Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„În clasa a XI-a am decis să nu-mi mai cumpăr haine de la mall...” Pe strada Silfidelor, s-a deschis un magazin cu haine second hand și vintage pentru hipsteri. GENERAȚIA B

Op Shop

„Am început să merg în second-uri prin clasa a IX-a, iar în clasa a XI-a am luat decizia să nu îmi mai cumpăr haine de la mall. Prețul și calitatea lor nu se compară și, în plus, e un fel de a recicla și de a avea grijă de natură”, spune Cosmin Bănică, un tânăr de 27 de ani care a deschis împreună cu partenera lui, Maria Sarica, un magazin cu haine second hand și vintage pe strada Silfidelor, lângă Cișmigiu. Op Shop. Op de la opportunity.

Absolvent de marketing, Cosmin Bănică a lucrat ani buni ca DJ, dar și ca barman în Centrul Vechi. În timpul liber, îi plăcea să meargă la „hunting”, la vânătoare de haine în second-urile din București. Îl relaxa și câteodată dădea peste adevărate comori. „Am acasă o bluză Adidas de colecție din 1988, cu AC Milan, de când a fost AC Milan campioană. Pur și simplu nu se mai fabrică așa ceva”, spune el.

Într-o zi, s-a săturat de oboseala și de nopțile pierdute la bar și, pentru că a găsit un depozit de haine second de unde putea să le aleagă la bucată, s-a gândit să își deschidă propriul lui magazin, cu haine la mâna a doua care să spună o poveste. „Fiecare haină care ajunge în acest magazin trece prin cel puțin cinci rânduri de mâni - două ale noastre și încă trei de la depozit, unde știu ce am căutat - streetwear, urban, câteva piese vintage”, povestește Cosmin Bănică.

A închiriat un spațiu mic lângă Cișmigiu, două camere care au împreună 30 de metri pătrați. Amenajarea magazinului a presupus două cutii de lavabilă și două luni de muncă: el s-a ocupat de tot ce înseamnă renovare, el a vopsit și apoi pictat pereții.

Cel mai mare efort l-a reprezentat alegerea colecției și a trecut ceva vreme până să își facă primul stoc de haine. „Într-un second, te duci și răscolești. Noi am încercat să le ușurăm clienților munca, să nu mai răscolească prin toate hăinuțele astea, să aibă de unde să își aleagă. De două ori pe săptămână căutăm haine și reînnoim colecția. Intrăm în stare de căutat, vedem ce merge, cu ce poți să asortezi, ce mai avem în magazin. Dacă mi se pare că o haină nu reprezintă magazinul, o scoatem”, spune Cosmin Bănică. Apoi postează pe Instagram sugestii de ținute.

În cei 30 de metri pătrați găsești branduri cunoscute, Adidas, Converse, Puma, bluze cu broderii care au pe puțin 20 de ani, rochii vintage, cămăși cu imprimeuri nebune, rucsacuri și gentuțe de lady, ochelari de soare și inele. 

Majoritatea produselor costă între 20 și 40 de lei, iar cele mai scumpe, precum o geantă din piele ajung la 100 de lei. Clienții Op Shop au de obicei între 17 și 30 de ani, iar unii dintre ei sunt străini care îi găsesc pe Google. „Am făcut ținute pentru reclame, sâmbătă este o prezentare de modă unde o să trimitem niște ochelari, au fost aici și câteva fete de la Bravo, ai stil! să își aleagă haine”, își descrie proprietarul Op Shop clientela. 

În magazin sunt expuse și o cămașă și o bluză de trening pentru copii. Nu sunt atât de vânzare, cât sunt făcute să stârnească conversațiile cu cei care au copii. „Noi donăm regulat hainele care ne rămân, iar recent am avut un eveniment în care și clienții noștri au adus haine pentru copiii defavorizați”, explică el. 

Pentru că hainele pe care le aduce în Op Shop sunt căutate, Cosmin Bănică își dorește ca în viitorul apropiat să deschidă încă un magazin Op Shop. „Marea provocare e să ieși un pic de standardele magazinelor noastre de haine second, să te rupi un pic de ideea aia de second ieftin și mult și prost. La noi produsele sunt cu 10-20 de lei mai scumpe, iar clienții întreabă de ce? dar noi muncim pentru acei 10 lei în plus”, spune el. 

Fotografii: Facebook Op Shop

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte buna idee ati avut. Chiar ma gandeam ce ar fi de facut pentru a salta un pic segmentul asta de reciclare. Eu am aproape 50 de ani si cu toate ca as putea sa-mi cumpar heinele de noi, pur si simplu ma calca pe nervi faptul ca o eticheta pusa pe un material de multe ori modest, arunca pretul in aer. Asta in timp ce articolele respective sunt confectionate de catre oameni defavorizati, in lumea a 3a. Pur si simplu e risipa sa porti hainele alea doar un an si pe urma sa le arunci din plictiseala.
    Ca si la mancare si tehnologie, la noi ajung mai degraba produsele de calitatea a doua care sunt importate la bucata si ca atare sunt vandute in Mall-uri cu preturi astronomice in care se reflecta si chiria spatiului respectiv. Din cauza asta si din cauza educatiei estetice precare, nu gasesti la noi un pantof de sport cu niste culori atragatoare. Gasesti ce cere piata. Culori fistichii, forme nereusite, exact ce nu se vinde dincolo.
    Astfel, magazinele second hand sunt singurele unde poti avea acces la lucruri de calitate, fara costuri de curierat care sa dubleze pretul produselor.
    Pentru cei care considera ca este sub demnitatea lor sa se imbrace astfel, le urez cumparaturi placute la nailoanele din piata si strassurile din Mall. Noi noute si proaste prostute.
    • Like 0
  • Bogdan check icon
    Generația B, motorul evoluției. Apoi dacă la noi evoluția se face cu magazine de haine la mâna a doua... aș spune că vai de evoluția noastră în ceva vreme.
    • Like 0
  • Poate ne traduce cineva "magazin second hand cu haine vintage pentru hipsteri" because I rather speak romanian .
    • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult