Foto: Ovidiu Micsik / Inquam Photos
Avem o situație profund inechitabilă în județul Prahova, care arată cât de disfuncțional este proiectul prezidențial „România Educată” patronat de Klaus Iohannis și coordonat de ministra Educației, Ligia Deca.
- Pe scurt, un elev care în vară a intrat la liceul Tehnologic Agricol Bărcănești cu media 1,97 va primi acum bursă de merit, în valoare de 450 de lei. Elevul primește această bursă de merit pe baza rezultatului obținut la Evaluarea Națională.
- Cum este posibil acest lucru? Păi acest elev se află printre primii 30% dintre elevii clasei, după media de admitere la liceu, după cum a relatat publicația Observatorul de Prahova.
- Potrivit metodologiei aprobate din acest an, se poate lua bursă de merit cu orice medie, chiar şi sub 5, dacă elevul este în primii 30% din clasă.
- Dar elevul de la liceul Tehnologic Agricol Bărcănești nu este singurul. Platforma EduPedu scrie că mai există elevi aflați în această oportună situație, precum unul de la liceul Tehnologic „Elie Radu” din Ploiești, care va primi bursă de merit, deși are media 4,59.
- La polul opus, spre exemplu, elevi ai Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Ploiești, cu medii peste 9, nu primesc o astfel de bursă de merit, pentru că nu s-au încadrat în procentul de 30% dintr-o clasă, impus de Ministerul Educației.
- Ei bine, Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat luna trecută că va exista o competiţie sănătoasă, în interiorul fiecărei clase, pentru acei primi 30% care iau bursa de merit. „Ideea este următoarea: copiii performează atunci când intră într-un soi de competiţie sănătoasă, întâi cu sine şi apoi cu cei pe care îi au în jurul lor, cu colegii lor de clasă. Ideea este nu să comparăm medii, care, de altfel, arată foarte diferit de la o şcoală la alta, ci să-i susţinem pe cei care performează cel mai bine în fiecare clasă”, a afirmat Ligia Deca în luna septembrie.
- De ani de zile din școala publică românească lipsește, în cele mai multe dintre cazuri, educația. Subfinanțarea, politizarea, schimbarea amețitoare a miniștrilor educației și inconsecvența legislativă din ultimele trei decenii au distrus nu doar perspectivele școlii, ci și încrederea în ea, rezultatul fiind unul îngrozitor: școala românească se îndepărtează tot mai mult de o reală modernizare.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Va ganditi la posibilul abandon scolar al unuia sub 5 dar la frustrarile unuia care nu ia bursa cu 9,35, nu.
Vrem apoi ca astia mai testosi sa ramana in tara?!
Romania educata ... vax!
"... o serie de exceptii si anomalii..."? Chiar daca seriile acestea sunt strigatoare la cer?
Se observa de pe Marte ca sunteti adeptul principiului distrugator "las' că merge și-așa".
Trist.
Evident, nu sunt de părere că cineva cu media sub 5 ar trebui sa ia bursă, dar nici nu înțeleg de ce plângem de milă celor care nu iau, dar au note bune. Notele și cunoașterea sunt recompense in sine.
Și eu as fi pentru un prag minim, dar până acolo, sunt nelămurită: cei cu mediile alea de 1 și ceva nu sunt repetenți? Cum sa primească burse dacă sunteți repetenți? Probabil nici măcar nu au 10 la purtare, altfel nu îmi explic cum ajungi sa ai media 1,97 cu o medie de 10.
Și scriind acum aceste lucruri, mă gândesc că în școala copilului meu toți au 10 la sport, la religie, la desen....poate și la TIC și la muzică.. sunt și materii la care nu trebuie sa fii geniu ca să iei note decente, și nici măcar nu trebuie să înveți. Dacă în școlile alea din care sunt copiii respectivi (cu 2 cea mai MARE medie) nu se ia macar un 10 la sport, nu pot să îmi imaginez ce școală se face, ce profesori au, ce elevi sunt. Și cred că semnalul de alarmă ăsta este, de fapt.
Daca dumneavoastra garantati ca puteti lamuri de chestia asta un adolescent proaspat trecut in clasa IX cu 9,35, va trimit adresa de mail a fiicei mele. :)
Iar pentru elevii mentionati de Dvs. poate ar trebuie sa fie un alt program tot cu recompense materiale prin care sa primeasca o suma de bani in functie de performanta scolara si situatia materiala de acasa.
Altfel, nu am dat niciun sfat, mi-am exprimt o părere
Oricum, după cum a remarcat și Dan, ați fost pe lângă subiect. Cam așa acționează și cei care ajung la cârma învățământului, iau decizii hodoronc-tronc, în același registru cu opinia dumneavoastră de aici, cum că ați închide acele școli.
Bineînțeles că poate să fie și note de 1,2 deoarece, mai ales la examene, punctarea este controlată strict și nu lasă loc de prea mult subiectivism.
Cât despre note, în general, sigur că elevii merg la școală să capete cunoștințe, deprinderi, competențe dar nivelul de însușire a acestora nu poate fi reflectat decât prin sistemul de notare. Ar fi stupid să nu se dea note, astfel încât toți să fie în aceeași găleată, să nu se știe cine e mai răsărit, mai deasupra turmei și cine e mai greu de cap. Sistemul de notare, în definitiv, arată elevilor care sunt materiile la care excelează și cele la care au lacune.
Despre afirmația că nota pe care o primește un elev e și nota pe care o merită "dom profesor" (sau doamna profesor, că mai sunt și doamne), nu știu de unde ați scos-o și pe asta. Dacă un elev e olimpic și profu îi dă 10 iar altul nu s-a sinchisit să învețe și ia nota 2, ce notă îi dați profesorului? Faceți media?
Calitatea profesorului se vede în bucuria (încântarea) cu care elevii merg la orele lui, în timp ce notele nu reflectă decât interesul fiecărui elev pentru materia respectivă. Pe mine, de exemplu, nici cel mai tare profesor nu m-ar fi determinat să învăț de nota 10 la o materie care nu mă pasiona absolut deloc (să zicem, chimie). Deci nu puneți lipsa de performanță a elevilor ca fiind 100% eșecul profesorilor.
Pe de altă parte, ești departe de a înțelege cum să apreciezi calitatea unui profesor.
Iar despre sistemul de notare nu are rost să mai pierd timpul. Dacă ai 1 punct din oficiu și 9 probleme de rezolvat, pentru fiecare acordându-se câte un punct, de ce ar trebui notele să fie între 4 și 8, (9?), în condițiile în care un elev ar rezolva totul perfect (și ar avea 1+9=10) iar altul ar rezolva doar o problemă (și ar lua 1+1=2)?
Mă opresc aici cu discuția, pentru că oricum nu produce nicio plus-valoare.