Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Ce le arăt eu la clienți din Ion Creangă?” Scurtă meditație despre sănătatea spiritului și „inutilitatea” literaturii, în vremuri grăbite

Bac 2025

În zorii unei veri bacalaureatice, un tânăr, ieșit cu fruntea transpirată din sala de examen, a rostit în eternitatea digitală:

„Mi-a picat acuma Ion Creangă. Păi, mă duc să lucrez… eu sunt antrenor personal. Ce le arăt eu la clienți de Ion Creangă? Nu văd folosul”.

La prima vedere, o replică spusă în grabă. În esență însă, o întrebare veche, dar mereu actuală: la ce bun literatura? O întrebare care nu vine din lipsă de inteligență, ci din tensiunea reală între două lumi – una care cere eficiență, rezultate, transformări vizibile, și alta care lucrează lent, invizibil, în profunzimea ființei.

Nu e nimic greșit în dorința de a trăi sănătos, de a avea un corp antrenat sau de a înțelege mai bine ce și cum mâncăm. Dimpotrivă, e o expresie clară a biofiliei – nevoia naturală de a ne armoniza cu propriul corp, cu ritmurile lui și cu natura care îl susține. Dar, dacă avem grijă de corp, de ce n-am avea grijă și de ceea ce îl locuiește?

Ion Creangă, cu poveștile lui doldora de haz și tandrețe rurală, nu vine să contrazică viața modernă, ci să-i adauge rădăcini.

Într-o lume grăbită, digitalizată, cu ochii mereu pe indicatori și obiective, literatura convoacă acea domolire necesară pentru a aduce din nou împreună ceea ce adesea viața modernă separă: omul de ceilalți, omul de sine și omul de natura care l-a născut.

În poveștile lui Creangă miroase a colb, a cireșe coapte și a pădure. Acolo, râsul vine din greșeală, nu din batjocură, iar înțelepciunea nu e predicată, ci trăită.

Nu trebuie ca fiecare antrenor personal să introducă în programul de fitness un citat literar. Dar e important ca fiecare om să rămână deschis la o formă de cunoaștere care nu se măsoară în centimetri sau în like-uri.

Până la urmă, nu doar clientul cere rezultate – ci viața, cu toată frumusețea și fragilitatea ei, cere echilibru. Ne cere să fim atenți la cum respirăm, cum simțim, cum ne amintim. Și pentru toate acestea, un strop de literatură – la fel ca o plimbare prin pădure sau ca o masă pregătită cu grijă – poate hrăni exact acea parte din noi care nu cere performanță, ci prezență.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Bietul Creangă, victimă a unui sistem de învățământ pe care, dacă ar mai trăi, l-ar respinge din adâncul ficaților. Să nu uităm că și Creangă a făcut parte din sistemul de învățământ; a fost învățător. Și încă unul iubit de elevi.
    Din păcate, învățământul românesc se decide să continue cancerul didactic care omoară complet cartea: CRITICA LITERARĂ. Nu vorbim aici de promovarea lecturii, de discuția liberă, de basme, imaginație și umor, de gustul și frumusețea unei povești, ci de aiureala "metatextului intertexuat care, prin decalarea narativului liricoido-substratic al o operei, trezește o senzație de viziune ontologică asupra situației frazeologic rarefiată textual.." (Alooo, alooo, aț' v'zut un cal marooo?)
    Și uite cum ajungem să aruncăm cartea ca pe o potcoavă încinsă în foc!

    Marele Creangă nu-și îndopa elevii cu metatextele lui pește prăjit, că și-ar fi luat micuții lumea-n cap și ar fi renunțat la școală. Ceea ce făcea Creangă atunci, acum se numește, modern, SCRIERE CREATIVĂ. Inventa și chiar îi punea să scrie povești, jocuri de rol, cultiva vorbirea liberă, nu păsăreasca criticii literare (care exista și pe vremea aceea).

    Nu întâmplător a fost descoperit de un inspector școlar care i-a devenit prieten, și care a spus:
    „Elevul nu e un hamal care-şi încarcă memoria cu saci de coji ale unor idei străine, ci un om care-şi exercită puterile proprii ale inteligenţei” (Mihai Eminescu)

    Ce rost are ca elevii de astăzi să învețe toate mastupeniile criticii literare? Devin critici literari? A intrat România într-o criză profundă de critici literari? Avem nevoie de armate de critici literari sau de cititori normali, cu un limbaj articulat, natural, și cu idei proprii, nu culese din tot felul de comentarii și cărți?

    Luați exemplul marelui Creangă: creativitate, nu încărcarea memoriei cu texte care n-au nicio legătură cu interesul sau vârsta acestor adolescenți. Lăsați critica literară pentru academii, pentru cei cu barbă. Lăsați elevii să-și manifeste creativitatea.
    Dar n-ai cu cine să discuți...
    • Like 0
  • Literatura e una, Creangă e alta. Imaginați-vă un client francez sau elvețian care trebuie să guste inteligența academicianului. Mai revine el la cioara vopsită?
    • Like 0
    • @ Valentin C
      Valentin check icon
      Critica literară e una, literatura e alta. E nevoie să cităm opinia lui Eminescu despre criticii literari? Nu era foarte bună. Poți devora literatură fără critică literară? Sigur că poți, e chiar mai indicat. Cheia problemei sunt imaginația, creativitatea, gustul lecturii și nu spațiul mort al criticii literare.
      • Like 0
  • Ehe, ca sa il inteleaga cineva pe Creanga , trebuie sa fie inteligent..Dincolo de umorul lui , se gaseste o lume atemporala care invoca umanul fiecarei epoci.
    Despre Ion Creanga , putem discuta doar encomiastic , cu o anume sfiala care ne indruma spre infinit.El ramane unul dintre titani , alaturi de Caragiale ,Nichita , si Preda...
    • Like 2
    • @ Sir Mihai
      Cu siguranță rămâne mare academician, nu? Din povestea celor cinci pâini ce ați înțeles?
      • Like 0
    • @ Valentin C
      Valentin check icon
      Aia era o problemă de matematică, probabil nu foarte populară nici în vremurile lui Creangă. Însă omul era învățător, trebuia să-i învețe să socotească, și avea o aversiune completă și normală față de manualele vremii. Faptul că a inventat-o mi se pare extraodinar. Avea o inimă mare, era hâtru, plin de povești și copii îl iubeau maxim. Era învățătorul ideal.
      În loc să luăm spiritul lui bun și să-l oferim elevilor prin exerciții care să le dezvolte imaginația - cum încerca și marele povestitor - noi îi aruncăm de mici în oceanul mort al criticii literare, al disecției de text. Nu asta e esența lui Creangă și marea lui lecție. Imaginația, creativitatea sunt marile comori arătate de acest prolific povestitor, nu mizeriile pe care elevii sunt obligați să le înghită pentru a trece examenele. Creangă nu făcea cu copii critică literară. Creangă le spunea povești.
      • Like 1
    • @ Sir Mihai
      Valentin check icon
      Nu Creangă e problema, ci cancerul care, de zeci de ani, omoară lent cartea în România: CRITICA LITERARĂ. Nu dimensiuna magică și umoristică este dată elevilor, ci formulele plate și stupide ale criticii literare. Însuși Creangă - care a fost învățător - nu a agreat asemenea metodă didactică.

      Ceea ce făcea Creangă se numește astăzi SCRIERE CREATIVĂ. Scria și el, scriau și elevii lui. Citeau cu voce tare în clasă, comentau liber - fără stupizenia metatextelor ontologice oniroco-liricoide ale criticii literare - interpretau scurte piese de teatru etc.

      Ce făcea Creangă a fost o revoluție didactică. N-a fost doar un titan al literaturii, a fost și un pionier al învățământului. Și în zilele lui exista critică literară, dar a preferat să copilărească (el, om matur), să inventeze povești cu și pentru elevi.
      Astăzi? Elevii sunt transformați în roboți, luând note pe tot felul de formule stupide pe care le vor uita în câțiva ani, dacă nu chiar mai repede.
      Păcat că nu mai trăiește, le-ar fi zis ăstora vreo două, așa, din rărunchi! Că știa a le zice.
      • Like 0
    • @ Valentin C
      Stimate domn,nu am declarat ca dl Ion Creanga ar fi fost un academician, va rog sa pastram faptele asa cum sunt.Raman la parerea ca e nevoie de inteligenta fina pentru a-l intelege pe dl Ion Creanga, exemplu povestii celor 5 paini este edificator , ma indoiesc ca era doar matematica pura..Este foarte apropiat ca si idee de Aesop si La Fontaine dar mai mult de Sherezeda si Cele 1001 de nopti .Filosofia orientului apropiat al secolelor 2 -4 a fost peste cel propovaduit de Zorohastru , prin comparatie exclusiva povestea cu final de talc pentru buna intelepciune este o obligatie morala in fiecare capat de poveste.In aceasi maniera,daca cititi cu atentie opera integrala a dl-ui Creanga ,veti descoperi un filosof conectat la vivacitatea opaca a lui Schopenhauer , care sunt ferm convins ca i-a fost recomandat de dl .Eminescu , un prieten bun..
      In cele din urma ca sa inchei . eu ma inchin in fata dl-ui Creanga, dupa dansul ramane ceva ...
      Sa speram ca si dupa dumneavoastra ..
      • Like 0
    • @ Valentin
      Sigur, nu omul e problema, ci academia română, care cu ajutorul rușilor a creat marea manipulare românească. Una este învățător, alta mare academician. Fabula (ajunsă ulterior satiră) era veche de mii de ani. Arabii se luptau cu problema împărțirii corecte.

      Putem gusta umorul omului Creangă, dar în 2023 (fapt real) se predă la ora de matematică: cu soluția greșită! Mai râdeți acum...
      • Like 0
    • @ Sir Mihai
      Am scris de academician tocmai ca să nu atac omul, nu el este problema și vă asigur că nu-l vizam deloc pe el.

      Problema ar trebui să fie că el a ajuns cumva mare academician și încă mai este azi. Știți de ce? Câți știm de ce? Vă închinați și în fața rușilor?
      • Like 0
  • Auzi măi Ion Creangă, Vosganian cică face scriitori pe bandă rulantă, să ia și ei la pensie?!? ..ă?
    • Like 1


Îți recomandăm

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Bun, cartea Rinocerii e una despre o epidemie de “rinocerită”. Oameni de toate felurile, cu probleme normale și vieți ca ale noastre, află că în localitatea în care ei trăiesc au apărut niște rinoceri, deși situația era improbabilă. Pentru că rinocerii trăiesc pe lângă mlaștini, nu în zone secetoase, ca aceea din orașul lor. Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Citește mai mult

Victor Rebengiuc, Când rinocerii

Ca de obicei, bula s-a grăbit să tragă concluzii și să-i îmbrățișeze pe cei pe care îi cred vizați de piesă. Că n-au avut oportunitățile și privilegiile noastre (nu știu care noi că eu, una, nu m-am născut în puf). Că nu-și dau seama cât de nocivă e extrema dreaptă. Că o duc rău și, iată, ăsta e rezultatul unei revolte legitime. Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult