Sari la continut

De patru ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește patru ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

„Am fost șefă la sterilizare. Toate controalele care veneau mă luau la puricat din cap până în picioare”. Viața unei asistente românce în Italia

Asistenta șefă ascunde „semne” pe butoane, pe monitoare, pe canturile dulapurilor mobile din sala de operație. Vrea să verifice cât de bine s-a făcut curățenia și dezinfecția. Dacă nu cureți și nu dezinfectezi bine în locurile respective, „semnele” rămân. La fel și germenii. Când stingi lumina, și cu ajutorul unui mic dispozitiv - luminometru -, în locul unde nu ai frecat se observă „probele”. „Ne-a arătat semnele. <<Uite, aici ți-a scăpat și nu ai curățat>>”.

În Italia se merge foarte mult pe prevenție. O infecție nosocomială este greu de gestionat.

„E la fel precum incendiul din Canada. Greu de eradicat. Infecțiile nosocomiale sunt foarte periculoase”, îmi povestește Camelia I. o româncă plecată de 15 ani în Italia, unde lucrează ca asistentă într-un spital pe lângă Brescia. Spitalul are șapte săli de operații.

„Nu te poți mișca fără proceduri”

- Lucrezi de 15 ani în Italia ca asistentă. Povestește-ne ce proceduri sunt în spitalele în care ai lucrat.

- Fiecare produs pe care îl utilizezi în dezinfectarea instrumentarului trebuie să aibă un prospect, ca la medicamente, o anumită concentrație. O dată pe an vine un control pentru certificarea spitalului. Se iau probe biologice, probe de pe chiuvete, pereți, de pe clanțe, de peste tot. Cam de un an a fost introdusă o nouă metodă de verificare în ce privește curățenia și dezinfectarea. În sala de operații asistentele curăță și dulapurile care sunt utilizate în timpul unei zile. Dulapurile nu sunt fixe, ele sunt scoase și dezinfectate în fiecare zi. În sala de operații se poate igieniza mult mai bine așa. În România, acum 15 ani, când lucram într-un spital, țin minte că în sala de operații erau dulapuri fixe.

- Vorbeai de o procedură pentru verificarea igienei în spital. În ce constă? 

- Asistenta șefă pune semne, probe, fără ca noi să știm, ca să vadă cât de bine s-a făcut iginienizarea. Le pune în diferite locuri, pe monitoare, pe aparatura de intubare, pe dulăpioare, pe butoane, pe canturi. Acestea nu se văd. Dacă nu cureți acolo, semnele rămân. Cu ochiul liber sunt destul de greu de identificat. Când stinge lumina, se vede locul unde nu ai frecat, acolo au rămas acele urme. Ne-a arătat semnele. „Uite, aici ți-a scăpat și nu ai curățat”.

- Ai auzit de cazuri de infecții nosocomiale în spitalul unde lucrezi? Cum se procedează în astfel de situații? 

- Se merge foarte mult pe prevenție. O infecție nosocomială este greu de gestionat. E la fel precum incendiul din Canada. Sunt greu de eradicat. Sunt foarte periculoase. În spital, o dată la trei luni vine un specialist din afară, de la o firmă specializată, și ia probe de pe mânere, uși, chiuvete. Nu am auzit de rezultate să iasă prost. Am fost șefă la sterilizare. Toate controalele care veneau mă luau la puricat din cap până în picioare, cum s-ar spune. Pe proceduri. Nu te poți mișca fără proceduri. Uniformele noastre nu le luăm acasă. Sunt spălate la spital. În fiecare dimineață găsim uniformele curate. La fel și papucii din plastic.

Programul de lucru la spital al Cameliei este de luni până vineri, între 8.00 și 15.30. Sâmbăta și duminica nu lucrează. În fiecare lună are două săptămâni de „permanență la domiciliu”, adică poate fi solicitată la orice oră din zi și din noapte în cazul unor urgențe. Acele ore sunt plătite suplimentar.  Cam de două-trei ori pe săptămână este sunată să meargă la spital pentru urgențe.

-  Este vreo întâmplare care te-a impresionat atunci când ai fost sunată noaptea, să te prezinți la spital?

- Am fost chemată într-o noapte la spital pentru o urgență. Am întrebat despre ce caz este vorba și mi s-a spus că este un anevrism de aortă abdominală. Se rupsese. Eu locuiesc la 11 kilometri de spital. Țin minte că am plecat în papucii de casă. Am ajuns la spital în 10 minute. Pacientul, un bărbat cam la 70 de ani. Erau de gardă doi medici chirurgi, unul din ei nu ajunsese încă. Nici colega mea asistentă nu ajunsese. Am intrat în operație alături de chirurg. Am avut foarte mari emoții. Pacientul a făcut stop cardiac de două ori în timpul operației. I-am făcut masaj cardiac. Operația a durat trei ore. Între timp a ajuns și cel de-al doilea chirurg. Bărbatul a fost salvat. Este unul dintre cazurile care m-au impresionat.

În spitalul unde muncește Camelia lucrează 20-30 de românce, toate asistente. Sunt foarte apreciate. Lucrează în secții precum terapie intensivă, cardiochirurgie. Venitul lunar al unei asistente cu vechime, cu tot cu orele suplimentare, ajunge la 1.800-2.000 de euro.

Fără plic la doctor, fără flori la profesori

- În Italia există celebrul plic pentru doctori?

- Nu. Un medic tânăr, cam la 35 de ani, la un moment dat ne-a citit într-o pauză o scrisoare pe care o primise de la un pacient pe care îl operase cu succes. Era tare mândru că omul acela îi scrisese un bilet drept mulțumire. Îi adresa cuvinte frumoase, iar doctorul era tare fericit. Nu există plicul. Nici flori, nimic. Nici elevii nu duc flori nici măcar în prima zi de școală. Mama mea, care era în vizită pe la mine odată, mă întreba contrariată, atunci când mă pregăteam să mă duc cu copilul mic la pediatru, pentru vaccin sau pentru altceva: „Cum, mamă, să nu îi dai nimic domnului doctor?” Soțul meu a avut o operație de menisc și una de apendicită. Spitalul unde s-a operat este deținut de o mare companie, care deține mai multe spitale în Italia. Nu l-a costat nimic. Nu a dus niciun buchet de flori. 

Reprezentanții medicali

- Care este relația cu reprezentanții medicali?

- Spitalul face licitații pentru a alege furnizorii, inclusiv cei pentru câmpuri sterile și halate. De exemplu, înainte ca spitalul să ia un alt furnizor de halate, noi asistentele am purtat noile halate, pentru probă, timp de o săptămână. A venit reprezentantul medical în pauza de prânz și ne-a dat chestionare de completat. Noi trebuia să răspundem la mai multe întrebări legate de noile halate. La sfârșit am semnat chestionarele cu nume și prenume, am pus observațiile noastre, ce ar mai fi nevoie, ce nu ne-a convenit, ce modificări ar trebui aduse. Apoi a fost luată o decizie, după ce s-a ținut cont de rezultatele din chestionare.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Cred ca povestirile astea despre "cum este in alta tara" sunt subiective. Pe de alta parte, intr-adevar, sistemul sfimteste locul. Pornind de la proceduri si terminand cu sanctiuni. Daca maine ar fi data o lege prin care cel/cea condamnata / penalizata ca nu-si face treaba nu ar mai avea voie in sistemul respectiv (si aici evalabil in oricare din mecanismele de guvernare a tarii) atunci de poimaine -sau dupa cateva exemple publicate- toata lumea si-ar face jobul cu maximum de raspundere. Plus ca mai vorbim si de bani: ia sa aibe fiecare riscul de a i se cere (prin metodele legale) bani pentru greseli. Sa vedeti ce repede trece constiinta prin buzunar (parafrazandu-l pe Napoleon). Cat despre.curatenie- e firesc sa se faca evaluari.stricte. ce ma deranjeaza este insa lipsa de.curaj si responsabilitate. Toti.scriu fara a mentiona specific despre ce spital/unitate e vorba. Asta-i tipic romaneasca! Eu am trait personal o chestie (in 94-96) la Mc. Donalds. Stiti cum se facea (si cred ca inca se face) curatenia pe timp de noapte? In fiecare noapte? Pe echipe. Se controleaza inclusiv tocurile de la usi. Echipamentele se dezinfecteaza permanent. De ce? Pana la respect, va spun eu, e vorma mai curand de bani. Un.scandal le-ar rupe din profit grozav de mult. Bineinteles ar cadea (imediat) capete. Care nu vor sa cada.... simplu nu? De ce la orice gogoserie de stat nu se poate? Pentru ca nu le pasa...se intruneste o comisie care evalueaza, cerceteaza si....atat. punct. Presa nu mai revine asupra subiectului, totul se ingroapa sub munti de hartii si gata.
    • Like 0
  • Am "petrecut" de curand 17 zile intr-un mare spital din Bucuresti - o operatie complicata. Nu explodase bomba cu "diluatele" insa urmaream cu atentie (deformatie profesionala) implinirea diferitelor proceduri (care pentru mine ramaneau nescrise). Din punct de vedere a mentinerii curateniei, a unui mediu steril, impresia generala ce mi-a ramas a fost undeva intre bine si foarte bine. Lasand la o parte faptul ca anumite dotari (toaletele de ex) erau total nesatisfacatoare, efortul deosebit al personalului insarcinat cu curatenia reusea sa readuca sitatia catre tolerabil. Fiind cvasi-imobilizat in pat cale de vreo saptamana, am observat un mic detaliu legat de proceduri specifice dezinfectiei. O data pe tura (la 12 ore) o infirmiera venea cu un spray si o laveta si stergea o multime de obiecte din salon (pervazuri, manere, cadrurile paturilor, frigiderul (pe toata suprafata sa exterioara), chiuveta etc.... La finalul ritualului (care tinea vreo 10-15 minute) infirmiera semna pe un tabel A4 ce era la vedere intr-o mapa de plastic lipita cu plasture pe usa frigiderului. Infirmierele care faceau deizinfectia respectiva se roteau, astfel ca am avut ocazia sa observ mai multe moduri de efectuare a ritualului. Majoritatea performantelor erau (dupa parerea mea) multumitoare, adica atingeau toate locurile pe care le-ar fi atins mainile noastre virtual contaminante. Am remarcat totusi o anumita infirmiera care executa procedura cel mult superficial. Roman fiind la rindul meu, n-am raportat-o - am ramas cu impresia (intarita de damful de oarecare spirtoase pe care-l lasa cateodata in urma) ca situatia ei este cunoscuta celor ce ar trebui sa ia masuri. //// Desi nu par a fi pe "fata" acestui articol, asi mentiona cateva aspecte care vin totusi sa reliefeze aceiasi stare generala conductiva la genocidul practicat cu buna stiinta de "cei ce pot" in Romania. Spitalul are o retea wi-fi activa insa parolele nu sunt "stiute" de nimeni, astfel incat, din punct de vedere informatic cei cateva sute de pacienti trebuie sa apeleze la un sistem oneros instalat cu mandrie de-a lungul si dea latul. Este vorba de niste monitoare instalate pe niste brate articulate ce creaza posibilitatea pozitionarii comode la fiecare pat, monitoare care asigura (contra cost) accesul la internet si la cateva programe TV. Costurile nu par exagerate (2-3 ore pentru un leu) insa comparat cu preturile practicate de furnizorii de servicii similare (Telkom, RCS-RDS, etc) sunt enorme. Mai mult, acest sistem (se pare ca se numeste SMART) asigura accesul la "anumite" posturi TV intre care troneaza "antenele" plus cele mai abjecte canal ce se regasesc la telkom. Cin sa fie? Cin sa fie? Si cu a cui complicitate de prin spitale sau minister? //// La incheierea "sejurului" meu, am intrat pe site-ul spitalului si am incercat sa completz formularul de impresii oferit acolo. Din pacate, sistemul informatic al spitalului nu a putut prelua formularul meu (motive nedeclarate) desi am incercat cateva zile. Avand de fapt observatii apreciative, am incercat sa transmit multumirile mele prin email la adresa sugerata pe siteul respectiv (contact@numele spitalului.ro - nu vreau sa deconspir numele spitalului din motive evidente). Desigur ca nu se poate. Am primit imediat un mesaj de la MAIL DELIVERYSYSTEM : "This message was created automatically by mail delivery software. A message that you sent has not yet been delivered to one or more of its recipients after more than 24 hours on the queue on hosting33.xservers.net." Am primit acest mesaj cale de cateva zile, apoi s-a stins. Deci nu se poate. E cineva acolo sus care are grije sa nu putem.
    • Like 3
  • In urma cu 7 ani am ajuns cu piticul meu la un mare spital de copii din Capitala.Am descoperit atunci ca sufera de o boala crunta si ca va avea nevoie de medicatie permanenta,toata viata ptr a supravietui.Dar acum vreau sa va povestesc Aventura noastra in acel spital si modul in care aceasta mi a schimbat viata. A stat pe sectia de terapie intensiva 3 saptamani,cu trtament dur -piticul avea atunci 8 luni- dar a luptat .Am fost extrem de bucurosi cand ne au anuntat ca va fi mutat pe ,,pedriatie,,-adica eram ok ,nu mai era nevoie de terapie.Si ne au mutat intr un salon,in care mai erau 2 copii.Am iesit din terapie cu cateter ce urma sa fie scos de asistente -insa modul in care s a facut acest lucru m a marcat toata viata-nu si au dat seama ca e prins de pielea lui si l au smuls pur si simplu ...nu intelegeau de ce urla de durere cel mic..i au vazut atunci firele si i le au scos...pana seara in salonul in care eram am aflat ca unul din copii avea salmonella .iar celalalt era cu rotavirus.iesit din terapie si dupa chinul suferit ,piticul a luat acel rotavirus ,am luptat cu febra inca o saptamana...mi am spus atunci ca vreau sa pot face ceva ,sa nu vad copii chinuiti,care dupa saptamani de chin sunt trimisi in saloane ce colcaie de alti microbi, fara sa se tina cont de durerea si suferinta lor.Copilul meu a avut un pic de noroc,am trecut peste acele zile,ma intorc acum in acel spital ptr control deoarece nu am de ales ,dar niciodata pe acea sectie. Ma ingrozesc si acum cand ma gandesc cum au putut sa mi puna copilul abia iesit din sectia de terapie intr un salon din plin de microbi,fara sa se gandeasca la urmari?Cam asta e sistemul nostrum de sanatate-consider ca in primul rand comportamentul si mentalitatea ,modul de a actiona al cadrelor medicale s a ,,diluat ,,in ultimii ani- si vor trece ,din pacate,ani buni pana se va schimba realmente ceva in sistemul nostrum medical.
    • Like 3
    • @ Necula Iulia
      Doamna, macar cu gandul suntem alaturi de dumneavoastra si va dorim sa fiti sanatoasa ca sa puteti avea grija de copil si familie. Mama si sotia e intotdeauna aceea care duce greul.

      Eu personal nu cred ca se va schimba ceva in sistemul medical romanesc pana nu se va schimba atitudinea la cel mai inalt nivel, pornind de la Primul Ministru,(oricine va fi in viitor), Ministerul Sanatatii, directorii de spitale. In acest moment, numai "cu bata" cum se spune, se poate schimba in special atitudinea cadrelor medii din policlinici si spitale. Cand li se va taia zdravan din salariu pentru nerspectarea regulilor de igiena, pentru tratarea neprofesionala a pacientilor, cand in cele din urma vor fi concediati, atunci, de frica, se vor schimba. Cati "sefi" in spitale fac in fiecare dimineata o inspectie pe coridoare, saloane, bai, wc-uri? Directorii spitalelor ar trebui sa interzica categoric luarea de mita! De la ei trebuie sa porneasca. Se va intampla? Nu cred, pentru ca si ei, nu toti, dar cei mai multi, iau mita.
      • Like 2
  • Ceea ce demonstreaza teoria conform careia sistemul determina comportamentul individului. Stim cu totii comportamentul multor asistente de la noi... Iata ca ele, integrate intr-un sistem bine pus la punct, cu proceduri clare, controale sistematice si remuneratie onesta, devin corecte, eficiente si umane.
    • Like 2
    • @ Alunita Voiculescu
      Claudiu check icon
      De acord in ca sistemul determina comportamentul individului, insa cu observatia ca merge in ambele sensuri asta: in Italia sistemul medical si etic facut de italieni functioneaza si obliga si cei cativa, comparativ ca numar, personal medical veniti dintro-o tara corupta ca Romania sa il respecte, alternativa daca nu-l respecta fiind grave consecinte pt ei ... In sens invers insa, personal medical din tari ok ca etica medicala dupa ce lucreaza mai mult de un an prin spitalele noastre "uita" de etica medicala de pana atunci si nu-i mai deosebesti de romani. Sistemul medical, ca orice ce alt sistem, este facut din oameni si nu din martieni, si majoritatea isi impune punctul de vedere iar "intrusii" sunt rapid influentati sa faca la fel indiferent de ce faceau ei inainte ...
      • Like 2
    • @ Claudiu
      Da, exact asta spuneam: sistemul influenteaza individul. In ambele sensuri, din pacate.
      • Like 0


Îți recomandăm

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult

iancu guda - andreearosca.ro

Iancu trăiește printre cifre. Biroul lui e mic și „decorat” cu o grămadă de lucruri care reflectă și preocupările, și pasiunile, și munca lui: pe un perete e un tricou semnat al echipei Viitorul Constanța și alte memorabilia legate de clubul creat de Gheorghe Hagi. Fotbalul e una dintre pasiunile lui Iancu, alături de înot.

Citește mai mult