Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Astăzi este despre tine...” Lumea în care urările personale se fac în public, iar fericirea este obligatorie

Cuplu fericit

Foto: Profimedia Images

„Astăzi este despre tine” și adaugă uneori cel care postează „sufletul meu”… De atâtea ori am văzut acesta forma mondenă de „La mulți ani”, urmată de tot potopul de dulcegării și amabilități. Desigur, cel mai adesea „sufletul” este în camera alăturată sau chiar lângă autorul postării, așa că ar fi foarte simplu ca urarea să fie făcută în persoană.

Dar așa nu ar vedea nimeni, nu ar ști nimeni că este vorba „despre el”, adică cel care de atâția ani i-a schimbat viața și i-a umplut existența, i-a dat sens și un rost prin lume și câte și mai câte.

Uneori „sufletul” se sfiește de aceste politețuri, dar ca să fie tacâmul complet vin și prietenii în ajutor cu artilerie grea – laude, exclamații și leșinuri de admirație. Nu le trece prin cap să sune și să zică – Alo? Mă bucur că ai mai crescut un an!, ci intră în în joc. Vai ce mare s-a făcut mititelul!

„Este despre tine” - expresia și atitudinea care vine dintr-o altă limbă și care acolo, păstrând clișeul, „…. face sens”. La noi e doar un împrumut lingvistic și de atitudine ieftină. 

N-a fost întotdeauna așa. Au fost vremuri – i-am văzut pe părinții mei – în care oamenii își găseau timp, răbdare și bani (era vorba și de câțiva bani) ca să spună cuiva La mulți ani. Erau și atunci clișee – cred că tot timpul omenirea a avut nevoie de clișee - și se adresau unii altora cu formule de politețe - „Sper că scrisoarea mea să te găsească sănătos, bunul meu prieten”. Clișee, e adevărat, formulele cu care se începea și se termina un mesaj. Dar exista o altă abordare. De ziua acelui cuiva îi scriai personal, trebuia să cumperi un plic, să iei instrumentul de scris, coala, să compui, să lipești plicul, să aplici timbrul, să îl adresezi, să îl duci la posta. Să îl plătești. Și să astepti un timp până vine un răspuns.

Apoi lucrurile au accelerat astfel că au urmat “vederile” - Ursul de la Sovata, Obeliscul de la Costinești sau Clădirea Primăriei din Oradea. Clișee, la fel, formule standard însoțite de cartonul cu poze de pe verso. O atenționare, că n-ai uitat de ziua lui, că te gândești la cel căruia i te adresezi. Un fel de mesaj care anticipa FB-ul sau Twitter-ul de acum, dar măcar tot necesita cumpărarea unei vederi, un drum la posta, un cost. Și mai ales îl vedea doar „sufletul”. Cel mult postașul.

Erau vremuri când Te iubesc presupunea intimitate, sfială poate chiar un mic secret. Astăzi înseamnă o manifestare publică, suntem sătui de intimitate.

Și vremuri în care a poza nu însemna a poza fericiți. Ca să știe lumea că suntem fericiți, că toate ne merg bine, că ne iubim și că suntem iubiți. Că nu era o obligație cetățenească să fim fericiți. Nu cred că azi aș mai putea posta ceva de genul că astăzi m-am certat cu nevasta-mea sau că am greșit adresa la serviciu. Asta nu e despre fericire. Cred că m-ar ejecta FB-ul.

În pozele vechi de de hârtie creponată și franjurată pe margini, bătrânii noștri, tineri atunci, trebuiau să fie serioși. Poze cu ăla mic cocoțat pe un scaun cu nasul în vânt, dar serios. Mirii strângându-se de mâini, serioși. Bunica cu mâinile împreunate, privind serios la aparatul foto. Acum seriozitatea a fost înlocuită de fericire. Lumea nu mai e serioasă, e fericită. Noul clișeu de imagine nu mai e seriozitatea, elementul static și imuabil, ci fericirea, dacă se poate în mișcare și în plin avânt. Doar că fericirea nu ar trebui să fie un clișeu.

Văd, arareori, postări seci – „eu cu Mișu, mâncând roșîi în gradina”. Nu că m-ar interesa ce face Mișu în grădină. Poate să joace table sau să culeagă ciuperci, să cânte sau să doarmă - pentru mine ar reprezenta exact tot atât interes. Dar măcar e o poză sinceră. Și mai ales nu „este vorba despre Mișu”.

Astăzi avem inflație de poze fericite. Pentru că, dacă o imagine face cât o mie de cuvinte, o imagine fericită face toți banii. Nu despre asta e vorba?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Fericirea obligatorie ține de postmodernism. Metamodernismul e sumbru, anticorporatist, gloomy. Personajul preferat de tinerii metamoderni este Wednesday Addams. Ei nu-i pasă de fericire.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult