Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Am întrebat 5 inteligențe artificiale despre Miorița: Să accepți moartea ca pe un destin inevitabil sau să lupți pentru supraviețuire? Răspunsurile lor ne arată cât de diferit „gândesc” mașinile

inteligenta artificiala - zuma

Foto Profimedia

Într-o bună dimineață, am decis să pun o întrebare simplă unui grup de inteligențe artificiale cu care îmi petrec timpul în ultima vreme: „Ar trebui ca ciobanul din balada Miorița să se lupte pentru viață sau să accepte soarta?” Nu mă așteptam la răspunsuri identice, dar diversitatea opiniilor pe care le-am primit m-a făcut să reflectez asupra modului în care aceste sisteme funcționează — și asupra riscurilor pe care le implică.

De obicei lucrez cu 4-5 “Inteligente Artificiale”- în fapt modele de limbaj, de la ChatGPT la Gemini, DeepSeek și Claude. Dilema este una clasică: să accepți moartea ca pe un destin inevitabil sau să lupți pentru supraviețuire? Unele AI-uri au argumentat că ciobanul ar trebui să lupte, invocând instinctul de conservare și valoarea vieții. Altele au susținut că acceptarea soartei este cea mai nobilă alegere, subliniind demnitatea și armonia cu natura. Altele încă au rămas în zona gri, oferind răspunsuri echivoce. Un model a comparat ciobanul cu un erou tragic modern, iar altul a sugerat că bogăția ar putea schimba ecuația. Niciun răspuns nu a fost același.

Desigur, această diversitate nu este întâmplătoare. Dacă ne dăm câțiva pași în spate, putem vedea că fiecare model de limbaj este produsul a trei factori: datele de antrenare, algoritmii și bias-ul creatorilor. Un AI antrenat pe texte religioase sau filozofice va tinde să prioritizeze simbolismul și moralitatea abstractă. Unul antrenat pe manuale medicale sau militare va favoriza supraviețuirea și acțiunea. În cazul Mioriței, diferențele reflectă nu doar interpretări ale baladei, ci și modul în care fiecare AI simulează „gândirea” umană. Este o diversitate care amintește de felul în care oamenii interpretează aceeași situație în moduri diferite.

Dar această diversitate ridică și întrebări incomode. Cum putem avea încredere în AI-uri atunci când acestea nu se pun de acord nici măcar pe chestiuni fundamentale? Să luăm un exemplu practic: dacă un AI medical recomandă un tratament agresiv, iar altul sugerează să lăsăm natura să urmeze cursul ei, cui dăm ascultare? Sau în legislație: un AI ar putea susține că o nouă lege ar trebui să prioritizeze libertatea individuală, în timp ce altul ar argumenta că ar trebui să se concentreze pe siguranța colectivă. Lipsa unui consens aruncă o umbră asupra autorității mașinilor. În cazul Mioriței, am observat că unele AI-uri au argumentat cu o pasiune aproape umană, invocând concepte precum „demnitate” sau „libertate”. Altele au fost reci și logice, reducând totul la probabilități de supraviețuire. Această schizofrenie artificială ne face să ne întrebăm: cât de „inteligentă” este inteligența artificială, de fapt?

AI-urile sunt, în esență, produse ale datelor noastre. Ele nu sunt altceva decât oglindiri ale diversității umane. Un model de limbaj este ca o bibliotecă vie: stochează toate ideile, dar nu poate decide care e „adevărul”. În experimentul meu, răspunsurile AI-urilor sunt de fapt portrete ale culturii care le-a creat. Un AI „fatalist” reflectă o societate obișnuită cu ideea de destin; unul „combativ” vine dintr-o cultură a acțiunii și a progresului. Dar atunci, putem vorbi despre o „gândire” autentică a AI-urilor? Sau ele doar imită stilul argumentării umane, fără înțelegere reală? Filozoful John Searle a sugerat în celebrul său experiment al „camerei chinezești” că mașinile nu fac decât să manipuleze simboluri, fără conștiință. Experimentul meu cu Miorița pare să confirme acest lucru: AI-urile nu au preferințe morale — ele generează răspunsuri bazate pe pattern-uri, nu pe convingeri.

Experimentul meu cu Miorița ne arată că AI-urile nu sunt unitare, nici monolitice. AI-urile nu sunt zei, ci unelte. Încrederea oarbă în ele este un pericol, dar și ignorarea lor este o naivitate. Ele sunt la fel de diverse ca și noi — și la fel de imperfecte. Într-o lume în care mașinile devin din ce în ce mai prezente în deciziile morale, trebuie să ne amintim: tehnologia poate calcula probabilități, dar numai oamenii pot atribui valoare.

Cât timp vom reuși să păstrăm acest echilibru, inteligența artificială rămâne una dintre cele mai mari realizări ale umanității. Dar să nu uităm: în fața dilemelor existențiale, ultimul cuvânt trebuie să rămână al nostru.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • din nou dilema unică.
    din nou, un atac la Miorița.
    zic, din nou:
    ciobanul moldovan nu renunță, nu se lasă, nu se resemnează. bifează și lupta și acceptarea rezultatului, pozitiv sau negatif.
    „și de-a fi să mor” este cheia falsei dileme lipite injust Mioriței.
    @##$%%^/?:^&. este dedicație pentru toți ticăloșii care încă mai pedalează această abjectă șarjă la adresa acestui poem.
    • Like 1
  • Foarte bună concluzia articolului. Întotdeauna mi-am spus că "Inteligența artificială" este impropriu numită astfel. Ea nu poate fi decât o unealtă, un procesator imens de date, în sprijinul inteligenței umane.
    • Like 1


Îți recomandăm

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Marina Axentii

La doar 27 de ani, Axentii Marina (foto) se află pe un parcurs academic remarcabil. Originară din România, ea este doctorandă în domeniul Ingineriei Produselor Alimentare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar în prezent își desfășoară activitatea de cercetare peste ocean.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult