- Neapărat trebuie să îți iei și tu motocicletă și nu de orice fel. Te ajutăm, Jim și cu mine, să iei ceva după care lumea va întoarce capul, îmi spune Frank, cu care mă oprisem să schimb câteva vorbe în garajul spitalului, unde - în spațiul dintre două rânduri de mașini, parcate față în față - își lăsau motocicletele Frank și prietenii lui, aficionados ai frumoaselor mașini Harley- Davidson, Honda, Indian, BMW, Kawasaki și Yoshimura-Suzuki care dădeau culoare parcajului.
Mă opream la standul lor când erau mai mulți acolo, întârziind să plece ca să mai schimbe impresii și informații despre bikes, sau să plănuiască întâlniri și călătorii de week-end.
Motocicliștii americani formează grupuri sudate de interesul comun, dedică mult timp îngrijirii și îmbunătățirii mașinilor lor și adesea ies în lume în grup. Prietenii mei, cu care lucram la același spital și care își puseseră în cap să mă convertească, m-au introdus în lumea lor, despre care am învățat multe, când m-am alăturat lor în câteva seri, la barul de motocicliști cel mai cunoscut din oraș. Acolo, pe lângă publicul tipic cu jeanși, jachete de piele cu ținte, tatuaje, basmale strâns legate pe cap și înnodate la ceafă și cele mai variate cizme, veneau și muzicieni de country-blues, unii destul de buni, în repertoriul cărora predominau baladele trubadurilor celebri de pe drumurile americane ca Woody Guthrie, Hank Williams Sr., Meat Loaf și Neil Young.
- În Statele Unite sunt înregistrate peste 10 milioane de motociclete, cel mai „motociclist" stat fiind California, cu peste 850.000, iar Mississippi este cel mai puțin populat de amatori de motociclism stat, cu numai 25.000.
- Valoarea pieței de vehicule de tip motocicletă (de stradă, cruisers, motocross, de aventură, choppers, scutere), a pieselor, accesoriilor și hainelor specifice, care a fost în continuă creștere din anii '60, este estimată să depășească 120 de miliarde de dolari în anul 2018.
- O să ai o mulțime de bucurii cu motocicleta, mă momește Frank. Ieși din rutină, vezi locuri la care nu te duci cu automobilul, descoperi America pe care nu o știu mulți, îți faci prieteni și - cel mai important - simți libertatea, man!
O mare parte a timpului liber al lui Frank și celor pasionați de motociclism ca el este destinată hobby-ului. Printre alte calități ale unui bun biker este și aceea de a avea cunoștințe suficiente ca să meșterească mereu la obiectul dragostei lui.
- În motivația sutelor de mii de americani care devin motocicliști, psihologii recunosc un număr de elemente comune. Printre acestea sunt atracția riscului și a aventurii, căutarea senzației de independență, aderarea la un grup care prezintă atracție și promite răspuns corespunzător, dorința de a căpăta o identitate distinctivă de restul societății, puterea de seducție a mașinilor și tuturor obiectelor legate de ele, satisfacția de a face față încercării cu risc și de a putea controla pericolele.
Apoi, prietenii motocicliști organizează excursii de grup și nu la toate sunt invitate nevestele și prietenele. Escapadele moto exclusiv masculine își iau ca țintă festivalurile care adună fani din mai multe state sau regiunile unde nu sunt multe orașe și moteluri și unde bravii exploratori fac camping pentru câteva zile.
- Ceva din recuzita motocicliștilor, ca și pasiunea lor de a merge în locuri mai puțin accesibile amintește de călăreții singuratici din istoria timpurie a țării, de cei care au deschis drumurile către regiunile nepopulate din midvest, vest, din regiunile muntoase sau nordice. Hainele și pantalonii de piele, eșarfele de la gât, cizmele, pălăriile și mănușile sunt inspirate din garderoba tinerilor curajoși care s-au aventurat, cu secole în urmă, în regiuni necunoscute, pe cai vii. Chiar și gențile de bagaje atașate la frumoșii monștri motorizați de azi seamănă cu coburii șeilor de altădată.
Foto: Guliver Getty Images
În afară de turism, motocicliștii mai au pasiunea acțiunilor comune, pentru care se organizează în cluburile care se numără cu miile.
Dintre cluburile religioase ale motocicliștilor americani, cel mai vechi este Asociația Motocicliștilor Creștini, înființată în primii ani ai secolului XX și în care sunt bineveniți credincioși de orice afiliere. Scopul lor, ca și al altor cluburi moto religioase (Clubul Moto al Fiilor lui Dumnezeu, Motocicliștii lui Iisus, Războinicii Crucii, Călăreții Evanghelici etc) este răspândirea credinței creștine, acțiunile de protecție și caritate pentru care trebuie să aibă, după spusele lor, atitudinea de servitor umil al lumii, care dedică timp și efort pentru a conduce pentru Fiu.
Paza și siguranța cetățenilor în orașe și pe drumurile publice, escorta înmormântărilor de veterani, ajutor pentru cei în nevoie sunt programul foarte multor cluburi moto sociale, dintre care cele mai cunoscute sunt Hell's Angels, Gărzile Patriotice Călare, Cavalerii Albaștri ai Legii și altele.
În anii '70 au fost active un număr de bande de motocicliști violenți, antisociali, care au intimidat regiuni întregi și au prădat și lovit numeroși oameni. Astfel de bande au fost făcute cunoscute de producțiile holywoodiene din acea vreme și ele au fost anihilate de forțele de ordine, dar și de grupul Hell's Angels, format ca o replică la actele motocicliștilor criminali.
Toți prietenii motocicliști ai lui Frank din Chattanooga participă la evenimentul anual al marșului de comemorare al Drumului Lacrimilor, tragic eveniment din istoria Statelor Unite din secolul XIX, care a produs multă suferință și multe victime în populația amerindiană.
- Președintele Andrew Jackson a introdus în anul 1831 Actul de Îndepărtare al Indienilor (Indian Removal Act), prin care locuitorii din triburile Cherokee, Chocktaw, Creek și Seminole, care locuiau în statele Tennessee, Georgia și Alabama au fost deportați în terenurile destinate pentru „rezervații" (de fapt lagăre) din Oklahoma. Măsura a fost luată la presiunea coloniștilor nou veniți care cereau acces la din ce în ce mai mult pământ agrar și din cauza numărului crescând de conflicte între populația amerindiană locală și coloniștii albi.
- Punctul de adunare a fost în orașul Chattanooga, aflat la granița dintre cele trei state. Indienii au făcut drumul pe jos, păziți de militari și au lăsat mulți morți pe drum, în cele câteva expediții care au avut loc între anii 1831 și 1839, de unde numele de Drumul Lacrimilor (Trail of Tears).
- În amintirea celor care au trecut prin calvarul de deportare, începând din anul 1994, la inițiativa unui localnic, se reface drumul parcurs de indienii deportați, de către motocicliștii voluntari. La primele ediții au fost puțini participanți, dar în ultimii ani mii de bikers iau parte la impresionanta comemorare.
Prin tradiție, motocicliștii americani au participat în special la acțiuni turistice, artistice, sociale și religioase și - până anul trecut - numai sporadic și în număr mic la manifestări politice.
În campania prezidențială din 2016, după nominalizarea de către partidul republican a lui Donald J. Trump, mitingurile lui electorale au început să fie atacate de provocatori, cu blocarea căilor de acces, intimidarea participanților, interpelări ale vorbitorilor, conflicte de tribună, vandalizarea parcărilor și acțiuni agresive de grup, care nu au putut fi stăpânite de forțele de ordine locale sau de voluntari.
Atunci au intervenit câteva grupe de motocicliști, care au format rapid o nouă asociație Motocicliștii pentru Trump, la care înscrierile au curs în torent. Grupul a fost foarte eficace, bine organizat și a eliminat cu succes toate provocările și amenințările.
Trump a mulțumit public motocicliștilor și membri ai echipei președintelui ales au participat la adunările lor din diverse state, unde bikerșii se organizează și fac pregătiri.
Pentru data de 20 ianuarie 2017, când va avea loc inaugurarea noului președinte la Washington, s-a aflat că organizații politice de stânga pun la cale mari manifestări, care au ca scop transformarea inaugurării într-un eșec. Recrutări de participanți sunt publicate pe site-urile de angajări, cu detalii de plată și aranjamente de transport și cazare.
În replică, motocicliștii lui Trump au anunțat că vor fi prezenți în capitala țării în număr de două milioane, începând cu ziua precedentă.
- Te duci la Washington? îl intreb pe Frank.
- Mi-ar plăcea, dar cred că sunt prea bătrân pentru asta. Ce mă bate gândul să fac este să înființez în Chattanooga o filială a unei noi asociații Motocicliștii Frații mai mari/ Surorile mai mari, care a apărut în mai multe orașe prin fuziunea cluburilor de motocicliști cu vechea organizație Frații mai Mari/ Surorile mai Mari. Ultima are ca scop să dea copiilor săraci sau cu un singur părinte, șansa de a avea un prieten mai mare, care să îi ajute la învățătură, să le dea șansa să participe la sporturi și distracții, la călătorii sau la alte activități la care nu au acces.
- Trebuie să fie grozav să iau pe motocicleta mea un băiețel și să-l duc în locuri frumoase, spune Frank. Tot nu vrei să-ți cumperi și tu motocicletă?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"Prietenii motocicliști organizează excursii de grup și nu la toate sunt invitate nevestele și prietenele." - De ce nu mentionati faptul ca anumite chapte-re au femei considerate ca fiind proprietatea lor. Un fel de sclavagism modern.
Serios, nimic nimic de conferinta de presa cel putin bizara de ieri, si de "micile" zvonuri ca KGBul il are pe DT in buzunar?
Mi-e foarte cunoscută scena, dar parcă era cu niște mineri...