Foto: Getty Images
Personal branding este abilitatea de a comunica pieței în care funcționezi ce te face special, care este valoarea pe care o poți oferi ca profesionist, cum te poți diferenția din marea masă de profesioniști cu profile similare și cu roluri similare.
În baza experienței mele ca Personal Branding Strategist, iată principalele tendințe în personal branding pentru piața din România:
1. Cine investește? Investiția în personal branding nu mai este doar apanajul celor cu funcții de CEO sau top management în general. Din ce în ce mai mulți profesioniști cu roluri non manageriale aleg să investească în brandul lor personal cu scopul de a asigura succesul tranziției lor în carieră în special în situațiile în care vor să migreze către alte roluri, în alte organizații.
2. Talent Management. Companiile au înțeles că investiția în personal branding pentru proprii angajați este utilă, astfel tot mai multe companii vor alege să-și susțină membrii programelor de Talent Management prin procese de personal branding și coaching care să le asigure vizibilitatea necesară în interiorul companiei sau în comunitățile unde au nevoie să fie vizibili pentru construirea următorului nivel al carierei lor.
3. Ambasadorul companiei. Din ce în ce mai mulți CEO, lideri seniori din corporații își vor asuma rolul de ambasadori ai organizației lor cu scopul de a promova imaginea de bun angajator al companiei sau imaginea acesteia (antreprenorii o făceau oricum) dincolo de eforturile oficiale ale departamentelor de PR. Astfel dacă în trecut un procent considerabil din profesioniști cu rol de CEO în România nu aveau o imagine digitală decentă, în 2020 va crește numărul senior leaderilor care investesc în imaginea lor digitală și care interacționează cu comunitățile lor online.
4. Networking strategic. Din ce în ce mai mulți profesioniști au înțeles că nu este suficient să-ți cultivi brandul personal doar pe canalele online și că apartenența la comunități de business și abilitatea de a face networking strategic sunt tactici bune de promovare a brandului personal. Profesioniștii cu interese antreprenoriale vor fi mult mai dispuși să investească în efortul lor de networking, spre deosebire de cei angrenați în roluri în cadrul organizațiilor mari – tentați să facă networking cu predilecție în interiorul organizațiilor.
5. Legacy/Give back. O serie de profesioniști cu realizări frumoase în carierele lor încep să-și promoveze subtil brandul personal prin public speaking la diverse evenimente locale organizate de comunități în afaceri sau asociații studențești, dar vor fi interesați să se implice mai mult în cauze comunitare în care cred.
6. Tranziții de la corporate la antreprenoriat. Viitorii antreprenori, în prezent angajați în diverse organizații, au înțeles că nu pornesc de la zero, că au deja o reputație – vor apela la procese de personal branding pentru a se prezenta pieții cu noua lor pălărie de antreprenori, pentru a-și pregăti această tranziție la antreprenoriat și a tracta într-o primă fază propriul business prin forța brandului lor personal.
7. Promovarea pe verticală. 80% dintre situațiile în care profesioniștii din România apelează la personal branding – sunt legate de tranziții în carieră – în special pe verticalele organizațiilor. Și în 2020, când miza va fi mare, profesioniștii vor alege să lucreze cu profesioniști în personal branding pentru a primi suportul necesar în construirea cu succes a nivelului următor al carierei lor.
8. Personal branding pentru liceeni. Scade vârsta celor angrenați în procese de personal branding. Cât de devreme ar trebui să începem? În experiența mea am întâlnit părinți preocupați de portofoliul adolescenților lor, de modul în care se prezintă aceștia la diverse interviuri, de modul în care reușesc să-și evidențieze plusurile, pentru a reuși în această etapă a drumului lor profesional și da – se poate începe încă din etapa liceului/pre-admiterii la universități.
9. Team Branding – din ce în ce mai multe companii vor alege să investească în procese de team branding – evidențierea inventarului de competențe speciale pe care fiecare membru al echipei le are și valoarea pe care o aduce acesta în business – în acest fel echipele vor influența mai mult atragerea de business în România de la headquartere, vor atrage bugete mai mari sau proiecte speciale.
Investiția în personal branding devine un proces natural pentru orice profesionist și nu numai apanajul celor de la vârfurile companiilor. Așadar decizia de a investi în brandul tău personal e strâns legată de obiectivul tău de carieră, de acel nivel următor pe care-l planifici pentru viitor.
Articol preluat de pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ne place sau nu traim timpuri in vorbele "vorbesc" inaintea faptelor.
Eu nu am reusit inca sa ma adaptez si am pierdut vreo 2-3 trenuri de cariera foarte bune. Am prins unul bunicel pana la urma, nu de pe urma personal branding-lui ci datorita faptelor, dar este departe de ce pot face sau ce valoare as putea adauga.
Am crezut ca spune ceva demonstrativ si aplicabil dar... tot la teorie ramanem...
Reclame-reclame!