Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Unde ne-au dus cei 7 bani de acasă: 95 la sută dintre tineri spun că au primit din familie „educație financiară”

educatie financiara - getty

Foto Guliver/Getty Images

Potrivit OECD, educația financiară este procesul prin care, în baza informării, instrucției și/sau consilierii acordate în mod obiectiv, consumatorii:

- își dezvoltă deprinderile și gradul de încredere, astfel încât să conștientizeze riscurile și oportunitățile de ordin financiar;

- își îmbunătățesc capacitatea de a înțelege produsele financiare, inclusiv riscurile asociate acestora, de a face alegeri în cunoștință de cauză, de a ști unde să se adreseze pentru sprijin, de a întreprinde orice alte acțiuni, în mod eficient, cu scopul final de a obține bunăstare, echilibru și protecție financiară.

În România, educația financiară este la un nivel foarte scăzut. De exemplu, conform unui studiu Standard & Poor’s, gradul de educație financiară în România este la cel mai scăzut nivel din Uniunea Europeană. Astfel, România a obținut un scor de 22%, față de 52% cât este media Uniunii Europene, sau 71% în Danemarca și Suedia. Germania a obținut un scor de 66%, iar Marea Britanie de 67%.

De ce este inportantă educația financiară?

Cu cât o persoană are un grad de educație financiară mai ridicat și este mai bine informată, cu atât va lua decizii (financiare) mai bune. Cu cât o parte cât mai mare dintr-o societate ia decizii bune, cu atât societatea în ansamblul său se dezvoltă mai puternic.

Astfel, conform aceluiași studiu, cu cât gradul de educație financiară este mai ridicat, și țara respectivă este mai dezvoltată (în termeni de PIB/locuitor).

Nivelul scăzut de educație financiară din România este strâns corelat cu:

- gradul redus de bancarizare (active bancare în PIB) - unul dintre cele mai reduse din Uniunea Europeană.

- participarea redusă a publicului pe piața de capital -conturile individuale de tranzacționare deschise pe Bursa de Valori București sunt pe un trend descendent, deși acțiunile cotate pe Bursa de Valori București au înregistrat randamente consistente.

- Utilizarea redusă a instrumentelor alternative de investiții și economisire. De exemplu, investițiile în fonduri mutuale, deși pe un trend de creștere, sunt încă reduse dacă ne raportăm la resursele disponibile în economie. De asemenea, participarea la Pilonul III de pensii este redusă, în pofida facilităților fiscale disponibile. 

Mai mult, chiar conceptul de educație financiară este înțeles greșit: 75% dintre români confundă educația financiară cu un comportament moderat din punct de vedere financiar, respectiv obiceiul de a împrumuta bani doar dacă sunt siguri că îi pot înapoia. Iar sursa educației financiare pentru 95% din tineri este familia (conform unui studiu Erste), în vreme ce numai 9% își iau informațiile de la școală.

Consecința în ceea ce privește obiceiul de economisire și investire pe termen lung, respectiv pentru vârsta pensionării, este că doar 15% dintre românii chestionați depun eforturi în această direcție.

Lipsă educației financiare, precum și a comportamentului de economisire sistematică conduce la dependența oamenilor de alte surse de sprijin financiar, cum sunt statul sau copiii. Însă, din cauza trendurilor demografice (migrație, spor natural negativ) precum și a îmbătrânirii populației, sistemele publice de pensii bazate pe beneficii definite vor avea probleme din ce în ce mai mari de sustenabilitate. Această situație este deja vizibilă la nivel internațional și are ca efecte majorarea vârstei de pensionare, creșterea taxelor de asigurări sociale pentru a putea susține sistemele publice de pensii, precum și reîntoarcerea în câmpul muncii, din lipsă de venituri, a multor persoane pensionate.

La începutul lunii septembrie, CFA Society România a lansat inițiativa Generația I – Generația Independentă, inițiativă prin care dorește ca, împreună cu partenerii programului, să ofere resurse de educație financiară către public. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Educatia financiara lipsa e fix in familiile sarace, familii care nu o sa aiba niciodata acces sau interes si mai ales nicio intelegere a ceea ce inseamna brokeri, fonduri de investitii, portofolli etc. care, by the way, au comisioane mai mari decat in alte parti ale europei. In plus romania e sub influenta consumerismului american, pe cand stilul european e ceva mai disciplinat, mai adaugam ca inca multi romani sunt inca sub educatia comunista unde "asteapta de la stat".
    Au aparut, firav, carti traduse si bloguri pe partea de educatie financiara, unde se prezinta moduri de impartire a venitului si intelege ca nu imi permit masina /telefon mobil scump etc.
    • Like 2
  • Nume check icon
    Cateva aspecte:
    - avem o participare redusa a publicului pe piata de capital. Nu stiu cifre din alte tari, dar aici vorbim deja de "premianti". Persoanele pe care le cunosc si care sunt active, mai mult sau mai putin asta fac toata ziua, daca vrei sa castigi bani si nu numai sa platesti comisioane brokerilor si sa aduci bani de acasa
    - fondurile mutuale sunt o solutie, dar aici ca si mai sus lumea nu este dispusa sa vada si scaderi in portfoliu, sau chiar mai mult. Riscul pe banii tai il privesti altfel
    Este foarte interesanta fraza: "respectiv obiceiul de a împrumuta bani doar dacă sunt siguri că îi pot înapoia.." Stiu ca tarile nu trebuie sa restitutie imprumuturile, Romania a facut-o, dar in rest daca nu ai platit o rata imediat esti sunat de banca. Dimpotriva, nu este o gandire sanatoasa sa nu ma arunc la mai mult decat pot duce si sa pot rezista in caz de criza?
    Eu cred ca dinainte de criza, lumea s-a aruncat la mult mai mult decat isi puteau permite si de aceea s-a ajuns unde s-a ajuns. Cati au case mari si nelocuite sau masini foarte scumpe fara sa isi permita. Si cand nu mai putem sa platim, dam vina pe banci. Nu sunt fan banci, dar in anumite cazuri noi am deschis portofelul si i-am invitat sa se serveasca...
    Cu siguranta este important sa primesti o educatie financiara in asa fel incat usor usor sa devi "stapan" pe finantele tale si sa nu depenzi numai de pomeni ale statului si chiar o independenta financiara pentru cei mai priceputi.
    Cum putem sa facem acest lucru, cred ca trebuie sa ne mai gandim. Pana atunci, cam fiecare pe cont propriu
    • Like 3
  • mhm check icon
    Pai la ce lichiditate are bvb nu e de mirare. Sint destui oameni care tranzacționeaza, dar pe forex si/sau pe burse europene/americane.
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult