Foto: Guliver Getty Images
Având ca exemplu ce s-a întâmplat în 2014 când guvernul Ponta introducea supraacciza de 7 eurocenți, ne vedem din nou în aceeași situație: Guvernul Tudose dorește reintroducerea supraaccizei din motive lesne de înțeles, și anume lipsa banilor la bugetul de stat.
Vă mai amintiți ce s-a întâmplat în 2014? La momentul introducerii supraaccizei, Guvernul Ponta le promitea transportatorilor că li se vor înapoia 4 eurocenți din cei 7 plătiți la pompă, lucru care nu avea să se întâmple niciodată - din cauza birocrației, transportatorii au renunțat la această rambursare.
Transportatorii care lucreaza în mare parte „pe comunitate” (în relație cu țările UE) au preferat să-și alimenteze flotele în afara României, având un preț sensibil mai mic față de cel din țară.
Astfel, vânzarea și consumul pe teritoriul României au scăzut.
La acel moment, ministrul de Finanțe Ioana Petrescu declara: „Am încasat destul de mult din acciză. Nu putem calcula separat cât a fost această supraacciză, dar ştim cât s-a colectat în general pe acciză, 17,5 miliarde de lei, cu 11,2% la sută faţă de anul trecut. Sunt colectările totale”- acest fapt se datora cursului mai mare la care era raportată acciza pe carburant în 2014, și anume 4,73 ron.
Supraacciza fusese gândită ca o sursă suplimentară de venit, dar în loc de plus 50 de milioane de euro/lună, statul a încasat 11 milioane euro, în prima lună.
Victor Ponta declara ulterior despre supraacciza la carburanți că nu a fost un proiect bun.
Aceasta a fost eliminată la 1 ianuarie 2017 și a avut ca urmare o ieftinire a prețului la pompă de circa 50 de bani pe litru. La acestă ieftinire unul dintre factori, pe lângă eliminarea supraaccizei, a fost reducerea cotei TVA de la 20% la 19%.
Așadar, contrar declarațiilor celor din PSD, la 1 ianurie 2017 prețurile au scăzut semnificativ ca urmare a eliminării supraacizei de 7 eurocenți, iar scăderea a fost resimțită imediat de consumatorul final la pompă, după cum se poate vedea în graficul realizat de Petrom.
În septembrie 2017, se va reintroduce supraacciza, urmările fiind aceleași ca în 2014 dacă e referim la consum, la pierderi la buget etc.
Producătorii și furnizorii nu vor putea susține această creștere (prețurile „pe angro” în depozitele acestora crescând treptat în ultima perioadă) și vor fi obligați să crească, la rândul lor, prețul la pompă.
Concluzia nu poate fi decât una singură: guvernarea aceasta își repetă greșelile, totul pe banii românilor.
PS. Reintroducerea supraaccizei va avea ca efect imediat (la fel ca în 2014) creșterea prețului la pompă cu circa 40 - 45 bani pe litru, iar șoferii vor plăti pentru un plin cu 20/22,50 RON mai mult. Cei mai afectați vor fi marii transportatori care, având un consum de mii de litri lunar, vor plăti mult mai mult (ex 30.000 l motorină x 0,40 bani = 12.000 ron). Toate acestea duc la o creștere a prețurilor în toate domeniilor, dar mai ales în cel alimentar.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.