Sari la continut
Republica
By Republica

Antreprenoarea Amalia Săftoiu: „Mi s-a spus: «Nu poți să ai o fabrică de tricotaje fără să fii în fabrică». Bineînțeles că a durat mai mult, e un alt mod de afacere. Vrem să punem accentul pe calitate, iar oamenii să simtă că sunt parte din business”

Actuala generație de antreprenori are un bagaj în minus de 50 de ani, perioada comunistă în care nu existau firme mici și mijlocii. Iar o societate este matură atunci când apar astfel de businessuri, vede antreprenoarea Amalia Săftoiu, fondatoarea Ami Amalia, invitata jurnalistului Claudiu Pândaru la podcastul „Business Sănătos”, oferit de Rețeaua de sănătate Regina Maria.

Amalia Săftoiu spune că de-a lungul anilor a locuit împreună cu familia în mai multe țări - între care Azerbaidjan, Kazahstan, Emiratele Arabe Unite -, unde a observat cum s-au născut și dezvoltat „peste noapte” unele firme – într-un mediu unde nu existase o bogată cultură antreprenorială – care au lucrat cu companii venite din străinătate sesizând potențialul lor de creștere. 

În România antreprenoarea spune că a simțit că autoritățile și clienții deopotrivă „au făcut viața mult mai ușoară” firmelor mari, au avut cerințe mult mai mari de la micii antreprenori și au preferat să cumpere produse de la marii jucători internaționali.

La noi nu există o cultură antreprenorială și un sistem care să sprijine suficient antreprenorii, consideră creatoarea & designerul brand-ului de tricotaje Ami Amalia, care produce tricotaje într-o fabrică din Oradea.

„Nu avem tradiția antreprenoriatului. Degeaba spunem ok, au trecut zeci de ani de la revoluție. Noi cultural, prin regimul comunist și așa mai departe, pornim cu un handicap de 50-60-70 de ani de a nu avea IMM-uri. Nu avem acea cultură, nu avem sistemul care să sprijine așa ceva”, a spus antreprenoarea Amalia Săftoiu la podcastul „Business Sănătos”.

În perioada cât a locuit peste granițe, antreprenoarea mărturisește că a fost impresionată puternic de respectul și parteneriatul arătate de service suppliers firmelor mici, știind că primii lor ani sunt foarte grei și că, dacă ei îi ajută și le dau termele de plată bune, după 3-5 ani, în funcție de natura business-ului, le vor deveni „clienți pe viață”.

Amalia Săftoiu a povestit despre ea că nu este tipul șefului clasic, care stă în birou.

„Noi nu locuiam în țară, veneam foarte mult în țară, dar eu am vrut să găsesc oameni care vor să lucreze independent, cu responsabilitate, cu mândrie, fără să aibă modelul vechi de șef în birou. (E posibil așa ceva?) Facem lucrul ăsta de 6 ani, în primii ani ne împărțeam între Oslo, Moscova și Oradea. Da, este mult mai greu, dar în același timp am știut că nu avem nevoie de sute de angajați”, spune antreprenoarea.

Firma are acum puțin peste 20 de angajați, la care se adaugă colaboratori externi pentru dezvoltare webshop, contabilitate și juridic.

Pentru că familia ei s-a mutat deseori, cu toții au prins gustul libertății de a lucra de oriunde - „cât vrei, când vrei” – și de a nu pleca în vacanță la 1 iulie, odată cu toată lumea. „Am știut că nu ne reprezintă și nu vrem acest lucru și că vrem să ne construim un mod de viață unde, chiar dacă nu vrem să luăm o pauză la a ne gândi despre business, să putem să fim mobili în lume. Asta a fost principalul criteriu în a căuta angajați - nu pot să le spun angajați, pentru că sunt toți parteneri pentru noi, business-ul este destul de mic, fiecare are un aport important și așa am vrut să fac de la început. Mi s-a spus: Nu poți să ai o fabrică de tricotaje fără să fii în fabrică. Bineînțeles că a durat mai mult, nu pot să compar cu fabricile care lucrează lohn, bineînțeles că e un alt mod de afacere. Dar ce vrem noi să facem este să punem accentul pe calitate și oameni care să crească, să simtă că sunt parte din business. Ei s-au obișnuit să nu fiu acolo în birou tot timpul, dar să fiu cu sufletul, cu sfatul, să fiu la un telefon, sau alături de ei, dacă îmi spun că au o perioadă grea. Dar nu acea prezență fizică în birou cu angajații”, spune Amalia Săftoiu.

Urmăriți discuția dintre jurnalistul Claudiu Pândaru și Amalia Săftoiu, fondatoarea Ami Amalia, în podcastul „Business Sănătos”, atașat acestui articol. 

Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria este o organizație preocupată să susțină sănătatea oamenilor, a organizațiilor și a societății.

Descoperă gama de abonamente Partener, creată special pentru companiile mici și mijlocii și ajută-ți angajații să economisească accesând servicii medicale premium #peabonament.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon