Foto: Inquam Photos / George Călin
Asistăm la o reluare a conflictului politic și o politizare rapidă a campaniei de vaccinare, într-un moment în care avem nevoie mai mult ca oricând de o viziune comună asupra scopului nostru ca națiune aflată sub asediul pandemiei de COVID-19.
Valul 3 bate la ușă și campania de vaccinare a demarat încet și are încă multe probleme de rezolvat pentru a ajunge la pragul de 21.500 vaccinări pe zi, necesar ca să utilizăm livrările săptămânale de vaccin.
Cei care se simt vinovați că nu și-au făcut datoria încep să arate cu degetul la alții, respectiv la ministerul sănătății care, nu-i așa, se ocupă de vaccinare în România și e de vină pentru toate problemele de sănătate din România. Ei bine, nu-i tocmai așa.
Organizarea campaniei de vaccinare a început încă din 20 noiembrie. Atât autoritățile locale, cât și cele centrale au avut la dispoziție mai mult de o lună să se pregătească și să aloce sau să solicite resursele necesare vaccinării dacă făceau o prioritate din combaterea epidemiei de COVID-19.
Ce se întâmplă?
Vaccinarea nu este doar responsabilitatea ministerului sănătății, dimpotrivă ministerul sănătății are un rol marginal. Rolul principal în această campanie a fost rezervat Premierului, Armatei și Președintelui.
Campania însă s-a împotmolit. Armata nu are competența și resursele necesare să administreze singură această campanie și în 2 săptămâni de la debutul campaniei nu am reușit să utilizăm nici primele doze de vaccin livrate în decembrie, astfel încât azi avem peste 300.000 de doze care stau în frigider. La ritmul actual de 100.000 de vaccinări pe săptămână, deficitul se va accentua cu 50.000 de doze săptămânal (la care se vor adauga și dozele de la Moderna). Norocul nostru este că toată Europa se mișcă încet și ne putem mândri că suntem perfect mediocri. Trebuie să dublăm ritmul încă de săptămâna viitoare, pentru ca să nu ducem campania în derizoriu.
Merită menționat că vaccinarea a fost excelent planificată și prezentată înaintea alegerilor.
Cu toate acestea, vaccinarea este pe cale să devină un scandal național, pentru că socoteala pre-electorală nu se potrivește cu realitatea post-electorală. Prin urmare, dacă glorie nu e, atunci rușine să fie, dar pe altul, de preferat pe noul ministru al sănătății. Nerușinatul de Vlad Voiculescu, care și-a început jobul în 4 decembrie, odată cu restul guvernului, a avut la dispoziție o săptămână întreagă să rezolve toate problemele din ultimii 30 de ani de guvernare și a eșuat, deci să demisioneze [notă pentru cei fară simțul umorului: e o afirmație sarcastică].
Care este însă adevărul factual, adică cel apolitic care enervează ipocriții, indiferent de culoarea politică?
În data de 20 noiembrie 2020, prin DECIZIA nr. 385 a prim-ministrului Ludovic Orban, se înființează "Comitetului național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva SARS-CoV-2". Acest act legislativ este formulat cu mare grijă, pentru a maximiza rolul premierului. Iată nilte precizări extrem de interesante:
Articolul 1: [...]
"(2) Conducerea Comitetului este asigurată de un președinte, precum și de un vicepreședinte, secretar de stat în cadrul Ministerului Sănătății, desemnați prin decizie a prim-ministrului.
(3) În exercitarea atribuțiilor, președintele Comitetului emite instrucțiuni de implementare și elaborează rapoarte și analize, pe care le înaintează prim-ministrului."
Articolul 2:
(1) Comitetul are [...] următoarele tipuri de responsabilități:
[...]
– organizarea centrelor de vaccinare și coordonarea derulării activității acestora;
– asigurarea procesului logistic necesar desfășurării activităților aferente procesului de vaccinare;
– identificarea nevoii de resurse umane necesare pentru echipele de vaccinare
Spre informarea primarilor și politicienilor care vor capul ministrului sănătății, subliniez, de "organizarea centrelor de vaccinare și coordonarea derulării activității acestora" se ocupă, conform acestei hotărâri, prim-ministrul care numește un președinte de unde vrea el și doar un vicepreședinte secretar de stat din cadrul Ministerului Sănătății.
Președintele "Comitetului național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva SARS-CoV-2" (CNCAV), dr. Valeriu Gheorghiță, provine din rândul armatei și nu al ministerului sănătății.
Vicepreședintele CNCAV este Andrei Baciu (PNL), secretar de stat în Ministerul Sănătății, numit de fostul guvern liberal. Până când acesta va fi înlocuit cu un cineva apropiat lui Vlad Voiculescu, liberalii au privilegiul de a-și putea îndrepta protestele spre propriul coleg.
Ca să ne facem o idee cât de complexă este această operațiune și cât de multe instituții sunt implicate, aceasta este componența CNCAV:
1. Secretariatul General al Guvernului
2. Ministerul Sănătății
3. Institutul National pentru Sănătate Publică
4. Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale
5. Ministerul Apărării Naționale
6. Ministerul Afacerilor Interne
7. Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației
8. Agenția Națională pentru Achiziții Publice
9. Colegiul Medicilor din Romania
10. Organizații profesionale de profil
Glumim adesea că o cămilă este un cal proiectat și executat de un comitet, dar într-un context de pace și bună credință, fomula comitetului asigură luarea unor decizii unitare. Comitetul este însă adesea o formă de fugă de răspundere sau de îngropare a unor probleme și poate produce mai multe probleme decât rezolva, dacă discuțiile se politizează excesiv.
Din păcate, conform legilor lui Murphy, lucrurile care pot merge prost vor merge prost și asta începe să se vadă deja.
În efortul de a câștiga încrederea populației în acest comitet, Guvernul și Președintele au dat de înțeles, prin frecvente declarații publice, că armata este de fapt cea care se va ocupa de campania de vaccinare, o decizie bine-venită, având în vedere că imaginea populației despre instituțiile civile este că sunt politizate, corupte, indisciplinate și ineficiente. Astfel:
În data de 23 noiembrie, președintele României, Klaus Iohannis, declara campania de vaccinare anti-COVID-19 o "problemă de securitate națională" și își asuma rolul de lider implicit al acestei campanii. Am reținut declarația, pentru că, desi nu am înțeles niciodată de ce nu este și epidemia o problemă de securitate națională, am fost bucuros că măcar de vaccinare se ocupă cel mai important om din stat, având în vedere că deja la acea dată epidemia nu mai preocupa aproape pe nimeni.
În data de 3 decembrie 2020, președintele României, Klaus Iohannis declara:
"Suntem bine pregătiți, așteptăm vaccinurile și pot să vă spun că personal sunt foarte mulțumit de munca depusă de Ministerul Sănătății, domnul ministru, domnul secretar de stat și domnul colonel Gheorghiță care se ocupă de această campanie de vaccinare. Abia aștept să vină vaccinul şi să terminăm cu această campanie, să ne apucăm de reconstrucție, să refacem tot ce a fost lăsat mai încet, să repornim economia şi să reajungem la normalitate."
8 decembrie 2020:
Klaus Iohannis convoacă la Palatul Cotroceni o ședință de lucru, privind gestionarea epidemiei de COVID-19 și campania de vaccinare
18 decembrie 2020:
Domnul Klaus Iohannis declară la o altă conferință de presă:
"Am discutat cu toți cei implicați procedurile, felul cum se transportă, pot să vă spun că totul este organizat. Totul este organizat nu teoretic – practic. Lucrurile vor funcționa și imediat după Crăciun vom intra direct în campania de vaccinare."
24 decembrie 2020:
Președintele României ne asigura: "Cum va fi de Crăciun – am discutat măsurile și pot să vă spun următoarele lucruri: nu vom introduce restricții noi de sărbători, însă restricțiile care sunt acum în vigoare rămân toate în vigoare. Aceste restricții sunt obligatorii, nu este ceva opțional."
Evident de sărbători lumea a uitat de restricții și după Crăciun am intrat direct în campania de relaxare. Am făcut abia 10.000 de vaccinări până la finalul anului care la noi este 3 ianuarie.
Campania de vaccinare a început cu adevărat doar în 4 ianuarie, când mulți primari și consilii locale au fost surprinși să afle că și ei au un rol de jucat.
Pe de altă parte, armata a aflat deja că nu poate să asigure decât suport logistic de bază. În cele din urmă, tot la Ministerul Sănătății au apelat, pentru că fără DSP-uri nu se poate face vaccinarea în timp util. Rezultă o dublă comandă care, mai ales în contextul unui război rece politic, poate accentua problemele inerente oricărei campanii de o asemenea complexitate.
Am irosit foarte mult timp cu vacanța de iarnă în care doar virusul a fost activ zi și noapte și încă nu știm cu precizie care este situația epidemiologică, din cauza numărului mic de teste.
Primarii care au luat în serios pandemia s-au pregătit pentru vaccinare, cei care au neglijat pandemia, nu. Este ridicol să căutăm țapi ispășitori și nod în papură în acest moment, când toată atenția și resursele noastre trebuie să fie orientate spre eradicarea pandemiei de COVID-19. Greșeli se fac și se vor mai face, trebuie rezovate discret și eficient, nu transformate în muniție electorală la 7 zile de la intrarea în funcție a noului guvern.
Consider că strategia de vaccinare fost bine gândită și prioritățile corect stabilite pentru România, unde protecția salvatorilor este prioritatea numărul 1.
Execuția este sub așteptări până acum, dar asta se întâmplă și la case mai mari și sper să ajungem în această săptămână la pragul de 21,500 vaccinări în medie pe zi, care este minimul necesar să ținem pasul cu livrările de vaccin. Dacă vrem să avem și zile libere, atunci această rată trebuie să fie mai degrabă peste 30.000 în timpul săptămânii, iar dacă vrem să facem și rapelul în paralel trebuie să urcăm la peste 60.000 de vaccinări pe zi.
Chiar și așa, la 150.000 de persoane vaccinate săptămânal, e nevoie de 300.000 de doze (150.000 vaccinări primare + 150.000 vaccinări rapel) rămânem tot sub 1% din populație pe săptămână și ne va lua un an și jumătate să atingem pragul de 60%.
O posibilă soluție este ca și etapa a 3-a să înceapă în paralel cu etapa a 2-a încă din luna ianuarie, astfel încât să se formeze o cascadă de priorități. În felul acesta nu se pierde nicio doză și nicio oportunitate de vaccinare din cauza dificultăților de programare sau reținerilor față de vaccinare, dar se păstrează accesul prioritar pentru fiecare categorie. O strategie similară este folosită acum în Israel, pentru a menține ritmul lor fulminat de vaccinare.
Astfel de sisteme simple și eficiente, cu liste sau linii de așteptare, dar cu acces prioritar pe bază de programare sau categorie de importanță sunt familiare tuturor. Găsim linii de așteptare cu acces prioritar de la accesul la servicii publice, la îmbarcarea în avion sau plata la supermarket.
Surse:
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/233486
https://www.presidency.ro/ro/media/agenda-presedintelui/declaratiile-de-presa-sustinute-de-presedintele-romaniei-domnul-klaus-iohannis-la-finalul-vizitei-la-centrul-national-de-stocare-a-vaccinurilor-covid-19-din-cadrul-institutului-national-de-cercetare-dezvoltare-medico-militara-cantacuzino
https://www.presidency.ro/ro/media/agenda-presedintelui/sedinta-de-lucru-privind-gestionarea-epidemiei-de-covid-19-si-campania-de-vaccinare
https://www.presidency.ro/ro/media/agenda-presedintelui/sedinta-cu-tema-campania-de-vaccinare-anti-covid-19-problema-de-securitate-nationala
https://www.presidency.ro/ro/media/agenda-presedintelui/declaratia-de-presa-sustinuta-de-presedintele-romaniei-domnul-klaus-iohannis-la-finalul-vizitei-la-centrul-de-vaccinare-anti-covid-19
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/emil-boc-atac-dur-in-direct-la-vlad-voiculescu-nici-macar-intr-un-extemporal-la-dirigentie-nu-se-face-asta-1431338
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Să presupunem că vreti 60% (10 milioane)populație, imunizată până la sfârșitul lui august, adică in 8 luni.
Asta înseamnă 1,25 milioane vaccinați pe lună, înmulțit cu două vaccinuri de persoană, 2.5 mil de vaccinuri pe lună, in condițiile în care acum intră cam un sfert din această cantitate.
Daca vaccinam in jur de 1% pe saptamana si avem nevoie sa ne vaccinam de 2 ori pentru a fi declarati protejati atunci avem nevoie de vreo 120 de saptamani pentru a atinge 60%. Cum sunt 52 de saptamani intr-un an, asta inseamna aproape 2 ani si cateva luni, nu un an jumate. Si asta in conditiile in care totul merge ca pe roate si nu apar probleme la livrarea vaccinului.