Sari la continut
Republica
By Republica

Antreprenoarea Amalia Săftoiu: „Mi s-a spus: «Nu poți să ai o fabrică de tricotaje fără să fii în fabrică». Bineînțeles că a durat mai mult, e un alt mod de afacere. Vrem să punem accentul pe calitate, iar oamenii să simtă că sunt parte din business”

Actuala generație de antreprenori are un bagaj în minus de 50 de ani, perioada comunistă în care nu existau firme mici și mijlocii. Iar o societate este matură atunci când apar astfel de businessuri, vede antreprenoarea Amalia Săftoiu, fondatoarea Ami Amalia, invitata jurnalistului Claudiu Pândaru la podcastul „Business Sănătos”, oferit de Rețeaua de sănătate Regina Maria.

Amalia Săftoiu spune că de-a lungul anilor a locuit împreună cu familia în mai multe țări - între care Azerbaidjan, Kazahstan, Emiratele Arabe Unite -, unde a observat cum s-au născut și dezvoltat „peste noapte” unele firme – într-un mediu unde nu existase o bogată cultură antreprenorială – care au lucrat cu companii venite din străinătate sesizând potențialul lor de creștere. 

În România antreprenoarea spune că a simțit că autoritățile și clienții deopotrivă „au făcut viața mult mai ușoară” firmelor mari, au avut cerințe mult mai mari de la micii antreprenori și au preferat să cumpere produse de la marii jucători internaționali.

La noi nu există o cultură antreprenorială și un sistem care să sprijine suficient antreprenorii, consideră creatoarea & designerul brand-ului de tricotaje Ami Amalia, care produce tricotaje într-o fabrică din Oradea.

„Nu avem tradiția antreprenoriatului. Degeaba spunem ok, au trecut zeci de ani de la revoluție. Noi cultural, prin regimul comunist și așa mai departe, pornim cu un handicap de 50-60-70 de ani de a nu avea IMM-uri. Nu avem acea cultură, nu avem sistemul care să sprijine așa ceva”, a spus antreprenoarea Amalia Săftoiu la podcastul „Business Sănătos”.

În perioada cât a locuit peste granițe, antreprenoarea mărturisește că a fost impresionată puternic de respectul și parteneriatul arătate de service suppliers firmelor mici, știind că primii lor ani sunt foarte grei și că, dacă ei îi ajută și le dau termele de plată bune, după 3-5 ani, în funcție de natura business-ului, le vor deveni „clienți pe viață”.

Amalia Săftoiu a povestit despre ea că nu este tipul șefului clasic, care stă în birou.

„Noi nu locuiam în țară, veneam foarte mult în țară, dar eu am vrut să găsesc oameni care vor să lucreze independent, cu responsabilitate, cu mândrie, fără să aibă modelul vechi de șef în birou. (E posibil așa ceva?) Facem lucrul ăsta de 6 ani, în primii ani ne împărțeam între Oslo, Moscova și Oradea. Da, este mult mai greu, dar în același timp am știut că nu avem nevoie de sute de angajați”, spune antreprenoarea.

Firma are acum puțin peste 20 de angajați, la care se adaugă colaboratori externi pentru dezvoltare webshop, contabilitate și juridic.

Pentru că familia ei s-a mutat deseori, cu toții au prins gustul libertății de a lucra de oriunde - „cât vrei, când vrei” – și de a nu pleca în vacanță la 1 iulie, odată cu toată lumea. „Am știut că nu ne reprezintă și nu vrem acest lucru și că vrem să ne construim un mod de viață unde, chiar dacă nu vrem să luăm o pauză la a ne gândi despre business, să putem să fim mobili în lume. Asta a fost principalul criteriu în a căuta angajați - nu pot să le spun angajați, pentru că sunt toți parteneri pentru noi, business-ul este destul de mic, fiecare are un aport important și așa am vrut să fac de la început. Mi s-a spus: Nu poți să ai o fabrică de tricotaje fără să fii în fabrică. Bineînțeles că a durat mai mult, nu pot să compar cu fabricile care lucrează lohn, bineînțeles că e un alt mod de afacere. Dar ce vrem noi să facem este să punem accentul pe calitate și oameni care să crească, să simtă că sunt parte din business. Ei s-au obișnuit să nu fiu acolo în birou tot timpul, dar să fiu cu sufletul, cu sfatul, să fiu la un telefon, sau alături de ei, dacă îmi spun că au o perioadă grea. Dar nu acea prezență fizică în birou cu angajații”, spune Amalia Săftoiu.

Urmăriți discuția dintre jurnalistul Claudiu Pândaru și Amalia Săftoiu, fondatoarea Ami Amalia, în podcastul „Business Sănătos”, atașat acestui articol. 

Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria este o organizație preocupată să susțină sănătatea oamenilor, a organizațiilor și a societății.

Descoperă gama de abonamente Partener, creată special pentru companiile mici și mijlocii și ajută-ți angajații să economisească accesând servicii medicale premium #peabonament.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult
sound-bars icon