Foto: Rucsandra Cioc
Pe 3 septembrie 1469 s-a sfințit mănăstirea Putna, a cărei construcție fusese începută cu trei ani mai înainte, din porunca lui Ștefan cel Mare, drept mulțumire adusă Domnului pentru recucerirea cetății Chilia. În vara anului 1469, țara mai suferise încă o dată, prin năvala tătarilor. Voievodul a strâns oaste și i-a învins la Lipinți, pe malul Nistrului. Iată, deci, încă un motiv de sărbătoare. Data de 3 septembrie a fost aleasă de domnitor și ca exprimare a recunoștinței sale față de mitropolitul Teoctist, deoarece atunci este pomenit sfântul cuvios Teoctist. Iar Ștefan cel Mare fusese mereu apropiat de mitropolit: acela îl unsese domn (la abia 19 ani!), acela îl sfătuise adesea și tot acela îl îndemnase la iertarea boierilor trădători și rechemarea lor din străinătate, unde fugiseră de teama răzbunării voievodului. Aveau motiv să se teamă, pentru că îl sprijiniseră pe Petru Aron, ucigașul tatălui lui Ștefan cel Mare (Bogdan al II-lea a fost ucis de însuși fratele său, Petru Aron, în timpul unei petreceri de nuntă. De unde vedem că trădarea și setea de putere au lungă istorie pe meleagurile noastre).
Acesta e, pe scurt, faptul istoric ce ne prilejuiește astăzi comemorarea a 550 de ani de la sfințirea mănăstirii Putna. Și acesta este faptul istoric care a adunat o mulțime de oameni duminică, 1 septembrie, la Putna. În ultima vreme, comemorările românilor poartă prea des gustul lacrimii, al neputinței și reproșului. Sunt acele comemorări pe care nimeni nu și le dorește, dar ele sunt inevitabile, antrenate de dureroasa actualitate. Dincolo de ele, mai avem ceva? Putem sparge povara a grijilor, a neliniștilor, cu un strop de nădejde și de veșnicie?
În mod incredibil, la Putna a fost această adunare de români care, deși aparținând aceluiași spațiu ritmat de grijile și suferințele cotidianului, manifestau o mare seninătate și speranță. Nu era seninătatea dată de haina de sărbătoare, de dimineața însorită sau de florile din jur (frumos ca la mănăstire, cum se spune). Ci altceva. Un aer dens de dragoste și de rugăciune, impregnat parcă de sute de ani până și în pietrele din jur. Se simțea apoi conștiința unei continuități și a unei apartenențe, totul înlesnit de o arhitectură deosebită, de monumente (de la statuia lui Eminescu până la crucea dedicată țăranilor martiri de la Fântâna Albă), de rugăciunile călugărilor, de slujbe.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial (mai precis în 1942), Mircea Eliade a fost trimis în Portugalia, ca angajat al Legației române de la Lisabona. Acolo, copleșit de știrile sumbre ale războiului, dar și de o dramă personală (boala soției), a hotărât să nu mai citească ziarele timp de un an de zile. Jurnalul portughez consemnează beneficiile acestui exercițiu. În România anului 2019, cu greu ne-am putea decupla de la fluxul de știri, pentru că istoria mare o influențează dramatic pe cea mică, a individului. Totuși ar trebui ca, măcar uneori, să facem exercițiul de a nu ne mai lăsa copleșiți de știri, de negativitatea și gravitatea lor. Și poate că ar trebui să căutăm și alt gen de festivism, unul mai luminos, de comuniune de neam prin care să marcăm și ceva ziditor și bun.
Acolo, în curtea mănăstirii Putna, am văzut tot felul de români: bărbați, femei, copii, înalți, scunzi, blonzi (blondul bucovinean), bruneți, în port popular sau nu, în familie sau în grupuri (studenți, pensionari cu autocarul, elevi în excursie), localnici (multe mașini de Suceava), mai îndepărtați prin țară (București, Ilfov, Dolj...) sau și mai îndepărtați (mașini înmatriculate în străinătate). Și parcă toți aveau ceva – aerul că sunt și totuși nu sunt din țara asta, ca și când pentru moment s-ar fi desprins de zgura cotidianului. Poate nu era un merit personal, ci mai ales starea de har din mănăstire, ca și ocrotirea atâtor sfinți, unii având chiar mormântul acolo – sfântul Ștefan cel Mare și sfântul ierarh Iacob Putneanul. Era gândul că orice s-ar întâmpla, există o pronie cerească, plină de iubire pentru om. Istoria, politica, senzaționalul își urmează cursul lor.
Dar există Cineva care a învins istoria și care ne duce și pe noi în atemporalitate, prin iubire și credință. Nepotul lui Iuliu Maniu, preotul Matei Boilă, trecut el însuși prin temnițele comuniste, afirma: „Dumnezeu este Cel fără de care nici să clipesc nu pot.” Comunismul a trecut, așa cum au trecut și alte vremuri de prigoană a credinței (de la Nero și Dioclețian, până azi, în Egipt, Siria și nu numai). O mărturie din spațiul bucovinean consemnează o istorioară despre un primar din Suceveni (nu departe de Fântâna Albă, unde la 1 aprilie 1941 au fost mitraliați, la trecerea de frontieră spre România, sute de țărani): „La începutul ocupației sovietice a fost numit primar în sat Gherasim Zelghin, cizmar de meserie, un om cumsecade și cu respect față de biserică. În locul lui apoi a fost numit un țăran sărac din sat, dar și acesta era un credincios cu frica lui Dumnezeu. Politicienii și activiștii raionali, știindu-l credincios, duceau o continuă muncă de lămurire cu el, căutând să îl convingă de inutilitatea religiei și de inexistența lui Dumnezeu. Ei spuneau sus și tare că nu există Dumnezeu, iar singurul dumnezeu pentru ei este Stalin. Primarul, care nu era lipsit de simțul umorului, le-a replicat că dacă moare Stalin, Rusia o să rămână fără Dumnezeu și probabil se va sfărâma.” (volumul Fântâna Albă. Golgota neamului, Ed. Nicodim caligraful, 2018).
Cu impresia că există și o altă Românie, mai frumoasă decât cea descrisă de negativismul media, am reluat drumul spre București. Purtam în gând o mulțime de impresii, printre care și una neașteptată, nedorită: prietena ce mă însoțise se îmbolnăvise brusc și așa am ajuns (vineri la 4 dimineața) la Urgențe, la Suceava. Am văzut acolo la spitalul „Sfântul Ioan cel Nou” un serviciu UPU extraordinar de curat și de performant – nu doar prin intervenția făcută prietenei mele, ci prin tot ce era în jur, prin toată atitudinea față de pacienți, în general.
Cu toate aceste gânduri, m-am urcat înapoi în tren dorindu-mi să păstrez bucuria aceasta, lipsa de îngrijorări exagerate, sentimentul că lumea e bună și îi poți acorda încredere. Știam că revin la București unde voi auzi claxoane nervoase (și voi adăuga eu însămi la ele), unde voi face slalom printre pretențiile mele și ale celorlalți, încercând să le armonizez nu prin renunțare, ci mai mult printr-o învingere a celuilalt. Cumva crispată să nu pierd toată starea aceea privilegiată, în tren (foarte aglomerat duminică după-amiaza) am avut bilet fără loc. (De la casa de bilete, mi se comunicase ca singura variantă disponibilă). Un tânăr mi-a spus că a amorțit (gentil neadevăr) și îmi cedează temporar scaunul său. Apoi, când mi-am reluat locul în picioare, un călugăr a depliat un scăunel de lemn și mi l-a oferit (asta în vreme ce nici el nu avea loc și se retrăsese singuratic la o fereastră). Am stat destul de confortabil pentru restul călătoriei de circa 3 ore. În jur, oamenii vorbeau civilizat, citeau, butonau telefoane sau aveau alte excentrice activități precum desenatul (un băiat desena cu febrilitate și talent) ori lectura cu adnotări, ori chiar răsfoitul de cursuri studențești, puternic subliniate cu markerul. Un domn cu aer de sculptor (după privire și barbă) transporta niște ciudate colete de forme greu de descris (sculpturi? materie brută? Împachetarea opacă invita la ghicire). Lumea merita contemplată, pentru diversitatea ei și pentru sclipirile de bunătate și civilitate. Mi s-a părut deodată că pustia citadină spre care mă îndrept este totuși locuită de oameni – oameni călăuziți de aceleași nevoi și simțăminte ca și cei din vatra putneană. Depinde doar de privire și de dispoziția interioară a privitorului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Chiar nu stiu cum te "pliezi" pe politica portalului? Adica mai corect, cum te "suporta" ei? Stiu, da, pustia citadina..., care te tot provoaca, fiind plina de oameni cu nevoie de mangaiere, avizi de iubire sincera si spiritualizata, cu nevoie intr-un cuvant de mantuire, la fel ca si tine si ceilalti care trecem pragul bisericii. Dar tu cunosti bine ce spatiu e asta. Bine, bine, nu e opulent politic correct sau vadit secularizat, insa se insinueaza din greu spre astea, de cele mai multe ori. Iar romanul, naiv sau semi-incult cum e, inghite cam tot ce zboara... Daca vei continua tot in acest fel nu iti prevad un viitor prea roz aici, sau cel putin nu prea lung. Iar tu, pe de alta parte, poti luneca spre primejdia irosirii. Esti un om de rugaciune, ai grija de tine, crivatul ateismului "tamp", demn de o conditie mult mai modesta a omului, bate de peste tot, printre cititori (vezi doar ce comentarii de-a dreptul rizibile primesti) pana la mai ales autorii de editoriale (cu nume de taif chiar, nu gluma). Trist, dur si cu adevarat deconcertant. Dar pt crestini nu trebuie sa aiba loc niciun fel de amagire din partea oamenilor, este lectia de incepator in ale credintei... Sunt oameni cu slabiciuni, neputinte ca si tine, dar mai ales interese, dintre care cele materiale chiar nu lipsesc aici. Nu vreau sa te influentez in esenta, ci sa te previn, sa te incurajez, cred ca vei avea nevoie... Domnul sa te ajute in tot ceea ce vrei sa faci!
Eu as zice ca din contra, religia e demna de o conditie mult mai modesta a omului. Asta cam reiese si din niste statistici.
cand criteriile tale de "evaluare" a vietii sunt confortul material, un standard de viata hedonist, iar dumnezeii tai sunt viscerele, te cred cand spui ca religia (crestina, de altfel unica in care s-a biruit moartea) e demna de o conditie mult mai modesta a omului, aceasta confirmata fiind de concretetea bruta a unor statistici nu mai putin epicureice ..
Dvs. insa cum ati tras concluzia despre criteriile mele de evaluare a vietii, faptul ca as avea un standard de viata hedonist sau ca dumnezeii mei sunt viscerele (apropo, eu nu am dumnezei, de nici un fel)?
Si nu, religia crestina nu e singura in care s-a biruit moartea, mai cititi si alte povesti.
Si ma rog, cum ati tras toate aceste concluzii? Sunt foarte curios. Oricum imi place ca in loc de contraargumente ati recurs la un atac la persoana, asta spune destul de multe. Foarte crestinesc, in orice caz.
Da, discutiile cu domnul Valentin tind sa se lungeasca destul de mult, hehe :D
Nu va faceti nici o problema, nu aveti ce sa regretati sau pentru ce sa va cereti scuze, tipul acesta de comentarii mai acide va aparea inevitabil pe... cam orice forum pe internet. Na, e mai usor din spatele ecranului, dar de acord - cred si eu ca suntem mai buni decat ce scriem. In plus, ca sa fiu cinstit, nici eu nu abordez de obicei problemele acestea intr-un mod tocmai delicat, dar nici nu ma deranjeaza cand primesc o replica mai dura. Consider ca e corect sa poti sa primesti pe cat dai.
Nu aveti nici de ce sa va temeti. Daca nu vreti sa intram intr-o discutie mai detaliata aici e evident absolut OK, dar daca aveti ceva mai "rau" de spus, puteti sa-mi spuneti fara nici o retinere.
"Ce inseamna in mintea ta "demonstrat" ?" - depinde de problema, poate sa fie logic, matematic, sau experimental. Biblia si alte texte "sfinte" pica destule teste in categoriile astea.
Din nou, cu amuzament constat cat de multe credeti ca stiti despre mine! :D
V-am mai intrebat: cum ati tras toate concluziile astea, mai exact? Si de ce boala sufar, mai exact, daca tot imi spuneti ca sunt bolnav? Si ce va califica sa emiteti astfel de diagnostice, mai ales dupa o discutie pe un forum si nimic mai mult?
Si din nou, foarte crestineasca atitudinea dvs., felicitari!
Nu-mi mai raspundeti direct, dar tot de mine vorbiti, si tot cu atacuri ieftine la persoana, nu contraargumente. Barbateste si crestineste, n-am ce zice.
Imi place cat de sigur sunteti pe concluziile pe care le trageti referitor la persoana mea, fara sa ma cunoasteti. Si inca unele cu aspecte medicale! Tineti partea unei carti si dogme ticsite de contradictii si neadevaruri.
Si cumva in toata povestea asta tot eu sunt cel lipsit de logica.
Sunteti amuzant, macar atat :)
Am gresit cand ti-am spus ca nu vei fi fericit. Daca ai incredere in tine, vei fi si fericit. Dar nu-ti mai pune probleme care te depasesc. Sa fii iubit !
Si da, minunile sunt atribuite unor forte supranaturale pentru ca sunt descrise ca fiind fenomene supranaturale. Pentru care nu exista dovezi. De aia nu sunt reale. Pozitia ateista exact asta spune: "Nu exista dovezi, asadar nu am de ce sa cred". E simpla, dar corecta. Asa cum nu cred in Mos Craciun nu cred nici in doamne-doamne, e exact acelasi argument.
Pe de alta parte insa atrag atentia ca rationamentul tau risca sa devina circular. Devenit dogmatic, ateismul poate respinge orice potentiala dovada a unei "minuni" si prin urmare niciodata nu vor fi reale ceea ce intareste dogma.
Daca cartile sfinte sunt pline de nereguli (si sunt) asta nu inseamna neaparat ca ateismul e pozitia corecta. Religiile pot fi gresite (unele, sau chiar toate) insa asta NU inseamna ca ateismul e corect. Fix acelasi rationament il fac si creationistii de exemplu. Cauta slabiciuni ale teoriilor evolutiei, slabiciuni care in mintea lor ingusta in mod automat le valideaza "teoria" lor. Daca eu ma insel nu inseamna ca tu ai automat dreptate.
Tinand cont ca ipotezele de baza ale ateismului sau ale religiilor sunt la fel de neverificabile, si de confirmation biais la care toti suntem supusi, cred ca pozitia "logic corecta" a ambelor "tabere" ar fi fix indoiala fata de propriile convingeri si cautarea dovezilor contrare credintei lor, si nu a celor care sa le-o confirme.
Te uiți la viața politică în vremea efervescenței electorale prezidențiale și nu poți să nu rămâi mut de uimire când observi că fiecare „sectă” politică își prezintă candidatul propriu ca pe adevăratul Mesia care luptă împotriva împielițaților de adversari.
Aceasta este urmarea dez- îndumnezeirii poporului român, alienării țăranului român prin deposedarea de mijloacele de producție specifice și a promovării mercantilismului ca singura cale de mântuire.