Pasionat de pantofi încă din copilărie, Andrei Rusu și-a dorit un model mai special pentru balul de absolvire a facultății. Pantofii costau însă 200 de euro. Nu-și permitea, dar nici nu s-a resemnat. A urmat sfatul unui prieten și a replicat modelul dorit la un pantofar din Cluj, pentru 80 de lei. I-a încălțat la eveniment și modelul a fost apreciat, dar a hotărât să nu-i mai poarte pentru că, deși arătau exact ca originalul, materialul nu era același. La îndemnul mamei sale, i-a pus la vânzare pe internet și, spre surprinderea sa, a început să primească foarte multe comenzi.
A văzut oportunitatea și a continuat colaborarea cu pantofarul din Cluj, apoi cu un altul, făcând astfel intermediere între producător și clientul final. Asta până când clienții au început să ceară culori mai extravagante și diverse tipuri de piele sau de tălpi, pe care furnizorii săi nu le puteau livra. Iar acesta a fost momentul în care i-a propus fratelui său Mircea să deschidă împreună atelierul de încălțăminte PaPrezzo, la Cluj. Identificase o nișă bună și, chiar dacă nu aveau experiență în domeniu, el fiind economist, iar fratele său profesor de educație fizică, s-a gândit că se poate și că nu trebuie să fie așa de greu să croiești, să coși, să lipești și să finisezi pantofi. Realitatea avea însă să-l contrazică. Dar s-au adaptat și au învățat.
„I-am făcut această propunere pentru că eram deja cunoscuți și aveam o bază de clienți. La început nu găseam oameni, iar doamna pe care am angajat-o și care știa să facă poșete, ne-a încurajat să facem noi pantofii. Și ne-am apucat. Am învățat încet-încet de la oamenii cu care am intrat în legătură și care lucraseră la fabrica de încălțăminte Clujana. (...) După 3-4 luni după ce am deschis, în 2015, am lansat pantoful vopsit și așa am ajuns să fim recunoscuți în piață. Și cum erau foarte puțini cei care vopseau manual, noi am crescut cu piața, cu feedback-ul primit de la clienți. Pentru că la acel moment nu aveam bine stabilită tehnica de vopsire, nu știam concret nici ce tip de piele se poate vopsi”, spune Andrei Rusu, care și în prezent se implică în producție alături de fratele său și încă o angajată.
Investiția pentru cumpărarea utilajelor și a materiilor prime a fost de 12.000 de euro, dintre care jumătate au venit printr-un credit. Business-ul a crescut de la an la an, iar în 2019 cifra de afaceri a ajuns la 45.000 de euro. Inițial, cei doi frați au vrut să facă și pantofi de damă, dar și-au dat seama că procesul de producție era altul și implica alte costuri. Așa că s-au axat numai pe încălțăminte bărbătească de gală, pe care clienții o pot personaliza în funcție de ținute și preferințe, combinând diverse tipuri de piele și culori pe modelele existente. Cei care vor își pot chiar imprima numele pe pantofii pe care îi comandă.
„Din martie și până acum nu știu dacă am vândut 10 perechi de pantofi”
Până anul acesta, capacitatea de producție a atelierului în perioada aprilie-octombrie era acoperită cu comenzile de pantofi pentru evenimente, iar pentru situațiile în care capacitatea lor era depășită, apelau la diverși colaboratori și externalizau unele etape ale procesului de producție. Lucrurile s-au schimbat însă în primăvara acestui an, când Andrei a trebuit să regândească modelul de business și să se adreseze unui alt tip de public.
„Noi am fost axați pe încălțămintea de gala, de eveniment, iar din martie până acum nu știu dacă am vândut 10 perechi. Dar am început să ne axăm pe sneakerși, pentru că sunt purtați și la pantalon de costum, și la sacou. (...) Aveam produsul, dar nu l-am promovat, capacitatea noastră de producție fiind acoperită de evenimente. (...) Aveam două modele și acum l-am făcut și pe al treilea, care e un model înalt. Acestea pot fi personalizate, la fel ca la pantofii de gală”, explică Andrei.
Tânărul antreprenor estimează că cifra de afaceri va fi mai mică anul acesta cu 35-40% comparativ cu 2019. Anul trecut au obținut și fonduri europene în valoare de 32.000 euro, care le-au asigurat desfășurarea activității în prima parte a anului.
„Am învățat foarte multe din experiența asta cu pandemia”
Odată cu schimbarea produsului, s-a schimbat și publicul țintă. Dacă până anul acesta, 60-70% dintre clienții PaPrezzo erau cei care participau la diverse evenimente, acum cei mai mulți vin din zona corporate și caută încălțăminte lejeră care să poată fi asortată la ținutele smart-casual.
Dincolo de focusul pus pe un alt tip de produs, Andrei a mizat mai mult și pe producția de portofele și curelele, pe care le vinde, în special, pe eMAG, dar și pe serviciile de întreținere și reparații de încălțăminte lansate anul trecut și care reprezintă aproximativ 10% din venituri.
În plus, a lansat și magazinul online care a început să preia din comenzile care până acum veneau în proporție de 80% din Facebook, Instagram, dar și din recomandări. În același timp, a început să aloce un buget mai mare pentru promovarea în social media și Google.
„Am învățat foarte multe din experiența asta cu pandemia. Mi-am dat seama că sunt niște lucruri pe care le putem face pentru a reduce costurile și pentru a crea mai multe surse de venit. Dacă piața revine și se repornesc comenzile pentru încălțămintea de gală, e un plus pentru noi, pentru că modelul nostru începe să se susțină și din alte produse, în afara celor de eveniment”, spune Andrei.
„Vrem să ieșim măcar în Europa”
Pentru anul acesta, Andrei își propusese să testeze piața din Italia, Germania și Franța prin intermediul ebay.com și etsy.com, dar pandemia i-a înghețat planurile pentru că nu avea certitudinea că poate livra la timp. Este un plan la care nu a renunțat însă și pe care îl va relua cât de curând posibil, pentru că își dorește ca în viitor să se extindă cât de mult posibil.
„Vrem să ieșim măcar în Europa și să avem și magazine fizice. Pentru că o parte dintre clienți vor să încerce pantofii. Nu avem încă mentalitatea de a face shopping online. Omul trebuie să vină, să încerce, să vadă cum simte pantoful în picior, chiar dacă îi spui că îi poate returna. Nu are încredere că îi mai dai banii înapoi. În plus, sunt persoane care nu vor la comandă, nu vor să aștepte. Și de aceea vrem să avem și un stoc de produse, făcute în serie, la prețuri mai mici, disponibile oricând”, spune Andrei.
FISĂ DE BUSINESS. SUBIECTIV
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj și să nu te dai bătut. Să găsești tot timpul soluții și să te adaptezi.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? În primul rând trebuie să renunți la mentalitatea că în România nu se poate. Eu cred că, în comparație cu alte țări, în România ești ajutat, inclusiv din punct de vedere fiscal. Avem impozit de 5% pe dividende.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? O grămadă. Apar greutăți, dar te culci, te trezești și o iei de la capăt.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când am lansat pe piață pantofii vopsiți și în ciuda faptului că nu stăpâneam așa bine tehnica, am văzut că există răspuns bun din piața.
Ce este antreprenorul? Cel care iese din tipar, renunță la siguranța unui loc de muncă și se aruncă în ape tulburi.
FIȘĂ DE BUSINESS. OBIECTIV
Investiție inițială: 12.000 euro
Număr de angajați - 4
Timp de recuperare a investiției – recuperată
Cifră de afaceri (2019) – 45.000 euro
Profit – pierdere de 8.000 lei ca urmare a mutării operațiunilor pe o altă firmă.
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.