Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Birocrația europeană: rău cu rău, dar mai rău fără rău

Comisia Europeana - steag - Getty

Foto: Getty Images

„N-ai dosar cu șină”: iată coșmarul cetățeanului în relație cu statul. Știm, din experiențe proprii și ale altora, cât de frustrantă poate fi pregătirea unei interacțiuni cu administrația publică și câte eșecuri și absurdități riscăm. În imaginarul colectiv, birocrația paralizantă pare să fie mai ales o boală europeană. Retorica unei Uniuni ce sufocă prin reglementări a dominat discursul Brexit, iar Statele Unite apar portretizate ca un reper al tăierii acestei „red tape”, în contrast cu închisoarea birocratică UE. Cum putem evalua proporția de realitate versus mit din această diagnoză a unei patologii continentale?

În primul rând, numerele resping ideea unei balonări birocratice europene. Serviciul Civil European, adică funcționariatul Comisiei Europene, include aproximativ 33.000 de angajați, cu tot cu cei permanenți și cei temporari. Statele Unite angajează la nivel federal circa 2,85 milioane de funcționari. Dacă vom compara serviciul civil european cu angajații sectorului public la nivel național, în diferite țări europene, tot acolo ajungem. Serviciul civil francez angajează cam 5,7 milioane de oameni, iar serviciul civil german cam 5 milioane. Prin urmare, funcționariatul european este chiar foarte concentrat, dacăl raportăm la cei 450 de milioane de cetățeni pe care îi servește.

În al doilea rând, comparația UE vs. SUA omite importanța pe care birocrația privată o are în Statele Unite, acolo unde corporațiile preiau funcțiile statului. Pentru noi, în Europa, „birocrația” se referă la stat, deoarece avem un stat care se ocupă, de bine de rău, de sănătate, de educație și de alte servicii publice. Dacă statul ar fi înlocuit de firme, cu o poziție de putere similară, am avea de-a face cu birocrația lor. Ca dovadă, în SUA, cetățenii trebuie să gestioneze hârțogării complicate pentru serviciile de sănătate, din cauza sistemului privat de asigurări, în care orice cheltuială trebuie justificată la sânge. În SUA, sistemul de sănătate înghite o treime din bani pentru birocrația proprie, privată, ajungând să coste cam $2500 anual per persoană (de patru ori mai mult decât în Canada), doar pentru gestiunea dosarelor. Cetățenii americani pierd cantități semnificative de timp (sau bani) pentru a-și calcula și plăti impozitele anuale, deoarece platformele publice așa-zis gratuite sunt făcute chiar de firmele private de consultanță care au interesul să-i direcționeze pe cetățeni spre serviciile lor cu plată. Așadar, ideea că birocrația statală e subțire în SUA este înșelătoare, deoarece aceasta e flancată de sora sa, birocrația masivă corporativă.

În al treilea rând, perspectiva noastră asupra statului este distorsionată de faptul că trăim în România, o țară cu un stat ciuruit, sărăcit, menținut în incompetență și subfinanțare. Da, un stat prost plătit pare un stat prost. Analiza Comisiei Europene din 2021 privind administrațiile publice arată că statele cu procente mari de cheltuieli publice sunt și cele cu o eficiență ridicată a statului. Sunt chiar acele țări în care românii doresc să emigreze, pentru traiul bun susținut de sectorul lor public competent și bine finanțat: Franța, Germania, Spania și țările nordice. Prin contrast, România are un stat famelic și ineficient.  

Sursa: Public Administration in the EU Member States, 2021


Sursă: Public Administration in the EU Member States, 2021

Totuși, o birocrație mare nu este automat eficientă. Cheia succesului constă într-un sector public amplu, dar cu o proporție mică de funcționărime pur administrativă, comparativ cu angajații în servicii sociale și publice - după cum arată aceeași analiză.

În concluzie, lamentațiile privind birocrația publică europeană și dorința de a da mai puțini bani „la stat” riscă să arunce și bebelușul odată cu apa din cădiță. Statul are rolul de a gestiona bunurile comune, fără a le lăsa pradă eroziunii și de a organiza competiția pe piețele jucătorilor privați. Dacă nu plătim arbitrii, calitatea jocului scade. Dacă nu plătim școlile și spitalele publice, calitatea minții și corpului concetățenilor noștri se duce de râpă. Degeaba dăm vina, apoi, tot pe angajații care trebuie să peticească, în loc să construiască. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult