Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Apelul unui hotelier de pe litoralul românesc către turiști, după ridicarea restricțiilor: „Veniți o zi, două, trei sau câte vreți și puteți! Ne ajutați să ținem turismul în viață”

litoral - Funky

Interviu Funky Travel cu Răzvan Dobre, hotelier în Mamaia

„Da, am sperat până în ultima clipă. Și încă puțin după aceea. M-am ferit să vorbesc prea mult până acum despre criză. Eu sunt un optimist. Însă și un realist deopotrivă. Despre criza turismului de litoral vreau să vă vorbesc. Da, știu,este criză mondială de turism, europeană și națională. Se vorbește despre ea la știri în fiecare zi. Companii aeriene care dau faliment, hoteluri închise worldwide, agenții care nu pot returna banii clienților (pe bună dreptate). Eu vreau însă să vă vorbesc despre criza care mă afectează direct pe mine și pe mulți alții de pe litoralul Mării Negre.

Răzvan Dobre. carte de vizită: “Lucrez în turism din anul 2000 și majoritatea experienței o am în Stațiunea Mamaia. Am început de la căratul bagajelor și am trecut prin recepție, rezervări, sales, marketing. Acum sunt Hotel Manager. Probabil mă voi opri când voi avea pensiunea, hotelul sau business-ul meu”

În general, toată lumea ne privește cu invidie. Voi, cei care stați la mare și toată ziua sunteți pe plajă și în cluburi. Da, poate o fi așa. Dar nu pentru cei care lucrează în turism. Noi suntem la muncă, zi de zi, toată vara, poate vedem plaja de două sau de trei ori și ieșim în club doar când nu suntem rupți de oboseală după o zi cu hotelul plin. Pentru ca voi să vă simțiți cât mai bine când veniți la mare, noi ne pregătim cu câteva luni înainte. Nu, nu stăm (toți) cu burta la soare prin țările calde toată iarna, cheltuind banii pe care i-am făcut vara trecută. Cine crede că hotelierii se îmbogățesc, din turismul de 2 luni, de la noi, se înșală amarnic. Da, este un business profitabil pentru că altfel nu s-ar deschide hotelurile, dar nu este acel business care să aducă un profit foarte mare. Să vă explic de ce: pentru că noi avem venituri 2- 3 luni și cheltuieli 12 luni. Să nu credeți că pe timp de iarnă nu sunt cheltuieli. Acestea trebuie acoperite din veniturile din vară. Sau, în unele cazuri, acoperite de avansurile pe care le plătesc clienții pentru vara următoare (și o să vedeți cum ne afectează și asta).

Băncile nu (prea) vor să amâne credite, furnizorii îți trimit facturi, dar cel mai mare impact îl au anulările făcute de turiști

Dar ce ne facem când veniturile ne sunt amenințate brusc? Nu de concurență sau de vreme. Ci de o forță majoră pe care cu greu o puteai prevedea în orice variantă de buget ai fi gândit pentru acest an. În acest caz, te oprești, tragi aer în piept și întrebi ce este de făcut. Ai încasat bani din avansuri cu care te-ai apucat de micile renovări sau ai achitat investițiile stabilite din timp. Aveai programate interviuri și chiar date pentru angajarea personalului sezonier. Și dintr-o dată trebuie să spui stop. În prima fază ești puțin bulversat. Ce să faci? Oare chiar o fi așa de nasol, încât să nu deschidem de 1 mai? Eeee, nu se poate. Cred că se rezolvă până atunci. Hai să amânăm puțin toate lucrurile. Abia când trece timpul și lucrurile se agravează, când sănătatea ta și a familiei tale, a tuturor colegilor și oamenilor este pusă în pericol, atunci începi să faci calcule. De acasă, din față calculatorului, mai puțin de la birou. Și toate calculele nu arată bine deloc, oricum te-ai uita la ele. Băncile nu (prea) vor să amâne credite, furnizorii îți trimit facturi, dar cel mai mare impact îl au anulările făcute de turiști.

Hotel Nyota

În mod normal, orice hotel primește rezervări și anulări. De obicei (spre binele hotelului) se primesc mai multe rezervări decât anulări. Însă este foarte trist să-ți vezi căsuța de mail plină doar cu anulări de rezervare. Pentru cei care aveau flexibilă data anulării nu este nicio problemă. Oricum rezervarea urma să fie garantată aproape de sosirea în hotel. Ce faci însă cu cei care aveau rezervări non-refundable sau Early Booking. Le dai banii înapoi? Care bani? Cei pe care i-ai cheltuit cu pregătirile pentru noul sezon sau cu plata furnizorilor și salariilor. Da, banii încasați în avans de hoteluri se folosesc în general pentru pregătirea deschiderii sezonului. Eu nu cred că vreun hotelier de la mare ține banii încasați în avans într-un cont separate și are suficient capital încât să acopere cheltuielile din extrasezon. Vă spun asta pentru că sunt câțiva turiști (nu mulți) care nu înțeleg că nu le poți returna banii pe loc acum. În mod normal, returnăm banii imediat celor care anulează o rezervare care nu are penalizări, însă nu suntem într-o perioadă normală. Încercăm să-i asigurăm pe toți că vor primi banii înapoi cu siguranță. Aici am norocul să lucrez la un hotel la care clienții au înțeles în proporție foarte mare că pot schimba sejurul cu altă perioadă în locul returnării banilor. Le oferim și câteva facilitați suplimentare și discount-uri în cazul în care nu solicită banii înapoi, ci doar schimbarea perioadei. Așa este mai bine pentru noi și pentru ei.

Suntem toți în șomaj tehnic și nici măcar până pe plajă nu pot să mă duc de 1 mai

Să vorbim puțin despre perioada care urmează și apoi despre ce cred că o să întâmple în această vară. Mai e puțin până la 1 mai. Este primul 1 Mai când stau acasă, și nu la serviciu. Primul 1 mai de stat în casă din ultimii 20 de ani. Sunt fericit? Nu! Aș fi preferat să stau la serviciu până la miezul nopții așa cum fac în fiecare an. Să văd că totul funcționează cum trebuie. Acum suntem toți în șomaj tehnic și nici până pe plajă nu pot să mă duc de 1 mai. Banii încasați de hotel însemnau o gură de oxigen. Aprilie, mai și iunie sunt luni de evenimente, conferințe și team buildinguri. Acum totul este egal cu zero. ZERO. Nu avem un an slăbuț în care nu prea a mers treaba, bla bla, bla etc. Este dezastru! De ce? Acum vine partea cea mai tristă. Pentru a deschide sezonul și a oferi servicii de calitate, noi angajăm personalul treptat încă de la începutul lunii martie. Cameristele pregăteau hotelul, făceau curățenie peste tot, iar când ne apropiam angajam și recepționerii care să pună totul la punct. Cât de greu este să le spui acestor oameni că deocamdată nu-i mai poți angaja? Este foarte greu. Mai ales atunci când știi că ei muncesc doar vara și nu mai au niciun venit pentru că șomajul le-a expirat. În mod normal s-ar duce la vecinul tău. Dar și vecinul meu este în aceeași situație. Ce fac oamenii aceștia când nu au niciun fel de venit? Și ce faci tu când te gândești la ei, dar din păcate nu poți face nimic pentru că nu ai puterea să susții financiar atât de mulți oameni fără să ai venituri. Sunt o mână de angajați permanenți și te lupți să-i păstrezi pe ei. Da, este bun ajutorul dat de stat pe perioada stării de urgență. Toată lumea înțelege situația prin care trecem și se reduc cheltuielile la minim, dar ce facem după ce se termină starea de urgență. Pentru că nu vor năvăli turiștii la ușă pe 16 mai.

Veniți o zi, două, trei sau câte vreți și puteți! Ne ajutați și pe noi, cei de pe litoral, să menținem turismul în viață

Cred că abia spre sfârșitul lunii iunie vom începe să mai avem turiști la mare. Și probabil ceva mai mulți în iulie și august. Pentru că am zis că sunt optimist sper să reușim să ne acoperim cheltuielile din acest an și atât. Estimez că vor fi multe hoteluri care vor deschide cu personal mult mai puțin față de anul trecut (da, afectând puțin calitatea serviciilor) însă nu-și vor permite mai mult. Anii trecuți ne plângeam că nu găsim personal pentru curățenie, pentru restaurant, etc. Anul acesta vor fi puține joburi libere și mai mulți care vor să lucreze pe litoral. În mod normal, aceasta este situația ideală pentru că îi alegi pe cei mai pregătiți, dar suntem departe de situația ideală.

Da, vom trece peste această vară! Ne vom primi clienții cu zâmbetul pe buze, vom avea grijă de ei și de sănătatea lor (mai ales) și ne vom descurca cumva. Cu sacrificii mari și cu speranța că a fost doar un an…. de uitat cât mai repede. Așa că veniți la mare. Eu și echipa mea ne-am făcut planurile astfel încât să avem servicii la fel de bune, să fiți în siguranță în hotel (din toate punctele de vedere, dar mai ales cel al sănătății) și să reușiți să vă destindeți și relaxați după aceste luni crâncene pe care le traversăm cu toții.

Veniți o zi, două, trei sau câte vreți și puteți! Ne ajutați și pe noi, cei de pe litoral să menținem turismul în viață și să putem să trecem peste această criză pentru a vă putea oferi momentele de relaxare pe care le căutați în vacanță.

Știm cum și putem să facem asta chiar și în această vară!”

Articol preluat de pe Funky Travel

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am citit articolul acum doua zile si, initial, am vrut sa nu comentez nimic, din prea multa sila.
    Insa, astazi, vazand comentariile, in proportie majoritata, negative, care, de fapt, sunt in asentimentul meu, m-am hotarat sa scriu acest comentariu, punctand cateva idei, dupa cum urmeaza:
    1. Autorul isi aroga in mod aberant si total neadevarat dreptul de porta-voce a unitatilor de cazare de pe litoralul romanesc, drept pentru care, ca proprietar de unitate turistica de cazare pe litoral, ma vad indreptatit sa-l intreb cu ce drept si mai ales cu ce prerogative isi permite sa se milogeasca intr-un mod atat de umilitor si jenant, in numele tuturor unitatilor de cazare de pe litoral?! Eu, unul, nu i-am dat acest drept si nici pe departe nu as fi fost de acord cu o astfel de milogeala!
    2. DACA a facut-o in nume propriu, ar fi trebuit sa mentioneze, IN MOD EXPRES si EXPLICIT, acest lucru in articol!
    3. DACA a facut-o cu acordul angajatorilor lui (inteleg din articol ca este un angajat) si in acest caz ar fi trebuit sa mentioneze TOT IN MOD EXPRES si EXPLICIT asta in articol si sa se milogeasca DOAR in numele angajatorilor lui!
    4. Daca EU as fi avut un astfel de angajat, care, fara acordul meu, ar fi scris un astfel de articol, oricat de "mega"-"super"-"de neinlocuit" ar fi fost, l-as fi concediat a doua zi! Este TOTAL NEPROFESIONIST si de NEACCEPTAT o astfel de atitudine jenanta! Orice antreprenor, cand isi incepe o afacere, indiferent de domeniu, ia in calcul atat "the best-case scenario", cat MAI ALES "the worst-case scenario" si are tot timpul in minte, IN MOD SPECIAL acest "the worst-case scenario". Cu alte cuvinte, orice antreprenor cu demintate si ratiune, accepta cu stoicism acest "worst-case scenario" si in functie de natura lui, adopta actiunile pe care le crede de cuviinta. A se milogi ca ultimul cersetor de scari de biserica nu va fi, sub nici o forma si in nici o situatie, o varianta de luat in calcul, chiar daca falimentul ti-ar bate la usa cu pumnul! Este, in primul rand, o jignire adusa demnitatii turistului! Asemeni dictonului general-valabil "Clientul nostru, stapanul nostru." si in turismul sezonier estival se aplica aceeasi stare de fapt: daca nu-l stimezi si respecti pe turist, ca om, inseamna ca nu te respecti pe tine, tot ca om!
    5. Din comentariile articolului se poate vedea lesne ca cititorii au observat relativ usor faptul ca pe autor il intereseaza, in primul rand, banii turistilor, nu turistii ca entitati umane, ca oameni. Daca asta se intampla la unitatea de cazare unde isi desfasoara el activitatea, este problema lui si/sau a angajatorului lui, DAR asta NU INSEAMNA ca toate unitatile de cazare de pe litoral adopta aceeasi infama strategie!
    6. Tot acelasi autor isi aroga drepturi de Mesia si face prognoze referitoare la forta de munca sezoniera si distributia ei, FARA a lua insa in considerare varianta, deloc de neglijat, ca aceasta criza a COVID-19 se poate intinde pana la sfarsitul anului sau poate mai mult, cu implicatiile de rigoare pe piata muncii sezoniere. Fapt ce denota limitarile in gandire a autorului, ca manager in turism.

    Sunt alte masuri ce pot fi luate de ADEVARATII manageri si antreprenori din turismul romanesc estival (si nu numai) pentru a contracara, pe cat se poate, efectele dezastruoase ale crizei COVID-19. As enumera doar o parte pe care eu le-am luat, fara ca acesta lista sa fie restrictiva (atat m-a dus pe mine capul, deocamdata) si fara sa fiu acuzat ca imi fac reclama mascata sau altceva de acest gen (oricum nu se cunoc si nici nu dau numele unitatilor de cazare):
    - am trimis mail-uri la toti turistii din baza de date care si-au lasat o adresa de mail, prin care mi-am aratat solidaritatea fata de criza prin care trecem cu totii;
    - in functie de vechimea turistilor, le-am oferit, preferential, diferite oferte/discounturi, in eventualitatea in care mai doresc sa ne calce pragul in aceasta vara;
    - am enumerat, in aceleasi mail-uri masurile de preventie pe care unitatile noastre le vor lua, cu rugamintea ca acestea sa fie STRICT respectate pentru siguranta si confortul tuturor;
    - urmeaza sa trimitem SMS-uri tuturor turistilor care nu si-au lasat adrese de mail-uri, cu aceleasi informatii;
    - pe turistii foarte vechi (care vin de mai mult de 5 ani la noi), i-am sunat si, in functie de situatie, le-am trimis prin curierat masti si manusi;
    - etc.etc.etc. (din motive lesne de inteles, nu am sa enumat toate masurile pe care le-am luat pana acum).

    Ca sa fie clar pentru "minunatul" manager, autor al acestui stupid articol, care, IN PRIMUL RAND, ne face UN IMENS rau noua, antreprenorilor din turismul estival: NU banii conteaza in primul rand, ci relatiile inter-umane! DACA nu iti respecti clientul, ca OM, nu te astepta ca el sa iti raspunda la strigatul tau de ajutor!
    Mail-urile si SMS-urile nu costa. Timpul afectat pentru astfel de actiuni, oricum il aveti, fiindca toti stam acasa sau in unitatile de cazare complet goale in perioada asta!
    Din punctul meu de vedere, ASTEA SUNT MASURI DE REVIGORARE A TURISMULUI ESTIVAL de anul asta, nu milogeala ieftina si jenanta, fara pic de demnitate si respect de sine!

    P.S. Daca e sa dau faliment din cauza crizei COVID-19, "so be it!', dar macar stiu ca am facut tot ce mi-a stat in putinta sa ii fac pe conationalii mei sa inteleaga ca toti suntem oamenii aceluiasi popor si daca nu ne sprijinim reciproc, in mod RATIONAL si DEMN, atunci meritam ce avem!
    • Like 6
  • storo check icon
    De inteles oarecum tinguiala autorului ( insa de aceleasi probleme ne lovim cu totii, angajati si angajatori..) dar citind comentariile de mai jos...nici macar UNUL nu este in favoarea hotelierilor de pe Litoral ! Si asta spune TOT ! Din pacate cei din turismul romanesc nu vor intelege nimic din aceasta criza si isi vor recupera pierderile tot pe spatele fraierilor care vor continua sa ii frecventeze (din prostie, comoditate sau tzopirlanismul mioritic ''sa ma vada lumea'' ).
    PS: optiunea ''la gazda'' nu se pune in cazul de fata pt ca daca vreau ''hotel'' inseamna ca stiu exact ce-mi doresc de la vacanta aia. Si nu in ultimul rind da, vreau factura ;)

    • Like 0
  • Dacă ne faceți o ofertă venim. Dar cum voi sînteți pe hoție mai bine plecăm la bulgari.
    • Like 0
  • Sa imi fie iertata îndrăzneala , dar ceea ce spune dl manager sa ajutam turismul , care turism românesc ?!? Șmecherii ....snapanii turismului românesc.... chiar au un tupeu fantastic !!! Cand aveau preturi exorbitante , cu servicii de proasta calitate, personal slab calificat pe care nu il plăteau...... totul se învârtea la cat mai mare sa fie profitul .... chiar este neobrăzare.... dar cei care au ramas fara venituri sau au mai puțin si care nu aveau deoparte bani , pe ei cine ii mai ajuta... de ce sa nu isi recupereze avansurile date pt concedii.... Hotelierii sunt ajutați si de stat, au depozite in bănci , in spate mai au si alte afaceri asa ca este o curată neobrăzare sa se milogească sa fie ajutați de oamenii de rând!
    • Like 3
  • Probabil cel care scrie articolul o fi un hotelier bun. Dar nu pot sa uit ca atunci cand comentam ca sunt preturile mari pt serviciile oferite, eram invitat sa ma duc in alta parte, daca nu.mi convine. O sa vina lumea, sunt convins, ca mai degraba merg in tara acum decat in alta parte. Dar oare au invatat hotelierii ceva din lectia asta? Ca suntem intr.o relatie "la bine si la greu", ei si noi?
    • Like 4
  • Stimate domn, achitam serviciile de care vom beneficia in vara inca din primele luni ale anului, iar cand anungem cu voucherul la cazare, suntem tratati oribil, din cauza ca nu platim cash, si trebuie sa facem scandal de cate ori e nevoie sa ni se schimbe lenjeria si prosoapele, sau sa ni se ridice gunoiul din camera.
    Ma lovesc de 20 de ani de acest comportament reprobabil! Cum scoti cateva bancnote din buzunar, cum reapare zambetul si amabilitatea pe fetele personalului!
    In restaurantul in care servesti masa in sistem fisa cont sau bonuri valorice, exact aceeasi problema! Stai la masa pana-ti expira buletinul ca sa-ti ia cineva comanda, si mai astepti inca o vesnicie pana vezi mancarea pe masa...
    Trebuie sa va reconsiderati radical comportamentul fata de turisti ca sa meritati banii pe care-i incasati anticipat!!!
    Astept o schimbare totala de atitudine, in speciall in hotelurile de doua si trei stele, acolo unde este cea mai mare problema in ceea ce priveste lucrurile pe care vi le-am expus mai sus!
    RESPECTATI OAMENII SI VETI CASTIGA INZECIT, INCLUSIV RESPECTUL CLIENTILOR!!!
    • Like 1
  • Dan Vlad Dan Vlad check icon
    La tarifele ce le practica(u) ofertantii de turism din Romania, nici nu merita sa asculti asemenea rugi. Poate doar de le-o fi venit mintea la cap, desi, sincer, ma indoiesc. Tarifele vor exploda ca sa-si scoata si parleala cu criza COVID19. Prefer sa platesc sa-mi fac un pasaport de sanatate COVID si sa-mi fac concediile (ca si pana acum) in Bulgaria, Grecia etc. in conditii incomparabil mai bune pantru tarife mult mai mici. Snapanii din turismul romanesc nu merita pic de compasiune pentru ce li se intampla.
    • Like 7
  • Gr Mihai Gr Mihai check icon
    Inapoi la Sales & Marketing, ce sa faci ?
    • Like 0
    • @ Gr Mihai
      AlexisZ check icon
      Dl Mihai, de publicitate mincinoasa suntem satui; oamenii au nevoie pur si simplu ca realitatea descoperita pe loc sa corespunda cat mai mult cu reclama de pe ecran, iar calitatea produselor si serviciilor cu pretul. Nu'i o filozofie existentialista sa realizezi treaba asta ca patron, proprietar, investitor, etc, etc daca vrei sa-ti mearga afacerea in mod cinstit si onorabil dar si sa respecti clientii. N'am fire de par pe cap cate hoteluri, pensiuni, restaurante am vazut care duduiau de clienti, iar alaturi batea vantul prin panzele de paianjen...
      • Like 3
    • @ AlexisZ
      Gr Mihai Gr Mihai check icon
      De acord. Ma refeream la faptul ca autorul articolului de asta se ocupa inainte sa fie manager hotelier.
      • Like 1
    • @ Gr Mihai
      AlexisZ check icon
      Ok, in regula, mersi de precizare, nu stiam.
      Apropo de demersurile de sales&marketing ale hotelierilor de la noi. Pai in afara de a astepta turistul sa pice in plasa la receptie cu niste preturi de walk in de te infiori, si a vinde camerele prin aceleasi agentii care isi iau si ele comisionul ducand pretul spre stele, altceva nu mai fac baetii. Demersuri incoming pe la targuri de turism de'a fara si pe cataloagele marilor tour operatori ? Haida de...rara avis. Am stat vara trecuta o zi intreaga la taclale pe plaja din Neptun cu un grupulet ratacit de pensionari francezi, veniti la o saptamana de cura balneara, unii in Mangalia, altii in Eforie. Erau oameni obisnuiti, nu pensionari de lux, nu cautau locatii de fite si au recunoscut ca au venit mai mult din curiozitate, pretul nu era deloc competitiv fata de alte destinatii. Concluzia lor, la sfarsitul zilei, dupa o radiografie sincera si nepatimasa a situatiei din turismul de la noi si nu numai, dupa o saptamana de hàlàduialà pe litoralul nostru, s'a rezumat intr'un singur cuvant : pàcat !
      • Like 0
  • Dar ce-am uitat sa spun si-i chiar important de subliniat : CURTEA ! exista pe la toti care inchiriaza, o curte -un adevarat Rai ptr. copii mai ales - c-un umbrar si o masa unde poti sta tihnit la o cafea, o bere sau un sprit , fara inghesuiala, zgomot si multa cheltuiala ! e bine ca macar o data-n viata sa fie incercata si varianta "bio" a vietii la tara de la Marea cea mare !
    • Like 1
  • Leo check icon
    Tu ai pretenția să venim la mare doar ca să vă ajutăm pe voi? Mă faci să râd.
    Dar noi - angajatorii - crezi că nu avem fix aceeași probleme pe care le aveți voi ca angajatori? Dacă voi nu ați făcut comenzi în perioada aceasta, noi cui credeți că am vândut ce am produs? Dacă voi nu ați avut activitate, noi cui am prestat servicii? Dacă statul a închis cam toate activitățile comerciale, crezi că mulți au putut suplini acele canale de distribuție? Noi nu trebuie să ne asigurăm că avem bani ca să reangajăm personalul atunci când putem relua activitățile la turație normală?
    Dar noi - angajații - crezi că nu avem fix aceleași probleme pe care le aveți voi ca oameni? Noi nu avem nevoie de bani ca să ne plătim ratele, ca să ne plătim gazele și curentul? Crezi că noi n-am vrea să mergem la plajă sau măcar la iarbă verde de 1 mai (și nu doar până în spatele casei, cei care stăm la case)?
    Bine, hai că pot să schimb anul acesta niște euro pe care-i am la ciorap și vin 2 zile la mare, dar ce oferă litoralul românesc în afară de șezlonguri, un parc prin Mamaia și o banană pe ici pe colo? De ce să nu profit de faptul că stațiuni de top vor veni cu super oferte și să iau foarte ieftin un sejur pe care în condiții normale n-aș fi fost înclinat să-l cumpăr?
    Ca să „ținem turismul în viață”?
    Mă faci să râd :).
    • Like 8


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult