Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Când băieții mei de cartier mă întreabă: „Dom’ profesor, apăi de ce să învățăm noi toate astea?”

Astăzi, despre simularea examenului de Evaluare Națională. Istoric: nu au existat astfel de acțiuni în trecut. Fenomenul e de dată recentă... Mai demult, ajungeai la liceu, doar dacă dădeai examen la liceul unde doreai să înveți. Nu știu dacă subiectele erau naționale, mai degrabă, cred că erau elaborate de profesorii din fiecare instituție. 

Nici vorbă ca elevii să participe la vreo simulare, nu știai atunci nici măcar structura subiectelor. Te prezentai, dădeai examen și intrai sau picai. După cât de mult ai învățat. După cât te ducea mintea. După concurența care era la admitere. Se știa la fiecare liceu cam ce fel de concurență este acolo. Poate că și pe atunci se vindeau subiecte. 

Eu nu am auzit așa ceva. Cred că se intra corect. Simulările au apărut în zilele noastre, când impostura a fost adusă la cote maxime, frauda fiind regula, și nu excepția. Iar examenul a fost transformat într-unul național. Cu metodologie, calendar, proceduri, camere video, perturbarea orelor, tot tacâmul...

Câteva cuvinte despre structura subiectului de anul acesta, la matematică. Voi încerca să nu fiu prea tehnic. La subiectul I, unde se presupune că ar trebui să existe exerciții pentru tot omul, s-au strecurat și formulări pretențioase, astfel încât elevii au fost încurcați de enunțuri. Din șase exerciții, doar jumătate ar fi putut fi rezolvate de elevii modești. La subiectul II, cel mediu, au apărut și exerciții pe care eu nu le-aș da la un astfel de examen (cel cu scrierea zecimală), iar la exercițiul cu expresia algebrică, aș fi ales o alta, mai inspirată. Ajung și la subiectul III, cel care trebuie să departajeze. Dacă prima problemă merge, a doua este un exemplu de aiureală. Noi pregătim de ani de zile elevii pentru rezolvarea unor probleme din viața reală, iar autorii propun un model de antenă pe care nici un om normal nu ar ancora-o ca în enunțul problemei. Unde sunt problemele din Hollinger, cu căpițe de fân, piulițe, fântâni și altele, preluate din realitate?

 Aș sfătui creatorii de probleme pentru astfel de examene, să studieze cu atenție elevii din ziua de azi, din toate mediile, și să fie atenți la nivelul lor de înțelegere. Să propună probleme cu operații concrete și cu obiecte concrete. Să formuleze foarte coerent și pragmatic enunțurile. Să nu uite că elevii din România nu sunt doar cei din școlile de elită, ci și cei din cartiere, și elevii din sate și comune.

Unde vreau să ajung cu toate acestea? Aș sfătui creatorii de probleme pentru astfel de examene, să studieze cu atenție elevii din ziua de azi, din toate mediile, și să fie atenți la nivelul lor de înțelegere. Să propună probleme cu operații concrete și cu obiecte concrete. Să formuleze foarte coerent și pragmatic enunțurile. Să nu uite că elevii din România nu sunt doar cei din școlile de elită, ci și cei din cartiere, și elevii din sate și comune. Care sunt majoritatea covârșitoare. Care provin din procentul acela (sper că nu mă înșel) de 51% de familii care trăiesc în sărăcie. Al căror nivel este altul decât al elevilor din școlile centrale din marile orașe. Cine vrea să facă performanță nu are decât să o facă. La cercuri, olimpiade, în școală sau în SRL-uri de profil. Dar examenul național trebuie să se adreseze tuturor, întregii mase de elevi. Elevii mei, băieți de cartier, zic: „Dom’ Profesor, apăi de ce să învățăm noi toate astea? Că noi nu dăm examen, noi mergem la profesională... Nu ne pasă dacă luăm sub 5 la simulare.” Halal motivație!

Despre rezultate: corectez de mulți ani astfel de lucrări, bineînțeles, cu totul și cu totul voluntar. Cum arată rezultatele simulării în rural și în școlile de cartier? Câteva lucrări bune, iar celelalte, cu note sub cinci. Cele mai multe. Și asta, de ani de zile. 

Foto: Marius Dumbrăveanu/Inquam Photos

Curba lui Gauss este un fel de prăpastie... Prăpastia învățământului românesc. Ce au de învățat oficialii din simulările acestea? Destule, dacă ar vrea să o facă... Cum spuneam, să cunoască mai bine elevii cărora li se adresează. Să coboare mai mult în concret și aplicativ. Să modifice de urgență programa școlară de matematică la gimnaziu, eliminând temele care nu au aplicabilitate practică și care au un grad de abstractizare ridicat. Să formeze profesorii într-o predare aplicată a matematicii, folosind mijloace moderne, oferite cu prisosință de internet.În alte țări, elevii învață la matematică, în gimnaziu,cum să citească o factură sau un extras de cont bancar, învață cum să-și planifice anumite acțiuni, cum să calculeze costurile acestora, învață să calculeze perimetre, arii și volume, aplicate la viața cotidiană. Desenează mai mult, îmbinând geometria cu arta...

Am întrebat elevii care obțin rezultate sub cinci, și pe cei de acum, și pe cei de mai înainte, care a fost momentul când au pierdut legătura cu matematica. Sau, mai bine zis, când s-au pierdut? Păreri unanime duc la concluzia că pierderea este după clasa a V-a. Când începe geometria bazată pe demonstrații, când încep să apară calculele cu litere. M-am întrebat tot timpul, și mă întreb și acum: la ce ne folosesc toate simulările astea? Cum îi ajută ele pe elevi? Transformându-i în niște roboței obligați să se încadreze într-o grilă? Ce rost au ele pentru niște elevi care s-au pierdut pe drum? Chiar dacă nu au nevoie de examen, pentru a intra la o profesională? Sau, nu cumva, dacă este un examen al ieșirii dintr-un ciclu de învățare, ar trebui să-l dea toată lumea? Cine ține cont de aceste simulări? Este foarte clar că trebuie schimbată paradigma în educație. Toată lumea are nevoie de educație de secol XXI, ori că vizează o carieră universitară, ori că se pregătește pentru o meserie. Sau nu?

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Multumesc sper ca voi fi de folos .
    • Like 0
  • Propun niste probleme cu Guta , Salam si escorte pardon" vedete " tv , ca pe alea par sa le intelega elevi din ziua de azi ( nu toti , majoritarea )
    • Like 0
  • Citesc si nu pot sa cred ca un profesor onest de matematica poate scrie asa ceva.
    Mai intai, simularile acestea nu au rolu de a stresa elevul, ci de a-i pune in fata o oglinda in care sa vada ce stie acum. Ar fi mai bine sa constientizeze in ce stadiu se afla abia la vara, dupa examen?
    Apoi, nivelul acestei simulari nu a impiedicat elevul cu media 5 sa ia nota 5. In mod normal, oricine trece clasa, fie si la limita, trebuia sa ia nota de trecere la aceasta simulare.
    Aaa, a fost greu sa se ia 10. Dar asta e bine, macar de ar fi asa si la vara! Pentru ca acest examen e criteriu de selectie la admiterea in licee. E normal ca la liceele bune din tara sa se intre cu 9,70 ultima medie? E normal sa fie selectati copiii dupa cat sunt de atenti, nu dupa ce cunostinte au?
    Si inca ceva. Sa ne fereasca cel de sus de o noua admitere la liceu organizata de fiecare liceu in parte. Actuala modalitate de admitere, cu toate minusurile ei, e preferabila de o suta de ori celei de dinainte de 1999. Cei care cunosc fenomenul stiu ce vreau sa spun.
    • Like 0
    • @ Gabi Popa
      check icon
      Eu totusi nu inteleg de ce admiterea la ul liceu se face in functie de notele din scoala' Poate ma lumineaza cineva:
      Eu consider ca fiecare elev se pricepe mai bine la ceva; Si atunci- de ce- cel ce-si doreste sa faca mai mult geografie trebuie sa fie "bun" la toate celelalte materii - pt a-si ridica media generala; Iar cel cu mate- de ce nu se canalizeaza doar pe mate ( daca ar face-o- si-ar ajunge mai repede colegii din tarile cu predare/studiu diferentiat) si trebuie sa-si bata capul cu adverbul si pozitia muntilor Stancosi. E firesc atunci sa dam crezare unui profesor care spune ca elevii lui il intreaba la ce le foloseste toata aceasta "stiinta" ( apropos- v-ati uitat prin manuale sa vedeti aberatii? Fata mea e clasa a VI-a si imi arata cu frecventa medie de 2-3 ineptii pe saptamana ce scrie intr-un manual sau altul iar eu sau sotia trebuie sa-i invalidam manualul si sa-i explicam cum e de fapt realitatea)
      • Like 1
  • Unora le prisoseste orice din scoala asta.Ma mira invatamantul actual ca pune presiune maxima pe o anumita etapa iar in invatamantul superior, din care ar trebui sa se cearna cei mai buni ies ca din Vrajitorul din Oz: "Nu pot sa-ti dau creier, dar pot sa-ti dau o diploma..."
    • Like 3
  • check icon
    Radu Prisăcaru , după teoria dvs. ar trebui să desființăm școlilele până la urmă, că extenuează plozii telectual,incapbili să-și facă fundă la pantofi, căci în „practic„ nimic nu e necesar din școală,nici cultura,matematica,literatura,gramatica,istoria,etc.Îi pui elevului ciocanul în mână de la 6 ani apoi mătura și aia e.Este tragic că s-a ajuns în situația ciudată în care învățământul pe gratis își pierde „clienții„ dezinteresați, și țările în care încă copii speră să facă 4 clase cum sperăm noi la un doctorat la Oxford,copii fac orice să ajungă la școală expunându-și chiar viața.Aici este problema de fapt.Cum să îi faci pe copii să iubească școala. În nici-un caz aducând nivelul clasei a opta la cel de a doua primară,unde face mai mult lucru manual, „util„ dealtfel în viața de zi cu zi.Copii trebuiesc învățați să gândească și abstract (diferența majoră și principală dintre om și animal) ca să priceapă o poezie,de ce plouă și cum au aflat egiptenii acum mii de ani frumusețile și utilitățile geometriei.Nu prin tâmpizare și reducere la slugi gen anii de început ai industrializării,fără creier dar buni executanți,chiar dacă așa își doresc unii potentați financiari și naivi ca dvs. care preluați idei mondene fără să le mestecați cu multă atenție.Viteza cu care înaintează știința și tehnologia cere de facto tot mai multă matematica și științe abstracte pt. cei care în viitor vor vrea să trăiască decent din muncă, căci roboții o să înlocuiască tot mai mult pe cei cu școli profesionale și care nu sunt în stare să înțeleagă abstractul simplu, cotidian, al viitorului supertehnologizat.
    • Like 3
    • @
      Corect. Bravo.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Copilul este motivat in momentul in care profesorii nu sunt sub nivelul copiilor; Si cand profesorii isi fac meseria cu placere si dedicatie; Simplu!
      • Like 0
  • Casargoz check icon
    Am avut un prof pe care preda la un liceu renumit. M-a învățat geometria cu creioane colorate si algebra cu litere. Avea si ceva povesti. In timpul orei m-a stresa in mod voit: fie comenta un meci fie bătea cu pixul metalic in geamul de sticla care acoperea masa. Problemele nu pareau deloc concrete.
    Faceam exerciții din demidovici. Matematica nu trebuie sa te învețe sa citești facturi. trebuie sa te familiarizeze cu invatarea (si uitarea) rapida a unor algoritmi.
    Zilele trecute la locul de fumat doi tineri isi povesteau viata: si ce ai facut? dezvoltare de soft? Da. Adica siruri, fibonnacii alea, alea????????Poate ca le-a folosit pana la urma matematica.
    Dar acum revenind la clasa a V-a elevii nu se pierd din cauza matematicii ci din cauza manualelor. Care sunt scrise de niște D-toci.
    Problema continua in clasele urmatoare. Am un copil care are deja 7 ani de studiu al religiei dar nu poate sa înțeleagă fizica elementara. Si nici eu nu pot sa o explic.
    De exemplu:
    doi copii se dau simultan cu sania unul pe o panta abrupta altul pe o panta lina.
    Care ajunge mai repede?
    Va rog sa explicati acesta problema fara cos(), sin(), si fara pitagora. fara geometria de baza. Cum prezint descompunerea fortelor? Singura varianta e sa dau o explicatie si sa fiu CREZUT pe cuvant.
    Cand curba lui gauss este prea abrupta nu este o oare posibil autorii manualelor sa fie totusi de vina?
    Aceasta cruciada in numele PISA ce da naștere unor concepte imbecile va genera mai mult rau decât putem estima.





    • Like 4
    • @ Casargoz
      Problema aia cu planul înclinat poate fi explicată intuitiv cam aşa: timpul de parcurgere al planului este determinat de acceleraţie care e determinată de forţa. În cazul asta de componetanta greutăţii pe plan ( care depinde întradevăr de sinusul unghiului de la baza planului) ...copilul la cls a 7a nu ştie de acceleraţie, de sin şi cos ... dar componenta greutătii pe plan poate s-o înteleagă prin desen fără să stie de sin sau cos) ... dacă măresc unghiul planului ...ce se intâmplă cu componenta/proiecţia greutăţii pe plan ? ...dacă îl pun s-o deseneze va vedea că proiecţia creşte ca valoare .... obiectul se mişcă mai repede şi ajunge mai repede la baza planului (evident neglijez frecare)...ce se întâmplă când la limită unghiul planului devine 90 de grade? ..păi ajungem la căderea liberă a saniei de la o înălţime agală cu lungimea planului....si tot aşa găndim practic problema ... aşa a gândit şi Galilei acum câteva secole ...pe de altă parte copilul la clasa a 7a ar trebui să stie de Pitagora , sin si cos ... chiar dacă manualele sunt intradevăr imbecile motivul fiind că programa la matematică nu este în concordanţă cu cea de fizică ... ar trebui să ştie pt că oricum de aceste chestii o să se tot lovească .
      • Like 2
    • @ Valerica Baban
      Casargoz check icon
      Ieri am stat 12 ore la servici, si a trebuit sa dau 6 oameni afara din motive ce tin de ANAF si restructurare. Sigur as fi putut sa incep prezentarea acceleratiei gravitationale cu ajutorul tabloului lui Breughel "parabola orbilor" (compozitie pre Newton)
      Dar chiar trebuie...
      Am pretentia de la scoala sa invete copiii macar logica cartesiana.
      Am sansa ca juniorul sa mearga la scoala la care am fost scolarizat si eu. Laboratorul de chimie si cel de fizica unde aveam pe vremea impuscatului masina van der graaf, scripeti, plan inclinat resorturi este la 25 de ani de la revolutie la fel de dotat ca o scoala din Daara Siria. Adica daca vrei un experiment poti sa citesti cartile sfinte.
      • Like 4
    • @ Casargoz
      Hehehe ... din păcate dotarea laboratoarelor scolare este sub orice nivel aveti dreptate... dar există în compensaţie internetul + plus o grămadă de cărţi pe care le gasesti online + experimente filmate în laboratoarele altora + filmuleţe pe you tube din care poţi înţelege diferite subiecte de fizică şi chimie şi matematică. Mai gaseşti academia Khan şi Edx.org , Coursera.org , MIT Open Courses etc etc care sunt site-uri nonprofit cu tot felul de cursuri susţinute de mari Univ. ale lumii unele la nivel elementar din care orice copil care are un calculator si o conexiune la internet poate învăta. Juniorii nostrii sunt doar la un click distanţă de posibilitatea de a învăţa aproape orice ...doar să vrea ... din păcate se pare că voinţă nu prea există.
      • Like 0
    • @ Valerica Baban
      Casargoz check icon
      Juniorii noștri sunt la un click distanța de UK, Germania, Italia, Belgia...
      Din păcate găsești pe net si filme Disney, in care după 1 minut de film referatul despre problemele sociale si economice ale Africii este gata intr-un minut (ați avut aceasta tema la educație civică ? Eu va spun ca materialul sumar de 124 de pagini al comisiei europene nu si-a propus sa trateze decât problemele Africii subsahariene, pentru ca devenea prea vast si complex, in schimb profa de civică nu s-a sfiit sa le ceara elevilor un eseu pe acesta tema)
      Greșiti Internetul nu compensează nimic. Si repet o întrebare ați merge sa va opereze un medic care a învățat anatomie de pe net?
      Nu poți experimenta pe net.
      Vorbim de practica, dar nu exista nici cea mai mică strategie. Câți copii din Romania stiu cine a fost Charles Darwin? Oricat ai modifica programa, cu biologie creaționistă nu vom fi primii la testele pisa intr-o 100.000 de ani.
      Nu sunt de acord cu dumneavoastră, administrația Obama a investit sute de miliarde in cercetări legate de IT si neuropsihologie, dar va asigur ca scopul numește învățatul ci controlul :)
      Dacă vezi un scripete doar la televizor, nu înseamnă ca știi ce e ăla un scripete, ne întoarcem la magia evului mediu.
      Ați fost la casa experimentelor?
      50 % din acele experimente se făceau in gimnaziu pe vremea odioșilor comuniști. Acum au acces doar cei care își pot permite. Si da va pot spun de pe acum laboratorul de biologie este acum reamenajat si modernizat in laboratorul de religie, aici copiii învață sa fie mai buni. Celputin lanivel teoretic, pentru ca dacă BOR ar face un studiu privind efectul orei de religie poate ar reconsidera numărul de ore din învățământul secundar, dar asta e o alta discuție.
      Experimentul fără teorie, pe internet,este doar un alt desen animat.
      Suntem in fata alegerii credința magica vs. Experiment (nu dau citate dar sper ca înțelegeți )
      Iar toată magia asta cu simplificare si integrarea matematicii cu biologia si științele naturii are un singur scop: învățarea pe baza de credința.
      Cred ca 1+1 fac 2 si lebedele sunt albe, cred ca pământul se învârtește pur si simplu, cred ca gravitația exista, cred ca doua drepte paralele nu se întâlnesc ...
      Un învățământ superficial si autosuficient. Dar aveți dreptate juniorii sunt la un click distanța de alte culturi...



      • Like 1
    • @ Valerica Baban
      Casargoz check icon
      Si mai vin cu doua comentarii:
      1.In Iran țara fundamentalist musulmană cred ca se preda teoria evoluției. La noi nu.
      2. Din casa: Un profesor la o universitate tehnica are o sora mai mică. Acesta s-a plâns ca nu înțelege un fenomen fizic. Dom' profesor (H***er cum este poreclit de studenți) i- a dat un sfat: când mergi acasă in pod găsești intr-o cutie manualele mele, citește fizica de a X-a. După vacanța sora revine: așa de simplu? Era foarte clar explicat...
      3. Apropo de spiritul practic invocat in articol. Am vrut sa reinitiez 6 angajați in tainele curentului electric: Ohm, Kirchoff, domnul Watt. Nu am reușit cu manualele actuale :) Multe povesti, greu de învățat aproape nici o formula.
      Ce sa le spun? ca e periculos sa te joci cu curentul electric?

      Cam atât.

      • Like 1
    • @ Casargoz
      Ceea ce vreau eu sa subliniez sunt următoarele: 1) în laboratoarele scolare (chiar si cele din Universităţi) nu s-au facut investitii de mult timp si nici sanse de mai bine nu sunt ..practic suntem la nivelul de acum 25 de ani sau mai jos 2) în general profesorii nu lucrează şi nu explică chestiuni practice .. nici la matematica si din pacate nici la fizica ...nu se explică ceva foarte simplu ....de ce ai nevoie să înveţi toate acele lucruri? ... 3) manualele noastre sunt întradevar prost scrise si nu ai prea multe sanse să înţelegi ca elev din ele .. 4) părinţii, cei interesaţi de soarta copilului, sunt nevoiţi să îşi bată capul ei însisi cu problemele de la scoală ale copilului, referatele,etc .. prilej cu care constată cat de aiurea e totul...sau alternativa ...să îl dea la meditaţii ... în cazul celor de care nu se ocupă parintii rezultatele sunt cele pe care le mentioneaza corect autorul articolului 5) aveţi dreptate în Iran disciplinele stiintifice se predau mult mai bine ca la noi şi în plus beneficiază de laboratoare de ultimă generaţie ...noi facem religie de la clasa 1 la 12 si pana la cls a 9-a nici o ora obligatorie de informatica. Pe de altă parte dacă copilul are în mână de la gradiniţă tableta şi joculeţele pe care le învârte cum vrea el care credeti că vor fi şansele să fie interesat de un banal scripete??? ... evident nu cred că pentru o disciplină stiintifică mediul virtual poate suplini în totalitate un laborator adevărat ... am vrut doar să spun cam cum s-ar putea intr-o masura acoperi lipsa în conditiile noastre ... mai cred că trebuie ca tot acest avans tehnologic sa fie fructificat într-un mod adică trebuie să se producă o mutaţie la nivelul a ceea ce se preda si cum se predă.
      • Like 0
    • @ Valerica Baban
      Casargoz check icon
      Un studiu Gardner spunea ca in 2025 multi nu vor avea locuri de munca ( call-centere, birocratie etc..)
      Oricat de buni ar deveni juniorii la butonat nu vor putea cocura cu ceea ce viitorul le ofera:
      http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-10/16/google-zeitgeist
      http://www.engadget.com/2015/04/09/ibm-numenta-ai-software/
      • Like 0
  • Examenele de admitere după clasa a VIII-a erau şi pe vremea lui Ceausescu examene naţionale cu subiecte unice ... doar că le sustineai la liceul unde doreai sa fi admis pe numărul de locuri alocate unde puteai să intri sau nu. Nu era însă repartizarea asta natională. După revoluţie s-a pus la un moment dat problema repartizării tuturor în funcţie de notele de la examen asta + media de la gimnaziu. Problema pe care o pune autorul este că subiectele sunt grele şi nerelavante pentru o bună parte din elevi. Intrebarea este: În condiţiile în care aceste subiecte constituie criteriu de admitere la liceu trebuie ele făcute la nivelul celor mai slabi elevi din generaţie? Dacă la un moment dat (să zicem prin absurd) decid toţi elevii că ei nu vor să înveţe că nu le place lor ... atunci trebuie ca şcoală să se reconfigureze după dorinţa lor adică să nu se studieze mai nimic? Sau poate scoala trebuie să răspundă unor necesităţi ale societăţii de ai pregătii pe copii pentru ca la un moment dat aceştia să fie capabili că îsi câştige existenţă şi să aducă plus valoare comunităţii? Eu nu cred că scoala trebuie să fie la cheremul elevului că dacă nu vrea elevul să înveţe să fie lasat aşa în prostia lui. Până la urmă oricum am da-o e o problemă dacă o generaţie după 8 ani de scoală nu reuşeste să promoveze măcar nici 50% pe nişte subiecte uşoare. Până unde să tot coborâm.
    • Like 5
  • titlul m-a facut sa doresc sa citesc articolul; dar prima fraza m-a oprit; pentru ca premisa intregii argumentatii ulterioare porneste de la o afirmatie falsa: nu este adevarat ca "simuularile" sunt o inventie noua in invatamantul romanesc; am terminat liceul in 1980, la Mihai Viteazul, in Bucuresti; si sunt foarte sigura ca pe parcursul celor 12 ani am avut lucrari cu continut unic, "pe tara", la diverse momente ale ciclului de educatie, lucrari care te pregateau pentru examenele de admitere, in sensul ca aflai cam care era pozitia ta nu doar in clasa sau in scoala, ci si intre elevii tarii, in general; asadar, desi nu cred ca se numeau simluari, erau tot asta ...
    • Like 0
  • opinia mea este ca NATIUNEA ROMANA se afla in cadere libera, natiunea romana este bolnava in interiorul ei, in esenta ei, GENETIC a fost atinsa de microbul rrom, STRUCTURAL a fost faramitata prin distrugerea timp de 45 de ani a tehnicienilor si intelectualitatii, iar lovitura finala a fost aplicata la nivelu REPRODUCTIV de MIGRATIA din ultimii 26 de ani a celor care mai rationau, invatau, munceau ... rezultatul este o MULTIME, nu o natiune, de oameni fara nici o scara de valori, educatie, principii ... televiziunile, ALTA DATA INSTRUMENTE EDUCATIVE, prezinta de dimineata pana seara numai non valori, de la nivel de starleta pana la nivel de politicieni, SCOALA a devenit un podium de prezentarea modei si reglarea de conturi, munca nu mai reprezinta nimic, furtul si inselaciuna, sub diferite forme, sunt ridicate la rang de reusita in viata ... gasti de indivizi , grupati in asa zise partide politice , ataca constant si sustinut statul, jefuindu-l de bani si falsificandu-i continutul ! ATENTIE la cuvinte : GASTI de indivizi - cum pot fi numiti cei care sunt condamnati ?, ASA ZISE partide politice - exista platforme ? exista directii ?, ataca CONSTANT - (fara partinire) evaluati numai propozitiile enuntate pe tv si legate de prezentul guvern, ataca SUSTINUT - (fara partinire) incercati sa stabiliti punctul de vedere al celor care fac anunturile asupra guvernului, JEFUINDu-l - TOATE contractele sufera de pct ce le pot aduce anularea), FALSIFICANDu-i continutul - conducatorii institutiilor de baza (SENAT, DEPUTATI, GUVERN, PRESEDENTI) se jignesc, blameaza, acuza public si fara menajamente, in mod repetata si nejustificat. in 30-40 de ani natiunea romana va dispare, nu trebuie sa ne intristam, nu trebuie sa ne bucuram, dar asistam la o transformare, transfer, mutatie neimaginata in nici un manual, opinia mea este ca experimentul construirii omului nou, de bine, activistul de tip comunist a reusit, partial, este acest individ care traieste actualemente in romania, fara personalitate, sentimente nobile, corectitudine, educatie, aspiratii, scara de valori, capacitati intelectiale, dorinta de munca, intelegerea proprietatii private si in general a drepturilor si indatoriirilor umane normale ... dar asteptand pomana statului (pomana statului fiind institutionalizata), insusindu-si bunuri la comun (evaluati ce se intampla cu consumabilele in institutiile statului), vandalizand (frustrarea nu are justificare), violand (in grup e mai interesant), punand totul la indoiala (fara o judecata a valorilor si prioritatilor", construid modele din delicventi dovediti (alegandu-i sa conduca comunitati sau institutii ale statului) si din acte de depravare condamnate unanim in alte locuri (atacurile gruparilor de romi asupra gospodariilor), asociindu-se la acte de incalcarea normelor comune unei comunitati normale (vezi evenimentele de la londra, paris, madrid...), civilizate ... in 30-40 de ani natiunea romana va dispare, nu trebuie sa ne intristam, nu trebuie sa ne bucuram ... personal cred ca nici nu trebuie sa participam, chiar daca suntem martori, ma refer la cei care inteleg fenomenul, pentru restul nu conteaza :) multumesc ! ps. nu doresc sa am dreptate :) dar incercati sa ma contraziceti pe elemente nu la gramada elementelor prezentate ... ca sa zic asa : incercati sa ganditi ... ce fapta buna a-ti facut in ultimii 5 ani :) ce fapta negativa a-ti produs in ultimele 24 de ore :) ce va framanta, care este frustarea ce va macina :) la ca va folosesc prietenii :) copilul dumneavostra este nedreptatit de profesori :) cand a-ti deschis cartea de mate/romana/geografie/... si a-ti pus o intrebare copilului din ea :) ce vrea "sa se faca" copilul dumneavostra :) ... ia sa vedem acum cine ridica primul piatra :)
    • Like 1
  • check icon
    „Prăpastia învățământului românesc” / Situația din domeniu îmi pare a fi o rezultantă a ceea e ne aflăm noi românii. Mici și mari. / De acolo pornește o a doua Golgotă, în ale acceptării realității: nu are cum să se ivească vreun Mesia capabil a schimba lucrurile spre visele noastre...
    • Like 0


Îți recomandăm

Statuie mască

„Primul lucru care contează atunci când faci o donație este ca gestul respectiv să te facă să te simți că ai făcut cu adevărat o faptă bună. Dacă cauza respectivă reușește să te facă să te simți ca un mic erou, te face să te simți bine că ai ajutat, reușește să te facă donezi”, spune Nicoleta Deliu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult