu exista.
pe internet actionez cum doresc, daca sunt labil emotional clachez oricum, dar stiu ca abuzul fizic nu se va produce, am sansa sa raspund daca sunt atacat fara sa imi fie teama ca voi suferii fizic
in plus am putea vedea exact nivelul de educatie al multimilor, nemultumirilor reale, vedem care sunt parametrii fiecaruia, iar eu ca stat/autoritate pot actiona, fara sa aiba cineva de suferit fizic, economic.
si pana la urma trebuie sa existe si zone de refulare, iar daca nu-ti convin blochezi TU asta, nu ai nevoie de ajutor din exterior.
iar daca esti tampit si pui botul la teorii ale conspiratiei sau argumente pseudo-stiintifice este pt ca esti cu deficiente cognitive, iar daca cenzurezi netul nu devi mai destept, dar poti deveni mai prost prin limitarea accesului la unele surse de informare pt ca o autoritate decide pt tine.
eu am un mic business si ma folosesc si de Fb si de Google, ajung mai usor la publicul meu, il targetez mai lesne. daca s-ar cenzura netul nu ar mai fi la fel de usor, nu o sa mai stiu profilul exact al aluia care primeste reclama mea (de exemplu). acum stiu ca daca privesti nu stiu ce site/pagina nu primesti reclama mea, pt ca nu ma interesezi.
limitarea accesului si modului in care ma manifest duce la refularea mea ca tert individ al societatii in alta parte si atunci poate nu o sa mai imi poti da un simplu block.
poate ar trebui sa punem mai mult accentul pe educatie, decat pe cenzura
În cadrul comunităților rurale morala religioasă și cea secularizată, specifică fiecărei comunități, era ușor de impus prin intermediul reperelor umane de necontestat și a fricii față de „gura satului” prin care se manifesta oprobriul neiertător al comunității față de cei care „ieșeau din rând”, fiecare dintre ei fiind o individualitate distinctă ușor de identificat și greu de ascuns.
Odată cu industrializarea și apariția marilor centre de manufactură și comerț, la noi odată cu deposedarea țăranilor de pământ prin colectivizare forțată, s-au produs mișcări importante de populație dinspre micile comunități spre metropolele în devenire. Odată cu acest fenomen au dispărut ierarhiile sociale și morale tradiționale, au apărut altele noi, insuficient înțelese și asimilate de către cei mai mulți dintre noii citadini. Pe fondul ostracizării noilor veniți de către orășenii „get-beget”, orășenii în devenire s-au văzut „liberi ca pasărea cerului”, orice le era permis la adăpostul ANONIMIZĂRII indusă de hățișul noilor relații sociale urbane în care erau și se simțeau cel mult tolerați, aceștia fiind și sursa de alimentare a lumpenilor.
Comunitățile globale virtuale oferă aceeași „siguranță” a ANONAMIZĂRII, iar în plus posibilitatea ascunderii identității și creerii mai multor identități pentru același individ. ca orice comunitate, și comunitatea virtuală cuprinde o majoritate de membrii și grupuri de membrii civilizați, educați și cu bun simț precum și un număr mic de membrii lipsiți de orice noțiune de moralitate, de orice inhibiție, de orice bun simț.
A pedepsi în orice fel pe cei care oferă suportul tehnologic acestor comunități virtuale considerându-i responsabili de comportamentul inadecvat al unora dintre membrii, este o inepție și lipsit de orice fundament, poate fi considerat ca intenția de a pedepsi creatorul universului pentru că a creat și lucruri considerate ca fiind indezirabile.
oare este posibil ca unul sa se "racoreasca:" pe FB zi sa-l ierte pe Badea (de exemplu) cind il intilneste in 3D!?
.....ca sa fiu sincer in exemplul dat nu cred ca merge cu "racoritul"!