Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cadou otrăvit, de Crăciun. Polițele RCA s-au scumpit, însă doar pentru șoferii prudenți

După ce transportatorii au ieșit în stradă și au obținut plafonarea temporară a tarifelor de asigurare RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), instituție finanțată în mod incorect cu o parte din încasările firmelor de asigurări, „s-a văzut nevoită” să compenseze „pierderea" suferită în urma protestelor. 

Conform OUG 93/2012, ASF se finanțează „din cote, tarife și taxe aplicate entităților pe care le autorizează, reglementează și supraveghează", deci are tot interesul ca acestor „entități” să le meargă bine!

În acest context, în data de 22 noiembrie 2016, Consiliul ASF a decis modificarea regimului de asigurare pentru răspundere civilă auto în defavoarea șoferilor care încheie cu conștiinciozitate RCA și care, conducând preventiv, nu produc accidente. A decis să-i penalizeze, paradoxal, tocmai pe conducătorii auto care plătesc pentru pagubele produse de alții. Și nu oricând i-a pedepsit, ci chiar în pragul Crăciunului, moment în care astfel de „manevre” au șanse mari să treacă neobservate.

Astfel, ASF a emis Norma nr. 39/2016 privind asigurările auto din România, intrată în vigoare la data de 23 decembrie a.c., ale cărei reglementări modifică și procentele de bonus malus.

Prin Ordonanța de Urgență nr. 54/2016 privind RCA, aprobată de Guvern dar proiectată de ASF în septembrie, în urma protestelor transportatorilor, numărul claselor de bonus malus a fost redus de la 14, la opt. O manevră abilă care, ulterior, a permis ASF să reducă procentele de bonusare destinate șoferilor prudenți și corecți, prin ceea ce a denumit „echivalare”.

Aceasta este vechea grilă cu corespondența dintre clasă de bonus și procentul din tariful de asigurare perceput asiguratului la încheierea poliței RCA:

B14 - 50% (asiguratul plătea doar jumătate din prețul poliței)

B13 - 53%

B12 - 56% 

B11 - 59% 

B10 - 62% 

B9 -   65% 

B8 -   68% 

B7 -   71%

B6 -   74% 

B5 -   78% 

B4 -   82%

B3 -   86% 

B2 -   90%

B1 -   95% 

B0 - 100%

Conform acestei grile de bonusare, un șofer experimentat, care nu a produs vreun accident și care a avut permanent asigurare RCA, era „premiat” cu un bonus clasa B14, având dreptul la o reducere a costului poliței cu 50%. Un șofer cu B13, la o reducere de 47%,  unul cu B12, de 44%, unul cu B11, de 41%, unul cu B10, de 38% și unul cu B9, de 35%.

Asta până în 23 decembrie a.c., data de la care toate aceste reduceri destinate șoferilor prudenți și corecți au fost eliminate, consecința fiind evident scumpirea polițelor exclusiv pentru această categorie de conducători auto.

Iată și noua grilă, impusă prin Norma 39/2016 (anexa 5), din care au fost eliminate primele șase clase, adică cele cu bonusurile mai mari, destinate șoferilor corecți: 

B8 - 68%

B7 - 72%

B6 - 76%

B5 - 80%

B4 - 84%

B3 - 88%

B2 - 92%

B1 - 96%

B0 -100%

și tabelul de „echivalență", cum îl numește ASF:

B14 -B8

B13 -B8

B12 -B8

B11 -B8

B10 -B8

B9 - B8

B8 - B8

Conform acestei „echivalente” inedite, chiar dacă merită B14 sau B10, un șofer prudent, care plătește degeaba RCA, mai poate primi o reducere de cel mult 32% din prețul integral al primei de asigurare, la fel ca și un conducător auto care, pentru că a provocat un accident, merită doar B8.

Noul Guvern, care urmează să se instaleze în Palatul Victoria, poate face dovada bunelor sale intenții, printre altele, punând capăt acestui gen de „haiducie pe invers” prin care se ia de la șoferii „săraci” pentru a se da tot mai prosperilor funcționari supraveghetori ai pieței asigurărilor.

De altfel, exista o propunere legislativă de modificare a OUG93/2012 pentru ca finanțarea ASF să se facă exclusiv de la bugetul de stat, iar funcționarii acestei instituții să nu mai fie (co)interesați de bunăstarea firmelor de asigurări pe care le păstoresc, ci doar de corectitudinea cu care acestea activează pe piața de profil. Din păcate, această propunere, depusă la Camera Deputaților încă din luna februarie 2016, nu a suscitat interesul deputaților pentru care RCA-ul la mașinile lor de serviciu este plătit de către contribuabili.

http://www.cdep.ro/caseta/2016/02/16/pl16021_in.pdf 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ar fi interesant să încercați o investigație a prețurilor practicate de atelierele de reparații auto Pentru a răspunde la întrebarea de ce nu sunt limitate și prețurile la manopera, dar și adaosul comercial la piese. O limitare largă și nu o constrângere. De exemplu, ca la reprezentantele marilor firme auto...
    • Like 0
  • Intervin si eu....din 1989 nu am avut accident , platesc de aproximativ 18 ani pe numele meu asigurarile , am platit pe 6 sau 12 luni , fara nici un fel de bonificatie ,asa ca degeaba comentarii ,ei isi iau banii integral...nu conteaza ca nu ai avut daune sau nu.
    • Like 0
  • Daniel check icon
    Se pare ca soferii care nu comit accidente sunt mai multi decat cei care comit accidente... Desigur, am facut intentionat o remarca idoiata, pentru ca e clar ca o fima de asigurari nu ar avea profit daca numarul de accidente ar fi foarte mare.
    Pe de alta parte, daca ar suplimenta costul RCA pentru cei care comit accidente ar trebui sa le faca ridicol de mari pentru a-si acoperi pierderile.
    Cred ca in mod corect, ar fi trebuit sa scumpeasca mareasca indicele si mai mult pentru cei care comit accidente pentru ca situatia sa fie in "echilibru"
    In final.... este doar o scumpire a politein RCA spre folosul ASF.
    O fi realista aceasta scumpire a politei? Nu stiu... Daca serviciile oferite de polita RCA raportate la numarul de accidente ar fi impecabile in situatia unui accident... poate ca nu ar fi o asa mare problema... Pe de alta parte... daca costul RCA este prea mare poti bloca intreaga economie nationala...
    E un subiect care trebuie abordat de economisti "bine-intentionati" si seriosi... Zic si eu.... :)
    • Like 0
    • @ Daniel
      check icon
      „pentru cei care comit accidente ar trebui sa le faca ridicol de mari ” Pentru cineva care comite un accident, mai ales unul grav, ridicarea costului RCA foarte mult nu poate fi „ridicolă”, cum spuneți dv., ci normală. Ar fi un moment descurajant pt numărul foarte mare de idioți la volan, care au impresia că în America, de ex. ,se conduce cum văd ei în filmele de aventuri. Cred că cel puțin 10 % dintre români au această falsă impresie.
      • Like 0
  • check icon
    Eu nu inteleg ceva: pe 29 oct mi-a expirat vechea polita cu clasa B7. Nu am mai facut alta, masina sta pe bara. Am facut acum o simulare pt polita si imi ofera tot clasa B7 (pt 6 luni). Nu ar fi trebuit sa fie B8 (6luni)? Am inteles treaba cu echivalarea claselor mai mari de B8 la B8, dar de ce nu imi creste de la B7 la B8? Nicio dauna in istoric...
    • Like 0
  • E pe dracu', am facut o simulare de cost.
    Anul trecut al platit cam 650 lei pentru RCA, acum ar trebui sa platesc cam 570 lei.
    Mai terminati cu stirile astea scrise pe genunchi sau dupa dictare, pe bune.
    • Like 0
    • @ Horia Iulian Brighidau
      check icon
      Nu am avut nicio dauna pe RCA din 1991 (data la care mi-am luat carnetul) anul trecut am platit 547 de lei -anul asta (acum 2 zile) 618. Prin acelasi broker si cu simularile necesare, ca in ultimii 11 ani (de cand lucrez cu brokerul respectiv). Mi-a comunicat sec exact ce se scrie in articol
      ..
      • Like 0
    • @
      Am mai facut acum o simulare, tot pe la 570 lei se duce, anul trecut am platit 650 lei. O fi ceva cu brokerii? Dau tarife mai mari ca sa fie siguri ca nu vor fi taxati, mai tarziu de catre societatile de asigurare?
      • Like 0
  • Pai se ia de la aia despre care stiu ca nu o sa tipe sau iasa in strada.
    Intelesesem ca acum daca nu folosesti una dintre cele 5 masini cumparate pt a ocupa un loc de parcare (buna afacere) pot alege sa nu plateasca rca pentru ea cat timp sta inactiva.
    In sensul asta tot ala sarac si prudent plateste tot anul pentru masina de care nu se poate lipsi.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult