Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Ne ascundeam în carul cu fân”. Ce mai înseamnă azi cuvântul „deportare”

deportăre tren - foto Profimedia

foto: Profimedia

Când avea doar șapte ani, bunica mea, care avea să devină profesoară de limba română o viață întreagă, a fost smulsă din brațele părinților de primele semne ale groazei. Într-o noapte fierbinte din iulie 1949, înspre 5 spre 6, mama ei a cuprins-o de umeri, i-a șoptit să nu scoată niciun sunet și a împins-o în carul cu fân din curte, împreună cu fratele său mai mare. Își făceau culcuș acolo, între spice uscate și iarbă de vară, cu respirația strânsă și genunchii la piept. Înăuntru, inima le bătea mai tare decât bocancii care tropăiau la poartă. Erau conștienți că, dacă soldatul rus venea să îi caute, trebuiau să „fugă tare”. Fix în acel moment, ei n-au știut exact ce înseamnă cuvântul „deportare”. Dar au înțeles pe propria piele că e un cuvânt care smulge familii, rupe ogoare, schimbă destine. S-au salvat. Dar străbunicii, nu. Au fost încărcați în vagoane și trimiși, precum vitele, în necunoscut. Cei doi frați au scăpat, pentru că soldații sovietici au găsit alte „ținte”. Poate pentru că fânul acela a fost, în noaptea aceea, mai dens decât întunericul. Nu știm. Dar alții nu au avut același noroc.

De ce ne temem de deportări?

În iulie 1949, în plină vară, sovieticii au deportat peste 35.000 de oameni din Basarabia și Nordul Bucovinei, într-o operațiune care a durat câteva zile, din 6 spre 9 iulie. Li s-a spus „dușmani ai poporului”, „chiaburi” și au fost tratați ca niște neoameni. În realitate, erau învățători, preoți, gospodari, țărani care nu voiau în colhoz, femei cu copii, bătrâni care nu făceau decât să existe într-o țară și așa chinuită și sărăcită de cel de-al doilea război mondial.

Li s-a dat mai puțin de o oră la dispoziție să-și strângă lucrurile. Mulți au fost ridicați noaptea, în tăcere. Alții au fost trimiși la muncă silnică în Siberia sau Kazahstan. Le-au confiscat casele, bunurile, identitatea, agoniseala de-o viață. Totuși, cel mai de preț lucru a fost că li s-a confiscat „memoria”, adică amintirea proprie despre locul natal, dar și amintirile familiei despre ei.

Am crescut cu această poveste spusă de bunica mea. De-a lungul anilor, mi-am dat seama că mulți dintre noi trăim cu frica moștenită de la acea generație. Frica de a spune ce gândim. Frica de a ne opune. Frica de a întreba. Poate e o frică transmisă genetic, poate e o traumă colectivă nespusă. Sau poate e tăcerea învățată atunci când ai pierdut totul într-o noapte și ai fost nevoit să supraviețuiești cu capul plecat.

Acum nu mai e nevoie să ne ascundem în fân. Nu vine nimeni să ne ridice pentru ce gândim. De asta cred că tăcerea e, acum, o alegere. Și datoria noastră nu e doar să comemorăm. Ci să învățăm. Să ne cunoaștem rădăcinile. Să ne întrebăm bunicii. Să mergem la Arhiva Națională a Moldovei ca să aflăm despre soarta celor deportați, acolo avem accesul la aproape 50 de mii de dosare. Să scriem despre deportări, să vorbim și, mai ales, să ținem minte. Să ne temem de deportări, pentru ca acestea să nu se mai repete.

Memoria ca act civic

Nu e întâmplător că regimurile totalitare încep prin a șterge memoria. Deportarea nu a fost doar un act de violență fizică. A fost o strategie de inginerie socială. Un experiment de control total. Și un efort metodic de ștergere a elitelor locale, a intelectualității, a celor care gândeau diferit, totul în numele unei ideologii bolnave.

De aceea, să vorbim despre deportări nu e doar un act istoric. E un act politic. E o formă de rezistență. E un mod de a spune: știm ce ni s-a întâmplat. Și nu vom permite să se repete. Sub nicio formă. De aceea sunt importante și filmele precum cel mult discutat în spațiul public, „Siberia din oase”. Să te împotrivești acestor mărturii artistice care dau voce celor reduși la tăcere timp de decenii, nu e doar ignoranță, este chiar o crimă morală. O complicitate tăcută cu agresorul.

Dacă mâine copilul te va întreba ce a fost deportarea, vei ști ce să-i răspunzi? Dacă este prea complicat, atunci o vizită la vagoanele deportărilor, amplasate în Piața Marii Adunări Naționale, ar trebui să fie mai mult decât zece lecții de istorie.

Dar de ce trebuie să cunoaștem anume acum? Pentru că generația celor care au trăit deportările e pe cale să dispară. Pentru că, dacă nu ne amintim noi, istoria va fi rescrisă de alții.

Cei care ne-au deportat azi ne „invită acasă”

În zilele în care Republica Moldova comemorează unul dintre cele mai întunecate episoade ale istoriei sale – deportările din 6 iulie 1949 – de la Moscova ni se întinde, cu o seninătate grotescă, o „mână frățească”. Liderii pro-ruși vorbesc, din nou, despre „reunirea Moldovei cu Rusia”, îmbrăcând în cuvinte calde ceea ce istoria noastră cunoaște doar prin cizme, vagoane, teroare, foamete și deportări.

Mai mult, exact în preajma zilei de 6 iulie, aceștia organizează congrese, poartă negocieri privind crearea unor blocuri politice și lansează platforme care cer apropierea de Kremlin, ignorând nu doar voința electoratului, ci și memoria victimelor regimului sovietic.

A te alinia azi cu Moscova înseamnă a uita sau a disprețui ce au trăit bunicii noștri. Înseamnă să închizi ochii la cei peste 35.000 de oameni deportați doar în operațiunea „Iug”. Înseamnă să rescrii istoria la dictare, cu tastatura în limba rusă și sufletul învins de frică sau interes.

Dar cel mai dureros este că cei care ne-au deportat ne cer astăzi loialitate. Iar unii, în mod rușinos, sunt gata să le-o dea.

Acest editorial a apărut prima dată pe site-ul publicației din Republica Moldova – Agora.md

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Si astazi, cu un cinism total inuman, ,,la gauche caviar,, numeste deportare repatrierea, pe banii contribuabililor, a imigrantilor care au trecut ilegal frontiera unei tari si nu sunt persecutati politic.
    • Like 0
  • fan CTP check icon
    pistol cu apa. 49? poti sa scrii si despre 69? tot din povestite. pot sa iti spun ca mama m-a facut pe langa novosibirsk? stii unde e? cauta pe google map. stii ca ai mei bunici nu au avut drepturi de deportati pentru ca au venit "ilegal" in romania? adica pe barba lor. stii ca au ajuns in sat i -au reclamat satenii ca erau dusmanii lu stalin? stii ca ambii bunici au murit prin transilvania in lagar? stii ca nici acum nu stiu unde sunt ingropati? dna longin a mai gasit si alti morti,
    MARS
    • Like 0
    • @ fan CTP
      aveti o viziune foarte personala despre o polemica civiizata si despre politete
      • Like 0
    • @ Vasile Ostaciuc
      fan CTP check icon
      cam ca la revolutie. unii ca tine au avut o "polemica civilizata". alti ca noi am fost impuscati/batuti de cei ca voi. batuti la vot. si acum cautati spalati pe creier de tt? si vreti stabilitate? am mare incredere in tinerii "golani". astept sa iasa aur, si in maxim 2 ani vi se vor amesteca stabilitatile siantisistemele, ce dispareti. sa vedemdaca atunci va functiona pct 8 timisoara. sa dispara si nepotii "academicieni" ai bolsevicilor interni. prefer un bataus unei tarfe. daca va deranjeaza, cititi numai "cuvantul cu t". cam la fel cum ii explici lui bula ca l-a adus barza, si el zice ca ta-su "cuvantul cu f" nu asa ceva..
      "respect" pentru cei care isi scriu pe usa prof dr ing si orice alte mizerii de care nu isi da lumea seama daca ii vad buletinul.
      mestere (ai vrea sa timti bine a iti zic maestre, sau sefule ca la matale la service) cu ce esti ofuscat de civilizatie? unde era polemica? era contradictie.
      • Like 0
    • @ fan CTP
      ,,n-are bune maniere, care va sa zica nu le are,, Stiintific se numeste generalizare pripita. Lansezi pe o platforma publica niste acuzatii de doi bani fara sa ma cunosti deloc. Nu spun asta pentru tine, pari irecuperabil, o spun pentru ceilalti oameni, cu bun simt, care citesc comentariile. La revolutie eram student in anul intai. Nu stii ce am facut eu la Revolutie, in Piata Universitatii sau la mineriada. Nu mai acuza de ceva ce nu stii, oamenii pe care nu ii cunosti.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult