Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

2014, 2017, se repetă scenariul: Dintr-un condei, Guvernul tocmai ne-a făcut viața mult mai scumpă

Supermarket cumpărături

Foto: Guliver Getty Images

Având ca exemplu ce s-a întâmplat în 2014 când guvernul Ponta introducea supraacciza de 7 eurocenți, ne vedem din nou în aceeași situație: Guvernul Tudose dorește reintroducerea supraaccizei din motive lesne de înțeles, și anume lipsa banilor la bugetul de stat.

Vă mai amintiți ce s-a întâmplat în 2014? La momentul introducerii supraaccizei, Guvernul Ponta le promitea transportatorilor că li se vor înapoia 4 eurocenți din cei 7 plătiți la pompă, lucru care nu avea să se întâmple niciodată - din cauza birocrației, transportatorii au renunțat la această rambursare.

Transportatorii care lucreaza în mare parte „pe comunitate” (în relație cu țările UE) au preferat să-și alimenteze flotele în afara României, având un preț sensibil mai mic față de cel din țară.

Astfel, vânzarea și consumul pe teritoriul României au scăzut.

La acel moment, ministrul de Finanțe Ioana Petrescu declara: „Am încasat destul de mult din acciză. Nu putem calcula separat cât a fost această supraacciză, dar ştim cât s-a colectat în general pe acciză, 17,5 miliarde de lei, cu 11,2% la sută faţă de anul trecut. Sunt colectările totale”- acest fapt se datora cursului mai mare la care era raportată acciza pe carburant în 2014, și anume 4,73 ron.

Supraacciza fusese gândită ca o sursă suplimentară de venit, dar în loc de plus 50 de milioane de euro/lună, statul a încasat 11 milioane euro, în prima lună.

Victor Ponta declara ulterior despre supraacciza la carburanți că nu a fost un proiect bun.

Aceasta a fost eliminată la 1 ianuarie 2017 și a avut ca urmare o ieftinire a prețului la pompă de circa 50 de bani pe litru. La acestă ieftinire unul dintre factori, pe lângă eliminarea supraaccizei, a fost reducerea cotei TVA de la 20% la 19%.

Așadar, contrar declarațiilor celor din PSD, la 1 ianurie 2017 prețurile au scăzut semnificativ ca urmare a eliminării supraacizei de 7 eurocenți, iar scăderea a fost resimțită imediat de consumatorul final la pompă, după cum se poate vedea în graficul realizat de Petrom.

În septembrie 2017, se va reintroduce supraacciza, urmările fiind aceleași ca în 2014 dacă e referim la consum, la pierderi la buget etc.

Producătorii și furnizorii nu vor putea susține această creștere (prețurile „pe angro” în depozitele acestora crescând treptat în ultima perioadă) și vor fi obligați să crească, la rândul lor, prețul la pompă.

Concluzia nu poate fi decât una singură: guvernarea aceasta își repetă greșelile, totul pe banii românilor.

PS. Reintroducerea supraaccizei va avea ca efect imediat (la fel ca în 2014) creșterea prețului la pompă cu circa 40 - 45 bani pe litru, iar șoferii vor plăti pentru un plin cu 20/22,50 RON mai mult. Cei mai afectați vor fi marii transportatori care, având un consum de mii de litri lunar, vor plăti mult mai mult (ex 30.000 l motorină x 0,40 bani = 12.000 ron). Toate acestea duc la o creștere a prețurilor în toate domeniilor, dar mai ales în cel alimentar.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Scrie in programul de guvernare dar cu litere mici.
    • Like 1
  • yay, ce bine !!
    • Like 1


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult