La începutul lunii ianuarie, luam parte la Târgul de Turism de la Oslo, Norvegia, ca reprezentant al VisitRomania.no and VisitRomania.se. Avem misiunea de a-i invita pe scandinavi înapoi în România. E mult de lucru, de vreme ce cunoștințele oamenilor despre România sunt foarte limitate, așa că noi, cei din sectorul turistic, trebuie să facem un efort serios să repunem România, ca țară, înapoi pe traseul călătoriilor, să creăm un brand de țară și să îi invităm pe oameni din nou aici.
Aș vrea să vă împărtășesc conținutul conversațiilor pe care le-am avut cu norvegienii care ne-au vizitat standul. Au fost surprinzătoare într-un sens pozitiv.
Primii erau oamenii care au fost în România în anii 1980, la fel ca mine. Cu toții erau entuziaști în legătură cu țara și totuși surprinși că România nu a reușit să se pună încă, cu adevărat, pe itinerarul călătoriilor. Erau surprinși pentru că „România le are pe toate”. Arătau spre alte țări est-europene cărora lucrurile le merg din plin: țărmul bulgăresc al Mării Negre, Croația ca destinație de vară. Praga și Varșovia ca orașe- destinații, pentru a numi doar câteva. Acești oameni aveau deja amintiri despre România și erau cu adevărat curioși și gata să o viziteze din nou.
Celălalt grup de oameni era al celor care au lucrat ca voluntari sau pentru companii mari în România. Aceștia au confirmat cât de frumoase sunt peisajele, cât de multă varietate există în România, cât de amabili și ospitalieri sunt românii. De asemenea, observau cât de nefericită este imaginea stereotipă a României în Scandinavia.
Apoi era grupul celor care treceau întâmplător și care, în nouă din zece cazuri, au devenit interesați de România, ca destinație de vacanță, după ce au vorbit cu noi, cei trei de la stand. Puteam să văd scânteia din ochii lor și cât de surprinși erau când descopereau ce se află în România.
Timp de 30 de minute am prezentat la Târg un slide show, „Discover Romania”, în care am arătat fotografii din diverse părți din țară și am spus povești despre România. A stârnit un interes mare, copleșitor, iar după prezentare mulți oameni au venit la mine și mi-au spus cuvintele pentru care am lucrat timp de cinci ani: „Wow! Asta e România? Habar nu am avut”. Acesta este un mare avantaj competitiv pe care îl are acum România: să fie capabilă să surprindă oamenii într-un sens pozitiv.
Am discutat, de asemenea, cu Renate Sandvik, o bloggeriță norvegiană premiată de călătorii. O puteți găsi la rea_sandvica pe Instagram și pe www.renatesreiser.com . Vorbea frumos despre România, după ce fusese la Sighișoara, Brașov, Castelul Bran, Rașnov și în multe alte locuri. Era, ca mulți alții, surprinsă că România nu se străduiește să devină o destinație mai cunoscută, având în vedere că „totul este acolo”.
Ce găsesc încurajator este faptul că tonul legat de România pare să se schimbe puțin și începe să devină o voce a curiozității în loc de o voce a suspiciunii.
Locurile care îi interesau cel mai mult pe oameni erau Transilvania, țărmul Mării Negre, Delta și Bucureștiul. Firește, Dracula s-a făcut și el auzit, dar oamenii erau de asemenea interesați în a vedea arhitectura frumoasă a orașelor transilvănene precum Sibiul. Unii erau interesați de București, o capitală atât de uitată, pentru că voiau să vadă „ceva nou”. Motive asemănătoare aveau pentru a vedea țărmul Mării Negre. Cineva voia să rezerve o vacanță la plajă, dar fusese la Mediterana de multe ori și voia să exploreze plaje noi. Câțiva aflaseră despre mănăstirile din Bucovina și erau curioși să le vadă. Prețurile mici comparativ cu alte țări europene reprezintă un alt avantaj competitiv al României când vine vorba să îi aducă înapoi pe turiștii scandinavi.
Noi ce care cunoaștem România știm că este plină de comori și că fiecare regiune are priveliștile și tradițiile ei superbe și că oferă posibilități pentru o vacanță extraordinară.
Ce găsesc încurajator este faptul că tonul legat de România pare să se schimbe puțin și începe să devină o voce a curiozității în loc de o voce a suspiciunii.
Dacă facem lucrurile corecte acum, dacă împărtășim poveștile bune, dacă scriem în limba engleză pentru a ajunge la mulți oameni, dacă chemăm aici influencerii și răspândim poveștile semnificative despre România prin canalele social media, cred cu tărie că România are o șansă bună să devină destinația în al cărui potențial am crezut încă de când am ajuns pentru a doua oară aici, în septembrie 2011.
Turismul ar putea deveni o sursă substanțială de venit pentru România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
În al doilea rînd, România este o atracție turistică tot mai bine identificabilă între atîtea oferte, concurența e mare: Maramureștul, Biucovina, Transfăgărșanul, Sighișoara, Delta Dunării... sînt foarte cunoscute și vizitate.
Deci da, se poate și mai mult și mai bine, dacă vom înțelege că turismul nu se face de birocrați, ci de noi toți.