Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Cum spui e mai important decât ce spui”. Când comunicarea deficitară strică relații și naște conflicte

cuplu - Credit: uwe umstätter / imageBROKER / Profimedia

Vi s-a întȃmplat vreodată ca o discuţie în contradictoriu cu o altă persoană să se încheie cu o ceartă urȃtă? Vi s-a întȃmplat să vă treziți că – deşi aţi vrut să obțineți un anumit rezultat într-o discuţie, lucrurile au luat cu totul altă direcţie? Vi s-a întȃmplat să rămâneți, după o discuţie cu cineva, fie cu o mulţime de nelămuriri, fie cu un gust amar?

Ei bine, dacă asta s-a întȃmplat (şi cu siguranţă toţi am avut astfel de situaţii), cauza a fost cel mai probabil un stil de comunicare deficitar din partea unuia sau a ambilor participanţi la discuţie.

Să ne înţelegem: diferenţe de opinii apar mereu între oameni. De la a dori un mod diferit de a petrece timpul liber cu prietenii pȃnă la împărţirea sarcinilor în muncă sau regulile de conviețuire în familie, de obicei oamenii, fiind diferiţi, doresc lucruri diferite şi se poate ajunge la idei care să fie conflictuale, în sensul că țintesc moduri de acţiune diferite, uneori chiar diametral opuse. Asta înseamnă că la un moment dat cele două persoane au nevoie să discute asupra diferenţei de opinii şi să găsească o soluţie. Şi aşa ajungem să discutăm despre stilurile de comunicare.

Comunicarea agresivă este aceea în care subiectul în dispută este în mare măsură omis în favoarea atacurilor personale. Să spunem că cineva a întȃrziat la o întȃlnire şi cel care aştepta a simţit că pierde timp valoros. Aşa că atunci cȃnd întârziatul se prezintă, prima reacţie este: „îţi bați joc de mine!” sau „cȃtă nesimțire”, sau, în caz că este vorba de vreun şef care vorbeşte cu un subaltern „cred că îţi doreşti să te dau afară!” sau „sper că nu te aștepți la vreun bonus data viitoare!”.

Ce s-a obţinut în oricare din cazurile de mai sus? Ei bine, problema obiectivă (întȃrzierea) a trecut în plan secund, în favoarea unui atac la adresa persoanei care a întȃrziat, urmărind să o facă să se simtă inadecvată, inhibată, intimidată, speriată.

Rezultatul? Ambele persoane intră automat în modul „bătălie”, sunt activate emoţii negative puternice iar subiectul care ar fi trebuit rezolvat pare să fie uitat, mai importantă fiind apărarea eului fiecăruia din cei doi participanţi la discuţie.

O comunicare agresivă poate fi recunoscută uşor: este făcută cu voce ridicată, foloseşte elemente de intimidare sau care urmăresc să rănească interlocutorul, include cuvinte denigratoare şi nu permite exprimarea opiniei celuilalt, care este frecvent întrerupt.

O astfel de comunicare rezultă în sentimente rănite şi lasă urme, legate nu de evenimentul în sine ci de o părere negativă pe care fiecare şi-o face despre celălalt, părere care va afecta şi relaţiile ulterioare.

În genere comunicarea agresivă nu este de loc utilă, cu unele excepţii: atunci cȃnd e vorba de a ţine piept unei persoane abuzive sau cȃnd ceea ce este în joc este extrem de important şi este în pericol. Altfel … nu duce decȃt la resentimente şi împiedică o colaborare viitoare.

La polul opus se află comunicarea pasivă în care unul din interlocutori pur şi simplu nu spune nimic, indiferent ce simte în raport cu subiectul în discuţie. Rezultatul este că indiferent cȃt de neplăcut ar fi subiectul, cel pasiv acceptă lucrurile aşa cum sunt, nu îşi exprima propria poziţie, lăsȃnd impresia că totul este în regulă. În final persoana pasivă se poate afla cu uşurinţă în situaţia de a fi acceptat ceva dezavantajos, neplăcut sau incorect, pentru că pur şi simplu nu poate spune „nu”.

Cei care pur şi simplu „stau şi înghit” evident că suferă, iar această suferinţă se acumulează în timp; rezultatul este că uneori aceştia izbucnesc în crize de furie, furie care de multe ori nu este justificată de un fapt concret într-o discuţie ci pentru că atunci a apărut „picătura care a umplut paharul”. Cum izbucnirile de furie sunt de obicei excesive (şi sunt şi neaşteptate de ceilalţi, care sunt obişnuiţi cu pasivitatea), acestea sunt greu de înţeles şi pentru cei din jur şi pentru cel care le are, şi conduc la auto-reproş, dar şi la reacţii intolerante de la cei din jur. În fond, cel care nu ştie cum, sau nu are curajul să-şi exprime opiniile cumva invită, fie la abuz fie la încălcarea limitelor de către cei din jur, care pot răni inclusiv neintenţionat (ca să nu mai vorbim de terenul deschis pentru abuzatori) şi care şi-ar fi moderat poziţia dacă ar fi avut idee de faptul că cel din faţa sa este deranjat de o anumită atitudine, idee sau decizie.

Undeva la confluența modurilor de comunicare de mai sus este comunicarea pasiv-agresivă. În acest tip de comunicare persoanele transmit semnale diferite pe canale de comunicație diferite. De la a spune „vai ce bună este mȃncarea aceasta” în timp ce faţa are o grimasă de dezgust, pȃnă la a spune „da, sigur, ai dreptate” în timp ce persoana trântește uși, lucruri sau dă cu pumnul în masă. Uneori acceptul verbal este însoţit de o lipsă de reactivitate comportamentală, sau atitudinea verbală este în completă discordanță cu limbajul non-verbal, de exemplu în cazul certurilor în cuplu, unde unul din parteneri îşi cere scuze pentru ceva în timp ce se trage la distanţă, pleacă în altă cameră sau îl priveşte pe celălalt cu ură sau dispreţ. Comunicarea pasiv agresivă are o componentă de acord asociată cu una de penalizare exprimate fie simultan fie succesiv, iar rezultatul este continuarea neînțelegerii, dar la nivel mocnit; nu se rezolvă nimic iar conflictul continuă în mintea celui pasiv-agresiv în timp ce interlocutorul rămȃne nelămurit dar nu are nici posibilitatea de a clarifica lucrurile.

Toate acest tipuri de comunicare sunt deficitare, şi ar fi de înlocuit cu o comunicare sănătoasă, aceasta fiind comunicarea asertivă; cum subiectul merită dezvoltat mai pe larg, o să-i dedic acestuia un articol separat.

articol publicat anterior pe blogul autoarei

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult