Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

BNR pune pe pauză conservarea cursului. Cum am ajuns la cea mai scumpă monedă europeană din istorie

Bancnote euro

Foto: Patrick Pleul/ AFP/ Profimedia

Moneda europeană s-a tranzacționat ieri pe cursul interbancar și la peste 4,90 cu un maxim de 4,9124 lei pentru un euro undeva pe la la ora 11, deși media tranzacțiilor pe perechea euro/leu calculată de BNR pentru luni a fost sub această valoare: de 4,89 lei pentru un euro. 

Sursa: Bloomberg

Moneda europeană a crescut de-a lungul lunii martie lovind pe rând mai multe praguri maxime. Pe 1 martie, euro era cotat la 4,87 lei. De la începutul anului, euro a crescut cu o jumătate de procent, iar BNR vede evoluțiile în context mai degrabă regional, zlotul polonez s-a devalorizat, forintul ungar şi coroana cehă – au înregistrat de asemenea scăderi în raport cu euro - totuși față de monedele țărilor din jur, leul românesc a avut variații mai mici în ultimele luni și datorită unei politici mai conservatoare a BNR, de menținere a cursului.

Spre comparație iată cum a evoluat zlotul polonez și leul în ultimul an în raport cu moneda unică europeană.  


Ieri, am marcat însă una din zilele în care Banca Centrală a cedat și a lăsat frâiele pentru un salt spre acest nou maxim care arată o abordare mai permisivă cu aprecierea monedei europene sau o tendință de depreciere controlată a leului pentru a obține celălalte echilibre și pentru motive competitive. Leul nu poate reveni pe o tendință de apreciere cu deficit în creștere pe balanța dintre importuri și exporturi și cu deficitul bugetar la peste 7 anul acesta.

Băncile comerciale și majoritatea analiștilor economici văd oricum în 2021 un euro ce va oscila în jurul cotației de 4,9-4,95 lei.

La o primă strigare iată trei explicații ale evoluțiilor din ultimele zile și pentru cele ce vor urma:

• Inflația - provocată de bâlbâiala autorităților pe liberalizarea pieței energiei, peste așteptările BNR – orice variantă privind o nouă reducere a dobânzii devine puțin probabilă – eventual o menținere – BNR trebuie să aducă inflația la 2,5% de la 3,6% în prezent;

• Deficitul comercial - în 2020 exporturile României au scăzut cu 9,9% față de anul anterior iar importurile au un minus de 6,6% față de anul anterior, potrivit INS;

• Randamente în creștere pe titlurile de stat internaționale în special americane;

Interesul investitorilor pentru titlurile de stat americane este în creștere, după votarea planului de redresare economică, o creștere a dobânzilor este de așteptat în SUA.

Vânzarea de titluri de stat româneşti - deci o plecare a banilor către piețele internaționale care oferă dobânzi mai bune, inclusiv americane, pune presiune suplimentară pe curs. Așa că Ministerul Finanţelor trebuie să ofere dobânzi mai mari la lei pentru a convinge investitorii să cumpere titlurile de stat româneşti.

Dezechilibrul dintre exportul materiilor prime și importul de produse procesate rămâne unul din principalii contributori la deficitul comercial. Plătim în continuare în valută pentru produse pe care le aducem în țară. Cumpărăm românesc dar produs din materie primă de import. Tot ce vine de afara e plătit în valută iar asta e rezultatul unei economii care mai degrabă a consumat și nu a produs. România rămâne singura țară din regiune cu deficit comercial major pe prima lună de anul acesta potrivit Eurostat. Cehia, Polonia Și Ungaria au performat mult mai bine decât noi în schimburile externe.

Deși vor exista interventii ale BNR, frâne - pentru a calma evoluții volatile, șansele unui leu mai valoros în contextul descris mai sus sunt mici, euro pare că s-a așezat confortabil la peste 4,9.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De ce tine BNR cursul fix nu pot intelege...avem cel .ai mare deficit comercial din regiune si o moneda care se apreciaza in termeni reali. BNR tooot asteapta ca politica fiscala sa corecteze deficitul...n-o sa se intample, si s ar putea sa fie nevoiti sa devalueze mai mult si mai brusca un moment dat. Nu vad avantajul acestui curs de facto fix fata de euro.
    • Like 0
    • @ Magda Branet
      Se pare ca nu ai trait anii 90. Acum sufla si in iaurt . Cursul relativ fix da o gura de stabilitate intr-o economie prea volatila cu reguli care se schimba de la o zi la alta. Oricum preturile sunt calculate in euro iar apoi calculate in lei la cursul valutar la zi (apartamente , masini , etc) , Daca cursul ar fi volatil toata populatia ar incepe sa cumpere valuta , si sa vezi tu atunci inflatie. Pana si in piata ai cumpara cartofi cu euro. Suntem o piata expusa , cu deficite gemene , cu costuri bugetare in crestere , cu dobanzi la imprumuturi in crestere , daca si BNR ar lasa-o mai moale am fi mai rau ca Grecia in 2008. Macar aia ma-i au avut ce vinde si negocia. Noi ce ? Au mai ramas Tarom , CFR , Metrorex toate cu pierderi de sute de milioane. Daca vine o criza la noi ca in Grecia imi este frica ce o sa se aleaga de tarisoara asta.
      • Like 0
    • @ Magda Branet
      check icon
      Este simplu-BNR propteste din rasputeri leul(si o face vinzind miliarde de euro,degeaba) ca sa-si poata plati creditacii ratele la banci.Majoritatea populatiei urbane e datoare la banci,romanii nu economisesc,doar se imprumuta,pentru orice.Majoritatea imprumuturilor sint in lei,pentru produse a caror valoare e exprimata in euro-case,masini.Rata la banca e o suma in euro,dar platibila in lei la cursul zilei.Daca leul se duce in balarii fata de euro,ratele cresc ametitor(in lei,in euro ramin la fel).Daca adaugi la asta si-o(necesara) crestere a dobinzii(pentru stoparea inflatiei),plus lefuri care nu mai cresc sau chiar scad-obtii reteta perfecta pentru un dezastru financiar-bancar.Pur si simplu,foarte multi nu o sa-si mai poata plati ratele sau refuza sa levmai plateasca(repo sau dare in plata).Asta ar prabusi sistemul bancar din Romania si ar conduce la incapacitate de plata(faliment de tara).Pentru ca toti “ investitorii” si-ar lua catrafusele si ar fugi mincind pamintul.Vezi tu,Mugur Isarescu a incercat sa stea cu c...l in 2 luntrii-daca intareste leul,e rau pentru economie ca scad exporturile,daca slabeste leul-nu-si mai platesc creditacii ratele la banci.Insa acum,se pare ca nu mai are de ales-BNR nu mai are rezerve de valuta pentru a arunca in piata si a tine leul puternic,Romania e falimentara si traieste doar din imprumuturi.Curind vor seca si alea cind ridica FED-ul dobinda de referinta si costul creditelor pentru Romania va deveni prohibitiv.Se anunta vremuri fierbinti pentru creditacii bancilor.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult