Patruzeci de voluntari australieni și-au propus să elimine plasticul din viața lor timp de o lună. După prima lor încercare, în iulie 2011, inițiativa s-a transformat în The Plastic Free July, a fost adoptată în 85 de țări și a adunat în jurul său 36.000 de persoane.
Ce au făcut, de fapt, acești oameni? Nimic deosebit: au încercat să trăiască fără să mai cumpere sau să utilizeze produse din plastic. Dacă nu aveau încotro, prin regulament trebuiau să colecteze plasticul într-un sac-problemă pe care, la finalul campaniei, urmau să-l cântărească, pentru ca apoi să posteze cantitatea rezultată pe website-ul inițiativei.
Participanții au fost avertizați că o viață fără plastic nu e la îndemâna oricui și că încercarea lor nu e un concurs. Mai mult, ei puteau să opteze dacă vor să renunțe la plastic o zi, o săptămână sau o lună.
De ce acest efort? Organizatorii spun că în fiecare minut, la nivel mondial, sunt aruncate un milion de pungi din plastic. Se estimează că zilnic sunt folosite în lume 500 de milioane de paie din plastic și că peste 2,25 de miliarde de cafele sunt servite în pahare din același material. Deși McDonald’s declară că are în fiecare zi 69 de milioane de consumatori, cuvântul „plastic” nici măcar nu este menționat în raportul anual. La fel se întâmplă și în cazul Yum! Brands (KFC, Pizza Hut, Taco Bell): raportul anual nu conține „plastic”.
Oare cât de complicat poate fi să trăiești fără plastic? Până în iulie, când voi afla și eu cât plastic există în viața mea, m-am uitat prin casă și am căutat în sacul de gunoi. Ce am descoperit? Pungi, sticle, caserole, candelă, ghiveci, pahare de la iaurt, paie, cutii, silicon pentru încălțăminte, bureți, perii, pungi și sticle de detergent.
Uniunea Europeană avertizează că utilizarea plasticului a crescut de douăzeci de ori în ultimii cincizeci de ani și se așteaptă ca volumul să se dubleze în următoarele două decenii. Dintre cele 156,8 kg de deșeuri generate în medie de un cetățean al Uniunii Europene în 2012, 19 la sută – adică aproape 30 de kg – reprezentau plastic.
Pe parcursul a opt ani (2005-2012), Uniunea Europeană a produs 15,1 milioane de tone de ambalaje din plastic. Deși volumul total de deșeuri s-a redus în 2011-2012, scăderea s-a înregistrat la toate materialele mai puțin la plastic, a cărui utilizare a crescut cu 0,7 la sută la nivelul UE-27.
Conform EuroStat (date actualizate la 16.12.2015), cantitatea de deșeuri de ambalaje produse de români este în permanentă creștere: de la 974.940 tone în 2010 la 992.510 tone în 2011 și 1.059.557 tone în 2012. Deși în termeni procentuali a rămas aproape neschimbată, cantitatea de deșeuri din plastic a crescut și ea: de la 281.145 tone în 2010 (28,84 la sută) la 298.042 tone în 2012 (28,13 la sută).
Compania de consultanță McKinsey arată în The New Plastics Economy că 95 la sută din valoarea materială a plasticului, echivalentul a 80-120 de miliarde de dolari, este pierdută. Doar o treime (32 la sută) din ambalajele din plastic ajunge în sistemele de colectare, generând costuri importante prin reducerea productivității ecosistemelor (oceane) și perturbând infrastructura urbană. Costurile asociate producției (emisii de gaze cu efect de seră) se ridică, arată Programul Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), la 40 de miliarde de dolari, mai mult decât întregul profit al industriei de mase plastice.
Cele trei soluții propuse de consultanții McKinsey sunt: crearea unei economii post-plastic eficiente prin extinderea programelor de reciclare, reutilizare și biodegradare controlată acolo unde este posibil; reducerea drastică a aruncării deșeurilor din plastic în natură; decuplarea producției de mase plastice de la consumul de combustibili fosili.
Sau… dematerializarea. Adică reducerea sau eliminarea nevoii de utilizare a plasticului. Lucru posibil fie prin reducerea cantității de plastic per unitatea de produs (grație noilor tehnologii și materiale inteligente), fie prin creșterea presiunii sociale, inclusiv la nivel de politici de mediu, din partea consumatorilor. Așa ca-n Australia.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
mai mult, spui nu pungii de plastic - de exemplu la supermarket carrefour in bucuresti si ti se refuza inclusiv un produs (un morcov sau un mar) fara a fi insotit de punga de plastic. regula de comercializare.
Problema refolosirii plasticului este delicată (cel de calitate este scump). Plasticul are la baza, in compozitia sa, petrol. Acesta se evaporă si după prelucrare, adică când este pahar, sticlă, haine, ciorapi de damă sau aparat. Temperaturile ridicate il ajută la "evaporare". Calitatea plasticului este direct proporțională cu rezistenta sa la procesul de evaporare. Mai sunt si celelalte componente care nu se dezintegrarea cu usurinta.
Toxicitatea sa este mare în orice moment al existenței sale: la producere, la utilizarea si la refolosirea sau terminarea produsului plastic. Ex. apa din sticla de plastic poate fi toxică dacă sticla a fost depozitata in soare (necorespunzător ) - si asa se întâmplă.
ignoranta manifestata este plata comuna... asa ca dialog placut sa avem!
http://www.csid.ro/cautare/bisfenol
Nu se rezolva dacat prin ONU (daca o mai avea ceva valora,credibibilitate) care printr-o rezolutie sa o blige statele lumii la reintoarcerea la punga de hartie.
Evident ca asa ceva nu se va intampla din moment ce unii castiga miliarde din aceste banale pungi.
Ce avem de facut? Sa mergem mana in mana cu fatalitatea si sa ne gandim ca nu va fi mai rau pe perioda vietii noastre.