Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Agenții schimbării” din România: ceva fundamental s-a modificat în ultimii ani în această țară

copil la proteste

Foto: Alberto Groșescu

De câțiva ani buni de zile, lucrez cot la cot cu ei. Cu agenții. Agenții schimbării. În engleză îi denumim changemakers. În română alt termen mai bun decât agent al schimbării nu am găsit. Cine privește de departe România, îi vede mai ales liderii politici. Un spectacol al deșertăciunii și golului. Iarba însă crește. Acolo jos, la rădăcini, românii încep să nu mai iubească Miorița. Fatalismul și colectivismul, mentalitea lui „nu se poate” sunt tot mai des înlocuite cu un alt fel de comportament și o alt fel de atitudine. O atitudine deschisă spre schimbare, deschisă spre nou, spre colaborare, spre lucru în echipă și spre empatie față de cei din jurul nostru. 

Românii renunță încet-încet la arhetipuri cărate de-a lungul atâtor generații. Protestele acelea – le mai țineți minte, nu? – care au scos în stradă sute de mii de oameni, au dărâmat guverne și au ținut tendințe dictatoriale în frâu, nu au fost decât simptomul unei schimbări mai ample, mult mai semnificative și de durată care are loc în societatea noastră. Schimbarea care devine inevitabilă. Schimbarea de mentalitate. Ca reprezentant al biroului din România a celei mai mari rețele globale de inovatori sociali, Ashoka, parcă e în fișa postului să am un astfel de discurs, nu?

Ei bine, eram sigură, cifrele probează ceea ce doar intuiam.

În perioada 7-13 noiembrie 2018 Reveal Marketing Research a derulat pentru Ashoka România un studiu sociologic reprezentativ la nivel național întrebând românii dacă și cum schimbă societatea în care trăiesc. 

9 din 10 români cred că schimbarea începe cu noi. Doar 17% cred că ea începe cu bisericile sau cu politicienii. Românii și-au pierdut încrederea în capacitatea școlii de a educa cetățeni care să devină agenți ai schimbării. 

Mult mai importante sunt autoeducația, educația primită acasă și contextul social al momentului care ne împinge să nu mai stăm în banca noastră. Tinerii sunt un segment aparte: o generație bine informată, dornică de implicare socială dar și cu mult mai atentă la nevoile curente ale societății.

Trei sferturi dintre români se consideră, la nivel de gândire, agenți ai schimbării. Dacă este însă să își evalueze impactul acțiunilor lor, numai o treime declară că reușesc să schimbe în bine societatea în care trăiesc. Aici este cea mai mare ruptură în societatea noastră și totodată cea mai mare oportunitate. Dacă vei pune în mâinile acestor oameni uneltele de acțiune, mental ei sunt deja acolo. Și vor acționa. Se naște astfel în societate un amplu culoar de atac. Câștigători ai jocului vor fi organizațiile non-guvernamentale și mai ales partidele politice care vor înțelege setea românilor de a contribui la schimbarea pe care și-o doresc în societate, trecând de la pasivitate la acțiune. Și cei care le vor oferi, accesibil, canalele și mijloacele să contribuie.

Indiferent cat de brează ar ajunge să fie clasa politică din România, nu va fi suficient să avem o țară așa cum ne-o dorim. Schimbarea de sus în jos este insuficientă. Dacă societatea le respinge, cele mai bune legi vor fi călcate în picioare. Pentru a fi durabilă, schimbarea trebuie să vină mai ales de jos în sus. Efectul menghină - și de sus în jos, și de jos în sus. Vestea bună: societatea s-a schimbat mai repede decât ne închipuiam. Jocul s-a schimbat. Reset.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Fix ce observ şi eu, tot mai evident în ultimii ani, noile generaţii au evadat din arhetipul milenar al vlahului, ăla din Herodot, Filimon Sârbu, Duiliu Zamfirescu, I.l. Caragiale, cântecele Adei Milea şi Daniel Iancu, nu mai vor să fie nici cei mai viteji şi mai drepţi, nici DinPăturici, TănaseScatii, nici Mitici, nici Absurdistani ori Fraierii, adio Miorizda şi Povestea Prostiei Omeneşti, nu-i mai poţi goni din ţară, din ce în ce mai mulţi se întorc de la studii şi fac ceva excepţional de concret, cei de la Code4Romania sunt doar un exemplu...
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult