Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

„Mă mărit cu el, că e frumos ca George Clooney și deștept ca Jeff Bezos”. De ce deciziile bazate „pe instinct” sunt de obicei proaste

date - Dmitriy Shironosov / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Dmitriy Shironosov / Alamy / Alamy / Profimedia

Există tehnici de decizie derivate din psihologia cognitivă care ne ajută să optimizăm o decizie, să o facem mai bună, mai de succes. Pentru că deciziile nu sunt egale ca valoare: unele sunt mai profitabile, mai bănoase, scutesc timp etc mai mult decât altele.

Toți luăm decizii în condiții de incertitudine mai mare sau mai mică, adică știind mai mult sau mai puțin despre ceea ce decidem (de ex., anul trecut în martie, când ai decis să-ți rezervi vacanța la tropice, știai că urmează să se interzică zborurile? Pariez că nu știai, iar această neștiință a avut consecințe: ai pierdut bani pe o vacanță pe care nu ai consumat-o; Sau când ai decis să te măriți cu X știai că te va părăsi după 2 ani sau că se apucă de băut? Nu știai, și ai făcut un mariaj mai slab decât dacă îl luai de bărbat pe Y). În esență, luăm decizii știind o sumă mai mică sau mai mare de informații. Decidem în condiții de incertitudine, iar asta e crucial. 

Oamenii spun, în general, că iau decizii „bazate pe intuiție” ori că au încredere „în instinct”, dar acesta e cel mai prost fel de a lua decizii.

De pildă, să zicem că eu decid să mă mărit cu Gigel, pe care îl văd frumos precum George Clooney și deștept precum Jeff Bezos. Evident, va fi o decizie emoțională, pentru că mă influențează amorul ghebos (mai ales dacă prietenii, mai obiectivi, îmi spun că e frumos precum Nicolae Guță și deștept precum ...gândiți-vă voi la cineva). Emoțiile ne fac să nu vedem clar, iar deciziile emoționale sunt de cele mai multe ori foarte slabe. Ca să luăm decizii bune trebuie să injectăm mai multă rațiune în ele și mai multă predicitibilitate în mediul impredictibil în care, de obicei, trăim. Nu am învățat niciunul nicicând așa ceva, educația a rămas pe la începutul secolului XX cu programa și oamenii continuă să nu aibă această abilitate ultranecesară. Pentru că, repet, toți luăm decizii și, pentru că nu știm cum, le luăm, de cele mai multe ori, prost. Decidem să facem copii sau nu, să plecăm în vacanță colo sau colo (sau să stăm acasă), să alegem ca partener pe X sau pe Y, să studiem matematica sau zootehnia, să deschidem o afacere sau să rămânem la corporație, să cumpărăm o casă sau un apartament etc. Sute, mii de decizii pe parcursul vieții. Decizii cu impact enorm (să faci sau nu copii) sau infim (ce să vezi pe Netflix). Uneori ni se pare că am luat decizia bună (rezultatul a fost OK), dar dacă se putea mai bine?... Privind în trecut, ne dăm seama de cele mai multe ori că se putea mai bine.

Este o abilitate pe care e necesar să o deprindem urgent.

Decizia intuitivă și rapidă funcționează numai atunci când cunoști foarte bine problema (ești un businessman cu 20 de ani de experiență și recunoști dintr-un foc o afacere bună), dar nici atunci nu e ideală (te poți înșela, există mereu informație ascunsă).

Apoi, mai e și viteza de decizie, unii se reped, alții ezită ca măgarul lui Buridan luni de zile cu o decizie miiică („ce să port la petrecerea aia?”).

Decizia rapidă „merge” atunci când cunoști mediul (știu bine piața imobiliară din București, deci cumpăr repede un apartament în Crângași, că îi știu calitatea, dar nu e bine să decid la fel de repede la Cluj, unde nu știu orașul; sau: știu bine mediul universitar din Belgia și optez rapid pentru facultatea X și nu Y, pentru că știu care e mai bună pe inginerie, arte etc., dar nu știu la fel de bine mediul universitar din Franța și acolo trebuie să mă mai informez). 

Când nu știu bine mediul, e bine să aștept, să amân, să mai aflu informații.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult