Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

„Un moment istoric”. Croația a inaugurat un pod de 2 kilometri, ocolind Bosnia, pentru a facilita accesul în Dubrovnik. Obiectivul a fost finanțat de UE și construit de o firmă chineză

Podul Peljesac

Foto: Stringer / EPA / Profimedia

Croația a inaugurat marți Podul Peljesac, care leagă două părți ale coastei aflate de-a lungul Mării Adriatice, împărțite de teritoriul bosniac.

Mai mulți locuitori ai zonei s-au prezentat devreme locul inaugurării, pentru a merge pe pod, înainte de deschiderea traficului auto, marți seara. 

Podul are o lungime de 2,4 kilometri, iar investiția totală a fost de 526 de milioane de euro, deschiderea fiind catalogată, la televiziunea de stat HRT, drept „un moment istoric”.

Construcția podului începuse în 2007, dar lucrările au fost reluate după 2017, când Uniunea Europeană a investit 357 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 85% din costul proiectului.

Foto: The Associated Press / Profimedia

În 2018, China Road and Bridge Corporation a câștigat licitația internațională pentru construirea importantului proiect de infrastructură.

În negocierile cu Bosnia vecină, oficialii croați au convenit să ridice podul la o înălțime de 55 de metri, pentru a nu împiedica intrarea navelor cu tonaj mare în singurul port maritim al Bosniei, situat în localitatea Neum.

Foto: Elvis Barukcic / AFP / Profimedia

„Acest pod nu este un lux, este o necesitate. Este o zi minunată pentru Croația”, a spus premierul croat Andrej Plenkovic.

Pentru cei 90.000 de locuitori din Dubrovnik și din împrejurimi, dar şi pentru turişti, inaugurarea podului reprezintă sfârşitul orelor de aşteptare la frontieră, mai ales în sezonul estival, pentru a intra în Bosnia, apoi pentru a ieşi după 10 kilometri.

Foto Getty Images

O țară cu o populație de 3,8 milioane de locuitori, Croația se mândrește cu o coastă presărată cu mii de insule. Statul atrage anual milioane de turiști, iar dezvoltarea suplimentară a infrastructurii pe care o va oferi podul pentru a călători între Dubrovnik și restul Croației era foarte așteptată atât de turiști, cât și de localnici, scrie AFP, citată de dw.com.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumoasa constructia , felicitari Croatia , numai sa nu ajunga ca Muntenegru. Spre binele lor sa fie adevarat ca UE a cofinantat podul. Cititi si articolul din link sa intelegeti cine e cu adevarat China.
    https://romania.europalibera.org/a/muntenegru-datorii-imprumuturi-china-ue/31324019.html
    • Like 0
  • O companie din China, a finalizat o investigație începută în Croația. Minunat...
    Africa, un continent, dominat de foste puteri cu mentalități imperiale, precum Franța și UK, pe acolo, infrastructura a fost realizată, ori modernizată de companii din China.
    Politicienii din România au renunțat la modernizarea centralei nucleare de la Cernavodă cu echipamente furnizate de către o companie din China.
    Diferența dintre politicienii din România și cei din Croația!
    • Like 0
  • Deci se poate să construiești un pod de anvergura asta, ținând cont de nevoile portuare ale vecinilor bosniaci.... O lecție de civilitate a Croației, plus un plus pentru finanțarea de 85% a UE.
    • Like 0
  • Se trecea cu ferry-ul, nu era nevoie de trecut prin Bosnia. A se vedea harta. Si ferry in Croatia merg " ceas".
    • Like 0
  • Doar ca amănunt: 357 nu e 85% din 526. E mult mai puțin, do the math.
    Apoi, e posibil ca o investiție cu bani europeni să fie realizată de o firmă non-UE? Nu știam, o să mă informez, mersi.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Bravo lor!
    • Like 0


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult