Foto: Guliver/ Getty Images
Dragi educatori,
Salut cu bucurie solidaritatea digital-educațională, fără precedent, din lume și, mai ales, din România. Intițiativa de a dezvolta competențele digitale nu i-a caracterizat pe prea mulți dintre profesorii români și, din păcate, de la centru au fost blocate, o bună perioadă de timp, multe proiecte de digitalizare. Dar iată că nevoia sau, mai bine zis, pandemia obligă sistemul să se autodepășească și, ca atare, pe mulți profesori să iasă din zona de confort.
Abundența de instrumente și platforme digitale gratuite este de-a dreptul copleșitoare și, totodată, îmbietoare. Acesta este mindsetul pe care îl propun profesorilor, elevilor și părinților în perioada următoare. Haideți să explorăm și această formă de comunicare și de relaționare educațională. Invit la moderație în așteptări și la a vedea care este zona proximă de dezvoltare a competențelor în acest mediu, cu aceste resurse tehnologice și umane, în acest moment deloc fericit.
Ce am putea dezvolta cu toții este un nivel mai ridicat de literație digitală. A ști să cauți informații online pare banal. A ști să ordonezi, să clasifici, să curatoriezi, să arhivezi, să gestionezi informații on-line nu este la un click distanță. De cele mai multe ori, informațiile relevante se găsesc după multe clickuri, salturi dintr-un site în altul, verificări de surse. Iar două ghilimele care încadrează descriptorul sau conceptul pe care îl ”gugălești” îți nișează căutarea, dar nu ți-o ordonează. Aici intervine gândirea critică. Gândire care se exersează. Și de fiecare dată va fi mai bine ca data trecută și mai prost ca data viitoare. De nelipsit trebuie să fie și elementele de securitate cibernetică. De la cum creez și securizez un cont pe platforme până la conștientizarea propriei amprente digitale.
Comunicarea și colaborarea online sunt clasate în topul competențelor secolului XXI pentru care profesorii au avut de puține ori timp din cauza programei încărcate sau a faptului că nu sunt parte din examene. O altă competență extrem de apreciată în viitor este cea de comunicare și colaborare interculturală. Cu puțină curiozitate și creativitate se pot experimenta pe platformele educaționale deschise. Sunt mulți copii de vârsta elevilor voștri care sunt în autoizolare, sau care pur și simplu au aceleași subiecte de învățat. O platformă precum thinglink.com te poate pune instant în legătură cu materiale create peste tot în lume. La fel și Kahoot, poate cel mai uzitat instrument digital de către profesori.
Sunt des întrebată care este cea mai bună platformă educațională, iar răspunsul meu este: cea care este cel mai simplu de utilizat din punct de vedere tehnic (iar simplu depinde de cât de des ai folosit-o sau de la cine ai învățat-o), ca să te poată lăsa să îți arăți măiestria de pedagog.
Și indiferent ce instrument/platformă digitală folosești, dragă educatorule (în literatura de specialitate de actualitate specialistul în educație este definit ca educator indiferent de grupul său țintă), te rog amintește-ți ce competențe vrei să le dezvolți elevilor și care sunt obiectivele de învățate.
Pedagogie+tehnologie= IUBIRE
Iar când spun IUBIRE mă refer ca tu să îi Implici pe elevi să fie parte din soluție, să co-creați cea mai potrivită experiență de învățare.
Să-i asculți. Folosește-te acum de așa numitele 1-la-1 via orice platformă pentru a menține relația. Să-i observi. Să-i încurajezi. Să-i valorizezi. Să simtă că este despre ei, elevii care învață. Cred că tehnologia folosită inteligent, ca instrument, nu ca scop în sine, îți dă timpul necesar la clasă să te conectezi cu viteza ”fibrei optice” la elevii tăi și să lărgești lungimea de undă a relației educaționale. Relația educațională vă va crește atât pe tine, dragă educatorule, cât și pe elev.
Un alt palier de explorare pe care cred că situția actuală îl oferă este competența de ”a ști să înveți”. Cred că acum elevii au șansa să învețe cum vor ei și cum le este mai ușor. Ar fi minunat ca ei să fie ghidați în reflecție: despre cum au învățat, care este strategia pe care o adoptă, ce mediu de învățare preferă, ce alte resurse implică. Mai mult, informarea despre cum funcționează creierul și ce folosește în plus sau în minus în perioada exersării comportamentelor civice de a sta acasă în timpul pandemiei poate diminua anxietatea și spori procesul de conștientizare.
Unele tehnici vor funcționa mai bine sau mai puțin bine. În unele zile, netul va merge, în altele mai puțin, platformele se vor bloca și știu că veți găsi împreună soluția cea mai bună la aceste probleme complexe - altă competență valoroasă a secolului XXI.
Mă gândesc când vom reveni la școală și oricum experiența Covid ne va fi transformat. Nimic nu va mai fi la fel. Mai ales economia... dar aceasta e o altă poveste. Cert este că educație va mai fi și poate conștientizăm o dată în plus, și punem în aplicare:
- Platformă educațională națională, modernă. Avem produse locale bune bune. Testate. Mă bucur enorm că vom putea vorbi de un ”fenomen Buzău” al cărui efecte le putem studia în curând. Este singurul oraș din România unde toate școlile au o platformă electronică comună.
- Programe de formare de pedagogie digitală cu participare activă
- Formare inițială autentică. În profilul de competență al profesorilor să existe competența de predarea digitală.
- Profesia de Instructional Designer pentru educație să aibă un program de formare coerent și relevant.
- Creșterea capacității profesorilor de genera materiale educaționale pentru mediul on-line.
- INCREDERE și COLABORARE.
- Meseria de profesor este o meserie a viitorului. Roboții trebuie și ei programați.
O lecție bună a pandemiei pentru educație ar putea fi digitalizarea predării dozele necesare și potrivite pentru elevi. Iar pentru profesori studierea și dezvoltarea reală a competenței de predare în mediul digital.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.