Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Concluzia mea, ca imigrant care a căutat libertatea în altă societate, este că niciun sistem nu îți poate da libertatea totală, că trebuie plătit un preț”

Andrei Zincă

Andrei Zincă a studiat imagine de film și TV la ITAC I.L. Caragiale și regie și producție de film la Universitatea din California de Sud (USC) din Los Angeles. Înainte de a părăsi România în 1982, a contribuit ca Operator de Cameră la 8 filme de lung metraj.

În 1988, Zincă s-a mutat în S.U.A., unde s-a impus ca director/producător de frunte în limba spaniolă, pentru piețele TV din SUA și America Latină, realizând peste 1500 de ore de televiziune și fiind recunoscut ca regizorul care, la mijlocul anilor ’90, a inovat stilul de filmare al telenovelelor.

În 1991 a fost nominalizat la premiul Emmy Regional pentru un program special despre Papa Ioan-Paul al II-lea și Vaticanul, pe care l-a regizat și coprodus.

În 2013 a regizat, co-scris și co-produs filmul „Puzzle”, primul său film de lung metraj, o coproducție SUA-România. Filmul a fost premiat pentru cea mai bună imagine, scenariu, actori principali și fotografie la diferite festivaluri independente de film din SUA.

Al doilea său film de lung metraj este, de asemenea, o coproducție SUA – România.

„Și atunci, ce e libertatea?” a câștigat până în prezent trei Premii ale Publicului la TIFF Cluj-Napoca 2020, la Festivalul Internațional din Sedona 2021, și la cel al filmului din Europa de Sud-Est, din Los Angeles 2021, precum și Mențiuni de Onoare la două festivaluri din S.U.A.

Această scurtă biografie este de ajuns pentru a vă convinge să mergeți la film. Am văzut de curând „Și atunci, ce e libertatea?” despre care aș spune că e genul de film care lasă urme, ridică întrebări și deschide discuții.

Ce cunoașteți despre deportarea românilor din anii 50 în mijlocul Bărăganului? Știați despre miile de oameni smulși din casele lor?

Filmul este bazat pe o nuvelă de Ana Blandiana și îi are ca protagoniști pe Radu Iacoban, Iulia Lumânare, Olimpia Melinte, Cuzin Toma, Cristian Popa, Magda Catone, Nicodim Ungureanu, Skovrán Tünde actress, Radu Bânzaru și Dorina Lazăr.

Din mijlocul unei nunți în Topleț, nuntașii sunt duși cu camioanele, transportați cu marfarele și aruncați, pur și simplu, în mijlocul câmpiei infinite.

Iată și câteva fire de „sare și piper” despre film:

  • Personajul „Turica” a fost scris de Andrei Zincă având-o în minte pe Iulia Lumânare
  • Filmul, terminat în 2013, a fost montat și remontat de 4 ori.
  • Actorii au primit textele cu o noapte înaintea filmărilor, pentru ca ei, ca și personajele lor, să se simtă nesiguri, nepregătiți pentru „ziua de mâine”.

Andrei Zincă, „Și atunci… ce e libertatea?” este o întrebare la care filmul dă răspunsul? Asta ați vrut? Să răspundeți la această foarte grea întrebare?

Nu, nu am încercat să dau un răspuns, ci am vrut să creez prilejul unei conversații, pentru că răspunsul la această întrebare nu poate fi decât unul individual… Pentru mine, libertatea este o căutare lăuntrică, în afara sistemului care ne-o prezintă mereu ca pe o iluzie, cum spune și personajul principal, profesorul Emil Bazan.

Concluzia mea, ca imigrant care a căutat libertatea în altă societate, este că niciun sistem nu îți poate da libertatea totală, că trebuie plătit un preț pentru ceea ce îți oferă acesta, ceea ce, până la urmă, îți aduce o nouă nemulțumire și te împinge spre o altă căutare.

Sistemul (orice sistem) știe cum să ne manipuleze! Până la urmă, deci, libertatea este o descoperire interioară independentă de orice sistem. Ea este opusă fricii și poate fi o punte către cei din jur, pentru că, deși individuală, are puterea de a fi transpusă la colectivitate.

Aceasta este metafora pe care caut să o exprim prin intermediul filmului, în care urmăresc modul în care se transformă un grup de oameni izolați într-o realitatea dură.

Vorbim despre deportarea în Bărăgan a cetățenilor din Vestul țării, o realitate despre care românii știu azi foarte puțin.

Da, exact. Au existat 18 locuri care au fost populate de aproximativ 3000 de oameni care au creat comunități în 5 ani de zile cât au fost relocați și care și-au construit biserici, școli… Erau oameni harnici, în general, pentru că, în afara de naționalitățile conlocuitoare pe care Stalin le-a considerat a fi periculoase în conflictul lui cu Tito bănuind că aceștia l-ar fi putut ajuta din spatele granițelor, Gheorghe Gheorghiu Dej a decis să-i ia și pe cei care aveau mai mult de 2 ha de pământ.

Și care au sfințit și locul în care au ajuns, adică în câmpia sălbatică a Bărăganului…

Exact. Iar noi am folosit cartea Anei Blandiana, pe care însă am schimbat-o puțin… spre radical, după cum ne-a spus chiar ea, am recreat niște personaje, am adăugat unele noi, am folosit o altă structură a poveștii, în așa fel încât să putem reprezenta toate categoriile sociale, toate minoritățile care au avut de suferit, prin fiecare personaj al filmului.

De fapt, sunt reprezentate acele categorii care au fost afectate de fenomenul deportării, dar și criminalii care au făcut asta…

Da, iar metamorfoza acestui grup este cea care contează în film. Ea are loc pe drumul căutării și găsirii libertății care apare doar atunci când frica dispare și nimic nu mai e de pierdut și când apare iubirea, suprema libertate, de fapt.

Subiectul deportării rămâne totuși puțin cunoscut, este uimitor cât de puține lucruri știm din istoria ultimilor 70 de ani! Ce așteptați, ce reacții sperați să aveți din partea publicului? Aveți această ambiție de a trezi conștiințe?

Prima proiecție a filmului a fost la Tiff în 2020. Supriza cea mare pe care am avut-o cu toții a fost că parcul mare din Cluj a fost plin de oameni, mai ales tineri, care au venit să vadă filmul și pe care i-am întrebat apoi ce i-a atras, mai cu seamă că, în alt parc, în același timp, se proiecta un film maghiar realizat în Transilvania, cu actori din Cluj.

La filmare cu Ana Blandiana și Romulus Rusan

Și care a fost răspunsul lor?

Că au venit datorită textului de prezentare a filmului din program, care invita la cunoașterea unei părți din comunism, din perspectiva zilei de azi. Aceeași reacție am avut-o apoi și în străinătate, unde tot tinerii au fost foarte curioși să vadă filmul și unde, la Festivalului Filmului Sud Est European, am primit Premiul Publicului, cu 88% din voturi.

Deci publicul este interesat de acest subiect, vrea să afle, trebuie doar să îi spună cineva povestea! Am copii studenți care au făcut evenimente private cu colegii lor de toate naționalitățile, atât în State, cât și în Finlanda unde studiază fiul meu.

Cu toții au vrut apoi să vorbească cu mine pe Skype, pe Zoom dorind să afle mai multe. Curiozitatea tinerilor atât aici, cât și în străinătate, arată că ei înțeleg un pic mesajul filmului care nu este doar despre comunism, ci despre toate societățile totalitariste. Ei sunt expuși astăzi la totalitarism peste tot în Europa, în State, în Asia sau în America Latină. De aceea sunt interesați să vadă ceea ce poate fi o radiografie a totalitarismului, cum este și filmul „Și atunci… ce este libertatea?”

Cam așa trăiau deportații în Bărăgan…

Există un hiatus între generații care este reprezentat de internet, tehnologie, social media. Am crezut că toate acestea ne vor aduce împreună, dar de fapt ne-au separat… Filmul poate uni generațiile vechi cu cele noi, generațiile care au suferit cu cele care abia au răsărit?

Voi face acum o divagație… Cred că unul din lucrurile pe care le-am învățat din lumea telenovelelor este că povestea are capacitatea, datorită faptului că este relaționată cu copilăria, cu puritatea, de a duce cu ea mesajul pe care vrei să-l transmiți, cu ajutorul dihotomiei bine-rău.

Telenovela este, de fapt, un basm spus unui adult, un basm cu elemente primare care îl poate reconecta pe privitor cu copilăria. Revenind, asta a fost și intenția mea, să aduc în lumea filmului povestea care să te reconecteze cu sentimentele tale primare, de bine și rău pe care le duci cu tine din copilărie, iar prin intermediul poveștii pot transmite și lucrurile serioase pe care vreau să le transmit. Important este să te pot reconecta și capta în poveste.

Până la urmă, libertatea este o descoperire interioară, independentă de orice sistem. Ea este opusă fricii și poate fi o punte către cei din jur, pentru că, deși individuală, are puterea de a fi transpusă la colectivitate.

Vorbiți-mi despre întregul proces al filmului: unde au fost făcute filmările, de ce a durat atât de mult să iasă pe piață?

Eu am intrat în film într-o situație puțin specială, mai exact cu două săptămâni înainte de începerea filmărilor. Prietenul meu drag, regretatul scenograf Călin Papură care s-a stins înainte de a vedea acest film pe care și l-a dorit atât de mult și la care a lucrat ca producător, începuse cu un alt regizor. „Punțile” dintre ei s-au rupt și, cu două săptămâni înainte de a începe filmările, m-a sunat să mă întrebe dacă nu aș vrea să preiau proiectul.

Eu aveam atunci cu totul și cu totul alte lucruri, am citit scenariul și nu am simțit că am vreo legătură cu el… Dar m-a șocat povestea! Nu știam nimic de Bărăgan. Eu am plecat din țară în 1982… Nu am știut multă vreme nici de fenomenul Pitești! Cu atât mai mult mi s-a părut șocant că despre această a doua mare deportare din România nu știam nimic, nici măcar la Europa Liberă nu auzisem! Și am încercat să aflu mai multe, îmi era greu să cred că, la 6 ani de la război, noi puneam încă oameni în marfare și-i deportam în mijlocul câmpului!

Și în acest context am dat peste un lucru care mi-a stârnit curiozitatea, și anume că, la 5 ani de zile de la deportare, când au fost eliberați, mulți dintre acești oameni nu au vrut să se mai întoarcă. Concluzia la care am ajuns a fost că nu au vrut să se întoarcă în sistem, pentru că de abia acolo, în afara lui, și-au găsit libertatea.

Își creaseră o „insulă a lor”și asta m-a atins foarte mult, pentru că e și povestea mea ca imigrant și de acolo a început cu adevărat interesul meu de a face filmul pe care mi-am permis apoi să-l construiesc exact așa cum am vrut eu, fiind complet diferit față de ce se stabilise înainte de venirea mea. Am avut două săptămâni la îndemână să rescriu scenariul, să facem un casting nou, am început, cu alte cuvinte, un film nou, total diferit.

Citiți continuarea interviului pe cristinastanciulescu.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "...niciun sistem nu îți poate da libertatea totală, că trebuie plătit un preț pentru ceea ce îți oferă acesta...".
    Lipsă de logică și / sau de înțelegere elementară. Se aștepta, de fapt, ca libertatea sa nu aibă niciun "cost"? Da, Zincă, orice pe lumea asta are un cost și un preț (sper că faci deosebirea între cele două). Cam greu / târziu ai descoperit asta.
    • Like 1
  • storo check icon
    Tatal meu impreuna cu familia lui au fost deportati in Baragan....ce de povesti am auzit...Dupa eliberare, satul a fost ras pt a sterge orice urma, azi nu mai exista, Pacat ca filmul vine atit de tirziu pentru supravietuitorii Baraganului, daca or mai fi ramas careva....
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult