Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Antreprenorul Dragoș Anastasiu, „La bani mărunți”. Doctorul care, într-o zi, a avut un pacient care i-a schimbat viața

Cu doar trei luni înainte de debutul pandemiei de Covid-19, antreprenorul Dragoș Anastasiu și-a vândut business-ul din turism pentru 150 de milioane de euro. Consideră că a avut noroc, pentru că a procedat așa. Cu trei ani în urmă își vânduse și linia de autocare.

„Am stat de multe ori să mă întreb ce ar fi fost dacă nu aș fi avut norocul să vând toată rețeaua de agenții de turism, cu toți turoperatorii pe care îi aveam, un business de 150 de milioane de euro și 400 de suflete, cu trei luni înainte de pandemie, către Dertour, un mare concern din Germania. Și ce ar fi fost dacă m-ar fi prins așa ceva inclusiv cu partea de linii de autocare, pe care le-am vândut cu trei ani în urmă către FlixBus. Nu a fost vreo previziune, nu știam că vine vreo pandemie. Nu am știut așa ceva, pur și simplu a fost destin”, spune Dragoș Anastasiu, în podcastul „La bani mărunți”, un podcast dezvoltat de BCR și amplificat de Republica.ro. Puteți asculta podcastul accesând fișierul audio de la finalul acestui articol sau dând click pe clipul de la începutul acestui material.

În discuția cu Claudiu Pândaru, antreprenorul a povestit cum a ajuns să renunțe, în urmă cu 24 de ani, la o carieră sigură de medic și să intre în afaceri, profitând de o oportunitate de business apărută din senin.

„A fost o decizie conștientă, pe care am luat-o împotriva a tot ce ar fi fost normal să fie de jur împrejurul meu, inclusiv a familiei mele, inclusiv a mamei mele care a fost foarte supărată”, a explicat Anastasiu.

„A fost un fel de take it or leave it”

Omul de afaceri a povestit că a plecat din România în anul 1982, când era elev de liceu, și a urmat facultatea de medicină în Germania. La un moment dat, o întrebare care i-a fost adresată de o cunoștință din România, în timp ce se afla la lucru, într-un spital în Germania, la doi ani după terminarea facultății, avea să fie începutul schimbării pentru Dragoș Anastasiu.

„Eram după 6 ani de facultate și vreo doi ani de spital, ca medic, când o cunoștință de România mi-a pus niște întrebări. Avea ceva probleme cu niște autocare pe care le trimitea cu muncitori români în Germania și, de fiecare dată la graniță, nu era lăsat să treacă. Și nu înțelegea prea bine care e problema. Și mi-a zis - poți să te interesezi? Și evident că am zâmbit. Eram în anii în care acumulam în fiecare zi și învățam de la asistente și opream vizita ca să mă retrag în camera mea să citesc în cărți diverse lucruri și veneam acasă și o luam de la capăt cu cititul și cu învățatul, medicina fiind o chestiune pe care o înveți toată viața, niciodată nu ești suficient de bine instruit. În acest context, în care se născuse și fiica mea, și eu eram la spital, cu această povară și foarte multe gărzi, a venit o astfel de întrebare pe care am tratat-o cu zâmbet. Adică nu ți-ai găsit și tu să întrebi pe cineva care are timp sau este din domeniu?!

A doua zi, făcând anamneza unui pacient internat, aveam o întrebare standard: ce faceți din punct de vedere profesional? Era o întrebare pe care adresam tuturor pacienților. Și îmi spune: ministerul transporturilor din Bonn. Îi spun, ieri m-a sunat cineva să mă întrebe cutare și cutare. Zice: domnule doctor, faceți-mă bine și eu vă promit că vă dau în scris absolut punct cu punct ce are de făcut prietenul dvs”, a povestit antreprenorul pentru podcastul „La bani mărunți”.

Ulterior, persoana din ministerul transporturilor l-a contactat, așa cum promisese, și i-a explicat tot ce avea nevoie să știe cunoștința care apelase la ajutorul lui Dragoș Anastasiu.

„Deci așa a început intrarea mea în această chestiune, mai întâi dând niște sfaturi, făcând niște traduceri. «Dar nu cumva poți tu să îi contactezi pe ăia de la Deutsche Touring, că tu vorbești germană» Și i-am contactat. Aveau monopol atunci pe linii internaționale”, își amintește Anastasiu care în 1995 s-a întors în România.

„A fost un fel de take it or leave it, dacă vrei să faci cu cea mai mare firmă din Europa de transport un joint venture. Care nu s-a mai realizat, pentru că ei nu au mai venit, dar și-au respectat absolut toate angajamentele față de mine, ca și cum am fi fost parteneri. De fapt îmi trebuiau autocare, cu care să pot să circul. Eu nu aveam bani și ei mi le-au dat în leasing, în România și eu am putut să fac business”, a continuat antreprenorul. 

Multă muncă și un „dram de nebunie”, condițiile pentru un antreprenor de succes

Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească orice antreprenor sunt să vadă oportunitatea unei afaceri, multă muncă și un „dram de nebunie”, este de părere Dragoș Anastasiu.

„La mine dramul ăsta a fost destul de mare. Eu veneam de la o chestie consolidată, cu bani destul de frumoși în fiecare lună, cu copil de 2 ani și veneam în ceva ce îmi imaginam, dar nu știam. Eu am plecat în 1982 din România, asta era România mea, și găseam cu totul și cu totul altceva. În 1995 m-am întors în România”.

În timpul facultății în Germania, Anastasiu spune că a muncit permanent, a avut mai multe joburi - traducător, însoțitor de invitați oficiali ai statului german din România.

În prezent, Dragoș Anastasiu își dedică 70 la sută din timp unor proiecte inițiate în domeniul educației, printre care „SuperTeach”, care a ajuns la 30.000 de profesori.

Întrebat dacă se consideră un om bogat, antreprenorul spune că da, dar „bogăția financiară are un sens până la un anumit nivel, până la nivelul în care tu ești fără griji, acela e maximul de bogăție de care ai nevoie”. „În rest, că mai ai șapte clădiri, că mai ai două mașini, oricum nu ai timp de ele, oricum nu le vezi, nu contează. Dar contează foarte mult să nu ai griji”, crede antreprenorul.

„Poți să stai într-o locuință care este puțin mai mare decât ai avea nevoie sau poți să mergi cu o mașină care este extrem de sigură, asta e bogăția financiară, și nu spun că nu contează. Contează. Dar ce contează de fapt este cealaltă bogăție, bogăția sufletească, bogăția a ceea ce dai și vei primi vreodată sau nu înapoi, fără să aștepți să primești înapoi”, subliniază Anastasiu.

Ce spune antreprenorul Dragoș Anastasiu despre primii săi bani câștigați, de unde vine dorința lui de a se implica în proiecte din domeniul educației, de ce a vrut, la un moment dat, să plece din România aflați ascultând podcastul BCR „La bani mărunți”, un podcast de inteligență financiară.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Așa cum zice o vorbă,
    Viata este frumoasă. Pentru unii,
    Fără răutate,
    • Like 1
  • și-a vândut business-ul din turism pentru 150 de milioane de euro. !??? sigur? atunci e very well done....
    • Like 0
    • @ Razvan Costache
      Delia MC Delia MC check icon
      Un business care teoretic i-ar fi adus bani în continuare. Teoretic, fiindcă pandemia ar fi însemnat faliment. Când nu ești lacom e posibil să ai și intuiții.
      Explică mai jos: „bogăția financiară are un sens până la un anumit nivel, până la nivelul în care tu ești fără griji, acela e maximul de bogăție de care ai nevoie”. A considerat că n-are nevoie de mai mult. Pe o treaptă înaltă a bunăstării unii chiar se gândesc dacă e nevoie să meargă mai departe și dacă da, de ce. Unii merg mai departe în virtutea lăcomiei, nu se pot abține, îi domină banul, setea de mai mult. Se pare că n-a fost cazul de față.
      • Like 2


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult
sound-bars icon