Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Avem obsesia de a trimite copiii la concursuri şcolare individuale. Am testat anul acesta un model nou de concurs

Copii în timpul unei testări colaborative

Foto: Oana Moraru

Am un mare of legat de obsesia noastră de a trimite copiii la concursuri şcolare individuale, mai ales în intervalul 6-12 ani, când creierul lor are fereastra deschisă pentru integrarea sănătoasă a relației lui cu greşeala, cu eroarea, cu resortul de a o lua de la capăt. Când această minune psihologică se întâmplă, nu aş mai deranja-o cu presiunea ierarhiilor. Aş lăsa copilul să se coacă, fără frica vreunui top valoric. Sau aş proceda astfel...

Am testat anul acesta un model nou de concurs academic şcolar - la Română şi la Matematică, în două etape. Un concurs pe echipe.

Au fost incredibil de motivați şi de dornici să participe.

Când îşi asumă riscul şi câştigul în grup, copiii sunt mult mai receptivi, mult mai dornici să accepte provocările, să se pregătească. Se învață unul pe celălalt, îşi finisează soluţiile prin negociere şi dezbatere. Sunt sigură că procesul în sine este mult mai valoros decât câştigul unui copil care se pregăteşte individual. Din el învață şi colegul cu predispoziţii înalte, şi cel de nivel mediu, şi cel descurajat adesea.

E ceva în siguranța distribuirii eşecului probabil la toţi coechipierii care îi linişteşte şi îi focusează pe toți. Pornesc la drum mai motivați să încerce dacă nu simt pericolul arătatului cu degetul către unul sau celălalt.

Subiectele au fost concepute în 4 părţi pentru elevii 1, 2, 3 şi 4 ai echipei. După ce a lucrat fiecare individual, au rotit între ei rezolvările şi au făcut corecturi şi adăugiri.

Competiția vizează abilități de citire în profunzime a textului, cu cele 10 competențe ale gândirii critice, aşa cum sunt antrenate în caietul meu, "Caiet pentru înțelegerea în adâncime a textului". 

La matematică, au primit tot o poveste, de unde s-au desprins tot felul de cerințe care vizează logica numerică şi perspicacitatea.

Înțelegerea textului a fost la baza ambelor etape, pentru că şi gândirea matematică tot de la inteligența verbală porneşte.

Sper ca la anul să invităm şi alte şcoli sau participanți individuali care să îşi aleagă echipele între ei sau combinat, cu elevii noştri.

Experiența unui astfel de concurs îi pregăteşte pentru viitor, apropos de modul de operare al acestor viitori tineri - în echipe, cu asumare spontană de roluri şi de responsabilităţi.

Corectându-le lucrările, mi-am dat seama de nivelul de "literaţie" al fiecărei clase şi al şcolii, ca întreg. Mi-am dat seama unde şi cât mai avem de făcut pentru dezvoltarea gândirii critice şi logice.

Mi-am dat seama ce efect important a avut caietul meu la clasele care au lucrat sistematic pe el. De la toamnă îl recomand ca instrument de lucru cu mare impact celor care vor să îl cumpere pentru clasele lor (7-12 ani). 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marina check icon
    Penibil! Concursurile pentru cei mici nu sunt bune, zice doamna Moraru. Și totuși, a inventat dumneaei unul bun și, mai important de atât, cheia întregului articol, are și "caietul meu" de vânzare, e de mare impact! Îl recomandă cu ardoare, evident. Ce mai contează un auxiliar în plus, nu? După care se plânge în rând cu toată lumea că ghiozdanele sunt prea grele și copiii prea solicitați.
    Așadar, dragi părinți, la toamnă insistați voi să cumpărați caietul de mare impact. Și să participe copiii la concursul cel bun la care eșecul este egal distribuit și copiii se focusează cu toții.
    Penibil!!
    • Like 2
    • @ Marina
      Republica se duce de rapa. A devenit o platforma de advertoriale. Majoritatea autorilor de articole sunt niste neica-nimeni. (In Romania, calitatea de profesor nu mai e demult o recomandare pentru nivelul intelectual)
      • Like 2
  • Zoe check icon
    Caietul pt intelegerea in profunzime a textului- care e raspunsul la intrebarea nr 5 va rog? Suntem 2 bunici cu studii post- universitare si n- am gasit nici un fapt real, dovedit stiintific, in text. Probabil varsta:))
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult