Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Acord provizoriu la nivelul UE pentru majorarea numărului stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice şi combustibili alternativi

electric car.

Foto: Alamy / Profimedia

Ce se mai întâmplă pe la Bruxelles: Ei bine, Uniunea Europeană a ajuns marţi la un acord provizoriu privind majorarea numărului staţiilor de încărcare pentru vehicule electrice şi combustibili alternativi, în condiţiile în care blocul comunitar caută să reducă amprenta de carbon a sectorului transporturilor.

 „Acordul va transmite cetăţenilor şi altor părţi interesate un semnal clar că va fi instalată pe teritoriul UE infrastructură de reîncărcare uşor de folosit şi staţii de alimentare pentru combustibilii alternativi, cum ar fi hidrogenul”, a anunţat Andreas Carlson, ministrul Infrastructurii din Suedia, ţara care deţine preşedinţia rotativă a Consiliului UE.

 „Cetăţenii nu vor mai avea motive să fie îngrijoraţi de găsirea staţiilor de încărcare pentru vehiculele lor electrice”, a mai declarat oficialul suedez, subliniind în același timp că obiectivul UE este de a avea disponibile mai multe staţii de încărcare pe străzile din zonele urbane, precum şi pe autostrăzi.

Un proces gradual de implementare a infrastructurii este programat să înceapă în 2025, cu scopul de a acoperi toate coridoarele europene (TEN-T) până în 2030.

- Tot marţi, miniştrii Energiei din UE ar urma să aprobe forma finală a reglementării cu privire la interzicerea vânzării de noi autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă, după ce Germania a reușit să obțină sâmbătă o scutire legislativă din partea Comisiei Europene pentru mașinile care funcționează cu așa-zișii carburanți sintetici (E-combustibili).

- Votul are loc cu trei săptămâni mai târziu decât era planificat, după ce Ministerul german al Transporturilor a formulat o opoziție de ultim moment față de lege, amenințând că va bloca politica principală a UE de a aduce sectorul transporturilor în conformitate cu obiectivele blocului comunitar privind schimbările climatice.

- Totodată, miniştrii Energiei din 11 state membre UE, conduşi de Austria, au format marţi o alianţă pentru a contracara încercările Franţei, României şi ale altor ţări de a permite energiei nucleare să contribuie la atingerea obiectivelor blocului comunitar în domeniul energiilor regenerabile.

- Reuters scrie că statele membre nu se înţeleg dacă să permită sau nu ca energia nucleară să contribuie la îndeplinirea obiectivelor lor în materie de energie regenerabilă, iar disputa ameninţă să întârzie una dintre principalele politici climatice ale UE.

- Negociatorii din ţările UE şi din Parlamentul European au miercuri ultima rundă de negocieri programată, pentru a stabili obiective mai ambiţioase ale UE în vederea extinderii energiei regenerabile în acest deceniu. Aceste obiective sunt esenţiale pentru eforturile Europei de a reduce emisiile de dioxid de carbon până în 2030 şi de a renunţa la combustibilii fosili din Rusia. Negocierile s-au împotmolit însă într-o dispută legată de faptul dacă acei combustibili produşi cu ajutorul energiei nucleare ar trebui să fie luaţi în considerare pentru atingerea obiectivelor în materie de energie regenerabilă.

Franţa conduce o campanie pentru ca „hidrogenul cu emisii reduse de carbon” - termen folosit pentru a descrie hidrogenul produs din energie nucleară - să fie pus pe picior de egalitate cu hidrogenul produs din energie electrică regenerabilă. Franţa este susţinută de ţări precum România, Polonia, Ungaria şi Republica Cehă, care doresc o mai mare recunoaştere a contribuţiei energiei nucleare fără CO2 la obiectivele climatice.

- Germania, Spania, Danemarca, Portugalia şi Luxemburg se numără printre ţările care se opun. Acestea spun că includerea energiei nucleare în obiectivele privind energiile regenerabile ar distrage atenţia de la necesitatea ca Europa să extindă masiv energia eoliană şi solară.

- La o reuniune a ambasadorilor ţărilor UE, care a avut loc vineri, ţările şi-au întărit şi mai mult poziţiile, au declarat oficialii UE, ceea ce îi face pe unii să se îndoiască că negocierile de miercuri vor reuşi să finalizeze legea.

- Franţa, una dintre ţările cu cea mai mare putere nucleară din lume, are un interes deosebit în ceea ce priveşte creditarea energiei nucleare în cadrul obiectivelor, având în vedere planurile sale de a construi noi reactoare şi de a-şi moderniza flota existentă. Parisul a fost dezamăgit de alte iniţiative recente ale UE de a acorda prioritate tehnologiilor regenerabile în detrimentul celor nucleare.

- Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat săptămâna trecută că proiectele „nucleare de ultimă oră” vor avea acces doar la unele dintre stimulentele UE de sprijinire a industriilor ecologice, în timp ce tehnologiile „strategice”, precum panourile solare, vor beneficia de toate avantajele.

- Statele care sunt în favoarea energiei nucleare au făcut solicitări similare privind o lege care să reglementeze piaţa gazelor, care ar urmată să fie marţi discutată de miniştrii Energiei din UE.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un articol foarte interesant. Pe de o parte, referirile la energia nucleară (care în mod clar nu este regenerabilă, dar a cărei utilizare ar putea da un răgaz de timp până la obținerea unor resurse cu adevărat regenerabile), pe de altă parte, revolta Germaniei, a cărei economie ar avea imens de suferit dacă s-ar legifera stoparea comercializării autovehiculelor cu motoare termice. Dar oricine ia în serios datele publicate în timp real pe https://www.worldometers.info/, referitoare la rezervele de petrol, ar trebui să accepte inevitabilul: în aprox. 40 de ani rezervele (cunoscute) de petrol se vor fi terminat. Ce ar trebui să facem? Să așteptăm nepăsători epuizarea resurselor de combustibili fosili, sau să accelerăm de pe acum tranziția către surse de energie regenerabilă (+ crearea infrastructurii aferente)? Soarele revarsă zilnic, în medie, aprox. 1,37 KiloWatt/metru pătrat, însă, din cauza limitărilor tehnologice, reușim să captăm doar a 24-a milioana parte, la nivelul întregii planete. Ce este deranjant e că UE nu spune cu voce tare că amprenta de carbon pentru fabricarea tuturor panourilor solare, a bateriilor pentru acumularea energiei electrice etc., este comparabilă cu amprenta de carbon produsă de motoarele bazate pe petrol. Tot ce putem face e să ne rugăm ca savanții să obțină mai repede controlul reacției de fuziune nucleară, cu un randament ridicat, moment de la care energia electrică ar trebui să aibă costuri neglijabile și să "curgă" din abundență. Sper că la acel fericit moment UE nu va avea nimic de comentat față de această sursă, practic inepuizabilă, de energie.
    • Like 0
  • Alin check icon
    Astia parca nu gandesc chiar nici un neuron nu le - o ramas.
    Statii de incarcare cum daca infrastructura e la fel?! Vezi internetul din vest.
    Cu toate statiile voastre din vis peste noapte aparute problema e
    Autonomia de rahat
    Pretul
    Valoarea de revanzare spre zero
    Dependenta de stat, daca statul inchide robinetul de electricitate si o poate face, sa fi sanatos esti in camp si ceri caruta imprumut.
    Prostie sau controlul populatiei impus ca progres oricum scarba totala.
    Of topic
    Un auto consuma maxim la oprire pornire accelerare. Peste tot reducerea vitezei pt depoluare.
    Bre da aveti dovada ambuteiaje egal poluare fluidizati egal poluare mai mica nu reducere viteza. Dar adta e iar pt reducerea mobilitatii nu visuri umede eco.
    • Like 0
  • Odată Europa era fieful civilizației, culturii, bunăstării și bucuriei de a trăi. Acum, datorită conducerilor inepte ale UE, a devenit fieful DILELII în pseudo-lupta cu schimbările climatice. De ce zic pseudo-lupta? Fiindcă orice ar face europenii, atât timp cât marile state poluatoare (care nu sunt în Europa) își văd de poluarea lor liniștite, în continuare, fără să le pese de frământările Europei, toată zbaterea asta e absolut ÎN ZADAR. Populația Europei este (și va fi și mai mult) suspusă la mari privațiuni, la suferințe, economiile sunt aduse la limita colapsului etc. O să ajungem să nu ne mai putem deplasa independent cu mașina personală, fiindcă mobilitatea electrică nu pare să fie fezabilă decât în orașe sau pe distanțe scurte. Vom face frigul în case fiindcă se pun restricții încet-încet la toate formele de încălzire eficiente, dar - sanchi - poluante. Ce minte ”sclipitoare” poate crede că ne pot fi de ajuns energia solară și eoliană? Astea oferă foarte PUȚIN și mai ales, oferă în mod alelator, sau cu întreruperi. Societatea are nevoie CONTINUĂ de energie, nu numai când e soare sau bate vântul. Da, da, știu, statistic, la nivelul sistemului energetic se pot compensa pauzele locale, plus că se pot folsi baterii pentru stocare etc. Dar cine gândește așa nu realizează CIFRELE necesare în sistemul energetic. Ce e fezabil la nivel de gospodărie nu e fezabil și la nivel național și european, pe ansamblu. Pur și simplu avem nevoie și de producție MASIVĂ și REGULATĂ de energie, cum ar fi cea nucleară. Iar asta numai pentru a produce energie electrică. Dar la încălzirea unei locuințe NU e fezabilă încălzirea pe energie electrică, fiind foarte scumpă. Trebuie folosite în continuare gazele sau materialul solid pentru încălzire. Câtă nebunie și câte suferințe va trebui să suporte populația datorită conducerii ”deraiate” a Europei! Iar totul se va dovedi DEGEABA. Cât de dilii să fie Ursula@Co să nu-și dea seama de asta? Dar pare că nu le pasă, sau poate au o agendă ascunsă, cine știe?
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult