Duminică după amiază. Fac clătite. Şi, în timp ce torn laptele peste compoziţie, gândul îmi zboară instantaneu la Albalact. Una din ultimele redute româneşti. Un business de familie, dezvoltat la începutul anilor 90 de familia Ciurtin care s-a încăpăţânat să se ia la trântă cu multinaţionalele care, ca în multe alte sectoare de activitate de altfel, au năvălit în Estul Europei, y compris România.
Am urmărit îndeaproape evoluţia Albalact, mai ales din calitatea de investitor pe bursă. Am fost convins atunci când am achiziţionat acţiuni Albalact că va veni momentul vânzării, că mai devreme sau mai târziu familia de antreprenori români va capitula. Am apreciat strategia coerentă urmată cu conştiinciozitate de a ajunge numărul unu pe piaţă. O piaţă în care există Danone, Hochland, Friesland etc.
O strategie care a presupus investiţii majore finanţate mai ales din banii acţionarilor, Albalact nu a distribuit dividende, concretizate în ferme moderne de vaci, aparatură modernă de colectare, transport şi prelucrare a laptelui, achiziţia fabricii de brânzeturi Rarăul Câmpulung Moldovenesc şi, partea vizibilă a aisbergului, campanii agresive de branding – toată lumea a auzit de Zuzu, nu? Albalact a inovat în domeniul ambalajului, introducând bidonul de plastic pentru comercializarea laptelui şi câte şi mai câte...
Toate astea m-au făcut la un moment dat să cred şi mai ales să sper că m-am înşelat. Chiar dacă ştiam că acţionarii majoritari au transferat pachetele de acţiuni de acţiuni deţinute pe două vehicule înregistrate în Cipru, semnul indubitabil că va urma vânzarea. Am sperat totuşi că unul din compatrioţii mei visează la mai mult, că vrea să se extindă regional şi să arate tuturor că în apriga luptă concurenţială câştigătorul nu este mereu acelaşi – multinaţionala. Albalact a ajuns lider de piaţă, încununarea muncii constante vreme de douăzeci de ani şi a unei strategii coerente, după cum afirmam mai sus.
Pentru a urma anunţul sec publicat zilele acestea potrivit căruia Lactalis a achiziţionat pachetul majoritar al liderului, român subliniez, al pieţei lactatelor. A mai căzut un bastion, un ideal poate sperat de unii dintre noi...
Rămâne în urmă o poveste frumoasă de business, un case study de povestit studenţilor economişti şi cam atât. Din păcate, finalul este mereu acelaşi.
Trebuie să mă opresc căci mi se ard clătitele...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Asadar cred ca proprietarii Albalact au facut ceea ce orice antreprenor competent.
Nu cred ca actionarii au dorit acest lucru, e greu sa crezi ca cineva "creste" o afacere doua decenii ca sa o vanda. Cred ca presiunea a fost prea mare. Mi se pare ca se inscrie intr-o "traditie" ca nimic romanesc si bun sa nu iasa dintre granite ca atare ci sub numele unei multinationale, ca o noua pozitie in portofoliu. Un alt efect al globalizarii, in care multinationalele, asemenea unor gauri negre, se intrec in a inghiti brand dupa brand, devenind din ce in ce mai puternice si preluand controlul a tot ce poate produce bunastare.