Foto: Oana Moraru
Am un mare of legat de obsesia noastră de a trimite copiii la concursuri şcolare individuale, mai ales în intervalul 6-12 ani, când creierul lor are fereastra deschisă pentru integrarea sănătoasă a relației lui cu greşeala, cu eroarea, cu resortul de a o lua de la capăt. Când această minune psihologică se întâmplă, nu aş mai deranja-o cu presiunea ierarhiilor. Aş lăsa copilul să se coacă, fără frica vreunui top valoric. Sau aş proceda astfel...
Am testat anul acesta un model nou de concurs academic şcolar - la Română şi la Matematică, în două etape. Un concurs pe echipe.
Au fost incredibil de motivați şi de dornici să participe.
Când îşi asumă riscul şi câştigul în grup, copiii sunt mult mai receptivi, mult mai dornici să accepte provocările, să se pregătească. Se învață unul pe celălalt, îşi finisează soluţiile prin negociere şi dezbatere. Sunt sigură că procesul în sine este mult mai valoros decât câştigul unui copil care se pregăteşte individual. Din el învață şi colegul cu predispoziţii înalte, şi cel de nivel mediu, şi cel descurajat adesea.
E ceva în siguranța distribuirii eşecului probabil la toţi coechipierii care îi linişteşte şi îi focusează pe toți. Pornesc la drum mai motivați să încerce dacă nu simt pericolul arătatului cu degetul către unul sau celălalt.
Subiectele au fost concepute în 4 părţi pentru elevii 1, 2, 3 şi 4 ai echipei. După ce a lucrat fiecare individual, au rotit între ei rezolvările şi au făcut corecturi şi adăugiri.
Competiția vizează abilități de citire în profunzime a textului, cu cele 10 competențe ale gândirii critice, aşa cum sunt antrenate în caietul meu, "Caiet pentru înțelegerea în adâncime a textului".
La matematică, au primit tot o poveste, de unde s-au desprins tot felul de cerințe care vizează logica numerică şi perspicacitatea.
Înțelegerea textului a fost la baza ambelor etape, pentru că şi gândirea matematică tot de la inteligența verbală porneşte.
Sper ca la anul să invităm şi alte şcoli sau participanți individuali care să îşi aleagă echipele între ei sau combinat, cu elevii noştri.
Experiența unui astfel de concurs îi pregăteşte pentru viitor, apropos de modul de operare al acestor viitori tineri - în echipe, cu asumare spontană de roluri şi de responsabilităţi.
Corectându-le lucrările, mi-am dat seama de nivelul de "literaţie" al fiecărei clase şi al şcolii, ca întreg. Mi-am dat seama unde şi cât mai avem de făcut pentru dezvoltarea gândirii critice şi logice.
Mi-am dat seama ce efect important a avut caietul meu la clasele care au lucrat sistematic pe el. De la toamnă îl recomand ca instrument de lucru cu mare impact celor care vor să îl cumpere pentru clasele lor (7-12 ani).
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Așadar, dragi părinți, la toamnă insistați voi să cumpărați caietul de mare impact. Și să participe copiii la concursul cel bun la care eșecul este egal distribuit și copiii se focusează cu toții.
Penibil!!