După ce transportatorii au ieșit în stradă și au obținut plafonarea temporară a tarifelor de asigurare RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), instituție finanțată în mod incorect cu o parte din încasările firmelor de asigurări, „s-a văzut nevoită” să compenseze „pierderea" suferită în urma protestelor.
Conform OUG 93/2012, ASF se finanțează „din cote, tarife și taxe aplicate entităților pe care le autorizează, reglementează și supraveghează", deci are tot interesul ca acestor „entități” să le meargă bine!
În acest context, în data de 22 noiembrie 2016, Consiliul ASF a decis modificarea regimului de asigurare pentru răspundere civilă auto în defavoarea șoferilor care încheie cu conștiinciozitate RCA și care, conducând preventiv, nu produc accidente. A decis să-i penalizeze, paradoxal, tocmai pe conducătorii auto care plătesc pentru pagubele produse de alții. Și nu oricând i-a pedepsit, ci chiar în pragul Crăciunului, moment în care astfel de „manevre” au șanse mari să treacă neobservate.
Astfel, ASF a emis Norma nr. 39/2016 privind asigurările auto din România, intrată în vigoare la data de 23 decembrie a.c., ale cărei reglementări modifică și procentele de bonus malus.
Prin Ordonanța de Urgență nr. 54/2016 privind RCA, aprobată de Guvern dar proiectată de ASF în septembrie, în urma protestelor transportatorilor, numărul claselor de bonus malus a fost redus de la 14, la opt. O manevră abilă care, ulterior, a permis ASF să reducă procentele de bonusare destinate șoferilor prudenți și corecți, prin ceea ce a denumit „echivalare”.
Aceasta este vechea grilă cu corespondența dintre clasă de bonus și procentul din tariful de asigurare perceput asiguratului la încheierea poliței RCA:
B14 - 50% (asiguratul plătea doar jumătate din prețul poliței)
B13 - 53%
B12 - 56%
B11 - 59%
B10 - 62%
B9 - 65%
B8 - 68%
B7 - 71%
B6 - 74%
B5 - 78%
B4 - 82%
B3 - 86%
B2 - 90%
B1 - 95%
B0 - 100%
Conform acestei grile de bonusare, un șofer experimentat, care nu a produs vreun accident și care a avut permanent asigurare RCA, era „premiat” cu un bonus clasa B14, având dreptul la o reducere a costului poliței cu 50%. Un șofer cu B13, la o reducere de 47%, unul cu B12, de 44%, unul cu B11, de 41%, unul cu B10, de 38% și unul cu B9, de 35%.
Asta până în 23 decembrie a.c., data de la care toate aceste reduceri destinate șoferilor prudenți și corecți au fost eliminate, consecința fiind evident scumpirea polițelor exclusiv pentru această categorie de conducători auto.
Iată și noua grilă, impusă prin Norma 39/2016 (anexa 5), din care au fost eliminate primele șase clase, adică cele cu bonusurile mai mari, destinate șoferilor corecți:
B8 - 68%
B7 - 72%
B6 - 76%
B5 - 80%
B4 - 84%
B3 - 88%
B2 - 92%
B1 - 96%
B0 -100%
și tabelul de „echivalență", cum îl numește ASF:
B14 -B8
B13 -B8
B12 -B8
B11 -B8
B10 -B8
B9 - B8
B8 - B8
Conform acestei „echivalente” inedite, chiar dacă merită B14 sau B10, un șofer prudent, care plătește degeaba RCA, mai poate primi o reducere de cel mult 32% din prețul integral al primei de asigurare, la fel ca și un conducător auto care, pentru că a provocat un accident, merită doar B8.
Noul Guvern, care urmează să se instaleze în Palatul Victoria, poate face dovada bunelor sale intenții, printre altele, punând capăt acestui gen de „haiducie pe invers” prin care se ia de la șoferii „săraci” pentru a se da tot mai prosperilor funcționari supraveghetori ai pieței asigurărilor.
De altfel, exista o propunere legislativă de modificare a OUG93/2012 pentru ca finanțarea ASF să se facă exclusiv de la bugetul de stat, iar funcționarii acestei instituții să nu mai fie (co)interesați de bunăstarea firmelor de asigurări pe care le păstoresc, ci doar de corectitudinea cu care acestea activează pe piața de profil. Din păcate, această propunere, depusă la Camera Deputaților încă din luna februarie 2016, nu a suscitat interesul deputaților pentru care RCA-ul la mașinile lor de serviciu este plătit de către contribuabili.
http://www.cdep.ro/caseta/2016/02/16/pl16021_in.pdf
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Pe de alta parte, daca ar suplimenta costul RCA pentru cei care comit accidente ar trebui sa le faca ridicol de mari pentru a-si acoperi pierderile.
Cred ca in mod corect, ar fi trebuit sa scumpeasca mareasca indicele si mai mult pentru cei care comit accidente pentru ca situatia sa fie in "echilibru"
In final.... este doar o scumpire a politein RCA spre folosul ASF.
O fi realista aceasta scumpire a politei? Nu stiu... Daca serviciile oferite de polita RCA raportate la numarul de accidente ar fi impecabile in situatia unui accident... poate ca nu ar fi o asa mare problema... Pe de alta parte... daca costul RCA este prea mare poti bloca intreaga economie nationala...
E un subiect care trebuie abordat de economisti "bine-intentionati" si seriosi... Zic si eu.... :)
Anul trecut al platit cam 650 lei pentru RCA, acum ar trebui sa platesc cam 570 lei.
Mai terminati cu stirile astea scrise pe genunchi sau dupa dictare, pe bune.
..
Intelesesem ca acum daca nu folosesti una dintre cele 5 masini cumparate pt a ocupa un loc de parcare (buna afacere) pot alege sa nu plateasca rca pentru ea cat timp sta inactiva.
In sensul asta tot ala sarac si prudent plateste tot anul pentru masina de care nu se poate lipsi.