Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

2014, 2017, se repetă scenariul: Dintr-un condei, Guvernul tocmai ne-a făcut viața mult mai scumpă

Supermarket cumpărături

Foto: Guliver Getty Images

Având ca exemplu ce s-a întâmplat în 2014 când guvernul Ponta introducea supraacciza de 7 eurocenți, ne vedem din nou în aceeași situație: Guvernul Tudose dorește reintroducerea supraaccizei din motive lesne de înțeles, și anume lipsa banilor la bugetul de stat.

Vă mai amintiți ce s-a întâmplat în 2014? La momentul introducerii supraaccizei, Guvernul Ponta le promitea transportatorilor că li se vor înapoia 4 eurocenți din cei 7 plătiți la pompă, lucru care nu avea să se întâmple niciodată - din cauza birocrației, transportatorii au renunțat la această rambursare.

Transportatorii care lucreaza în mare parte „pe comunitate” (în relație cu țările UE) au preferat să-și alimenteze flotele în afara României, având un preț sensibil mai mic față de cel din țară.

Astfel, vânzarea și consumul pe teritoriul României au scăzut.

La acel moment, ministrul de Finanțe Ioana Petrescu declara: „Am încasat destul de mult din acciză. Nu putem calcula separat cât a fost această supraacciză, dar ştim cât s-a colectat în general pe acciză, 17,5 miliarde de lei, cu 11,2% la sută faţă de anul trecut. Sunt colectările totale”- acest fapt se datora cursului mai mare la care era raportată acciza pe carburant în 2014, și anume 4,73 ron.

Supraacciza fusese gândită ca o sursă suplimentară de venit, dar în loc de plus 50 de milioane de euro/lună, statul a încasat 11 milioane euro, în prima lună.

Victor Ponta declara ulterior despre supraacciza la carburanți că nu a fost un proiect bun.

Aceasta a fost eliminată la 1 ianuarie 2017 și a avut ca urmare o ieftinire a prețului la pompă de circa 50 de bani pe litru. La acestă ieftinire unul dintre factori, pe lângă eliminarea supraaccizei, a fost reducerea cotei TVA de la 20% la 19%.

Așadar, contrar declarațiilor celor din PSD, la 1 ianurie 2017 prețurile au scăzut semnificativ ca urmare a eliminării supraacizei de 7 eurocenți, iar scăderea a fost resimțită imediat de consumatorul final la pompă, după cum se poate vedea în graficul realizat de Petrom.

În septembrie 2017, se va reintroduce supraacciza, urmările fiind aceleași ca în 2014 dacă e referim la consum, la pierderi la buget etc.

Producătorii și furnizorii nu vor putea susține această creștere (prețurile „pe angro” în depozitele acestora crescând treptat în ultima perioadă) și vor fi obligați să crească, la rândul lor, prețul la pompă.

Concluzia nu poate fi decât una singură: guvernarea aceasta își repetă greșelile, totul pe banii românilor.

PS. Reintroducerea supraaccizei va avea ca efect imediat (la fel ca în 2014) creșterea prețului la pompă cu circa 40 - 45 bani pe litru, iar șoferii vor plăti pentru un plin cu 20/22,50 RON mai mult. Cei mai afectați vor fi marii transportatori care, având un consum de mii de litri lunar, vor plăti mult mai mult (ex 30.000 l motorină x 0,40 bani = 12.000 ron). Toate acestea duc la o creștere a prețurilor în toate domeniilor, dar mai ales în cel alimentar.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Scrie in programul de guvernare dar cu litere mici.
    • Like 1
  • yay, ce bine !!
    • Like 1


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult