Sari la continut

De patru ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește patru ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

7 termeni pe care trebuie să-i cunoști când cumperi o asigurare. Rezultatele unui studiu plin de umor, dar cu rezultate îngrijorătoare

Un experiment făcut de New York University în 2009 și relatat pe larg în revista The Consumerist, a scos la iveală un adevăr îngrijorător. Consumatorii nu citesc contractele înainte de a-și pune semnătura pe ele, nici dacă acestea strigă, tare, "pericol, nu semna!!". 

Cercetarea științifică a celor de la NYU a plecat de la redactarea unui contract de muncă în care se stipulau clauze aberante: semnatarul putea să plece de la serviciu numai atunci când i se permitea de către șef, era obligat să facă flotări la cerere și se angaja să nu sară în ajutorul colegilor nici dacă aceștia plângeau, strigau sau aveau o gravă problemă sănătate, care le-ar fi pus viața în pericol. Evaluarea a arătat că peste 95% din cei care ar fi trebuit să parcurgă documentul erau de acord cu acesta în 2 secunde și îl semnau bucuroși, fără să aibă răbdare să descopere ce scria pe hârtii (sursa foto: Getty/ Guliver Images).

Practica semnării documentelor fără a le citi și înțelege înainte este întâlnită peste tot în lume. De exemplu, un studiu făcut în Marea Britanie în 2014 și citat de Mirror a arătat că 84% dintre cetățeni sunt de acord înțelegerile scrise fără să le citească înainte. Dintre cei 16% care trec prin contract, doar 17% înțeleg termenii de specialitate, deși aceștia sunt relativ simpli.

Specialiștii ne atrag atenția asupra faptului că orice document pe care ne punem semnătura, indiferent de natura lui, trebuie parcurs pagină cu pagină înainte de a fi de acord cu conținutul său. Pot exista neclarități și clauze cu care să nu fim de acord. 

Această regulă se aplică și în cazul în care cumpărăm o asigurare de viață: este posibil să ne lovim de anumiți termeni specifici care, deși fac parte din ABC-ul contractelor de asigurări, să nu ne fie cunoscuți, iar dacă nu știm semnificația acestora, riscăm să avem surprize mai târziu. Cunoștințele minime în acest domeniu sunt esențiale în alegerea unei polițe de asigurare, precum și în identificarea drepturilor și obligațiilor în calitate de asigurat. 

Fie că optați pentru o poliță de asigurare pentru copii, fie că alegeți să vă puneți la adăpostul unei polițe de viață întreaga familie, este bine să vă informați cu privire la termenii caracteristici produselor de asigurări, după ce citiți sfaturile specialiștilor înainte de a încheia un contract. Majoritatea familiilor în care există o siguranță financiară se bucură de un nivel mai scăzut al stresului și implicit de sănătate psihologică și financiară superioare, dau asigurări psihologii.

În articolele care vor urma în cadrul campaniei România asigurată vom continua să explicăm, cu sprijinul consultanților Metropolitan Life, noțiunile pe care o persoană care încheie o asigurare de viață este bine să le înțeleagă corect. În textul precedent al acestei secțiuni, am explicat termenii asigurat, beneficiar, aniversarea contractului, condiție preexistentă și data maturității, iar în rândurile care urmează mai jos, vom vorbi despre primă de asigurare, dată scadentă, excludere, valoare de răscumpărare, sumă asigurată, și produse unit-linkedRomânia asigurată este un proiect editorial de informare și educare despre acoperirea riscurilor și beneficiile protecției financiare, realizat de Republica.ro și susținut de compania Metropolitan Life.

Prima de asigurare reprezintă suma pe care trebuie să o plătească o persoană care încheie o poliță de asigurare, în schimbul preluării de către compania de asigurare a riscurilor asigurabile, în conformitate cu prevederile unui contract de asigurare.

Data scadentă reprezintă termenul de plată a primei de asigurare pentru menținerea în vigoare a contractului de asigurare.

Excluderea este termenul care definește o situaţie în care compania de asigurări nu datorează indemnizația de asigurare, deşi s-a produs riscul asigurat. De exemplu, la unele polițe de asigurare în caz de deces există o clauză prin care compania de asigurări nu plătește despăgubirea dacă decesul a survenit din cauza unei boli despre a cărei existenţă asiguratul nu a informat compania de asigurări la data încheierii poliței.

Valoarea de răscumpărare reprezintă valoarea plătită persoanei care deține o poliță de asigurare, la solicitarea acesteia, după deducerea eventualelor datorii şi taxe, în cazul încetării contractului de asigurare înainte de data maturitătii, altfel decât ca urmare a producerii evenimentului asigurat. Recomandarea specialiștilor este ca oamenii să păstreze contractele de asigurări până la data maturității, ca să se bucure de beneficii.

Suma asigurată este suma stabilită în polița de asigurare, în funcţie de solicitarea asiguratului şi de evaluarea riscului de către firma de asigurare. Suma asigurată este garantată de către compania de asigurare.

Investiție vs. economisire. Diferența dintre produsele de tip unit-linked și produsele cu capitalizare și acumulare garantată

Principalul scop al produselor de tip unit-linked, ca de altfel al tuturor polițelor de asigurări, este cel de protecție. Acest rol le diferențiază de un depozit bancar sau de investițiile pe bursă, de exemplu.

Produsele unit-linked oferă un grad mare de flexibilitate. Pe durata contractului o persoană care are o asigurare unit-linked are posibilitatea să facă diverse modificări în funcție de nevoile sale şi de evoluţia pieţei financiare. De exemplu, deținătorul poliței poate schimba fondurile în care compania de asigurare îi plasează banii, sau poate retrage o parte din sumele acumulate în cont. De asemenea, el poate alege să modifice valoarea primelor plătite și a sumei asigurate.

În cazul asigurărilor de viață unit-linked expunerea la riscul de investiții este transferată asiguratului.

Randamentul investiției depinde de performanța fondurilor în care sunt plasați banii asiguratului.

Produsele de asigurare „tradiționale” oferă posibilitatea unor randamente garantate, în timp ce la asigurările unit-linked nu se garantează prin contract un anumit randament al investiției. Asigurările tradiționale au o flexibilitate mai mică în comparație cu polițele unit-linked, la acestea nefiind posibilă de exemplu retragerea unei părți din sumele acumulate în cont.   

Articolul face parte din cadrul campaniei România asigurată,sprijinită de Metropolitan Life, parte a MetLife Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurări de viață din lume. Înființată în 1868, MetLife are, la nivel global, 100 de milioane de clienți în aproape 50 de țări. În România, Metropolitan Life activează de mai bine de 17 ani și are 2 milioane de clienți.

Dacă aveți întrebări, dacă vreți să aflați care sunt criteriile după care să faceți cele mai bune alegeri, publicați-le la finalul fiecărui articol, în secțiunea de dezbateri. Nu trebuie decât să vă logați cu emailul sau cu contul de social media. Puteți, de asemenea, să ne scrieți și pe adresa redacția@republica.ro. Mesajele voastre pot genera subiecte, tematici sau chiar texte și analize în campania România asigurată.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Telemunca

Odată cu răspândirea noului coronavirus de la o țară la alta, companiile din toată lumea și-au schimbat politica de resurse umane și și-au încurajat angajații să lucreze la distanță pentru a preveni extinderea epidemiei. O decizie care ține de supraviețuirea biologică, dar și de supraviețuirea ca business. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Recul

Povestea Recul începe în 2015, când regizorul Vlad Dragomirescu și actorul Bogdan Untilă și-au propus să creeze un incubator pentru proiecte culturale independente, care să cuprindă două direcții: teatrul de improvizație și teatrul clasic.

Citește mai mult

Alphahead

Vishal Narender și Georgeta Brehoi, soția sa, au venit în România în urmă cu 4 ani, după ce au lucrat în mai multe multinaționale din India, Franța și Irlanda, și au decis să-și investească toate economiile pentru a produce echipamente moto.

Citește mai mult