Foto: Alamy / Profimedia
Ce se mai întâmplă pe la Bruxelles: Ei bine, Uniunea Europeană a ajuns marţi la un acord provizoriu privind majorarea numărului staţiilor de încărcare pentru vehicule electrice şi combustibili alternativi, în condiţiile în care blocul comunitar caută să reducă amprenta de carbon a sectorului transporturilor.
„Acordul va transmite cetăţenilor şi altor părţi interesate un semnal clar că va fi instalată pe teritoriul UE infrastructură de reîncărcare uşor de folosit şi staţii de alimentare pentru combustibilii alternativi, cum ar fi hidrogenul”, a anunţat Andreas Carlson, ministrul Infrastructurii din Suedia, ţara care deţine preşedinţia rotativă a Consiliului UE.
„Cetăţenii nu vor mai avea motive să fie îngrijoraţi de găsirea staţiilor de încărcare pentru vehiculele lor electrice”, a mai declarat oficialul suedez, subliniind în același timp că obiectivul UE este de a avea disponibile mai multe staţii de încărcare pe străzile din zonele urbane, precum şi pe autostrăzi.
Un proces gradual de implementare a infrastructurii este programat să înceapă în 2025, cu scopul de a acoperi toate coridoarele europene (TEN-T) până în 2030.
- Tot marţi, miniştrii Energiei din UE ar urma să aprobe forma finală a reglementării cu privire la interzicerea vânzării de noi autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă, după ce Germania a reușit să obțină sâmbătă o scutire legislativă din partea Comisiei Europene pentru mașinile care funcționează cu așa-zișii carburanți sintetici (E-combustibili).
- Votul are loc cu trei săptămâni mai târziu decât era planificat, după ce Ministerul german al Transporturilor a formulat o opoziție de ultim moment față de lege, amenințând că va bloca politica principală a UE de a aduce sectorul transporturilor în conformitate cu obiectivele blocului comunitar privind schimbările climatice.
- Totodată, miniştrii Energiei din 11 state membre UE, conduşi de Austria, au format marţi o alianţă pentru a contracara încercările Franţei, României şi ale altor ţări de a permite energiei nucleare să contribuie la atingerea obiectivelor blocului comunitar în domeniul energiilor regenerabile.
- Reuters scrie că statele membre nu se înţeleg dacă să permită sau nu ca energia nucleară să contribuie la îndeplinirea obiectivelor lor în materie de energie regenerabilă, iar disputa ameninţă să întârzie una dintre principalele politici climatice ale UE.
- Negociatorii din ţările UE şi din Parlamentul European au miercuri ultima rundă de negocieri programată, pentru a stabili obiective mai ambiţioase ale UE în vederea extinderii energiei regenerabile în acest deceniu. Aceste obiective sunt esenţiale pentru eforturile Europei de a reduce emisiile de dioxid de carbon până în 2030 şi de a renunţa la combustibilii fosili din Rusia. Negocierile s-au împotmolit însă într-o dispută legată de faptul dacă acei combustibili produşi cu ajutorul energiei nucleare ar trebui să fie luaţi în considerare pentru atingerea obiectivelor în materie de energie regenerabilă.
Franţa conduce o campanie pentru ca „hidrogenul cu emisii reduse de carbon” - termen folosit pentru a descrie hidrogenul produs din energie nucleară - să fie pus pe picior de egalitate cu hidrogenul produs din energie electrică regenerabilă. Franţa este susţinută de ţări precum România, Polonia, Ungaria şi Republica Cehă, care doresc o mai mare recunoaştere a contribuţiei energiei nucleare fără CO2 la obiectivele climatice.
- Germania, Spania, Danemarca, Portugalia şi Luxemburg se numără printre ţările care se opun. Acestea spun că includerea energiei nucleare în obiectivele privind energiile regenerabile ar distrage atenţia de la necesitatea ca Europa să extindă masiv energia eoliană şi solară.
- La o reuniune a ambasadorilor ţărilor UE, care a avut loc vineri, ţările şi-au întărit şi mai mult poziţiile, au declarat oficialii UE, ceea ce îi face pe unii să se îndoiască că negocierile de miercuri vor reuşi să finalizeze legea.
- Franţa, una dintre ţările cu cea mai mare putere nucleară din lume, are un interes deosebit în ceea ce priveşte creditarea energiei nucleare în cadrul obiectivelor, având în vedere planurile sale de a construi noi reactoare şi de a-şi moderniza flota existentă. Parisul a fost dezamăgit de alte iniţiative recente ale UE de a acorda prioritate tehnologiilor regenerabile în detrimentul celor nucleare.
- Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat săptămâna trecută că proiectele „nucleare de ultimă oră” vor avea acces doar la unele dintre stimulentele UE de sprijinire a industriilor ecologice, în timp ce tehnologiile „strategice”, precum panourile solare, vor beneficia de toate avantajele.
- Statele care sunt în favoarea energiei nucleare au făcut solicitări similare privind o lege care să reglementeze piaţa gazelor, care ar urmată să fie marţi discutată de miniştrii Energiei din UE.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Statii de incarcare cum daca infrastructura e la fel?! Vezi internetul din vest.
Cu toate statiile voastre din vis peste noapte aparute problema e
Autonomia de rahat
Pretul
Valoarea de revanzare spre zero
Dependenta de stat, daca statul inchide robinetul de electricitate si o poate face, sa fi sanatos esti in camp si ceri caruta imprumut.
Prostie sau controlul populatiei impus ca progres oricum scarba totala.
Of topic
Un auto consuma maxim la oprire pornire accelerare. Peste tot reducerea vitezei pt depoluare.
Bre da aveti dovada ambuteiaje egal poluare fluidizati egal poluare mai mica nu reducere viteza. Dar adta e iar pt reducerea mobilitatii nu visuri umede eco.