Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Când ies din casă cu bicicleta am mereu un nod în stomac. Modificările la Codul Rutier și tensiunile dintre șoferi și bicicliști

Cu bicicleta prin oraș

Foto: Getty Images

De câteva zile, în mediul online citesc despre “Hotărârea nr. 1075 din 4 octombrie 2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice”.

Printre modificările apărute este una care face deja valuri pe platformele de socializare şi anume în ce condiţii vor putea fi depăşiţi bicicliştii. Textul de lege este la un click distantă.

Eu pedalez. Este adevărat că mă bucur de plimbările în natură mai mult decât de o ieşire prin traficul din oraş. Aceasta din urmă este o activitate pe care o fac din nevoie şi prea puţin din plăcere.

Chiar dacă mă echipez corespunzător, îmi semnalizez cât pot de bine prezenţa pe stradă şi respect regulile de circulaţie la fel ca în zilele în care sunt şofer nu pot să ascund următorul sentiment.

Când ies din casă am mereu un nod în stomac. Îmi e teamă de maşinile din jur, de viteza cu care mă depăşesc şi privirile încrâncenate ale şoferilor.

Mă simt ca într-o bătălie în care eu mă lupt de pe un cal, iar restul participanţilor din tancurile lor. Este un joc al puterii. Nu avem infrastructura adecvată astfel că, în cea mai mare parte a oraşului (Braşov) trebuie să împărţim carosabilul.

Modificarea codului rutier mă bucura la prima vedere, însă îmi este foarte greu să cred că şoferii vor înţelege şi vor accepta noile reguli peste noapte. Mentalitatea unei persoane nu se poate schimba la fel de rapid ca un act normative. Bicicliştii sunt încă văzuţi ca inferiori celor ce conduc o maşină. De ce?! Poate pentru că aleg ca de bună voie să fie plouaţi sau bătuţi de vânt?!

Cel mai probabil, în schimbul dur de replici dintre participanţii la trafic va fi acum amintită şi această Hotărâre de Guvern care va face ca elefantul să domine 100% călăreţul. 

Dacă nu vom înţelege că în trafic trebuie să ne respectăm, orice mod de deplasare alegem să folosim şi dacă Poliţia Rutieră nu va ieşi pe străzi să îşi joace rolul, depăşirea bicicliştilor se va face, în continuare, după cum consider şoferul de cuviinţă.

P.S. Bicicliştii nu sunt uşă de biserică. Văd la fiecare ieşire situaţii în care aceştia nu îşi semnalizează schimbarea direcţiei de deplasare, se strecoară haotic prin maşini, trec pe roşu la semafor sau uită să acorde prioritate pietonilor. Avem partea noastră de responsabilitate, dar şi de vină.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Stimată doamnă, şoferii între ei se şicanează în trafic şi nu de ieri de azi. Meltenii vor face în continuare ce ştiu ei mai bine: să sfideze şi să nu respecte regulile, după principiul "Cine sunt eu în faţa mea?".

    Din partea mea (eu fiind şofer), n-aş putea spune că am avut neplăceri cu bicicliştii (mă miră uneori curajul – a se citi "inconştienţa" – celor care-şi folosesc mijlocul de transport iarna, pe zăpadă sau gheaţă), în schimb motocicliştii sunt un real pericol pe şosea. Gândiţi-vă doar că eu sunt pe patru roţi, merg cu 90–100 km/h, şi sunt depăşit de motociclişti de parc-aş sta pe loc. Şi-i văd cum "croşetează" inconştienţi maşinile pe două benzi. Şi, după ce un inconştient de soiul ăsta îşi lasă creierii pe asfalt, vin celialţi să demonstreze şi să strige sloganuri de tipul "Şi noi suntem pe şosea"...
    • Like 0
  • Drepturi egale responsabilitati egale. Cu toata stima bicicleta si trotineta acum sunt doar privilegiati. Drepturi multe responsabilitati cam zero. Cand toti utilizatorii drumului public vor avea drepturi si responsabilitati egale doar marlanii vor mai putea comenta.
    Cu titlu de ex sper sa nu ma insel incetinirea intentionata a trafi ului de catre un sofer e sanctionata. Cu respect dar incetinirea trafi ului de catre o bicicleta... Rca si recuperarea pagubei de la asigurator nu in civil de la pf si ex pot continua
    • Like 2
    • @ Aloha Dieux
      Cum sufletu'meu încetinește traficul o bicicletă?! :)))))))
      Cu excepția cazului în care e făcută zob de un covrigar cu tot cu amărîtul de pe șa... da, am văzut cazuri, nu o dată.
      • Like 0
  • "Cel mai probabil, în schimbul dur de replici dintre participanţii la trafic va fi acum amintită şi această Hotărâre de Guvern care va face ca elefantul să domine 100% călăreţul. " :D si " Cand ies din casa am un nod in stomac", iar cand ies din trafic am nivelul de adrenalina - stres la maxim. :(
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
text: Irina Eris / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon