Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Vaccinarea este acum despre familie, fericire, speranță. La fel ca manelele

manea Loredana

În ianuarie și februarie eram în dezbateri aprinse cu echipa de management, pentru a găsi modalități creative prin care să creștem rata de vaccinare în rândul colegilor. Era perioada de început, când nimeni nu voia să se imunizeze cu vaccinul mARN (care, reamintim din ultimele studii, nu schimbă structura helixului dublu și nu ne microcipează), toți așteptând vaccinul zice-se mai uman, cu ADN. Ce s-a întâmplat în ultimele 2-3 luni cu preferințele pentru vaccinare, știm.

Îmi amintesc amuzat că în cursul discuției, mai în glumă mai în serios, un coleg a sugerat să luăm 10 mii de euro și să-i dăm unui cântăreț celebru de manele care să compună o manea pro-vaccinare. Sigur, atunci pe moment, am considerat că este o soluție neserioasă și am subliniat cu haz că probabil profitul anual al companiei nu ajunge să finanțăm un astfel de proiect. Inițiatorul posibilei soluții a subliniat totuși că muzicienii de manele sunt „agenții economici” cei mai afectați, pentru că evenimentele la care performau sunt cele restricționate – așadar ar putea să se mulțumească cu mai puțin, dar impactul să fie semnificativ.

Se discută acum la nivelul autorităților despre posibila implicare a cântăreților de manele, coincidență sau nu cu succesul zdrobitor de 5 milioane de vizualizări al cross-over-ului (da, asta este termenul) „Fericire”, cu Loredana și cei 7 muzicieni de manele (da, analogia este clară).

De ce nu au fost implicați până acum de către guvernanți cei mai puternici lideri informali din comunitate, compozitorii și interpreții de manele?

Poate pentru același motiv pentru care noi în companie am decartat inițial ideea ca nefiind viabilă economic sau putând să ducă în derizoriu o activitate serioasă precum vaccinarea.

Sau poate pentru că totul este parte dintr-un master-plan bine pus la punct de către autorități, fază cu fază, și că în această fază, după maratoane, drive-thru-uri și alte evenimente de acest gen, vine și rândul unei manele pro-vaccinare. Poate melodia și clip-ul sunt deja produse, și așteptăm difuzarea în curând.

Sau poate pentru că politicienii din toate palatele rămân rupți de viața reală, așa cum sunt rupți de economia reală. Discuțiile privind rating-ul de tară, PNRR-ul, anticipata creștere economică excepțională (atenție, dacă vii de la -10% la +6% nu este creștere economică) din care cu siguranță mai mult de jumătate va veni din inflație, lipsa atragerii de investiții industriale de valoare adăugată etc., arată celor care înțeleg afacerile crunta ruptură a politicienilor de economia reală.

Finalmente, miza este să scăpăm de nebunie prin vaccinare, să repornim economia, dar și să construim o cultură de vaccinare, care să cuprindă toată populația și care să rămână. Ne reamintim că focarele letale de rujeolă (despre care nu se mai vorbește, dar ele există) au apărut și în apropierea marilor centre urbane, nu numai în comunități izolate, care nu prea le aveau cu vaccinarea.

Vaccinarea este acum, simplu, despre familie, fericire, speranță, la fel cum sunt și manelele. Și, fără îndoială, despre bani, pomposul „repornirea economiei”. Așadar, cu toată seriozitatea, eu unul aștept maneaua pro-vaccinare, care va aduce fără niciun efort încă 2-3 milioane de neconvinși la vaccin și mult dorita imunizare colectivă. Și dacă este un cross-over gen „Fericire” cu atât mai bine, îndrăzneala, imaginația și exuberanța din clip arată unde sunt liderii creativi și curajoși în care comunitatea are încredere. Ei trebuie doar abordați.

Desigur că înainte de a demoniza ideea cei aflați în călătoria epică în căutarea adevărului vor da un google să vadă ce este maneaua, cum de s-a răspândit în Balcani și mai nou în Vestul Europei, cum de a devenit un fenomen cultural, cum de prinde la public și la care public și de ce s-au format comunități solide și structuri sociale complexe care au încredere în compozitorii și cântăreții de manele.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Nomad digital

Marius are 24 de ani și înainte de pandemie s-a angajat pentru prima dată cu normă întreagă. Sau full-time, cum spun colegii. Multinaționala care l-a recrutat i-a oferit un contract pe perioadă nedeterminată, dar, spre mirarea părinților, a refuzat. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult