Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Bișnița din anii 90. De la faimoșii blugi „Pyramid", din Turcia, la mărfurile aduse cu trenul din Ungaria

bazar

Foto: Getty Images

În anii '90 bișnița era în floare. Apăruseră consignațiile și boutique-urile unde erau atârnate „turcisme" de toate felurile. De la faimoșii blugi „Pyramid" la alte mărci renumite și contrafăcute, tricouri, cămăși și geci, care de care mai ochioase.

Totuși, prin 1994, piața era deja suprasaturată de acest tip de marfă, consignațiile invadaseră multe dintre fostele spații comerciale dinainte de revoluție, comerțul bazându-se în principal pe vânzarea acestor mărfuri aduse de diverse persoane cu sarsanalele. Agențiile de turism organizau tot felul de excursii de acest gen, autocarele revenind de la Istanbul burdușite cu haine, aur și încălțăminte. La schimb, plecau din țară cu rulmenți, fiind „cerere" mare, din ce auzisem atunci.

Se impunea descoperirea altor „teritorii de cucerit", alte piețe, cu alte mărfuri.

Agențiile de turism s-au reorientat și au început să organizeze excursii la Budapesta, unde exista un bazar care arăta ca un talcioc. Aici, se vindeau tot felul de produse, de la lenjerie intimă la televizoarele japoneze „Funai", asamblate chiar acolo, în Ungaria. Piața, plină de tarabe, abunda de mărfuri chinezești de o calitate relativ superioară celei din România, dar și poloneze, care reprezentau o noutate și aveau succes la vânzare. Vânzătorii comercianți erau unguri, chinezi, polonezi. Mulți plecau la cumpărături la Budapesta pe cont propriu, singuri sau în grupuri formate, luând bilete dus-întors la trenul București-Budapesta, locul la întoarcere era obligatoriu să-l cumperi din Gara Keleti.

Când ajungeai în Budapesta, în momentul când trenul intra în gară, prima grijă era să-ți asiguri un loc cât mai în față la coada care se forma la casa de schimb valutar, pentru a schimba leii în forinți. Aproape că mulți săreau din tren înainte de garare, disperați să rezolve problema, ca apoi cu tramvaiul să ajungă la bazar, să-și încarce papornițele chinezești de rafie. Un acar rătăcit pe peron, asistând la spectacolul oferit de cei care săreau din tren, oftând, scăpa printre buze „romàn...".

Trenul era plin de români din toate părțile care veneau să cumpere, mai ales pe comandă, pur și simplu de toate: încălțăminte, îmbrăcăminte, prosoape, televizoare, uscătoare de păr. Stresul era la întoarcere, fiindcă la frontieră nu știai pe unde să îți mai ascunzi produsele, pentru a nu fi vămuite. Unii se îmbrăcau cu 5-6 perechi de pantaloni, 6-7 tricouri, arătau ca mascota de la Michelin. Transpirați și îngrijorați, îi așteptau pe grănicerii maghiari, pe vameși, apoi răsuflau ușurați sau nu, după controlul de frontieră. Produsele electronice trebuiau declarate din start, acestea erau supuse taxelor vamale. Unii care cumpărau un singur televizor sau VCR, că tot erau la modă, mai eludau plata prin diverse negocieri.

Trenul spre București pleca din Budapesta după-amiaza, deci practic aveai câteva ore la dispoziție pentru cumpărături, nu era deloc ușor după o noapte aproape nedormită să te învârți printre tarabe, cu lista de comenzi în mână, să te orientezi și să cumperi și mărfuri vandabile rapid, care să aducă și profit maxim. Cu un prosop înfășurat de gât, aproape înnegrit de transpirație și praf, după câteva ore de alergătură prin „târg", cu două papornițe doldora, un român urca în tramvaiul care mergea spre gară. O imagine numai bună pentru localnicii din tramvai, care-l priveau nedumeriți. În toaleta din Gara Keleti, puteai să lingi pe jos de curat ce era, mirosind a produse de curățenie de calitate. Aici îți făceai igiena după mai bine de 24 de ore de la ultimul duș, te împrospătai pe cât posibil, pregătindu-te pentru drumul de întoarcere. Mâncai ceva și te urcai în tren, pe locul cumpărat de dimineață, după ce te asigurai că ai destui forinți pentru bazar.

Când ajungeai în sfârșit acasă, după ce te remontai, trebuia să împrăștii marfa cât mai repede, pentru a-ți recupera „investiția" și a obține profitul așteptat. Stabileai prețurile și dădeai sfoară-n țară că ai anumite mărfuri. Trimiteai chiar „mostre" în colectivități mari, însărcinai persoane în schimbul unor avantaje, pentru a te ajuta la vânzare. Adunai noi comenzi pentru o altă „călătorie de afaceri".

Cam așa funcționa comerțul atunci și cei care au investit banii câștigați, s-au „privatizat", așa cum se spunea atunci, unii reușind și extinzându-și business-ul, alții mai puțin spre deloc. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Și scopul acestui "articol" este...?
    • Like 2
    • @ Crator Tan
      Să se educe tineretul cum fu privatizarea ,de ce s-au pus pe chituci mărețele combinate ceaușiste , ...
      • Like 3
    • @ Crator Tan
      Acelasi ca al oricarei lectii de istorie.
      • Like 4


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon