Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Aceea a fost prima și ultima întâlnire…” Am făcut parte din grupul de experți în educație chemat de ministrul Educației de atunci să „analizeze” rezultatele PISA

Testarea PISA

Foto - Frank Hoermann/Sven Simon/ imago stock&people/ Profimedia

N-aș fi vrut să public această mică poveste – și nici n-am făcut-o chiar când lucrurile erau foarte încinse –, dar m-am gândit că un strop de adevăr istoric nu poate face rău.

La scurt timp după anunțarea rezultatelor testării PISA din 2018 (anunțate în 2019), ministrul educației din acel moment, Monica Anisie, a constituit prin ordin de ministru grup de lucru pentru analiza rezultatelor PISA 2018. Acest grup de lucru era constituit din specialiști în pedagogie (ex. Lucian Ciolan, Daniel David, Dragoș Iliescu) și în managementul educației (ex. Cristian Hatu, Șerban Iosifescu, Ciprian Fartușnic) și din specialiști din ariile vizate de testările PISA (ex., pentru matematică, Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematică; pentru literație, subsemnatul, ca reprezentant al Societății de Științe Filologice).


Prima întâlnire a acestui grup de lucru (care a fost și ultima) a avut loc într-o zi ploioasă la Institutul de Științe ale Educației. Membrii grupului de lucru (nu toți, însă o bună parte, prezenți), împreună cu ministrul educației, au hotărât că primul pas în analiza rezultatelor testelor PISA 2018 este solicitarea, pentru o primă analiză, a metadatelor de la testare. Acea primă întâlnire a fost și ultima pentru că instituțiile românești reprezentând OECD (organismul responsabil de testarea PISA) nu a oferit aceste metadate (și nici un fel de altfel de date) grupului de lucru responsabil de analiza rezultatelor acestor testări. Și, din câte știu, nici în anii care au urmat, nu le-au oferit nimănui.

La nu multă vreme, ministrul s-a schimbat odată cu guvernul, testele PISA erau deja o realitate îndepărtată (nu se mai vorbea despre ele la știri), astfel că am eșuat în realizarea unei analize mai profunde a acestor rezultate, care să genereze construcția unei strategii de schimbare a paradigmei – în curricula, în planurile-cadru etc. – pentru învățământul preuniversitar românesc.

Morala punctuală: atâta timp cât strategiile educaționale sunt dependente strict de cine ocupă un scaun ministerial, nu de experți și instituții independenți de politică și politicieni, va fi greu să îmbunătățim nivelul sistemului de învățământ (preuniversitar sau universitar) românesc – oricât de bine-intenționat ar fi ocupantul scaunului ministerial.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Testele PISA sunt teste occidentale. Ele necesită un design diferit al învățământului. Educația românească actuală este tributară celei sovietice, care se baza pe un principiu numit POLITEHNIZARE ( rusă - politehnizatija).
    Pe scurt, un învățământ de cultură generală, în care materiile sunt mai simple, așezate pe baze luate din viața de zi cu zi, este înlocuit cu o abordare complexă, vocațională. Ceea ce testează PISA nu este matematica, ci o mai mult un fel de educație matematică. Sunt luate în considerare acele conținuturi care pot fi folosite în viața de zi cu zi și nu neapărat într-o anumită profesie. Un fel de matematică începători dacă vreți.

    În sistemele performante de educație, ceea ce se face la noi obligatoriu acolo se face opțional. Echipe antrenate de psihologi și educatori îi identifică cu precizie pe cei care prezintă aplecare către matematică, fizică, artă etc. Aceștia vor fi viitori ingineri, matematicieni etc. Pentru ceilalți, restul materiilor sunt doar de cultură generală, mult mai simpliste.

    În sistemele totalitare nu există liber arbitru și învățare diferențiată. Totul e făcut la grămadă, la tonă, ca în Armata Roșie.
    Testele PISA nu sunt gândite pentru sistemele din fostul bloc comunist.
    • Like 2
  • perplex check icon
    Cum o fi facut Germania reforma dupa socul PISA? Probabil ei au primit metadatele.
    • Like 0
  • Interesante comentarii. O mică încleștare între unul care consideră că a pierdut timp cu studiul matematicii (avansate) și, ghinion, un absolvent de matematică, din păcate fără concluzii asupra articolului legat de metadatele testului Pisa.
    Cum am mai scris, o creștere în testele Pisa ar fi posibilă prin legarea materiilor predate în școală de viața reală. Adică, mai multă lectură și analiză liberă, nu învățată pe dinafară, ca papagalul, pentru a înțelege ce citim și mai multă matematică nu de dragul matematicii, ci pentru utilitatea ei practică. Chiar și matematica avansată are utilitatea ei, chiar dacă nu o s-o folosim niciodată în viitor: formează gândirea logică/structurată/critică. Mușchi la creier...
    Deci nu pot să nu dau like pentru Gabriel. Nici mie nu mi-au folosit o grămadă de materii în cariera de inginer electronist dar sunt conștient că fiecare dintre ele a pus câte o cărămidă la edificiul cunoștințelor mele generale. Să înveți numai ce ți-ar fi de folos în carieră, ar însemna să-ți pui singur ochelari de cal. De unde și diferența între un semidoct și un intelectual.
    • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      D check icon
      Este trist cum oamenii nu înțeleg contribuția materiilor non-STEM în dezvoltarea personală și profesională.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      De acord cu afirmatia "chiar si matematica avansata are rolul ei..". Am afirmat si eu acelasi lucru; matematica este un set de instrumente , as spune extraordinare , pentru multe zone ale stiintelor. Insă in momentul in care spui " ....chiar dacă nu o să o folosim niciodată in viitor", acolo m-ai pierdut. Imi este greu să ințeleg de ce cineva cineva salută acest demers post-factum. Cand eram elevi/studenti, măcar n-am avut de ales si am "inghițit" inutilitați ca să ne terminam studiile, alternativa fiind sa renunti la ele; nu exista a 3-a cale, de exemplu curs FACULTATIV de matematici superioare. Insă tu esti un om matur si biologic si profesional si mi-a greu sa inteleg această postură de resemnare profesională mioritică. Dar cum ar fi fost dacă toate acele ore de matematică inutilă, ar fi fost substituite de experimente fizice, care aveau legatură directă cu meseria ta, care este una foarte complicată in esența ei ? Acele ore de experiment aplicat nu ar fi fost formatoare de minte/judecată/raport cauză-efect ? Ar fi fost cumva mintea formată in felul ăsta mai puțin bună decât mintea analitică formată de niște mii de ore de matematică inutilă, iar prin inutila ma refer PRIN RAPORTARE LA SUBIECTELE studiate la acel moment ? Atentie, nici un studiu nu este inutil, ci adesea neadecvat situatiei. Inutilitatea pentru mine in acest context nu inseamnă lipsa de importanță, ci lipsă de adecvare. Dacă vrei să folosești o surubelnița să inșurubezi un holz-șurub si un ciocan să bați un cui, se numește the right tool for the right job. Dacă insă vrei să bați cuiul cu surubelnița si să infiletezi holz-șurubul cu ciocanul, se numeste neadecvare. Nu sculele sunt de vină, ci scopul pentru care sunt angajate.
      • Like 1
    • @ Mihai
      Studiile universitare, cel puțin în primii ani, trebuie să asigure o deschidere generală. Nu la universitate se învață "meseria". Acolo trebuie asigurate bazele teoretice ale domeniului (care baze, ulterior, poate vor fi utile viitorului absolvent în proporția pe care ați menționat-o, sau poate nu îi vor folosi deloc, dacă o să facă doar vânzare de produse). Dar studentul trebuie să aibă încă de la început imaginea de ansamblu a întregului domeniu, să știe ulterior să aleagă și să folosească tool-urile de care are nevoie în funcție de specializarea aleasă. Specializarea și adecvarea tool-urilor se întâmplă abia în anii terminali ai facultății și continuă pe tot parcursul vieții, pentru specializare pe o zonă mult mai îngustă și pentru a fi la zi cu tot ce apare nou în domeniu.
      Cine s-ar fi gândit în facultate că mi-ar fi vreodată de folos funcțiile Bessel sau de elipsoidul Fresnel? Și iată că la un moment dat, chiar am avut nevoie de ele pentru scrierea unei aplicații de proiectare/verificare a link-urilor radioreleu. Dar nici chiar eu nu știam în primii ani de facultate ce specializare o să aleg. Cred că abordarea asta e valabilă pentru toate domeniile. Trebuie să ai imaginea de ansamblu și bazele teoretice, altfel nu ești decât un bun tehnician.
      P.S. Discuția asta îmi amintește cum noi, inginerii proaspăt intrați în producție, eram persiflați de muncitorii clasa 6, care credeau că ei le știu pe toate, în timp ce noi nu știam mai nimic legat de “meserie”. Ei nu își bătuseră capul nici cu Gaus Ostrogradski, nici cu Cebâșev dar știau să dea din șurubelniță... Însă când trebuia dezvoltat un produs nou sau când intervenea o nenorocire pe linia de fabricație și picau la teste toate produsele, abia atunci apăreau limitările “meseriei” lor. Pentru că noi, inginerii, aveam în spate bazele teoretice și chiar înțelegeam procesele care se întâmplă acolo, față de ei care nu aveau decât un caiet de service pe care îl știau pe de rost.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Discutia aici cred ca trebuie purtata despre proportii. Cat de adanc trebuie sa stii in practica electronicii despre lagrangian, laplacian si hamiltonian ? Pe bune, daca stii niste formule de integrale triple, niste divergente si convergente, cum rezolva asta practic niste circuite care ar urma sa contine niste piese deja existente ? Ele sunt deja proiectate, executate, si parametrizate de la momentul cand au parasit fabrica de componente care le-a executat. Cum poti tu interveni in PRACTICA executarii unor circuite cu niste formule matematice, oricand de complicate ar fi ele ? Nu cumva trebuie schimbate niste formulari in proiectarea acelor piese ? Atunci da, ne jucam cu matematica cat vrem. Dar aia este proiectare si pana nu intrunesc niste specificatii care sa fie dictate de un business case, degeaba stim ce zice si ce face Ostrogradsky. Pe bune, demonstreaza-mi ca nu este asa si imi schimb opinia pe loc ! Doar cei care lucreaza la fabrica si proiecteaza si produc piesele respective au ''sansa; asta, din cate stiu eu. Specializare mea a fost inginerie auto; pot eu sa ma aberez cu toate integralele de volum care parametrizeaza vortexurile in studiile aerodinamice, pana nu ma angajez la un mare producator de automobile si pana cand modelele propuse de mine nu intra in tunelul aerodinamic real, nu doar in simularile din CATIA sau altele, totul ramane doar o suma de teorii care pot sau nu prinde viata. oricata matematica stii, lucrurile se confirma sau infirma IN PRACTICA. Tocmai asta este punctul meu de vedere: nu poti sa fii si foarte bun proiectant (matematica la greu) si implementator pentru ca cele doua tipuri de mental se exclud. Tocmai de aceea se fac echipe, in care fiecare vine cu teritoriul pe care-l stapaneste cel mai bine si iese o treaba buna IN ECHIPA. Cand matematicianul aude de divergente de camp, pentru el aia inseamna niste vectori de camp, matrici si integrale triple; cand electronistul aude de divergente de camp el se gandeste la densitati de flux . pentru matematician, poate sa fie camp electromagnetic sau camp de flori, nu-i pasa, scopul este sa parametrizeze campul nu sa se ingrijoreze de natura lui. pe tine ca electronist care se trage din maimuta numita ''fizician'', pe tine chiar te intereseaza ce fel de camp este. Daca tu stii ca este altfel, te ascult......
      • Like 1
    • @ Mihai
      Dar tu, ca inginer mecanic, nu te tragi tot din maimuța numită “fizician”? Mai pe mecanică, dar tot fizician...
      Tocmai ce am scris că studiile superioare nu au menirea să te învețe direct practica. Asta o face doar un ucenic la tâmplărie, de exemplu. Vroiai să înveți practică, nu făceai facultatea auto ci te băgai calfă la un service auto. După o perioadă deosebeai cu ochii închiși cheia de 17 față de aia de 19, aveai mușchii ca oțelul și nu te mai obosea nimeni cu ciclul Carnot. Dar se pare că ai vrut mai mult decât practică, ai vrut să înțelegi fenomenele care se petrec acolo, să știi de ce planetara e atât de groasă și din nu știu ce OL, nu altfel. Poate te interesa cum să proiectezi un motor care să fie mai eficient. Aveai tu ceva care să te atragă înspre inginerie. Nu ai vrut doar să fii un bun mecanic auto ci te-ai gândit că poate o să proiectezi, o să cercetezi sau măcar o să înțelegi esența domeniului și care sunt fundamentele științifice care guvernează acel domeniu. Și pentru că orice domeniu este vast, nu puteai să știi de la început care va fi ultra-specializarea ta viitoare. Facultatea trebuia astfel să-ți asigure înțelegerea bazelor teoretice, fundamentate științific, care să te poată lansa înspre orice subdomeniu (motoare, transmisii, caroserie, materiale noi, câte și mai câte). Unui mecanic din service puteai să-i bagi o formulă pe gât, fără să-i explici de unde vine. Dar un inginer ar trebui să înțeleagă toată teoria în urma căreia rezultă formula respectivă. Pentru că, la un moment dat, poate aduce îmbunătățiri sau chiar revoluționa domeniul. Eu așa văd lucrurile și nu sunt singur.
      Discuția mai scurtă ar fi cam așa: vrei să fii foarte tare în practica unui domeniu, atunci urmezi o școală de meserii. Faci practică grupa mare. Ai însă gânduri mărețe și vrei să fii tare într-un domeniu? Atunci trebuie să stăpânești bazele teoretice. În acest din urmă caz nu vei lucra după învățăturile maistrului ci vei avea de-a face cu știința, la propriu.
      În electronică e la fel. Chiar cercetarea și producția de noi componente este un subdomeniu. Dar ce student știe înainte de începerea facultății care va fi specializarea lui viitoare? Nici eu nu mi-am imaginat că o să lucrez, pe rând, în proiectare, R&D și producție, cu switch între domenii, de la electronică aplicată la radiocomunicații. Iar subdomeniul l-am schimbat după facultate. Și a fost bine că aveam bazele teoretice la locul lor.
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Ba da, tot din maimuta fizician, si sunt foarte mândru de originile mele profesionale ! tocmai asta este centrul problemei: ingineria are in centrul ei fizica si nu matematica. Intai cade maru'n cap, după aia ne intrebam cu ce acceleratie. Asta este ordinea fireasca a lucrurilor. Desigur, matematica ne ajuta să calculam cat este 2 x pi x R fara sa trebuiasca sa mergem cu ruleta pe la Ecuator ca sa aflam circumferinta Pamantului. Insă dacă ne uitam la numarul de ingineri activi din TOATĂ umea, vom observa că 95% dintre noi suntem ancorați in implementare, si doar 5% in cercetare-dezvoltare-proiectare (serioasă). Implementare pentru un inginer , in viziunea mea, nu inseamnă să fii Gigi de la sculărie undercover. Si atunci, nu ți se pare ciudat că 100% ingineri facem matematici avansate insă doar 5% o folosesc in job-urile lor ? Restul facem PROCESE, poate de pre/post manufacturing, poate de mentenanta, poate de preventie, etc. Rolul unui inginer este sa ia act de vointa (fortele ) si activele (resursele) naturii si sa le transforme in materiale/procese/produse care să facă viata oamenilor mai bună. Pentru 95% dintre noi, it's all about physics , man ! Pentru 5% it's all about math !, That's the only thing that I am saying. Ingineria aplicata nu inseamna nici să lipești fire cu letconul nici să mergi cu cheia de 13 de gât. Inseamnă să cauti cai de imbunătătire a materialelor si a proceselor . De orice fel. Inseamna in principiu inovatie. Inseamna experiment, iar experimentul este eminamente fizic si el validează sau invalidează o cale noua. Matematica vine după aceea si incearca sa caute cai istete de multiplicare/eficientizare/generalizare/portare a efectelor. Asta e părerea mea. Tu n-o să poți niciodată să ințelegi matematic de ce curentul circula prin câmpul magnetic din jurul firului de cupru si nu prin fir, indiferent cum reprezinti matematic curentul prin integrale Laplace, așa cum eu n-o să pot niciodată să ințeleg matematic ce este in esență masa unui corp. Pentru că totul este fizică cuantică, atât pentru electronii tăi liberi care sar de pe spin in gradină la vecinu', cât si pentru bosonii mei, de fapt ai lui Higgs. Propun să ne oprim aici; e clar că vedem diferit lucrurile. Iti respect punctul de vedere si nu doresc să te conving de al meu. Îti doresc sa-ti fie bine !
      • Like 1
    • @ Mihai
      Ok. Și eu respect punctul tău de vedere pentru că, din păcate, se sprijină pe realitatea factuală: foarte mulți ingineri în ziua de azi sunt sub-utilizați și ajung să facă munci de tehnicieni sau de marketing, care nu necesită nici 5% din cât au învățat. Dar asta e altă discuție care ține de piața muncii. Faptul că au dorit să ajungă ingineri și nu tehnicieni a fost o chestiune asumată de fiecare în parte.
      Numai bine!
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Gabriel check icon
      si eu va dau un like in special pentru sumarizarea discutiei. as mai adauga o nuanta la toate cele spuse:
      programa asta aglomerata nu e de cand lumea ci de aprox 100 de ani daca rotunjim. tot cam in ultimii 100 de ani progresul tehnologic a avansat cu viteze foarte mari fata de trecut. poate ca este doar o coincidenta, dar nu as crede. sa venim noi, romanii, cu propunerea de a revolutiona abordarea asta care in mod evident da rezultate, mi se pare ca ne ducem intocmai catre negarea importantei experientei, adica exact a ceea ce ai obtine daca ai dilua teoria in favoarea practicii. un fel de cerc vicios. si de la cine vine propunerea? de la cei care au ramas in urma in domeniile tehnologice (numarul realizarilor tehnologice din romania este semnificativ mai mic decat in alte tari).
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      Oare s-a întâmplat acest lucru? Poate un copil de opt ani să rezolve o ecuație algebrică? S-ar putea să vi se pară ciudat, dar și un copil de cinci ani poate fi învățat să rezolve o ecuație algebrică, chiar orice fel de ecuație. Să o înțeleagă e partea a doua, dar între a rezolva și a înțelege nu există conexiuni. Și un cățel poate face operații simple de aritmetică, indicând cât face 2+2 prin lătrat.
      Aici apare un principiu simplu al pedagogiei: fiecare conținut pedagogic trebuie predat în funcție de maturizarea cognitivă. Aici apare rolul psihologiei, sau cel al psihopedagogiei.
      Sunteți absolut sigur că programa noastră este făcută cu acuratețe în raport cu niște praguri cognitive? Mulți profesori de matematică spun - și puteți căuta articole pe net - că această materie merge în gol. Cărămizile sunt predate prea devreme și de aceea mulți învață mecanic, cu o armată de meditatori care îi ajută să treacă clasa. Sau haideți să o luăm altfel: cineva își construiește o casă, dar nu pune preț pe fundație. O construiește fără, pe un teren alunecos. Clădirea se va prăbuși imediat ce va fi terminată, dacă va fi terminată.
      Putem pune că a rămas ceva? Da, învățătura de minte, efortul, poate că persoana a făcut condiție fizică etc. Dar nu a rămas casa.
      Plus, gândirea logică nu este același lucru cu gândirea matematică. De logică se ocupă o știință care poartă acest nume: logica. Sigur, există o arie a matematicii care apare și în logică, dar gândirea logică are cu totul alte reguli. Vă dau exemplu de cercetător în matematică, total lipsit de gândire logică? Oho! Omul e într-o lume paralelă. Caz concret. Așa că nu puneți semnul egal între matematică și logică. Plus că există mai multe tipuri de logică. Cea matematică e doar una dintre ele. Dacă e s-o luăm pe erudiție, sute de ani matematica n-a fost considerată știință. A fost considerată artă. A făcut parte din rândul artelor. În Renaștere era pe lista artelor.
      • Like 0
  • Mda... Nu ne-au trimis ăia datele!... Oare ce-ar fi fost dacă în timp ce așteptați metadatele vă apucați să vedeți ce lucruri sunt diferite la cei care erau pe primele locuri la PISA? Dacă le luați la puricat (sau măcar la răsfoit) programele lor școlare? Și dacă vă trecea prin cap să le traduceți în românește și să le faceți programe școlare pentru învățământul românesc?... Oare ce s-ar fi întâmplat? Sper să nu-mi serviți aia cu "specificul românesc", că doar și românii sunt oameni, iar cei care au ajuns prin școlile din Vest s-au adaptat foarte bine la "specificul" lor.
    • Like 3
    • @ Adrian Năstase
      Rucs Rucs check icon
      Exact asa sunt. Traduse din afara. Unul din motivele (poate principalul) pentru dezastrul actual din învățământul românesc.
      • Like 0
    • @ Adrian Năstase
      Nu am avut la dispoziție mai mult decât ați văzut și dumneavoastră în buletinele de știri. Ce puteam să analizăm, buletinele de știri?
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Să vă spun parerea mea referitoare la invățământul tehnic ingineresc (inginer mecanic, 56 ani, MBA in Anglia, 2 brevete de inventie in 3 țări): clasa a 11, a 12, precum și structura curiculei in Politehnică sunt intr-o mare eroare !!! Aș indrăzni să spun abuzive ! Ele pleaca de la premiza că toți inginerii trebuie să știe si cercetare, si proiectare si execuție. Pentru acest lucru, programa contine elemente de matematică avansată, care NU AU CE CAUTA in execuție ! Este un lucru absolut fără cap. Ar trebui să se facă sectie specializată de cercetare-proiectare la fiecare facultate, si separat sectie de inginerie de executie si implementare. Am terminat facultatea de 30 de ani si , desi lucrez in masini industriale automatatizate/mecatronică, n-am avut nevoie niciodată de 99% din toată matematica pe care am facut-o in clasee 11,12 si 5 ani de facultate . Muncesc foarte bine fără să AM NEVOIE SĂ ȘTIU siruri, matrici, derivate, diferentiale, integrale Riemanm, Stokes, Lebesque, Darboux, serii Fourier, transformate Fourier si Laplace, spatii Hilbert, spatii Banach, wrongsian, divergente de câmp, etc,etc, as putea să continui 5 zile cu toate subiectele pe care am fost OBLIGAT să plătesc timp din viața mea si nu a trebuit să le folosesc deloc. Nu zic că aceste lucruri sunt inutile IN GENERAL, zic că sunt ne-necesare pentru 99% dintre noi care nu suntem interesați in cercetare-proiectare. Cu sigurantă ele au aplicatiile lor, insă chiar trebuie să știu CUM este făcut un software ca să știu să-l folosesc ? Bineinteles că nu ! Habar n-am cum este construit Excel-ul insă il folosesc de 30 de ani cu succes. Folosesc software de proiectare asistată CAD, care nu este parametric ci boolean; fac traiectorii interpolate pentru strategii de masinare, si NU AM NEVOIE de nici o matematică avansată ! Insă cei care au făcut software-ul cu siguranță au vut nevoie de matematică avansată. De aceea zic, până când vom inceta să ne mai chinuim toți copiii cu matematică avansată, in loc să-i invățăm bazele matematicii, bazele fizicii, bazele chimiei, etc iar aceste baze să fie solide, invățate atât socratic cat si prin experiment, până atunci personal nu dau 2 bani nici pe Pisa nici pe Pizza nici pe Pitta. Aceasta eroare de structură se afla si in curicule ale universitatilor din afară, si din America si din Anglia si din Franta si Germania. Si ei sunt in aceeasi eroare ! Am vizionat pe Youtube vreo 10 lecturi de fizica la MIT in State (pentru cine nu știe, Massachusets Instiute of Technology este un fel de Harvard pentru ingineri) predate de un profesor celebru. Aceleași aberatii ca si in programa noastră ! Fizică teoretică de mecanică a corpurilor ceresti si de fizică cuantica pentru anul 1 si 2 la facultati care nu au specializare nici astrofizică nici cuantică. Pe bune ????!!! Cuantica este un domeniu foarte vast si eminamente experimental, in care ocazional un geniu in matematica precum Schrodinger sau Pauli incearcă să parametrizeze matematic ceea ce numic "incertitudine". Noi ăilalți, muritorii, nu avem ce căuta in acest domeniu decât dacă avem vreo sclipire de geniu care cumva, până la 18 ani ar fi avut timp să se devoaleze. Așa că si marile universități din afară fac ce fac si ai nostri : consumă VIAȚĂ din viața studentilor in numele unei probabilitati de 1% ca undeva candva să ai nevoie de acele lucruri. Vorbind despre cuantică, la ce-mi folosesc mie, non-fizician, niste notiuni generale de cuantică ? Că oricum nu pot lega acele cunostinte de nimic, tocmai pentru că este un domeniu vast, si in plus legile care guverneaza particulele la acel nivel sunt atipice, contraintuitive, si sunt doar ipoteze matematice de nivel foarte avansat. Intr-o astfel de situatie, fie faci din cuantică o pasiune si inveti matematică pe paine, ori o lași de tot. Nu exista middle ground aici. Iar exemplele pot continua, despre cât de inutilă este aceasta abordare gen "să știi niște noțiuni despre....." In aceasta epocă a informațiilor, copiii ar trebui invățați cum să invețe, in primul rând, pentru că 24 de ore acum sunt acelasi lucru cu 24 de ore acum 300 de ani, însă cantitatea de informatie la care sunt expusi copiii astazi este exponential mai mare si este o bătălie pe timpul de invățat ; un copil (care vrea să invețe, evident, si care are indrumare bună si de acasă si de la scoală) ar trebui să fie ajutat să câștige timp pentru a intelege foarte bine BAZELE fiecarei materii, iar mai târziu să se specializeze pe un domeniu cu care are afinitate, nu să facă forever din toate câte puțin. Absolut pierzătoare această abordare, mâncătoare de timp si nervi prin inutilitate. Fata mea are 15 ani si este la o scoala privată pe sistem.de predare britanic. Există examen după clasa a 10-a, IGCSC, la vreo 9 materii. Orele la clasă sunt de 40 minute, ca să poată copiii să mai "respire" intre ore. Foarte frumos,insa profesoara de matematică le-a spus că trebuie să citescă niste lucruri si siguri din manuale , căci ea nu are cum să termine materia până la sfarsitul anului dacă ar face lectie cu lectie si să STĂRUIASCĂ pe notiunile de bază, pe tehnici de rezolvare, adică exact lucrul pe care-l vrei cel mai mult ca să ințelegi. După care acasa trebuie sa fac eu cu ea matematică, ca să-și fixeze notiunile si sa ințeleagă o constructie matematică. Pe bune ? D-aia dau 12.000 euro/an , ca să facă si meditații după scoală ? O ințeleg cumva și pe profesoară: suma cunoștințelor care trebuie predate CUM TREBUIE, depășește cu mult timpul alocat de școală pentru matematică. Este ca și cum vrei să pui 2 litri de apă intr-o sticla de 1 litru. Aici apare dilema: dacă o scoala ține copiii câte 6 ore zilnic si profesorii le dau teme engros, copiii (din nou, cei care iau lucrurile in serios) ajung la cel putin 8-9 ore /zi de invățat IN FIECARE ZI ! Și după ce sunt.astfel chinuți, ce câștigă in cunoaștere ? Are "habar " despre niste notiuni care nu se leaga unele cu altele oricum . Dacă scoala e mai lejeră si ii ține pe copiii mai putin sau cu ore de predare de 40 minute, copilul nu invață cum trebuie si parintele trebuie sa ia meditatori. De ce ? Cu tot respectul, dar istoria, geografia, desenul, pot fi facute si după 22 de ani. Domnitorii sunt aceeasi si dacă ii inveti la 14 ani si dacă ii inveti la 22 de ani. Muntii si apele sunt tot acolo si la 22 de ani. Desenul, cu exceptia celor care au talent nativ, poate fi favut ca hobby iar sportul după ore ca modalitate de relaxare, nu materie la care iei note si la care notele au aceeasi greutate ca la mate, fizică, chimie, etc. In felul asta, copiii ar fi degrevați CANTITATIV de un numar de ore pe care le-ar folosi pentru materiile care contează pentru ei. La fel este valabil si pentru copiii cu valențe umane, pot câstiga timp pentru materiile socio-umane si nu-i omori cu mate, fizica, chimie. UNDEVA TREBUIE COMPROMIS : la cantitate sau la calitate ? Orice om intreg la cap.alege calitatea unei predări, având in vedere că , cantitativ, va invăța oricum aproape toată viața. Dar zău că nu trebuie să știu la ce ora s-a șters Hitler la fund la 12-18 ani. Mai tarziu, când copilul se maturizează, intelege altfel istoria, in contextul in care ea s-a intamplat si care au fost cauzele si devenirile, nu doar ca pe o materie de examen.
    • Like 6
    • @ Mihai
      Sunt inginer mecanic, 56 ani, absolvent de Cluj.
      Nu vreau sa zic decat ca pentru un inginer, cred ca sunt esentiale pentru formarea unei gandiri analitice, trecerea prin toate acele elemente de matematica avansata.
      Mie mi-au format gandirea, am ajuns ca prin intermediul lor sa inteleg fizica.
      Cred ca, intr-adevar, aceasta matematica avansata ( sau parti din ea ) nu isi au locul in liceu.
      • Like 5
    • @ Mihai
      Gabriel check icon
      hm... din ce spuneti ca faceti am sentimentul ca nici sa scrieti nu va ajuta prea mult. oare de ce ati pierdut timpul din viata invatand asta in loc sa mai faceti o inventie?
      stiti cum se vede comentariul dvs? ca si cand l-ar fi scris unul care se crede buricul pamantului. pe mine m-a invatat viata ca exact oamenii astia gresesc amarnic. le spun 50 de insi (institutii) ca sunt beti si ei in loc sa mearga la culcare o tin pe a lor.
      nu sustin ca am dreptate dar am fost in aceeasi situatie cu dvs am invatat multe lucruri pe care nu le mai stiu, nu le mai aplic. stiu insa si admit faptul ca la momentul in care le-am invatat, habar nu aveam daca vreau sa lucrez in executie sau in cercetare. poate visam sa fiu in proiectare dar habar nu aveam daca sunt bun la asta. anii aia pe care dvs ii vedeti pierduti, eu consider ca m-au ajutat sa ma lamuresc in ce directie trebuie sa merg. mai mult, astazi am un copil in clasa a 12-a, adica este in situatia sa aleaga facultatea si specializarea aia pe care o blamati. habar nu are daca se va descurca desi a ales fara sa clipeasca domeniul. si nu stiu despre dvs dar eu asa mi-am crescut si copii: nu conteaza daca e bun la ceva nativ, il duc sa experimenteze o perioada pana afla singur daca ii place sau nu. si i-am dus la cat mai multe activitati. unde le-a placut (din orice motiv) au continuat singuri.
      daca aveti senzatia ca sunt pe lumea asta niste guru care stiu clar ce meserii si in ce procent sunt necesare peste 10 ani eu cred ca va inselati. cei mai multi nici cand apar aceste meserii nu reusesc sa le admita ca fiind existente! cum sa fie atat de pragmatici in programa cei care in fapt isi doresc sa luam singuri decizii, sa ne ducem catre ce ne place din tot ce exista?
      scuze daca am fost mai acid, a fost doar pentru a ma face inteles.
      • Like 4
    • @ Ovidiu Mocanu
      Mihai check icon
      Respect punctul tau de vedere; pentru mine a fost o pierdere de timp să invăț matematica avansată. Am invățat-o de nevoie. Ca fapt divers, si eu am mare drag de fizică, iar matematică mă incurcă teribil. Citesc in timpul liber cuantică pentru că mi se pare fascinantă textura universului. Nu matematica m-a adus acolo. Matematica este doar o trusă de scule: am nevoie să calculez rata cu care se schimba variabila unei functii si argumentul său ? Scot din trusă scula numită "diferentială". Am nevoie sa calculez lucrul mecanic al ciclului unui motor ? Scot din trusă scula numită "integrală". Si așa mai departe.
      • Like 3
    • @ Gabriel
      Mihai check icon
      Dacă asta ai inteles tu, că mă dau mare, nu pot să spun decât că este doar complexul tau de inferioritate. Faci aprecieri de om frustrat. Poti să nu fii de acord cu ce am scris , este dreptul tău, dar asta nu inseamnă că trebuie sa fii mitocan.
      • Like 2
    • @ Mihai
      Gabriel check icon
      de acord ca nu trebuie sa fiu mitocan insa eu am spus doar ce se intelege din ce ati scris. daca va ajuta cu ceva sa credeti ca eu am complexe de inferioritate e ok, nu ma deranjaza. din felul in care ati formulat comentariul era previzibil ca nu sunteti dispus sa mai invatati ceva la varsta asta, deci imi cer scuze ca am indraznit sa va arat cum va vad altii.
      • Like 5
    • @ Gabriel
      Mihai check icon
      Cred că limba română iți joacă feste ! Mitocania pe care o invocam are de-a face cu MANIERA in care tu alegi să-ți exprimi dezacordul față de opiniile mele, si nu despre CONTINUTUL in sine al opiniilor tale. Nu am nimic cu faptul că tu vezi altfel lucrurile pentru copiii tăi; foarte bine, iți vor mulțumi mai târziu sau te vor injura. Experimentarea este foarte bună, dar zi-mi si mie, cum experimentează un copil dacă vrea să se facă pilot/astronaut ? Conform cu principiul expus de tine, ar trebui copilul ala să facă o scoală de aviație (3-5 ani probabil), antrenamente fizice de 2 ori pe zi până-i sar ochii, după care abia pe urma va afla dacă îi place sau nu (dacă are geometrie spatiala sau nu, dacă rezista la 3-5 G sau nu, dacă are sånge rece sau nu, dacă are capacitate simultana de corelare a multor informații in timp real, etc, etc). Insă măsura "ințelepciunii" tale este relevată de afirmația : " nu contează dacă e bun la ceva nativ" !!! Ceea ce mie imi arată că nu ai pus niciodată mâna pe vreo carte care vorbeste despre fundamentele in psihologia adultului. Nu te judec că nu ai habar de așa ceva, ci mă minunez cu câtă ușurința mă faci pe mine incuiat si impermeabil si in ce eroare ești față de propriul tău copil . Faptul că tu spui că nu ai știut tu dacă vrei să lucrezi in executie sau proiectare, tocmai l-ai "proiectat" pe copilul tău ! Nu e treaba mea, e copilul tău, dar iți sugerez să nu mai clasifici oamenii cu atâta ușurință, dacă tot "te-a invățat viața că exact oamenii ăștia greșesc amarnic " (am incheiat citatul tău).
      • Like 2
    • @ Mihai
      Mihai are dreptate! Este foarte mult balast in invatamant.
      Se invata dupa principii de acum 70~100 de ani, pe cand lumea este cu totul alta. Testele Pisa nu sunt despre cat de multe cunostinte ai, ci despre capacitatea ta de a relationa si intelege lucrurile. Pentru mai mult de 80% din joburile din economie, nu ai nevoie sa treci prin astfel de exercitiu cumplit cum este scoala la noi. Si toata disperarea parintilor vine din faptul ca ai nevoie de amarata aia de diploma….
      • Like 4
    • @ Mihai
      Gabriel check icon
      :))) multumesc, am ras cu pofta.
      deci in primul comentariu, nu ati argumentat nimic, doar ati venit cu jigniri gratuite. acum, ca prin minune, va apuca dorinta de a-i raspunde unuia cu care vorbiti la per tu si pe care il numiti "frustrat", incheind prin a-mi pune in gura epitete pe care nu le-am folosit. ca idee, daca v-as fi crezut incuiat sincer nu ma oboseam sa va raspund.
      e ok, poate sunt in eroare si am spus-o inca de la primul raspuns, dar prefer sa vin cu argumente asa cum am facut-o de prima data pentru ca din punctul meu de vedere asta e castigul republica: ne ridica la fileu subiecte si daca avem deschidere venim cu propria parere si ascultam si cum vad altii lucrurile. fara suparari si alte comportamente deviante.
      cum experimenteaza un adult (nu vad cum sa pui un copil) o eventuala dorinta de a fi pilot? pai exact asa cum se intampla acum scoala aia pe care o blamati: ii invata multe notiuni pe langa cele folositoare unui pilot si ii pune intai sa mearga cu aparate usoare ca mai apoi sa sara cu parasuta. chiar daca termina scoala ei nu sunt piloti direct si continua un parcurs pana sa ajunga acolo. intamplator am un prieten pilot si stiu exact cum a facut sa ajunga acolo. chiar si astronautii din ce stiu trec printr-un lung proces in care invata inclusiv matematica aia pe care o blamati. la fel se intampla si la piloti de formula 1 si la multe alte meserii mai exotice. si multi, se opresc pe drum la a face alte lucruri conexe sau la a se reorienta catre o cu totul alta meserie. si asta se intampla in toate domeniile. practic este exact asa cum spuneti ca ar fi daca s-ar aplica teoria mea, care nu e a mea, e doar o explicatie despre motivele din spatele programei celor mai multe dintre institutiile de invatamant, atat de la noi cat si de afara. nu trebuie sa fiti de acord cu mine, dar asta e realitatea si motivatia v-am spus-o initial.
      faptul ca eu sau altul a pus sau nu mana pe o carte de orice fel nu are treaba cu argumentatia sau subiectul in discutie. dupa cum ne arata testele pisa, sunt enorm de multi care citesc si nu inteleg o iota din ce citesc, de aici si faptul ca afirmatia dvs nu are relevanta. daca va ajuta cu ceva, tin cursuri pe aceasta tema dar afirmatia dvs pentru mine vrea doar sa arate ca va credeti superior mie si ma repet, e ok. feel free!
      daca din orice motiv doriti sa continuam cu argumente, mie imi face placere. daca doriti sa continuati cu jigniri aiurea, eu am sa ma opresc aici ca ne pierdem timpul amandoi.
      • Like 3
    • @ Gabriel
      Mihai check icon
      Faptul că tu folosești pronumele de reverență după care spui că mă cred buricul pâmântului imi aratâ că nu ințelegi politețea in CONTINUT, ci doar in FORMĂ. Mă bucur că te-am făcut să râzi, asta inseamnă că există totuși o speranță pentru tine. In continuare consider că limba română este cam dificilă pentru tine, atunci când spui că blamez matematica; am spus , textual, " ...până când vom inceta să ne mai chinuim toți copiii cu matematică avansată, in loc SA-I INVĂȚĂM BAZELE MATEMATICII, BAZELE FIZICII,BAZELE CHIMIEI, .....". Ce anume din formularea mea te face pe tine să concluzionezi că eu blamez matematica ? Sunt foarte curios de "argumentele" pe care le vei aduce......
      • Like 3
    • @ Mihai
      Gabriel check icon
      eu cred ca cititi exact in tonul in care raspundeti, adica felul in care percepeti lucrurile spuse de mine va este caracteristic 100%. am sa ma explic: cu ce va ajuta sa spuneti ca eu nu inteleg diverse? daca ati crede asta, logic ar fi sa nu va pierdeti timpul cu mine. cum o faceti fie nu credeti asta fie e o problema de logica. pentru ca invocati diverse consecinta nu pare sa fie de la logica. deci de ce o faceti? doar ca sa castigati teoretic un ascendent asupra mea, gandind probabil ca astfel argumentele dvs sunt mai puternice. oare sunt? hai sa trecem la argumente: da, am afirmat ca blamati matematica pentru ca asta faceti. intradevar nu toata matematica si dvs faceti o separare intre matematica de baza si cea avansata. eu sunt absolvent de matematica. nu vad o impartire indubitabila intre ce inseamna de baza si ce nu. mai mult, lumea evolueaza si ce e astazi de baza maine este altfel incadrat. oricum, nu din acest motiv am facut eu afirmatia si doar pentru ca nu am stat sa citez exact ce parte a matematicii o blamati ca fiind nepotrivita pentru a face parte din programa, considerand ca se intelege ca ma refer la ceea ce ati spus dvs.
      legat de buricul pamantului, ma repet, asa se vede din toate comentariile dvs. serios vorbesc. nu vad de ce v-ar deranja asta si nici ce legatura are cu felul meu de adresare. am si admis ca poate gresesc si chiar mi-am cerut scuze la finalul raspunsului meu, admitand ca poate fi perceput ca acid. am spus acolo ca a fost doar pentru a ma face inteles (exagerarile au efectul de a pune pe ganduri, ceea ce cred ca a si facut exprimarea mea). eu vad in faptul ca va vorbesc la persoana a doua o formula de a arata ca nu am nimic cu dvs, ca va respect punctul de vedere chiar daca eu am altul. ce treaba are cu continutul sau cu forma?
      daca tot ma luati cu psihologia, a arata respect este primul pas pentru integrare si acceptare intr-o comunitate si mie mi se pare normal sa fac asta. poate dvs va lasa senzatia ca nu inteleg eu forma dar cat timp nu argumetati asta am sa raman la parerea mea.
      chiar cred ca schimbul de replici nu mai are treaba cu afirmatiile initiale si a devenit despre noi, moment in care nu ma mai intereseaza. eu doar am incercat sa va spun ca felul in care formulati lasa sa para ca va credeti foarte important si distrage de la mesajul pe care vreti sa il transmiteti. in acelasi timp, argumentatia dvs initiala nu poate fi valida decat in masura in care vorbim de exceptii, de scoli exceptionale, nu de sistemele generaliste de invatamant si foarte greu sa ia cineva in serios ceea ce spuneti cand atat sitemul local cat si cele din alte tari vad lucrurile la fel.
      si asta chiar daca nu va place felul in care eu vorbesc sau inteleg.
      • Like 3
    • @ Gabriel
      Mihai check icon
      Dragă Gabriel, ești baiat mare inteleg si aveai dreptul să mă iei la per-tu din primul moment in care si eu am facut asta. Faptul că ai continuat să folosești pronumele de reverență este fix alegerea ta. Pe urmă: fondul problemei este că eu am facut niste afirmatii despre sistemul de invățământ iar tu ai gasit de cuviinta să mă cataloghezi drept buricul pământului; pe urmă, că nici scrisul nu mă ajută prea mult, ca atare m-ai ironizat cum că mai bine mai inventam ceva in timpul asta. Ți se pare corect ? Tu chiar nu vezi că primul lucru de care ai fost tu in stare a fost sa faci atac la persoana ? Adică să incurci mesajul cu mesagerul ? Am scris acolo un pomelnic de lucruri despre ce cred eu ca e gresit cu sistemul de educatie si cum INCEPE mesajul tău ? Te citez: " hm....din ce spuneti ca faceti am sentimentul că nici să scrieți nu vă ajută prea mult. Oare de ce ati mai pierdut timpul din viață invățând asta in loc să mai faceți o invenție ? Stiți cum se vede comentariul dvs ? Ca si când l-a scris unul care se crede buricul pământului". Am incheiat citatul tău. Ți se pare corect ? Reiterezi mai tarziu, in ultimul raspuns că mă cred foarte important. Se pare că acest lucru este foarte important pentru tine:să mă convingi pe mine că ma dau mare si ma cred important. Acum, domnul matematician, hai să aplicăm metoda reducerii la absurd : da, mă dau mare; da, mă cred important; da, am pierdut timp degeaba invățând să scriu când de fapt puteam să mai fac o inventie. DA la toate alegatiile tale. Intrebarea me este : SI CE DACĂ ? Ce-ți pasă ție ? Te rog să-mi răspunzi la această simplă intrebare : SI CE DACĂ ?
      • Like 3
    • @ Ovidiu Mocanu
      Mhai Nai check icon
      Gandirea analitica ar cam trebui sa existe deja la intrarea in universitate.
      Iar sa intelegi fizica pe baza matematicii....asta da bazdaganie :))
      E foarte util sa faci doi ani de matematici speciale si sa-ti mai ramana apoi 2 (doi ) pentru orientare, specializare, proiecte, licenta samd.
      SCOALA a fost inventata ca sa produca mana de lucru, nu gandire analitica. Pentru niveluri avansate exista masterate, doctorate (vezi Ciuca si Bodea :)) )
      • Like 0
    • @ Gabriel
      Mhai Nai check icon
      Frate! Tu chiar n-ai de lucru altceva, decat sa umpli pagina asta cu parerile tale despre o persoana sau alta?
      • Like 2
    • @ Gabriel
      Emil check icon
      "hm... din ce spuneti ca faceti am sentimentul ca nici sa scrieti nu va ajuta prea mult. oare de ce ati pierdut timpul din viata invatand asta in loc sa mai faceti o inventie?" Dumneavostra aveti atitudinea unui profesor neaos care nu doreste decit sa ramana in filozofia "generalului detaliat", ceva tipic cadrelor didactice din universitatile "populare". Nu e greu pentru un profesor experimentat sa "miroasa" geniul din fata lui, mai ales atunci cind ii mai si pune in pericol viitorul confortabil. Putini, foarte putini, profesori (ref. de la asistent in sus) au pe linga ei ciraci valorosi. Cei valorosi cu adevarat sunt DEJA in institutele extra romane. Deci, faci istoricul tuturor evolutiilor in matematicile speciale si apoi inveti studentul cu maximul necesar pe specializarea lui. Il educi in folosirea conceptuala a softurilor utile si ii deschizi orizontul spre viitorul specializarii alese. Cind ajungi in anul intai stii deja cam ce vrei, deja mai sus incepi sa te rafinezi in ceea ce doresti. Restul este linia de mediu-multumit. La sfarsit si mai apoi, post universitar, incepi sa absorbi stiinta (matematii speciale, fizica teoretica, cuantica, I.A., neuronala, etc). In concluzie, ecuatia de gradul doi si graficul ei, au inceput sa te pasioneze/chinue, din invatamantul primar, nu va mai fi folosita de peste 50% din absolventii liceali pina la decesul lor (poate numai atunci cind isi ajuta copiii la lectii). In final, o concluzie a fost trasa, generalistii pot fi buni executanti, detailistii pot trece in nivelul stiintific si de dezvoltare. Dar trebuie bun simt si analiza critica. Numai de bine!
      • Like 1
    • @ Gabriel
      Emil check icon
      "legat de buricul pamantului, ma repet, asa se vede din toate comentariile dvs. serios vorbesc. nu vad de ce v-ar deranja asta si nici ce legatura are cu felul meu de adresare." "eu doar am incercat sa va spun ca felul in care formulati lasa sa para ca va credeti foarte important" ??? Aceste referiri au legatura cu subiectul temei? Disputa de idei nu implica limbaj neacademic si nici analiza partenerului de discutie. Limitati-va la contrargument!
      • Like 1
    • @ Emil
      Gabriel check icon
      eu nu am raspuns la articol ci am citit raspunsul omului. am gandit ca poate ii prinde bine sa inteleaga in ce fel se vede ceea ce scrie. pe scurt, sustine ca programa desi este similara ca abordare in multe sisteme de invatamant, e prea incarcata. ca sa spuna asta, omul a simtit nevoia sa precizeze ca are inventii in mai multe tari, ca stie el ca unii nu pun mana pe carti de psihologie, etc. da, ceea ce spuneti ca am scris e in stransa lefgatura cu subiectul nostru. nu inteleg exact ce pb ridicati.
      • Like 3
    • @ Emil
      Gabriel check icon
      v-as ruga sa recititi comentariul. sincre nu se intelege absolut nimic. pot cel mult sa banui ca ma credeti profesor, sau ceva de genul, si nu este cazul. nu am nici o treaba cu sistemul de invatamant, lucrez in privat de cand ma stiu si nu ca profesor. singurul lucru pe care pot sa il spun despre ce ai scris este ca nu, in anul intai nu stii exact ce vrei. probabil 80% dintre elevi chiar sunt in ceata rau fata de ceea ce vor. au venit cu un vis si de obicei sunt socati de ce presupune domeniul. dupa mine este chiar anul la finalul caruia se intreaba ce e de facut, cum remediz situatia.
      • Like 3
    • @ Mihai
      Gabriel check icon
      am sa formulez la singular ca poate asa functioneaza si se intelege. stii, cand scrii pe aici nu trebuie sa privesti lucrurile ca si cum are cineva ceva cu tine. am ajunge sa ne dam in cap imediat, pentru ca felul in care citesti tu si percepi tu ceea ce eu scriu este dictat de propria-ti pornire, de propriile-ti ganduri. trebuie sa citesti printre randuri, sa incerci sa vezi ideea din spatele mesajului respectiv. daca tu citesti o fraza si o percepi ca atatc la persoana nu mai poti trece peste sa te gandesti cu adevarat la idee. te rog sa recitesti primul tau comentariu cu totul. sustii o idee cum ca programa e aglomerata cu multe lucruri pe care le consideri inutile, desi singur spui ca acelasi lucru se intampla si in alte siteme de invatamant. la asta adaugi faptul ca ai inventii in mai multe tari printre altele. ce treaba au cele doua? exact asta ti-am spus, ca aducand aceste aspecte in aceeasi formulare, lasa se se inteleaga ca asta e argumentul pentru cele spuse, cum ca le stii tu ca ai experienta. cand am raspuns am facut-o intocmai pentru ca eu cred ca nu astfel de argumente pot convinge si ca o astfel de formulare nu face decat sa distraga atentia de la eventuale motive poate bune. chestia cu scrisul nu vrea sa fie un atac asa cum se pare ca il percepi (probabil nu ai ajuns la fraza cu scuzele mele in situatia in care asa vezi lucrurile). nu ma asteptam sa trebuiasca sa explic asta dar e doar un exemplu cum ca in viata invatam o grabada de lucruri auxiliare si ca exemplu scrisul e unul dintre ele si iti foloseste din plin. evident ca e o exagerare, am vrut doar sa punctez cu un exemplu evident, ca nu te cunosc si nu stiu ce alte exemple sa fi dat. cand vorbesti de inventii, mie (si poate si altora), asa im ipare, ca te dai mare pentru ca nu era un subiect unde sa aduca plus valoare. nu inseamna ca te ironizez. sincer, imi pare exagerat ca vezi asta ca pe o ironie din partea mea. oricine, abosolut oricine, printr-o afirmatie candva a lasat sa se creada ca e important. cum poate fi asta ceva rau? in fine, nu te judec, poti privi cum vrei asta.
      ca sa raspund la si ce daca: atunci cand cineva aduce argumente, ma bag in seama pentru mine. ma bag in seama in ideea ca se poate discuta decent si ca schimbul de idei si argumente ma face mai bun pe mine.
      sincer, nu mai raspund, ma orpesc aici in speranta ca s-a inteles. numai bine!
      • Like 3
    • @ Gabriel
      Mihai check icon
      .
      • Like 0
    • @ Gabriel
      Rucs Rucs check icon
      V-am citit, sunt de acord cu dvs la primul comentariu. Ce nu se spune prea mult despre Pisa e ca sunt cheia franceza cu care sa rotesti un sistem de învățământ încotro vrei. Fie spre bine, fie spre rău. Dar sunt create, manipulativ, ca sa rotesti spre rău. Rezultatele sunt, pe bune, rele si rușinoase. Dar asta le serveste unora ca sa propuna măsuri si mai rele. De ex, eu zic ca o cauza a nivelului dezastruos este utilizarea telefoanelor si liosa de disciplina. Ei zic:stam rau tocmai pentru ca nu suntem suficient digitalizati si pentru ca profesorul e prea autoritar si trebuie exact sa devenim mai relaxati etc. Dar cel mai tare lovesc in programe, pe care le-au defrisat intruna (ultima lovitura in 2016,la gimnaziu. Va urma si liceul). Vor sa implementeze si testarea standardizata, care e un dezastru. Eu am dat un astfel de test (romana, a douasprezecea) si eu insami, desi sunt profesoara de romana, am "gresit" vreo 6 întrebări, pentru ca erau niste prostii care admiteau mai multe perspective (vorbim de grila in analiza unor poezii ca cele ale lui Nichita Stanescu!). Majoritatea itemilor erau total irelevanti, iar unii - greșiți ca formulare. E mult de spus, oricum. Si pe baza acelor testari standardizate, au iesit la presa si au spus ca România are nivel de literatie dezastruos. Dar cand testarea în sine e viciata, d ece manipulezi oamenii cu rezultatele?
      • Like 1
    • @ Mihai
      Mihai check icon
      .
      • Like 0
    • @ Mihai
      Gabriel check icon
      E un dialog al surzilor acre trebuie sa inceteze. Mai scriu o ultima data ca sa nu par necioplit. Nu a ajutat cu ceva formularea mea la singular. Exemplul cu inovatia e doar un exemplu! Doar unul, nu o chestie de care sa ma iau. va rog sa va uitati la toate comentariile dvs si sa vedeti ca fara exceptie ele contin remarci la adresa mea, referiri la complexe de inferioritate si in aceeasi masura elogiaza realizarile dvs. NU domnule, nu va neaga nimeni realizarile. intocmai faptul ca sunt ignorant cu privire la deosebirea dintre inventie si inovatie ar fi un argument ca in discutia ast anu ma intereseaza acest aspect ci doar ideile despre cum se poate ibunatati ceea ce a scris autorul in articol. Asta v-am spus de fiecare data, ca alte detalii, inclusiv ultimul raspuns, nu aduce plus valoare subiectulu iinitial. Chiar nu inteleg de unde trageti concluzia ca va desconsider realizarile. BRAVO! va felicit sincer si pentru efort si pentru reusita! dar aceste felicitari n uau treaba cu parerea dvs pe care mi-am permis sa o contrez, cum ca programa e prea aglomerata cu detalii inutile. nu am complexe de inferioritate, si nu din acest motiv continui discutia. am propriile realizari, cunt director intr-o companie privata cu peste 400 de oameni si sunt aici de cand eram 3. da, o consider o realizare. da, am luat si premii asa cum presupuneti, chiar multe in scoala. si material stau mult peste cei mai multi romani. sunt preocupat permanent sa ma dezvolt si sa dezvolt pe cei de langa mine. si ce? ajuta aceste interese si realizari ale mele la a argumenta ca programa nu e aglomerata inutil? ajuta cu ceva ca eu sa fac inainte de a emite o parere despre programa un preambul al realizarilor si intereselor? nu, nu cred ca ajuta la nimic. nu cred ca parerea mea e mai puternica in situatia in care eu mentionez asa ceva. din contra, cred cu tarie ca in situatia in care as face asta, exact asa ar arata in ochii tuturor, cum ca ma cred buricul pamantului, cred ca eu sunt cel care detine adevarul si solutiile pentru invatamant. si chiar nu e asa. daca va uitati la toate formularile (trecand peste ceea ce percepeti ca fiind un atac), am spus de fiecare data "dupa parerea mea", sau "eu cred". fac asta pentru a arata ca indiferent cata experienta am, indiferent cate realizari si indiferent prin cate am trecut, nu detin adevarul si parerea mea e doar o parere, la fel de egala cu a dvs sau a oricui de pe site. impreuna, cele 2 pareri s-ar putea sa ne duca inainte. daca noi nu reusim sa le punem impreuna, sa dezbatem detaliile parerilor si sa vedem cum ne imbogatim cunostiintele din asta nu suntem cu nimic mai buni ca ieri. daca noi tot ducem discutia in x e mai frustrat ca y nu ajuta la nimic. sper sa reusiti sa treceti peste senzatia pe care involuntar am creat-o cum ca am ceva cu realizarile dvs sua nu as aprecia oamenii care muncesc. chiar nu mai au importanta detaliile la aces moment. promit ca indiferent ce spuneti nu va mai raspund pe acest subiect. e ok si sa nu ne intelegm.
      • Like 2
    • @ Rucs
      Gabriel check icon
      din pacate ma depaseste total subiectul organizarii testelor pisa.
      legat de telefoane... eu vad lucrurile asa: ele au aparut ca o evolutie sociala si au ajuns o parte integranta a societatii. la modul propriu un procent semnificativ din oameni nu s-ar descurca fara, sau in situatii de conectivitate limitata. eu insumi, greu as face fata fara si nu ma joc si nici pe social media nu sunt activ. pur si simplu am tot felul de aplicatii cu care fac management la plati, la diverse device-uri, la programari, la remindere in calendarul personal, la notificari de sedinte sau deadlines pentru job, liste cu scopuri diverse, carduri, aplicatii de calatorii, automatizari pe la proprietatile detinute, la comunicarea cu prieteni si cunostiinte din diverse tari si orase, etc. greu sa imi imaginez cum ar fi fara. in astfel de conditii, consider ca pregatirea pentru viitor inseamna si adaptarea si includerea telefonului in tot ce inseamna sistemul de invatamant.
      nu stiu cine spune ca profesorul e prea autoritar, eu cred ca nu este. da, sunt unii, dar din pacate nivelul lor profesoral este deficitar ei vad doar autoritatea cu forta, autoritatea prin impunere datorita fortei fizice sau functiei. ideal ar fi sa existe si o autoritate data de leadership, autoritatea stiinteti, autoritatea data de aprecierea celor multi. cand o clasa face scut in jurul unui profesor pe motive de apreciere educativa, cei cativa elevi din clasa care fac nota discordanta pot fi influentati sa isi reevalueze pozitia.
      foaret posibil sa aveti dreptate cu manipularea, insa aici cred ca vorbim de o alta problema, aceea a decidentilor, nu a testelor in sine.
      • Like 2
    • @ Gabriel
      Mihai check icon
      .
      • Like 0
    • @ Gabriel
      Mihai check icon
      Nu am spus ca ai ceva cu REALIZARILE MELE. Am spus ca prima ta postare si primul tau comentariu a fost atac la persoana. Rezultatul fiind , am opinat eu, ca nu faci diferenta intre mesaj si mesager. Eu am vorbit, in prima postare, despre deficientele unui sistem de invatamant - asa cum le vad eu- iar tu ai vorbit despre mine !!!!! Eu imi declin competenta (absolvent de sistem de invatamant romanesc si britanic si 2 demersuri in zona inovatiei), ca sa se vada clar si unghiul din care fac comemntarii dar si limitarile acelui unghi, adica: nu sunt profesor, nu lucrez in ministerul educatiei, nu sunt politician, nu sunt din diaspora, nu fac meditatii decat cu fii-mea, nu ridic in slavi Sava , Vianu si Lazar sau blamez liceul X din Falticeni, nu lucrez in cercetare, etc, etc, etc iar tu spui ca ma dau buricul pamantului. Se numeste ''disclaimer'' si este comun in orice lucrare de masterat, doctorat, cercetare, inventica: aceea de a-ti declara (in)competenta , adica unghiul din care abordezi o problema. Da, am avut norocul sa vad 2 sisteme de invatamant diferite, asa cum au avut sansa si multi altii. Vorbesc din experienta directa, nu din carti, dar cu subiectivismul asumat al unei singure entitati, asa cum esti si tu. De aici, complex de inferioritate presupus de mine. In rest, eu am zis, tu ai zis, eu am zis, tu ai zis. Nichita Stanescu spunea ca 1 este ne-numarabil iar numaratoarea incepe de la 2. Poate te inspira modul de ajungere la adevar socratic, d-aia am mentionat acest lucru, pentru ca pana acum a fost partial un dialog al surzilor intr-adevar. TOATE REFERIRILE tale la mine au fost prin prisma faptului ca eu ma dau mare, adica FORMA de transmitere a unor idei, bune sau proaste; poate esti vreun estet al cuvintelor si am deranjat cumva institutia cuvintelor din matematician, stiu si eu ?! Insistenta cu care incerci sa ma convingi de acest lucru este oricum fara fruct, insa vorbeste de afapt despre ce te deranjeaza pe tine cel mai mult. Dreptul tau. Poate repet, ai valentele lui Geo Bogza si-ti place sa descrii harta cuvintelor potrivite si nepotrivite din semi-dialogul nostru. Poate ai un dar Gabriel si nu ti-l explorezi suficient ! Insa asigura-te ca inainte sa devii un fel de Geo Bogza, incepi de unde trebuie, adica de la Capra cu Trei Iezi si pe urma progresezi in sus. Logica ta a fost initial una a formei, dupa care ai venit si cu completari pe fond, dar numai dupa ce ai realizat - probabil- ca ai ramas in urma cu fondul. Asta este ultimul meu post, poti sa mai scrii, eu nu mai scriu. Precum spuneam, Vaya con Dios !
      • Like 0
    • @ Gabriel
      Emil check icon
      Aici nu este un loc in care dumneavoastra sa incercati sa educati/invatati persoane ce-si exprima un punct de vedere legat de subiect. este nepoliticos si ne etic.
      • Like 0
    • @ Gabriel
      Emil check icon
      Nu trebuie sa va justificati, nu e necesar. Argumentati la tema. Asa este logic si corect.
      • Like 0
    • @ Emil
      Gabriel check icon
      acolo unde am stiut, am argumentat la tema si va dau dreptate. insa nu vad ce este nepoliticos sau etic in faptul ca eu raspund cuiva anume. aparent raspunsul meu initial a fost interpretat altefl decat mi-as fi dorit si atunci am continuat sa raspund celui care am considerat ca avea nevoie de asta. raspunsurile astea au adresant, nu trebuie sa le citeasca cineva care e deranjat de discutia dintre alte 2 persoane. nu vad cum ar fi mai etic sa il las pe om sa persiste in intelegerea denaturata.
      si nu sunt de acord nici cu afirmatia ca nu e aici locul in care sa invat pe cineva. eu de aceea sunt aici, ca sa invat, sa fiu mai bun prin aflarea altor pareri, sa inteleg si alte puncte de vedere, etc.
      dar multumesc pentru sfat si pentru ca ati citit ce am scris.
      • Like 1
  • D check icon
    Cred că ceva se va schimba în învățământ când educatorii vor fi învățat să-și asume responsabilitatea misiunii pe care o au în societate. Ce simplu este să arătăm cu degetul înspre politic. Nu zic că politicienii nu sunt inculți, lipsiți de viziune și neasumați, însă mi se pare că uitându-ne mereu înspre ei, devenim din ce în ce mai asemănători lor. Mai ales la partea cu pasarea responsabilității.

    Eu nu sunt expert în educație, însă din perspectiva de fost elev pot spune că educatorii pot schimba multe în învățământ, fără intervenția tătucului politic. Cred că nu programa sau manualele sau strategia sunt problema cea mai mare în învățământ, ci apatia și lipsa de imaginație a cadrelor didactice care în cea mai mare parte sunt la nivelul de maturitate emoțională a elevilor lor.
    • Like 5
    • @ D
      Mhai Nai check icon
      Cred ca ar fi putut sa schimbe daca ar fi avut vointa si educatie suficienta (o parte semnificativa, nu unul, doi). Cum trece timpul va fi ce in ce mai greu. Cred eu.
      • Like 0
    • @ D
      Rucs Rucs check icon
      Este decis politic in mod covârșitor. Ceea ce se mai face la nivel individual, de responsabilitate proprie, este doar o peticire, o incercare de a astupa gaura corabiei cu mâinile. E un dezastru făcut in principal de politicieni.
      Câteva exemple. Facultățile private, cu exigențe minime la examen si licență, au dat diplome pe banda rulantă pentru ca factorul politic le-a permis. Cand ai exigente reduse, studentul învață mai puțin. Rezulta un absolvent mai slab, un profesor mai slab.
      Profesorii au trecut si ei prin scoala, care cam din anii 2000 e sub atac. Acum, de ex, au desființat tezele. Rezulta: se învață mai putin. Peste niste ani vom avea niste profi si mai slabi. Vor sa bage testarea standardizata. Daca asa va fi, nivelul profesorilor va scădea vertiginos. Tot politic s-au decis legea educatiei si ordinele de ministru aferente. Titularizarea in unitate e dezastrul care infloreste coruptia si favoritismul. Etc etc
      • Like 1
    • @ Rucs
      D check icon
      Este decis politic! Totul este decis politic, dar o spuneți ca și cum politicul ăsta ar fi ceva bătut în piatră. Am impresia că majoritatea nu au procesat nici acum că vechiul regim, în care totul venea de la centru, nu mai este.

      Nu credeți că suntem suficienți de liberi să decidem niște lucruri local la nivel de clasă, școală? Atitudinea dogmatică a profesorului față de elev, așa de des întâlnită în școala românească, tot vina politicului este?

      Spuneți că învățământul este sub atac din anii 2000. Așa o fi, însă dacă profesorii tac din 2000 și ies să facă greve doar pentru măriri de salariu, asta nu-i face complici cu politicienii?
      • Like 0
    • @ D
      Pe lângă cauzele pe care le enunțați aici, mai este încă una foarte importantă: nivelul scăzut de salarizare a cadrelor didactice. Ca profesor la universitate, vă spun că doar o minoritate din studenții cei mai buni merg în învățământ. Merg în corporații, unde sunt plătiți de cel puțin 2-3 ori mai mult.
      • Like 1
    • @ D
      Mihai check icon
      Evident ca se arata cu degetul spre politic pentru ca politicul a decis bugetul si salarizarea in sistem. Vazand aceasta situatie perpetuata ani la rand, evident ca persoanele care puteau obtine venituri mai mari in alte domenii au parasit sistemul iar cei care ar fi putut avea o activitate benefica in sistem au decis sa isi insuseasca alta profesie. In aceste conditii nu vad ce asteptari sa fie de la mare masa a celor care au ramas in sistem. Performanta si calitatea costa.
      • Like 1
    • @ Alexandru Nicolae
      D check icon
      Adevărat, nivelul de salarizare este unul destul de slab și asta are o corelație directă cu calitatea personalului din învățământ. Și de aici intrăm în acel cerc vicios în care suntem de ceva ani buni. Însă nu cred că doar cu o creștere salarială vom ieși din acest cerc.

      Poate că ar fi o idee să acordăm aceste creșteri și în funcție de rezultate, că tot menționați de mediul privat. De exemplu, credeți că ar fi cinstit ca aceste măriri să se acorde în funcție de gradul de alfabetizare funcțională?

      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult