Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

„Un business mic nu există și nu rezistă fără comunitate”. Cum transformi pandemia într-un avantaj ca să deschizi o afacere pe care să o extinzi după numai un an. Povestea Boiler Coffee Shop & Fresco în Republica Antreprenorilor

 Boiler Coffee Shop

În fiecare dimineață, Paul Ungureanu și Radu Solo își parchează mașinile oriunde găsesc un loc în apropierea străzii Ing. Slăniceanu Nicolae, în zona Pieței Muncii, și merg pe jos până la capătul care iese în șoseaua Mihai Bravu. Aici au deschis în iunie 2020 Boiler Coffee Shop, împreună cu Răzvan Popa. Pe drum îi salută și le zâmbesc tuturor oamenilor pe care îi întâlnesc, așa cum ați văzut probabil numai la țară. Cum de se întâmplă asta pe o stradă din centrul Bucureștiului?

Explicația e simplă. Deși nu locuiesc în cartier, cei doi antreprenori au devenit parte din comunitatea pe care au reușit să o închege în jurul business-ului lor. De multe ori, găsesc clienți care îi așteaptă în fața coffee shop-ului înainte de ora 8, atunci când începe oficial programul. Alteori, când ajung mai târziu, se opresc să schimbe câteva vorbe cu cei care se află deja la masă, pentru că pe cel puțin jumătate dintre ei îi cunosc.   

Foto: Ana Georgescu

Și tocmai susținerea oamenilor pe care au reușit să-i așeze la aceeași masă, la propriu, i-a impulsionat să se extindă. Astfel că în urmă cu trei luni au deschis imediat lângă coffee shop, Fresco, o băcănie unde pregătesc sendvișuri inspirate de călătoriile lui Radu, care, pe lângă cafea, este pasionat și de bucătărie.

„Aveam în minte ideea de comunitate înainte de a deschide. Tocmai de aceea, noi spunem că avem oaspeți, nu clienți. În zona Piața Muncii există o comunitate care migra, de obicei, spre nord sau spre centru, unde își aveau joburile. Dar în pandemie au rămas acasă, iar asta ne-a oferit oportunitatea de a închega comunitatea de aici, într-un ritm mai accelerat decât ne-am fi așteptat. I-am așezat la aceeași masă, care este comună, și i-am pus să se cunoască. Cred că un business mic și de bună calitate nu există și nu rezistă fără comunitate”, spune Paul.

Foto: Ana Georgescu

„Paul a băut vreo 3-4.000 de cafele, iar eu vreo 1.500. Asta e viața noastră”

Cu alte cuvinte, băieții se pricep, iar Paul este chiar campion național la pregătirea cafelei de specialitate, un domeniu în plină expansiune și în România, pe de o parte datorită cererii venite din partea unui public tot mai educat, dar și a ofertei tot mai bogate de pe piața locală. 

Paul, care face cafea de specialitate de 7 ani, spune că nu este imposibil să-ți deschizi un astfel de business dacă inițial nu ai cunoștințele necesare. E nevoie însă de răbdare și de timp investit în instruire, care durează minim un an, în care să guști cafele, să înveți diverse tehnici, să știi cum funcționează aparatura și să faci research de produse.

Foto: Ana Georgescu

Radu a călătorit mult în străinătate și uneori chiar cu scopul de a analiza oportunitatea de a deschide coffee shop-uri în alte țări. Și-a propus ca în 10 ani, Boiler să fie prezent pe trei continente. Până atunci însă, inspirat de călătorii și de pasiunea de a găti, își concentrează toată energia pe Fresco și reinterpretează sendvișurile clasice.

Foto: Ana Georgescu

„Ideea ne-a venit pentru că ne doream să-i ținem mai mult pe oameni aici. Bei cafea, dar vine și foamea. Și pentru că am fost limitați ca spațiu, ne-am oprit la sendvișuri, care din punctul meu de vedere sunt subestimate ca experiență culinară. (....) Nu trebuie să te duci în Spania sau în Italia ca să mănânci un sendviș bun. Îl poți mânca și aici dacă alegi cu atenție ingredientele. Cred că de aceea am ajuns să avem succes în numai trei luni. De exemplu, pentru cel mai bine vândut sendviș al nostru, ham&cheese, am ales din numeroase tipuri de pâine – care este produsă într-o brutărie artizanală - prosciutto, cașcaval, pastă de măsline și unt. Și toți se întreabă de ce un sendviș din 3-4 ingrediente, așa cum sunt majoritatea, este așa de bun. (...) Iar de la 1 octombrie introducem cel puțin 2 sendvișuri în care vom folosi ingrediente românești pentru că oamenii trebuie să înțeleagă că se poate și cu produse de la noi. Trebuie doar să ridicăm standardul. Acesta este obiectivul meu”, spune Radu.    

Foto: Ana Georgescu

În portofoliul Fresco sunt în jur de 20 de tipuri de sendvișuri, care sunt alternate în funcție de ziua săptămânii sau de evenimentele din weekend. Radu și-a propus să ducă experiența oferită mai departe și, pe viitor, să facă pairing-uri cu vinuri. Rămâne de văzut cât de surprinși vor fi oamenii cărora, la primele ore ale dimineții, li se va oferi un sendviș alături de un pahar mic de vin sau prosecco.

„Să vezi peste 500 de oameni pe zi aici este extraordinar”

În timpul săptămânii, la masa de aproximativ 9 metri din fața Boiler și Fresco, cu greu găsești un loc să te așezi. La finalul săptămânii, șansele scad și mai mult, mai ales dacă vii spre seară. Cei care știu deja care e dinamica, își aduc scăunelele pliante de acasă sau se așează deloc deranjați pe câte-o bordură. Pentru că nu e vorba doar despre a bea o cafea sau a mânca un sendviș într-o cafenea clasică sau o pe terasă, ci despre o experiență pe care o trăiești în stradă.

Foto: Ana Georgescu

Aproape în fiecare weekend, cel puțin pe timpul verii, se organizează câte un eveniment. Și atunci strada vibrează într-o atmosferă de mini-festival.

Foto: Ana Georgescu

„Nu e un coffee-shop care să se concentreze numai pe cafea. Am făcut evenimente prin care am încercat să atragem și alte comunități, oameni care nu locuiesc în această zonă. Așa a fost, de exemplu, weekendul ‘Berlin Vibes’ pe care l-am organizat cu fetele care au comunitatea `3 mese pe zi’ pe Instagram, la care au participat 600-700 de oameni pe zi. A fost un mini-festival (...) Pentru astfel de evenimente e nevoie, de obicei, de mai mult timp pentru planificare, dar la noi nu e așa. Ideile vin repede, mai ales de la Răzvan care ne dă boostul și ne motivează, dar pentru că suntem o echipă foarte diversă, găsim la fel de repede resursele să le punem în aplicare”, spune Daniela Ungureanu, care se ocupă de PR și comunicare.

Foto: Ana Georgescu

Acestea sunt momentele care îi entuziasmează cel mai mult și pe băieți. „Ne-am dat seama că suntem pe drumul cel bun după numai 6 luni. Să vezi aici, în weekend, peste 500 de oameni este extraordinar!”, spune Radu.

Planurile de extindere în București există, dar pentru moment nu au găsit locul potrivit. Cei trei băieți analizează însă și posibilitățile de a deschide coffee shop-uri și în Palma de Mallorca, Barcelona și chiar Vancouver.

„Principalul loc unde vrem să deschidem e Barcelona. Este loc oriunde, și un coffee shop lângă celălalt. Dacă tu faci lucrurile diferit și vrei să oferi o experiență oamenilor, poți deschide oriunde în lume. Concurența nu e nocivă, ci scoate ce e mai bun din noi. Să ne amintim de străzile cu pălărieri care au rezistat zeci de ani unii lângă ceilalți pentru că fiecare avea ceva al lui”, spune Radu.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor?

Radu: Perseverență și o încăpățânare nebună în care să duci totul la extrem ca să ai succes.

Paul: Răbdare și curaj

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? 

Radu & Paul: Aceleași lucruri.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți?

Radu: În vocabularul meu nu există „a renunța”.

Paul: Mereu există momente dificile. Depinde cum le gestionezi, dar nu a existat niciun moment în care să zicem că renunțăm.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun?

Radu: Două momente. Primul, când weekendurile au început să fie extraordinare. Să vezi aici, după 6 luni, în weekend, peste 500 de oameni este extraordinar. Al doilea, când într-o dimineață în fața Boiler erau aceleași 18-20 de persoane care erau și acum un an de zile.

Paul: Când am găsit câțiva oameni la ora 7 așteptând să deschidem. Dacă ajungi la ora 10, nu apuci să intri în bar să-ți iei o cafea pentru că trebuie să te oprești să vorbești cu ei. Pe jumătate dintre ei îi cunosc.

Ce este antreprenorul?

Radu: Cel căruia ar trebui să-i placă foarte mult ceea ce face. Apoi, din energia și timpul pe care le acordă, în timp vor veni și rezultatele.

Paul: Cel care găsește soluții și gestionează resursele.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 50.000 euro pentru Boiler; 75.000 euro pentru Fresco (Audience Award la BigSEE Awards, catergoria Public & Commercial Architecture, selectat la bienala de arhitectură și alte competiții de design.)

Număr de angajați: 12

Timp de recuperare a investiției: 2 ani

Cifra de afaceri 2021 (estimare) – 500.000 euro

Profit: 15% 

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult