Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„Puteți să-mi confirmați că nu mi-ați confirmat data nașterii?” Când te sună robotul „de la bancă” sau alte aberații ale vânzătorilor din România

Call center

Foto: Guliver Getty Images

După cele trei instantanee din business-ul românesc din articolul precedent, vă supun atenției azi câteva mici întâmplări personale cu diverși vânzători din România, de la „vânzătorii de piei de cloșcă” pe care-i întâlnești prin diverse birouri, la vânzătorii dezumanizați de la diverse call center-uri. 

1. Acum 2-3 săptămâni am avut ocazia să cunosc un reprezentant al organizațiilor patronale, uniuni, asociații profesionale, cum s-o numi. Eu aveam o întâlnire cu un transportator. Eram la el în birou și așteptam să vină. Surprize, surprize…intră „reprezentantul” despre care vă spun în birou, ca la el acasă. Îi bea cafea transportatorului nostru, îi fumează țigările în birou și mă chestionează și pe mine, care așteptam, să vadă care e treaba. Și urmează întrebarea:

-Eu, dacă strâng mai mulți transportatori la un loc și tu le faci o prezentare, reușești să îi convingi și să le vinzi ce ai tu de vândut, mie ce îmi iese?

Direct. Pe față. Ne știam de 2 minute.

2. Înainte de Revelion, am vrut să îmi iau iar motocicletă. Cred că se apropie „vara indiană” a bărbatului din mine, mi-am spus amuzat. Așa că am scris email, am completat formulare pe la toate firmele mai serioase care comercializează așa ceva prin România, bineînțeles având și eu câteva preferințe în materie de brand. Suntem în februarie deja. Știți câte mi-au răspuns? Una singură. Să îmi spună că nu am specificat modelul dorit pe formularul online – creat de ei, apropo. Și le-am răspuns: „vreau modelul X”. Și gata. Tăcere. În condițiile în care piața de motociclete noi din România este undeva la 200-300 de bucăți. Așa știți să vindeți? Și pe urmă va plângeți că „vai, e România plină de second hand-uri”.

3. Exact aceeași poveste cu o cunoscută marcă de mașini în România. Tăcere. Și apoi un apel de la ei:

-Cât de mulțumiți ați fost de serviciile noastre?

-Păi știți că, de fapt, vânzătorul dumneavoastră nu m-a mai sunat.

-Nu se poate așa ceva…rezolvam sigur.

Și apoi tăcere. Dau de PR-ul lor printr-o cunoștiință comună.-Se rezolvă clarrrrr.

Și nimic. Pur și simplu nu voiau să vândă sau nu îmi dau seama despre ce era vorba. Eram atât de ușor de convins… După 1 an îmi trimit email cu o ofertă promoțională la exact mașina pe care mi-o doream. Prea târziu. Cumpărasem deja altă de la o companie care a vrut să vândă. Restul e tăcere.

4. Mă sună de la bancă. Știam exact de ce mă sună. Întârziasem cu rata. Că să nu stau lună de lună, eu pun o sumă de bani acolo și își iau ei frumos rata până se termină sumă respectivă și mă trezesc cu mesaj ca „am o sumă restantă“. 

Bineînțeles că mesajul mă poate prinde de exemplu plecat din țară. Invariabil sună la 2-3 zile și telefonul. Mă sună:

-Bună ziua, domnul Cioroianu, bla bla, bla bla, începe ca un robot operatorul de acolo.

Zic:

-Știu exact de ce mă sunați, luni ajung în țară și vă fac plata Robotul nu mă aude:

-Vă rog să îmi confirmați data nașterii.

Zic eu:

-Haideți să nu mai pierdem timpul, luni ajung și vă fac plată. Robotul:

-O să consemnez că nu ați confirmat data nașterii. Puteți să îmi confirmați?

Pur și simplu nu putea trece peste, nu mă auzea deloc, că rămăseserăm blocați la data nașterii. Eu înțeleg procedurile, am făcut destule la viață mea, dar oamenii sunt cei care le fac mai dezumanizante decât sunt. Nu suntem roboți când sunam clienții. Și nici noi, clienții, niște automate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pe 13 februarie sun la o editură din Iași ca să comand niște cărți. Urma să trimită coletul prin Poșta Română. Îi spun doamnei că a doua zi urmează să ajung în Iași și pot trece eu să le iau evitând în acest fel și timpul pierdut pe la poștă, și taxele poștale, eventual cele de ramburs. Nu se poate că politica editurii este săs e trimită cărțile doar prin poștă!!! OK, zic eu, vă trimit banii prin internet banking ca să nu mai plătesc rambursul. Să-mi dați codul IBAN pentru transfer. Da, îmi zice cu jumătate de gură. Transfer banii într-un minut, iar în următorul trimit emailul cu dovada plății. O sun pe doamnă ca să îmi confirme că a primit această dovadă. Rămâne surprinsă că totul a durat așa de puțin. În fine, aștept pachetul cu cărți. Luni, 19 februarie, siderat că nu a ajuns coletul sun la editură. Ce se întâmplă că nu a ajuns? Aaa, păi știți, noi trimitem coletele de două ori pe săptămână, marțea și vinerea, nu în fiecare zi. Bun, dar de marți dimineața puteați să trimiteți de două ori, iar azi ar fi trebuit să ajungă. Încercați mâine. Vin și marți. Nimic. Repet asta în fiecare zi. Îi cer să verifice statusul comenzii, să verifice unde ar putea fi acum coletul. Poate că cei de la distribuție nu l-au pus nici acum. Poate că poșta l-a rătăcit pe undeva. Dați-mi un număr de înregistrare a comenzii ca să verific și eu. Nu poate pentru că cei de la distribuție sunt greu de prins!!! Și într-o zi mi-a spus că este un birou alăturat!!! Deci, au trecut 11 zile și un banal colet cu cărți nu ajunge de la Iași la București. Kafka!
    • Like 1
  • cox check icon
    Niciodată nu i-am înțeles pe cei ce lucrează în vânzări/servicii dar se comporta fix ca un funcționar bugetar aflat în spatele unui ghișeu. Câteodată am impresia ca lucrează pentru concurență. Numai săptămâna ăsta m-am întâlnit cu doua cazuri. Dar ce este mai trist este ca am întâlnit și proprietari de afacere cu asemenea comportament. Program de fix 8 ore, flexibilitate zero, profesionalism la piciorul broaștei ...
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult