Perioada lungă în care au făcut școală online a avut un impact semnificativ asupra învățării, iar mulți elevi s-au concentrat mai greu și au înțeles mai puțin decât ar fi făcut-o atunci când erau într-un contact mai strâns cu profesorul. „Sentimentul meu este că mulți dintre copii sunt defocusați, atunci când stau în fața camerelor web, iar atenția lor este selectivă, iar astfel cred că scade și nivelul lor de înțelegere. Fiind la ei acasă, unii copii mănâncă, beau apă, se duc la toaletă, lucruri pe care nu le-ar fi făcut în mod normal în timpul orelor, și își pierd concentrarea. O altă problemă este dificultatea de a verifica temele fiecărui elev în parte ”, spune profesoara de matematică Adela Părăian. Adela Părăian predă la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca, dar și la propriul ei club de matematică, Triplu V - de la vis, valoare, viață. „Am constat la unii elevi de clasa a VI-a că au uitat noțiuni de clasa a V-a, li s-au predat noțiunii noi, dar pe care nu le stăpânesc”, mai spune ea. Pe de altă parte, alți copii au părut că nu au fost afectați de învățarea la distanță și au luat notă maximă la testul inițial.
Întoarcerea la școală este momentul în care profesorii trebuie să construiască poduri acolo unde există goluri în cunoaștere - o oportunitate, dar și o provocare pentru mulți. Pentru a-i face față, profesorii trebuie să folosească cele mai bune instrumente, inclusiv pe cele la care au avut acces în online. „Anul trecut, noi am folosit testele Brio pentru a verifica nivelul de cunoștințe al elevilor de clasa a VIII-a. Fiecare elev primește pe mail un raport personalizat în care se raportează numărul de ore necesar pentru îmbunătățirea performanțelor la capitol la care a greșit. La ecuații, de exemplu, elevul poate că stăpânește noțiuni pentru a rezolva o ecuație simplă, dar când se extinde gradul de dificultate elevul nu mai este capabil să finalizeze un astfel de exercițiu. Iar raportul semnalează acest lucru. Atât părintele cât și profesorul văd acest lucru și pot să intervină la timp”, spune profesoara, care crede că testele au evaluat corect nivelul elevilor. „Am avut elevi cu 97 de puncte sau cu 95 de puncte la testele Brio care la evaluarea națională au luat 10”, continuă ea.
În acest an, școala sa a făcut un parteneriat cu Brio pentru ca atât elevii de gimnaziu, cât și de liceu să poată fi evaluați cu ajutorul platformei de testare în perioada școlii. „Ne-am gândit ca primul test să fie unul de exersare, în timpul lor liber, în weekend, pentru a se obișnui cu platformă. După ce vedem unde s-au decurcat și unde nu, le vom folosi în evaluarea la clasă”, spune profesoara.
Matematica este marea sperietoare pentru copiii de gimnaziu din România. Pe de-o parte pentru că e disciplină de examen la Evaluarea Națională, iar o notă proastă la mate îți compromite șansele de a ajunge la liceul pe care ți-l dorești. Dar, mai ales, pentru că felul în care este predată are prea puțină legătură cu realitatea pe care o trăiesc elevii. De multe ori, aceștia ajung nu să învețe, ci să urmeze mecanic niște rețete de succes la examene.
„Mulți elevi învață ce este acela un perimetru dintr-un desen, dar când îi ducem pe teren nu mai știu ce este acela”
Odată cu deschiderea școlilor, Adela Părăian vrea să facă cu elevii ei cât mai multe exerciții practice, pentru a-i ajuta să-și reprezinte cât mai bine noțiunile învățate. „Vreau să ieșim în curtea școlii, să măsurăm lungimea și lățimea terenului cu o sfoară și să calculăm perimetrul și suprafața. Pentru că mulți elevi învață ce este acela un perimetru dintr-un desen, dar când îi ducem pe teren nu mai știu ce este acela. Din păcate, în ultimii 20 de ani s-a schimbat structura problemelor. Copiilor li se cere să calculeze volumul unui cub, al unei prisme. dar când am făcut eu școală nu mi se cerea asta, mi se cerea să calculez volumul unei piscine”, povestește profesoara.
Atunci când era în școala primară, tatăl său a avut meritul a o ajuta să înțeleaga matematică. Într-o zi, pe când era în clasa a doua, a venit supărată de la școală, pentru că învățătoarea i-a spus că nu a rezolvat bine o problemă. Atunci tatăl său a luat-o deoparte, i-a tradus problema, i-a pus întrebări ajutătoare și i-a dirijat învățarea. A făcut acest lucru constant, până în clasa a cincea, când i-a spus că va trebui să se descurce singură, pentru că se simțea depășit de situație. Așa că, în gimnaziu, început să învețe singură și mai mult decât atât, să-și ajute colegii la teme.
Mai târziu, și-a continuat drumul de a-i ajuta pe ceilalți să învețe, devenind profesoară.
„Cea mai mare satisfacție a mea este când elevii mei își depășesc maestrul. De-a lungul timpului, am avut elevi care au ajuns profesori de matematică, iar acest lucru m-a bucurat foarte tare”, mărturisește Adela Părăian.
Articolul face parte din proiectul editorial Educație cu Brio, susținut de platforma de testare și evaluare online Brio.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.