Astăzi, despre simularea examenului de Evaluare Națională. Istoric: nu au existat astfel de acțiuni în trecut. Fenomenul e de dată recentă... Mai demult, ajungeai la liceu, doar dacă dădeai examen la liceul unde doreai să înveți. Nu știu dacă subiectele erau naționale, mai degrabă, cred că erau elaborate de profesorii din fiecare instituție.
Nici vorbă ca elevii să participe la vreo simulare, nu știai atunci nici măcar structura subiectelor. Te prezentai, dădeai examen și intrai sau picai. După cât de mult ai învățat. După cât te ducea mintea. După concurența care era la admitere. Se știa la fiecare liceu cam ce fel de concurență este acolo. Poate că și pe atunci se vindeau subiecte.
Eu nu am auzit așa ceva. Cred că se intra corect. Simulările au apărut în zilele noastre, când impostura a fost adusă la cote maxime, frauda fiind regula, și nu excepția. Iar examenul a fost transformat într-unul național. Cu metodologie, calendar, proceduri, camere video, perturbarea orelor, tot tacâmul...
Câteva cuvinte despre structura subiectului de anul acesta, la matematică. Voi încerca să nu fiu prea tehnic. La subiectul I, unde se presupune că ar trebui să existe exerciții pentru tot omul, s-au strecurat și formulări pretențioase, astfel încât elevii au fost încurcați de enunțuri. Din șase exerciții, doar jumătate ar fi putut fi rezolvate de elevii modești. La subiectul II, cel mediu, au apărut și exerciții pe care eu nu le-aș da la un astfel de examen (cel cu scrierea zecimală), iar la exercițiul cu expresia algebrică, aș fi ales o alta, mai inspirată. Ajung și la subiectul III, cel care trebuie să departajeze. Dacă prima problemă merge, a doua este un exemplu de aiureală. Noi pregătim de ani de zile elevii pentru rezolvarea unor probleme din viața reală, iar autorii propun un model de antenă pe care nici un om normal nu ar ancora-o ca în enunțul problemei. Unde sunt problemele din Hollinger, cu căpițe de fân, piulițe, fântâni și altele, preluate din realitate?
Aș sfătui creatorii de probleme pentru astfel de examene, să studieze cu atenție elevii din ziua de azi, din toate mediile, și să fie atenți la nivelul lor de înțelegere. Să propună probleme cu operații concrete și cu obiecte concrete. Să formuleze foarte coerent și pragmatic enunțurile. Să nu uite că elevii din România nu sunt doar cei din școlile de elită, ci și cei din cartiere, și elevii din sate și comune.
Unde vreau să ajung cu toate acestea? Aș sfătui creatorii de probleme pentru astfel de examene, să studieze cu atenție elevii din ziua de azi, din toate mediile, și să fie atenți la nivelul lor de înțelegere. Să propună probleme cu operații concrete și cu obiecte concrete. Să formuleze foarte coerent și pragmatic enunțurile. Să nu uite că elevii din România nu sunt doar cei din școlile de elită, ci și cei din cartiere, și elevii din sate și comune. Care sunt majoritatea covârșitoare. Care provin din procentul acela (sper că nu mă înșel) de 51% de familii care trăiesc în sărăcie. Al căror nivel este altul decât al elevilor din școlile centrale din marile orașe. Cine vrea să facă performanță nu are decât să o facă. La cercuri, olimpiade, în școală sau în SRL-uri de profil. Dar examenul național trebuie să se adreseze tuturor, întregii mase de elevi. Elevii mei, băieți de cartier, zic: „Dom’ Profesor, apăi de ce să învățăm noi toate astea? Că noi nu dăm examen, noi mergem la profesională... Nu ne pasă dacă luăm sub 5 la simulare.” Halal motivație!
Despre rezultate: corectez de mulți ani astfel de lucrări, bineînțeles, cu totul și cu totul voluntar. Cum arată rezultatele simulării în rural și în școlile de cartier? Câteva lucrări bune, iar celelalte, cu note sub cinci. Cele mai multe. Și asta, de ani de zile.
Foto: Marius Dumbrăveanu/Inquam Photos
Curba lui Gauss este un fel de prăpastie... Prăpastia învățământului românesc. Ce au de învățat oficialii din simulările acestea? Destule, dacă ar vrea să o facă... Cum spuneam, să cunoască mai bine elevii cărora li se adresează. Să coboare mai mult în concret și aplicativ. Să modifice de urgență programa școlară de matematică la gimnaziu, eliminând temele care nu au aplicabilitate practică și care au un grad de abstractizare ridicat. Să formeze profesorii într-o predare aplicată a matematicii, folosind mijloace moderne, oferite cu prisosință de internet.În alte țări, elevii învață la matematică, în gimnaziu,cum să citească o factură sau un extras de cont bancar, învață cum să-și planifice anumite acțiuni, cum să calculeze costurile acestora, învață să calculeze perimetre, arii și volume, aplicate la viața cotidiană. Desenează mai mult, îmbinând geometria cu arta...
Am întrebat elevii care obțin rezultate sub cinci, și pe cei de acum, și pe cei de mai înainte, care a fost momentul când au pierdut legătura cu matematica. Sau, mai bine zis, când s-au pierdut? Păreri unanime duc la concluzia că pierderea este după clasa a V-a. Când începe geometria bazată pe demonstrații, când încep să apară calculele cu litere. M-am întrebat tot timpul, și mă întreb și acum: la ce ne folosesc toate simulările astea? Cum îi ajută ele pe elevi? Transformându-i în niște roboței obligați să se încadreze într-o grilă? Ce rost au ele pentru niște elevi care s-au pierdut pe drum? Chiar dacă nu au nevoie de examen, pentru a intra la o profesională? Sau, nu cumva, dacă este un examen al ieșirii dintr-un ciclu de învățare, ar trebui să-l dea toată lumea? Cine ține cont de aceste simulări? Este foarte clar că trebuie schimbată paradigma în educație. Toată lumea are nevoie de educație de secol XXI, ori că vizează o carieră universitară, ori că se pregătește pentru o meserie. Sau nu?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Mai intai, simularile acestea nu au rolu de a stresa elevul, ci de a-i pune in fata o oglinda in care sa vada ce stie acum. Ar fi mai bine sa constientizeze in ce stadiu se afla abia la vara, dupa examen?
Apoi, nivelul acestei simulari nu a impiedicat elevul cu media 5 sa ia nota 5. In mod normal, oricine trece clasa, fie si la limita, trebuia sa ia nota de trecere la aceasta simulare.
Aaa, a fost greu sa se ia 10. Dar asta e bine, macar de ar fi asa si la vara! Pentru ca acest examen e criteriu de selectie la admiterea in licee. E normal ca la liceele bune din tara sa se intre cu 9,70 ultima medie? E normal sa fie selectati copiii dupa cat sunt de atenti, nu dupa ce cunostinte au?
Si inca ceva. Sa ne fereasca cel de sus de o noua admitere la liceu organizata de fiecare liceu in parte. Actuala modalitate de admitere, cu toate minusurile ei, e preferabila de o suta de ori celei de dinainte de 1999. Cei care cunosc fenomenul stiu ce vreau sa spun.
Eu consider ca fiecare elev se pricepe mai bine la ceva; Si atunci- de ce- cel ce-si doreste sa faca mai mult geografie trebuie sa fie "bun" la toate celelalte materii - pt a-si ridica media generala; Iar cel cu mate- de ce nu se canalizeaza doar pe mate ( daca ar face-o- si-ar ajunge mai repede colegii din tarile cu predare/studiu diferentiat) si trebuie sa-si bata capul cu adverbul si pozitia muntilor Stancosi. E firesc atunci sa dam crezare unui profesor care spune ca elevii lui il intreaba la ce le foloseste toata aceasta "stiinta" ( apropos- v-ati uitat prin manuale sa vedeti aberatii? Fata mea e clasa a VI-a si imi arata cu frecventa medie de 2-3 ineptii pe saptamana ce scrie intr-un manual sau altul iar eu sau sotia trebuie sa-i invalidam manualul si sa-i explicam cum e de fapt realitatea)
Faceam exerciții din demidovici. Matematica nu trebuie sa te învețe sa citești facturi. trebuie sa te familiarizeze cu invatarea (si uitarea) rapida a unor algoritmi.
Zilele trecute la locul de fumat doi tineri isi povesteau viata: si ce ai facut? dezvoltare de soft? Da. Adica siruri, fibonnacii alea, alea????????Poate ca le-a folosit pana la urma matematica.
Dar acum revenind la clasa a V-a elevii nu se pierd din cauza matematicii ci din cauza manualelor. Care sunt scrise de niște D-toci.
Problema continua in clasele urmatoare. Am un copil care are deja 7 ani de studiu al religiei dar nu poate sa înțeleagă fizica elementara. Si nici eu nu pot sa o explic.
De exemplu:
doi copii se dau simultan cu sania unul pe o panta abrupta altul pe o panta lina.
Care ajunge mai repede?
Va rog sa explicati acesta problema fara cos(), sin(), si fara pitagora. fara geometria de baza. Cum prezint descompunerea fortelor? Singura varianta e sa dau o explicatie si sa fiu CREZUT pe cuvant.
Cand curba lui gauss este prea abrupta nu este o oare posibil autorii manualelor sa fie totusi de vina?
Aceasta cruciada in numele PISA ce da naștere unor concepte imbecile va genera mai mult rau decât putem estima.
Dar chiar trebuie...
Am pretentia de la scoala sa invete copiii macar logica cartesiana.
Am sansa ca juniorul sa mearga la scoala la care am fost scolarizat si eu. Laboratorul de chimie si cel de fizica unde aveam pe vremea impuscatului masina van der graaf, scripeti, plan inclinat resorturi este la 25 de ani de la revolutie la fel de dotat ca o scoala din Daara Siria. Adica daca vrei un experiment poti sa citesti cartile sfinte.
Din păcate găsești pe net si filme Disney, in care după 1 minut de film referatul despre problemele sociale si economice ale Africii este gata intr-un minut (ați avut aceasta tema la educație civică ? Eu va spun ca materialul sumar de 124 de pagini al comisiei europene nu si-a propus sa trateze decât problemele Africii subsahariene, pentru ca devenea prea vast si complex, in schimb profa de civică nu s-a sfiit sa le ceara elevilor un eseu pe acesta tema)
Greșiti Internetul nu compensează nimic. Si repet o întrebare ați merge sa va opereze un medic care a învățat anatomie de pe net?
Nu poți experimenta pe net.
Vorbim de practica, dar nu exista nici cea mai mică strategie. Câți copii din Romania stiu cine a fost Charles Darwin? Oricat ai modifica programa, cu biologie creaționistă nu vom fi primii la testele pisa intr-o 100.000 de ani.
Nu sunt de acord cu dumneavoastră, administrația Obama a investit sute de miliarde in cercetări legate de IT si neuropsihologie, dar va asigur ca scopul numește învățatul ci controlul :)
Dacă vezi un scripete doar la televizor, nu înseamnă ca știi ce e ăla un scripete, ne întoarcem la magia evului mediu.
Ați fost la casa experimentelor?
50 % din acele experimente se făceau in gimnaziu pe vremea odioșilor comuniști. Acum au acces doar cei care își pot permite. Si da va pot spun de pe acum laboratorul de biologie este acum reamenajat si modernizat in laboratorul de religie, aici copiii învață sa fie mai buni. Celputin lanivel teoretic, pentru ca dacă BOR ar face un studiu privind efectul orei de religie poate ar reconsidera numărul de ore din învățământul secundar, dar asta e o alta discuție.
Experimentul fără teorie, pe internet,este doar un alt desen animat.
Suntem in fata alegerii credința magica vs. Experiment (nu dau citate dar sper ca înțelegeți )
Iar toată magia asta cu simplificare si integrarea matematicii cu biologia si științele naturii are un singur scop: învățarea pe baza de credința.
Cred ca 1+1 fac 2 si lebedele sunt albe, cred ca pământul se învârtește pur si simplu, cred ca gravitația exista, cred ca doua drepte paralele nu se întâlnesc ...
Un învățământ superficial si autosuficient. Dar aveți dreptate juniorii sunt la un click distanța de alte culturi...
1.In Iran țara fundamentalist musulmană cred ca se preda teoria evoluției. La noi nu.
2. Din casa: Un profesor la o universitate tehnica are o sora mai mică. Acesta s-a plâns ca nu înțelege un fenomen fizic. Dom' profesor (H***er cum este poreclit de studenți) i- a dat un sfat: când mergi acasă in pod găsești intr-o cutie manualele mele, citește fizica de a X-a. După vacanța sora revine: așa de simplu? Era foarte clar explicat...
3. Apropo de spiritul practic invocat in articol. Am vrut sa reinitiez 6 angajați in tainele curentului electric: Ohm, Kirchoff, domnul Watt. Nu am reușit cu manualele actuale :) Multe povesti, greu de învățat aproape nici o formula.
Ce sa le spun? ca e periculos sa te joci cu curentul electric?
Cam atât.
Oricat de buni ar deveni juniorii la butonat nu vor putea cocura cu ceea ce viitorul le ofera:
http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-10/16/google-zeitgeist
http://www.engadget.com/2015/04/09/ibm-numenta-ai-software/