Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Sorry, Boss, mă retrag spre Berceni” se mută în online. Cu Uber, am început să mă simt ca pe Splaiul Dâmboviței, când ies din Centrul Vechi și taximetriștii refuză cursele

Vineri după-masă spre seară, București. Plouă în averse din senin.

Stau, alături de doi amici, sub un plop ce a trecut prin igienizarea de primăvară din Sectorul 1. Copacul e înalt, dar coroana e rară și atât de ciuntită, încât a fost adusă una cu trunchiul. Că stai sub plopul cu pricina sau direct sub cerul liber e aproape același lucru.

Deschid Uber, pun punctul de ridicare și destinația. Aplicația îmi atrage atenția că tariful va fi mai mare de 1,5  ori (x 1,5). Accept, nu am de ales. În câteva zeci de secunde, motorul de căutare îmi găsește șoferul care conduce o mașină germană destul de nouă. Mi se face rușine la gândul că am putea să ne așezăm pe banchete uzi dacă ploaia nu se domolește.

Nu trec 2 minute, pe ecran îmi apare că șoferul a anulat cursa, dar, ce să vezi, mare noroc, mi-a fost repartizată o mașină din flota care oferă serviciul Uber Select, însă la prețul de Uber X. Asta e, îmi spun, autoturismul pare destul de ok. Constat dezamăgit în scurt timp că și acest șofer anulează cursa.

După alt minut de căutare, mi se trimite un nou autoturism, al cărui conducător pare dispus să ne ducă la destinație. În cele din urmă așa a fost, iar călătoria cu domnul s-a dovedit a fi chiar agreabilă.

În ploaie, când 2 șoferi din 3 anulează cursa în timp ce vin spre tine și pierzi minute bune din timpul tău, te simți exact ca pe Splaiul Dâmboviței, la bariera de la Centrul Vechi. Nu e nicio diferență între taximetriștii înșiruiți la 12 noaptea, sub nasul polițiștilor, refuzând cursele și șoferii Uber dând cancel comenzilor în timp ce se îndreaptă spre tine. Mai urmeză să le vedem mesajele pe display uberiștilor: Sorry, Boss, mă retrag spre Berceni/ Te duc, dar te costă 50 de lei/ Sunt în afara programului/ Aștept pe cineva/ Nu merg în Dristor, merg acasă în Drumul Taberei.

Posibilitatea ca șoferii Uber să vadă destinația și implicit costul estimat al cursei a fost introdusă de puțină vreme. De altfel, în online au apărut mai multe critici ale clienților care s-au plâns că noul feature este în dezavantajul lor. Pe de o parte, timpul de așteptare a crescut, pe de altă parte, prin anularea unor astfel de curse crește probabilitatea ca în zona respectivă tariful să meargă în sus, pe principiul cerere mare, ofertă mică.

Într-un comunicat pentru Digi24 din 5 mai, compania Uber a declarat că „Echipa de operaţiuni a Uber analizează constant datele generate prin aplicaţiile Uber şi identifică şoferii cu o rată ridicată de anulare a curselor. Aceştia sunt contactaţi telefonic şi informaţi că anularea în mod repetat a comenzilor nu este o practică agreată de companie. În cazurile în care comportamentul devine recurent, şoferii parteneri pot fi sancţionaţi cu dezactivarea temporară sau permanentă a contului”. De atunci, practica s-a acutizat și riscă să devină fenomen, pentru că se întâmplă tot mai des în ultimele săptămâni ca șoferii să refuze cursele în drum spre punctul din care urma să fiu luat.

Fără a generaliza și a pretinde că practicile unora dintre șoferii Uber sunt valabile pentru toți, se ridică semne de întrebare cu privire la calitatea în scădere ale serviciilor de transport persoane intrate pe piață. Diferențele între taxiul clasic și Uber tind să se estompeze, or tocmai acestea câștigaseră simpatia utilizatorilor. Starea autoturismelor este vizibil mai precară de la un an la altul, sunt tot mai multe mașini care nu au banalele centuri de siguranță de pe bancheta din spate, necesare pentru siguranța copiilor. Dacă până acum ceva vreme muzica dată prea tare și radiourile cu poante deplasate erau o raritate, astăzi acestea sunt tot mai des găsite și la Uber, așa cum ne întâlnim și cu autoturisme murdare care miros urât, conduse de indivizi nepoliticoși.

În plină dezbatere publică despre reglementarea transportului în regim de taximetrie au apărut idei care mai de care mai aberante. Se vorbește despre interzicerea Uber și a aplicațiilor de smartphone Star Taxi și Clever Taxi. Straniu, apariția concurenței agresive nu a dus la o creștere a calității serviciilor oferite de marii jucători din piață, amenințați de mașinile mai noi, racordarea la tehnologie și atitudinea elegantă a șoferilor, ci la un împrumut de metehne proaste dinspre taximetriști spre colaboratorii Uber.

Discuțiile despre reglementarea serviciilor de transport în Europa și în lume nu sunt noi. În România însă acestea merg în direcții neproductive și par să-i omită tocmai pe beneficiari: clienții și statul român. Orice formă de legislație ar trebui să aibă ca scop îmbunătățirea serviciilor oferite în condiții de concurență loială (aceleași autorizații, aceleași reguli și asigurări, aceleași sancțiuni) dar și atragerea aceluiași nivel de taxe și impozite plătite la bugetul țării în care compania operează.

O informație potrivit căreia Uber ar fi virat taxe și impozite de 3 ori mai mari decât cele mai mari companii de taximetrie din București făcea înconjurul online-ului la jumătatea anului trecut. Săpăturile făcute de mai mulți jurnaliști au arătat, însă, că au fost comparate mere cu pere și că în timp ce Uber se raporta la impozitul pe profit, ceilalți jucători din piață spun că au achitat cu mult mai mult din toate tipurile de taxe, având mai mulți angajați. Explicația este simplă, Uber este în primul rând o platformă tehnologică ce oferă suport colaboratorilor (organizați ca Persoane Fizice Autorizate sau SRL), cu foarte puțini angajați, în timp ce marile firme de taximetrie spun că totul se încasează și taxează în România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum spune Eminescu - ,,...Au venit si in tara noastra....
    De-au cerut pamant si apa....
    Cum venira se facura - toti o apa si un pamant !!!
    UBer......Mercedes...... X sau Y (companii) - au venit si la noi.....
    Dar nu trebuie sa uitam ca - la UBER.....la MErcedes......lucreaza un badea Gh. ori un nea Vasile.....!!! - un fel de aceeasi Marie cu alta palarie.....
    NOI ramanem aceeasi natie si aceiasi indivizi.....Si nu doar la noi e asa !!! Vedeti cum arata un McDonad's in....Peru sau Ecuador....!!! - Arata cam cum arata ,,tara respectiva" !!!
    Nu zic ca e imposibil sa ne schimbam sau ne imbunatatim...DAR .....trebuie sa tinem cont ca venirea unui serviciu....cu aplicatie...cu nu stiu ce - nu schimba ...ADN-ul !!
    Saracul Brucan....l-am urat !!! - pentru ca a zis despre noi ,,stupid people"...A stiut el ceva....
    • Like 0
  • Două anulări? Norocos... Pe o ploaie torențială, am avut parte de 6 anulări in 62 de minute. La ultima dintre ele, am așteptat mai mult de 10 minute, timp in care mașina nu s-a mișcat deloc pe hartă. Am sunat de vreo trei ori și mi s-a respins de fiecare dată. După mai mult de 10 minute, am fost nevoit să anulez, fiindcă era clar că nu va veni. Și tot eu am fost anunțat că trebuie să plătesc 10 lei fiindcă am anulat :)))))
    • Like 0
  • Toate aceste probleme, fie Uber sau taxi, apar in contextul economiei de piata pe care romanii nu au inteles-o sau o aplica numai cand este in avantajul personal. Tarifle scazute, pe care clientii le-au aplaudat cu ovatii, acum cativa ani, implica si o calitate scazuta a acestui tip de serviciu. Credeau ca vor merge gratis sau aproape gratis cu Masserati, Maybach sau Rolls... Naivitatea tipica chilipirgiilor. Un sofer educat, cu apucaturi civilizate, isi doreste anumite lucruri prin prisma standardelor sale de.viata. Si atunci, cand tu vrei sa mergi aproape gratis, de ce te deranjeaza si/sau mira calitatea serviciilor de transport si nu numai??!!!? Sa nu uitam ca pentru acesti oameni ceea ce fac este o afacere sau o profesie oarecum liberala. Atunci cand castigurile sunt scazute, oamenii buni pleaca. Asa cum se intampla in orice organizatie. Evident, acolo ramane un gol pe care il vor umple cei dispusi sa lucreze si, mai ales, sa isi consume timpul pe mai putini bani. Oameni cu standarde mai scazute, pretentii mai mici. Pentru ronglezi : What you pay is what you get. Si trebuie sa mentionez ca in acesti doi ani de cand m-am intors in Romania mi s-a demonstrat, aproape zilnic, ca pentru noi cea mai buna prajitura este coliva. Faptul ca soferii isi aleg cursele este nou doar pentru noi romanii. In foarte multe tari trebuie sa spui destinatia. Pana la urma, acesta este un serviciu premium nu unul de urgenta, recte politie sau ambulanta. Asadar, take it or leave it. Ca si tine, soferul are dreptul sa castige si obligatia de a isi intretine familia. Daca tu crezi ca se umple de bani venind de la cativa km pentru cativa lei ai tai... ar trebui ori sa refaci clasa intai ori sa traiesti intr-o tara comunista. Exista si alte mijloace de transport, in comun sau nu, asa incat ai multiple optiuni. Adaugand tarifele de ras si faptul ca in Romania taxiurile nu au tarif progresiv, cred ca este vorba de frustrarea ca nu primesti ceva de pomana decat ca esti deranjat de atitudinea lor. Drept dovada, cursele Uber Select sunt, procentual vorbind, aproape inexistente iar de cand s-au marit tarifele taxi au descoperit ca pot merge si la.RATB , ca.pot cara o sacosa doua strazi mai incolo si ca mersul pe jos o statie de tramvai nu este chiar Apocalipsa. Pentru toti nemultumitii... Aveti Mercdes la 3,50, Uber Select si alte cateva companii care ofera servicii de foarte buna calitate dar la un pret pe masura. De ce nu le folositi????!!!??? Pentru ca este mai usor sa hateresti cu mana intinsa!!!! Sa vizitezi muzeele doar la Noaptea Muzeelor, sa mergi la spectacol doar cand primarul da din nou dovada de populism in Piata Constitutiei si altele in genul. Cea mai buna prajitura este coliva. Vrem de toate dar sa fie moca.
    • Like 3
    • @ Robert Lihet
      De acord cu multe relatate...dar - ca o critica constructiva (nu evit ,,fortat" cacofonia...) as zice ca, omiteti faptul ca, acei soferi ce se inscriu pe aplicatie...stiu si ei dinainte ca ,,vor veni de la cativa km" pentru ,,cativa lei"....De asemenea, in replica, e valabila si pentru ei ,,recomandarea" de a-si face rost de masini scumpe si de a se inscrie la companii care promoveaza si ofera calitatea...la un tarif ceva mai bun...
      In contextul celor expuse mai sus - ar fi interesant de vazut cum va reglati discursul....
      • Like 0
    • @ Robert Lihet
      De acord cu multe relatate...dar - ca o critica constructiva (nu evit ,,fortat" cacofonia...) as zice ca, omiteti faptul ca, acei soferi ce se inscriu pe aplicatie...stiu si ei dinainte ca ,,vor veni de la cativa km" pentru ,,cativa lei"....De asemenea, in replica, e valabila si pentru ei ,,recomandarea" de a-si face rost de masini scumpe si de a se inscrie la companii care promoveaza si ofera calitatea...la un tarif ceva mai bun...
      In contextul celor expuse mai sus - ar fi interesant de vazut cum va reglati discursul....
      • Like 0
  • Alex Livadaru, autorul articolului, client Uber, de ce nu, este nemulțumit că anumiți șoferi au acceptat inițial să efectueze o cursă, și după aceea au anunțat că nu mai vin...Nu prea este nimeni interesat să se ducă acasă doar cu 20-30 de lei,trebuie plătită chiria, întreținerea, carburanții, spălătoria auto, odorizantul din mașină, deodorantul și săpunul pentru șofer...
    Autorul articolului poate încerca să afle care sunt condițiile de angajare la o SC sau un PFA care colaborează cu UBER, va afla că pînă la prima plată a salariului, va trebui să alimenteze cu carburant din bani personali, la fel spălatul mașinii, odorizantele, etc. Și poate va dori să afle cîte ore va petrece în mașină zilnic, măcar 10-12 ore, cam 6-7 zile pe săptămînă, fără minivacanțe precum trîntorii de la stat...
    Confidențial, parte dintre șoferii UBER, sunt foști taximetriști, care sunt în fel de fel de baze de date ale companiilor de taxi sau ale primăriei Bucureștiului ca generatori de probleme.
    • Like 0
  • Sunt sofer Uber. Fac de 1 an acest serviciu. Cand am inceput costa 4.2 lei motorina iar acum a ajuns la 6 lei. Lucrez cu masina personala, un 1.9 diesel. Muncesc foarte mult pe luna, inclusiv sambata si duminica, deoarece ma chinuiesc sa adun 2000 de lei pe luna. In acesti bani incerc sa tin pasul cu reparatiile masinii, deci eu raman efectiv cu mai putin de 2000 lei pe luni, muncind 7 zile din 7. Problema cea mai grava este ca tariful practicat de Uber, la 1.3 lei/km nu poate fi sustinut la cheltuielile existente. Din totalul incasarilor, 60% sunt cheltuieli iar de restul raman cu suma ce am declarat-o, si nici aceea intreaga pentru ca masina mai necesita si intretinere. Uber se incapataneaza sa actualizeze tariful iar meteahna gasita de soferii parteneri este de a alege o parte din curse pentru supravietuire.
    • Like 0
    • @ Caravan Comander
      Caravan Comander, ai declarat la ANAF veniturile, ai plătit contribuții la sănătate și pensii, impozit pe venit, vezi că unii dintre primii colaboratori UBER au luat-o rău de tot, le-a venit retoaciv pe 5 ani, cu amenzi, penalizări, etc.
      • Like 0
    • @ Sorin Constantin
      Cunosc. Sunt firme care pentru 10% comision te agata sa le fii colaborator, eu platesc mai mult, Am spus ca am cheltuieli 60 % din incasari, combustibil si carte de munca/comision firma, am carte de munca, firma care imi intermediaza relatia cu Uber se ocupa de tot. NU mai am de platit alte taxe sau impozite din banii ramasi !
      • Like 0
  • Din fericire exista raiting-ul ...si tot din fericire se poate folosi. Din nefericire, daca nu-l folosesti, asta primesti. Ca la vot
    • Like 0
  • golan check icon
    Am mers si eu cu un fost taximetrist care se plangea ca ii reduce aplicatia din rating daca face asta si ma gandeam cat de putin intelege ca exact d-asta mergem cu Uber in masina sa personala si nu cu fostul sau taxi. Ca in mod normal, Uber ar trebui sa fie un serviciu de amatori si pe bani mai putini, iar taximetria un serviciu profesionist pe bani mai multi, nu invers cum este la noi. Cu cine sa discuti?

    Uber face ce poate pentru a descuraja fenomenul, pe de alta parte are nevoie de si mai multi soferi parteneri si multi provin din taximetrie, cu exact aceleasi obiceiuri proaste. Pe de alta parte, compania nu face niciun fel de pregatire, se asteapta sa corecteze comportamentul doar prin modul de functionare al aplicatiei, ceea ce mi se pare insuficient. Ramane de vazut cum evolueaza treaba, momentan se mentine peste nivelul de calitate al taximetriei operate de aplicatiile mai vechi pentru telefoane mobile.
    • Like 0
  • Îmi pare un articol util.
    • Like 0
  • Serviciile transportatorilor o iau la vale pentru că asta cere piața ,clientul singur alege asta şi să vă dau un exemplu concret . La UBER clientul are de ales intre uber X şi uber select iar alegerea clientului e in proporție de 99% pentru uberX .deşi la uber select maşinile sunt clar mai bune iar tariful oricum mai mic decât la o campanie de taxi bună(1,99) şi totuşi deşi declară că aleg uber pentru o calitate mai bună inclusiv in ceea ce priveşte maşinile aleg varianta cea mai ieftină. Clientul alege singur să meargă cu CAZANUL singurul criteriu luat in considerare fiind prețul astfel varianta mai bună fiind evitată cu grație dar ne plângem după aia de calitatea scăzută a variantei aleasă. .Simpatic.
    • Like 2
  • Lucrurile nu sunt deloc la fel. Pe uber si chiar pe clever poti da calificative fiecarui sofer. Dintr-o discutie cu un taximetrist ce folosea ambele aplicatii am inteles ca pe uber aplicatia ii aloca automat pe soferi catre o cursa spre deosebire de clever unde soferul alege ce cursa vrea. In compensare uber permite cel mult 3 refuzuri pe zi. Din ce am inteles aplicatia uber nu permite tehnic al patrulea refuz. Daca vi se pare ca masina sau soferul uber nu corespund atunci puteti da calificativ slab soferului. Daca soferii au calificative sub 4.5 (parca) atunci uber incheie colaborarea cu ei. Asta ar trebui sa duca in timp la imbunatatirea serviciilor oferite. Si pe clever exista sisteme similare de feedback insa nu asa de stricte. Ca utilizator frecvent de taxi vad o diferenta notabila intre taxiurile afiliate unor aplicatii si cele clasice in favoarea celor afiliate. Cat despre tratament egal intre cele doua categorii il sustin cu siguranta in sensul alinierii cerintelor pentru taxiurile clasice la standardele aplicatiilor si nu invers. Mai repede sa eliminam din birocratia pentru toate taxiurile decat sa impunem aceeasi birocratie si taxiurilor cu aplicatie.
    • Like 0


Îți recomandăm

Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult