Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

2014, 2017, se repetă scenariul: Dintr-un condei, Guvernul tocmai ne-a făcut viața mult mai scumpă

Supermarket cumpărături

Foto: Guliver Getty Images

Având ca exemplu ce s-a întâmplat în 2014 când guvernul Ponta introducea supraacciza de 7 eurocenți, ne vedem din nou în aceeași situație: Guvernul Tudose dorește reintroducerea supraaccizei din motive lesne de înțeles, și anume lipsa banilor la bugetul de stat.

Vă mai amintiți ce s-a întâmplat în 2014? La momentul introducerii supraaccizei, Guvernul Ponta le promitea transportatorilor că li se vor înapoia 4 eurocenți din cei 7 plătiți la pompă, lucru care nu avea să se întâmple niciodată - din cauza birocrației, transportatorii au renunțat la această rambursare.

Transportatorii care lucreaza în mare parte „pe comunitate” (în relație cu țările UE) au preferat să-și alimenteze flotele în afara României, având un preț sensibil mai mic față de cel din țară.

Astfel, vânzarea și consumul pe teritoriul României au scăzut.

La acel moment, ministrul de Finanțe Ioana Petrescu declara: „Am încasat destul de mult din acciză. Nu putem calcula separat cât a fost această supraacciză, dar ştim cât s-a colectat în general pe acciză, 17,5 miliarde de lei, cu 11,2% la sută faţă de anul trecut. Sunt colectările totale”- acest fapt se datora cursului mai mare la care era raportată acciza pe carburant în 2014, și anume 4,73 ron.

Supraacciza fusese gândită ca o sursă suplimentară de venit, dar în loc de plus 50 de milioane de euro/lună, statul a încasat 11 milioane euro, în prima lună.

Victor Ponta declara ulterior despre supraacciza la carburanți că nu a fost un proiect bun.

Aceasta a fost eliminată la 1 ianuarie 2017 și a avut ca urmare o ieftinire a prețului la pompă de circa 50 de bani pe litru. La acestă ieftinire unul dintre factori, pe lângă eliminarea supraaccizei, a fost reducerea cotei TVA de la 20% la 19%.

Așadar, contrar declarațiilor celor din PSD, la 1 ianurie 2017 prețurile au scăzut semnificativ ca urmare a eliminării supraacizei de 7 eurocenți, iar scăderea a fost resimțită imediat de consumatorul final la pompă, după cum se poate vedea în graficul realizat de Petrom.

În septembrie 2017, se va reintroduce supraacciza, urmările fiind aceleași ca în 2014 dacă e referim la consum, la pierderi la buget etc.

Producătorii și furnizorii nu vor putea susține această creștere (prețurile „pe angro” în depozitele acestora crescând treptat în ultima perioadă) și vor fi obligați să crească, la rândul lor, prețul la pompă.

Concluzia nu poate fi decât una singură: guvernarea aceasta își repetă greșelile, totul pe banii românilor.

PS. Reintroducerea supraaccizei va avea ca efect imediat (la fel ca în 2014) creșterea prețului la pompă cu circa 40 - 45 bani pe litru, iar șoferii vor plăti pentru un plin cu 20/22,50 RON mai mult. Cei mai afectați vor fi marii transportatori care, având un consum de mii de litri lunar, vor plăti mult mai mult (ex 30.000 l motorină x 0,40 bani = 12.000 ron). Toate acestea duc la o creștere a prețurilor în toate domeniilor, dar mai ales în cel alimentar.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Scrie in programul de guvernare dar cu litere mici.
    • Like 1
  • yay, ce bine !!
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult