Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Actorii manipulării

Documentar Recorder

O bună parte din comunicarea inflaționistă din diferitele bule pleacă de la două premise. Prima este că am fi cel mai adesea victime ale manipulării. Felul în care ne adresăm celorlalți, felul în care citim lumea sau în care ne indignăm ori ne bucurăm în fața ei are ca teză implicită că suportăm ceea ce se petrece și că suntem reactivi. A doua premisă este că, deși victime, simțul critic și detectivistic nu ne părăsește niciodată, îngăduindu-ne astfel să descoperim repede minciuna sau manipularea.

Bine așezați în cele două premise, ne purtăm zgomotos statutul de victime inteligente care disecă fără încetare materia primă oferită de spectacolul mediatic și politic.

Și dacă am accepta, pentru o clipă măcar, că nu suntem victime, ci producători ai manipulării? Dar nu într-un sens metaforic sau vag, nici într-un sens „bun” al cuvântului, ci în sensul deplin al termenului: noi, fiecare, la un moment sau celălalt manipulăm, suntem fabricanți de manipulare, adică de înțelesuri false, deturnate, trunchiate, interesate, chiar de minciuni și fake news.

E nevoie de foarte puțin să devenim agenți ai manipulării într-un spațiu public dereglat, în care forța argumentului este înlocuită de notorietate, iar dezbaterea de idei lasă locul schimbului inutil de păreri.

De două ingrediente are nevoie mașinăria prin care devenim cei care potențează manipularea: educația precară și utilizarea în exces a afectivității în detrimentul rațiunii critice.

Educația precară limitează capacitatea de a distinge între țintele veritabile și falsele ținte. Pe asta și mizează de fapt manipularea: fie pe tratarea cu aceeași intensitate a lucrurilor grave și a celor superflue, fie chiar pe răsturnarea importanței: un timp și o energie excesivă consacrate banalităților fără viitor, în vreme ce lucrurile cu adevărat grave și decisive pentru viața noastră se petrec în altă parte.

Afectivitatea proprie (furia, indignarea, iritabilitatea, simpatia, pasiunea, emoțiile intense de orice fel) sunt vehiculul cu care preluăm o manipulare și o transmitem amplificată mai departe. Atunci când suntem orbiți de furie, extaziați de o știre, abia atunci devenim fabricanți de știri și poziții false. Căci dovedim că nu suntem în stare să ne desprindem de prima emoție, de prima reacție și că vrem să o transformăm numai decât în Emoția Absolută, în Reacția Unică, sperând cumva că, în felul acesta, sporim valoarea de adevăr a informației primite. 

Un film precum cel făcut de Recorder despre ultimii noștri 30 de ani are măcar acest merit (dacă nu și multe altele, desigur) că ne readuce în față, prescurtate, diferitele momente ale istoriei noastre recente, care este o istorie construită și înălțată pe manipulare. Am fost crescuți prin manipulare, am avut și avem încă dificultăți în a discerne între ceea ce e adevărat și ce e fals, ce e important și ce e neînsemnat, dar mai ales între ceea ce este o stare de fapt și ceea ce este deja o interpretare. Crescuți fiind în manipulare, am interiorizat și mecanismele ei, ușurința de a participa la ea ca relee și agenți implicați.

Dacă am petrece mai mult timp printre cărți și profesori am afla că nu avem de fapt aproape niciodată acces la stări de fapt și adevăruri. Și că, de aceea, trebuie să ne antrenăm zi de zi pentru gherila pe care o avem de purtat cu tot ceea ce pretinde a fi realitatea pură și adevărul absolut. Pentru asta e nevoie de multă pedagogie, dar și de răbdare, de echilibru, de spirit critic și autocritic. Însă toate acestea sunt azi la cota de avarie, prinși cum suntem în fabricarea de noi manipulări care nu schimbă nimic din relațiile de putere în societate și nu zdruncină nicidecum (dimpotrivă, întăresc) alianța dintre instituțiile de putere și structurile de forță. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Maniplarea functioneaza la toate popoarele bine mersi, vezi nazismul cum a prins la cea mai educata si disciplinata natie. Depinde ce castraveti vinde gradinarul la supusi. De restul, calitatea supusilor si a gradinarului face diferenta.
    • Like 0
  • O surpriză absolut plăcută de la dl. profesor !
    A devenit un truism faptul că suntem atât obiectul, ținta manipulării cât și vectorul propagării ei.
    Atâta timp cât vom viețui în epoca banului care „este ochiul dracului” o cale aproape sigură de a face față manipulării este aceea de a folosi unul dintre filtrele următoare: cel lansat prin deceniul 70 al secolului trecut și numit „follow the money” sau mai anticul „cui prodest” și da, este nevoie de educație și instrucție precum și de distanță afectivă pentru a folosi corect aceste filtre.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult