Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Un moment istoric”. Croația a inaugurat un pod de 2 kilometri, ocolind Bosnia, pentru a facilita accesul în Dubrovnik. Obiectivul a fost finanțat de UE și construit de o firmă chineză

Podul Peljesac

Foto: Stringer / EPA / Profimedia

Croația a inaugurat marți Podul Peljesac, care leagă două părți ale coastei aflate de-a lungul Mării Adriatice, împărțite de teritoriul bosniac.

Mai mulți locuitori ai zonei s-au prezentat devreme locul inaugurării, pentru a merge pe pod, înainte de deschiderea traficului auto, marți seara. 

Podul are o lungime de 2,4 kilometri, iar investiția totală a fost de 526 de milioane de euro, deschiderea fiind catalogată, la televiziunea de stat HRT, drept „un moment istoric”.

Construcția podului începuse în 2007, dar lucrările au fost reluate după 2017, când Uniunea Europeană a investit 357 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 85% din costul proiectului.

Foto: The Associated Press / Profimedia

În 2018, China Road and Bridge Corporation a câștigat licitația internațională pentru construirea importantului proiect de infrastructură.

În negocierile cu Bosnia vecină, oficialii croați au convenit să ridice podul la o înălțime de 55 de metri, pentru a nu împiedica intrarea navelor cu tonaj mare în singurul port maritim al Bosniei, situat în localitatea Neum.

Foto: Elvis Barukcic / AFP / Profimedia

„Acest pod nu este un lux, este o necesitate. Este o zi minunată pentru Croația”, a spus premierul croat Andrej Plenkovic.

Pentru cei 90.000 de locuitori din Dubrovnik și din împrejurimi, dar şi pentru turişti, inaugurarea podului reprezintă sfârşitul orelor de aşteptare la frontieră, mai ales în sezonul estival, pentru a intra în Bosnia, apoi pentru a ieşi după 10 kilometri.

Foto Getty Images

O țară cu o populație de 3,8 milioane de locuitori, Croația se mândrește cu o coastă presărată cu mii de insule. Statul atrage anual milioane de turiști, iar dezvoltarea suplimentară a infrastructurii pe care o va oferi podul pentru a călători între Dubrovnik și restul Croației era foarte așteptată atât de turiști, cât și de localnici, scrie AFP, citată de dw.com.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumoasa constructia , felicitari Croatia , numai sa nu ajunga ca Muntenegru. Spre binele lor sa fie adevarat ca UE a cofinantat podul. Cititi si articolul din link sa intelegeti cine e cu adevarat China.
    https://romania.europalibera.org/a/muntenegru-datorii-imprumuturi-china-ue/31324019.html
    • Like 0
  • O companie din China, a finalizat o investigație începută în Croația. Minunat...
    Africa, un continent, dominat de foste puteri cu mentalități imperiale, precum Franța și UK, pe acolo, infrastructura a fost realizată, ori modernizată de companii din China.
    Politicienii din România au renunțat la modernizarea centralei nucleare de la Cernavodă cu echipamente furnizate de către o companie din China.
    Diferența dintre politicienii din România și cei din Croația!
    • Like 0
  • Deci se poate să construiești un pod de anvergura asta, ținând cont de nevoile portuare ale vecinilor bosniaci.... O lecție de civilitate a Croației, plus un plus pentru finanțarea de 85% a UE.
    • Like 0
  • Se trecea cu ferry-ul, nu era nevoie de trecut prin Bosnia. A se vedea harta. Si ferry in Croatia merg " ceas".
    • Like 0
  • Doar ca amănunt: 357 nu e 85% din 526. E mult mai puțin, do the math.
    Apoi, e posibil ca o investiție cu bani europeni să fie realizată de o firmă non-UE? Nu știam, o să mă informez, mersi.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Bravo lor!
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult