Sari la continut
Republica
By Republica

Antreprenoarea Amalia Săftoiu: „Mi s-a spus: «Nu poți să ai o fabrică de tricotaje fără să fii în fabrică». Bineînțeles că a durat mai mult, e un alt mod de afacere. Vrem să punem accentul pe calitate, iar oamenii să simtă că sunt parte din business”

Actuala generație de antreprenori are un bagaj în minus de 50 de ani, perioada comunistă în care nu existau firme mici și mijlocii. Iar o societate este matură atunci când apar astfel de businessuri, vede antreprenoarea Amalia Săftoiu, fondatoarea Ami Amalia, invitata jurnalistului Claudiu Pândaru la podcastul „Business Sănătos”, oferit de Rețeaua de sănătate Regina Maria.

Amalia Săftoiu spune că de-a lungul anilor a locuit împreună cu familia în mai multe țări - între care Azerbaidjan, Kazahstan, Emiratele Arabe Unite -, unde a observat cum s-au născut și dezvoltat „peste noapte” unele firme – într-un mediu unde nu existase o bogată cultură antreprenorială – care au lucrat cu companii venite din străinătate sesizând potențialul lor de creștere. 

În România antreprenoarea spune că a simțit că autoritățile și clienții deopotrivă „au făcut viața mult mai ușoară” firmelor mari, au avut cerințe mult mai mari de la micii antreprenori și au preferat să cumpere produse de la marii jucători internaționali.

La noi nu există o cultură antreprenorială și un sistem care să sprijine suficient antreprenorii, consideră creatoarea & designerul brand-ului de tricotaje Ami Amalia, care produce tricotaje într-o fabrică din Oradea.

„Nu avem tradiția antreprenoriatului. Degeaba spunem ok, au trecut zeci de ani de la revoluție. Noi cultural, prin regimul comunist și așa mai departe, pornim cu un handicap de 50-60-70 de ani de a nu avea IMM-uri. Nu avem acea cultură, nu avem sistemul care să sprijine așa ceva”, a spus antreprenoarea Amalia Săftoiu la podcastul „Business Sănătos”.

În perioada cât a locuit peste granițe, antreprenoarea mărturisește că a fost impresionată puternic de respectul și parteneriatul arătate de service suppliers firmelor mici, știind că primii lor ani sunt foarte grei și că, dacă ei îi ajută și le dau termele de plată bune, după 3-5 ani, în funcție de natura business-ului, le vor deveni „clienți pe viață”.

Amalia Săftoiu a povestit despre ea că nu este tipul șefului clasic, care stă în birou.

„Noi nu locuiam în țară, veneam foarte mult în țară, dar eu am vrut să găsesc oameni care vor să lucreze independent, cu responsabilitate, cu mândrie, fără să aibă modelul vechi de șef în birou. (E posibil așa ceva?) Facem lucrul ăsta de 6 ani, în primii ani ne împărțeam între Oslo, Moscova și Oradea. Da, este mult mai greu, dar în același timp am știut că nu avem nevoie de sute de angajați”, spune antreprenoarea.

Firma are acum puțin peste 20 de angajați, la care se adaugă colaboratori externi pentru dezvoltare webshop, contabilitate și juridic.

Pentru că familia ei s-a mutat deseori, cu toții au prins gustul libertății de a lucra de oriunde - „cât vrei, când vrei” – și de a nu pleca în vacanță la 1 iulie, odată cu toată lumea. „Am știut că nu ne reprezintă și nu vrem acest lucru și că vrem să ne construim un mod de viață unde, chiar dacă nu vrem să luăm o pauză la a ne gândi despre business, să putem să fim mobili în lume. Asta a fost principalul criteriu în a căuta angajați - nu pot să le spun angajați, pentru că sunt toți parteneri pentru noi, business-ul este destul de mic, fiecare are un aport important și așa am vrut să fac de la început. Mi s-a spus: Nu poți să ai o fabrică de tricotaje fără să fii în fabrică. Bineînțeles că a durat mai mult, nu pot să compar cu fabricile care lucrează lohn, bineînțeles că e un alt mod de afacere. Dar ce vrem noi să facem este să punem accentul pe calitate și oameni care să crească, să simtă că sunt parte din business. Ei s-au obișnuit să nu fiu acolo în birou tot timpul, dar să fiu cu sufletul, cu sfatul, să fiu la un telefon, sau alături de ei, dacă îmi spun că au o perioadă grea. Dar nu acea prezență fizică în birou cu angajații”, spune Amalia Săftoiu.

Urmăriți discuția dintre jurnalistul Claudiu Pândaru și Amalia Săftoiu, fondatoarea Ami Amalia, în podcastul „Business Sănătos”, atașat acestui articol. 

Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria este o organizație preocupată să susțină sănătatea oamenilor, a organizațiilor și a societății.

Descoperă gama de abonamente Partener, creată special pentru companiile mici și mijlocii și ajută-ți angajații să economisească accesând servicii medicale premium #peabonament.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
sound-bars icon