Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Actorii manipulării

Documentar Recorder

O bună parte din comunicarea inflaționistă din diferitele bule pleacă de la două premise. Prima este că am fi cel mai adesea victime ale manipulării. Felul în care ne adresăm celorlalți, felul în care citim lumea sau în care ne indignăm ori ne bucurăm în fața ei are ca teză implicită că suportăm ceea ce se petrece și că suntem reactivi. A doua premisă este că, deși victime, simțul critic și detectivistic nu ne părăsește niciodată, îngăduindu-ne astfel să descoperim repede minciuna sau manipularea.

Bine așezați în cele două premise, ne purtăm zgomotos statutul de victime inteligente care disecă fără încetare materia primă oferită de spectacolul mediatic și politic.

Și dacă am accepta, pentru o clipă măcar, că nu suntem victime, ci producători ai manipulării? Dar nu într-un sens metaforic sau vag, nici într-un sens „bun” al cuvântului, ci în sensul deplin al termenului: noi, fiecare, la un moment sau celălalt manipulăm, suntem fabricanți de manipulare, adică de înțelesuri false, deturnate, trunchiate, interesate, chiar de minciuni și fake news.

E nevoie de foarte puțin să devenim agenți ai manipulării într-un spațiu public dereglat, în care forța argumentului este înlocuită de notorietate, iar dezbaterea de idei lasă locul schimbului inutil de păreri.

De două ingrediente are nevoie mașinăria prin care devenim cei care potențează manipularea: educația precară și utilizarea în exces a afectivității în detrimentul rațiunii critice.

Educația precară limitează capacitatea de a distinge între țintele veritabile și falsele ținte. Pe asta și mizează de fapt manipularea: fie pe tratarea cu aceeași intensitate a lucrurilor grave și a celor superflue, fie chiar pe răsturnarea importanței: un timp și o energie excesivă consacrate banalităților fără viitor, în vreme ce lucrurile cu adevărat grave și decisive pentru viața noastră se petrec în altă parte.

Afectivitatea proprie (furia, indignarea, iritabilitatea, simpatia, pasiunea, emoțiile intense de orice fel) sunt vehiculul cu care preluăm o manipulare și o transmitem amplificată mai departe. Atunci când suntem orbiți de furie, extaziați de o știre, abia atunci devenim fabricanți de știri și poziții false. Căci dovedim că nu suntem în stare să ne desprindem de prima emoție, de prima reacție și că vrem să o transformăm numai decât în Emoția Absolută, în Reacția Unică, sperând cumva că, în felul acesta, sporim valoarea de adevăr a informației primite. 

Un film precum cel făcut de Recorder despre ultimii noștri 30 de ani are măcar acest merit (dacă nu și multe altele, desigur) că ne readuce în față, prescurtate, diferitele momente ale istoriei noastre recente, care este o istorie construită și înălțată pe manipulare. Am fost crescuți prin manipulare, am avut și avem încă dificultăți în a discerne între ceea ce e adevărat și ce e fals, ce e important și ce e neînsemnat, dar mai ales între ceea ce este o stare de fapt și ceea ce este deja o interpretare. Crescuți fiind în manipulare, am interiorizat și mecanismele ei, ușurința de a participa la ea ca relee și agenți implicați.

Dacă am petrece mai mult timp printre cărți și profesori am afla că nu avem de fapt aproape niciodată acces la stări de fapt și adevăruri. Și că, de aceea, trebuie să ne antrenăm zi de zi pentru gherila pe care o avem de purtat cu tot ceea ce pretinde a fi realitatea pură și adevărul absolut. Pentru asta e nevoie de multă pedagogie, dar și de răbdare, de echilibru, de spirit critic și autocritic. Însă toate acestea sunt azi la cota de avarie, prinși cum suntem în fabricarea de noi manipulări care nu schimbă nimic din relațiile de putere în societate și nu zdruncină nicidecum (dimpotrivă, întăresc) alianța dintre instituțiile de putere și structurile de forță. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Maniplarea functioneaza la toate popoarele bine mersi, vezi nazismul cum a prins la cea mai educata si disciplinata natie. Depinde ce castraveti vinde gradinarul la supusi. De restul, calitatea supusilor si a gradinarului face diferenta.
    • Like 0
  • O surpriză absolut plăcută de la dl. profesor !
    A devenit un truism faptul că suntem atât obiectul, ținta manipulării cât și vectorul propagării ei.
    Atâta timp cât vom viețui în epoca banului care „este ochiul dracului” o cale aproape sigură de a face față manipulării este aceea de a folosi unul dintre filtrele următoare: cel lansat prin deceniul 70 al secolului trecut și numit „follow the money” sau mai anticul „cui prodest” și da, este nevoie de educație și instrucție precum și de distanță afectivă pentru a folosi corect aceste filtre.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult