Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Câteva gânduri despre PISA 2022. Sugestii despre cum putem citi rezultatele

testare PISA

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

În ultimele săptămâni au tot venit către mine întrebări, unele în cadre formale și unele în discuții mai informale, despre rezultatele ultimului studiu PISA (PISA2022), prezentate la începutul lunii decembrie. În rândurile de mai jos încerc să clarific felul în care văd eu interpretarea unora dintre rezultate și posibile acțiuni viitoare.

***

Context

PISA (acronim pentru Programme for International Student Assessment, adică Programul International pentru Evaluarea Elevilor), este un studiu al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) care, o dată la 3 ani, măsoară competențele educaționale ale elevilor de 15 ani dintr-un mare număr de țări - cu același test care, evident, este tradus în toate respectivele limbi. Pentru PISA2022 (anul asociat studiului se referă la anul culegerii datelor, chiar dacă raportul este prezentat cu un an mai târziu - atât de mult durează analiza datelor) au participat 81 de țări și jurisdicții, fiecare cu un eșantion reprezentativ de elevi de 15 ani - în total 690.000 de elevi.

Așa cum ne așteptam, România nu are deloc o poziție onorabilă în acest studiu. Suntem pe locul 45 din 81 în clasamentul total: 45 la alfabetizare lingvistică (”literație”), pe locul 45 la alfabetizare numerică/matematică (”numerație”) și pe locul 48 la alfabetizare științifică. Da, știu, asta nu pare chiar groaznic și nu este, dacă ne comparăm cu ”restul lumii”. Dar nu ne comparăm cu restul lumii: ne comparăm cu restul familiei din care facem parte, de exemplu cu restul țărilor din Uniunea Europeană, sau cu restul țărilor membre în OECD, organizație internațională în care România este stat candidat, deci din care dorim să facem parte. Comparația cu restul statelor UE este mult mai sever nefavorabilă: suntem pe locul penultim, cu Bulgaria în urma noastră.

Bun, acestea sunt datele seci - sper eu, prezentate de mine fără prea multă emoție. Restul, aș zice, este cancan.

Cancanul

Pentru că ce face de cele mai multe ori societatea românească este să caute vinovați și scandal - cancan. Iar vinovatul de serviciu este, întotdeauna pentru studiile PISA, ministrul în funcție. Sigur, ministrul decontează întotdeauna costurile pentru starea sistemului - e natural, am zice -, dar dacă judecăm obiectiv, devine clar că povestea asta are o componentă serioasă de unfairness, de lipsă de corectitudine, din cel puțin două motive.

Primul motiv ține de contextul general al României și de poziția sa în toate clasamentele de acest fel. Nu stăm așa doar cu educația. Aceeași este starea cu privire la cvasi-totalitatea indicatorilor la care ne putem gândi: ne batem cu Bulgaria pe ultimele două locuri. Acesta este un indicator puternic al faptului că problemele sunt mai profunde și sunt ”ale României” și nu ”ale agriculturii”, ”ale infrastructurii”, ”ale mediului” sau ”ale educației”. Poate că la baza tuturor acestora avem de fapt o altă cauză, pervazivă, sau poate că aceste realități sunt atât de mult sprijinite una pe alta încât nu e posibil ca una din ele să se dezvolte atât de mult în fața celorlalte, să ”scape” din pluton, precum scapă ciclistul singuratic într-o competiție de plutonul urmăritor.

Apoi, al doilea motiv ține de întrebarea, zic eu legitimă: de ce s-ar reflecta rezultatele asupra celor care conduc Ministerul la momentul studiului, de vreme ce datele au fost culese in 2022? Și chiar, de ce s-ar reflecta rezultatele negative asupra celor care conduceau in 2022, de vreme ce problema legată de lipsa de alfabetizare a elevilor români este una istorică: elevul de 15 ani care nu înțelegea în 2022, în clasa a 8-a sau a 9-a fiind, lucrurile pe care le citea în testul PISA, a venit cu aceste tare din clasele a 5-a, a 6-a și a 7-a, când altcineva conducea ministerul.

Ar trebui să ne uităm așadar un pic mai în urmă pentru a căuta vinovați. Sigur, dacă ne ridicăm pe vârfuri și ne chiorâm vag în urmă până către revoluție, e posibil să vedem un șir de miniștri care se ascund unii în spatele celorlalți. Iar riscul este să concluzionăm că nu e vina nimănui, ci problema e ”sistemul”: gata, responsabilitatea s-a difuzat. Sunt prea mulți ca să îi tragem la răspundere și e greu de estimat cât din răspundere îi revine fiecăruia.

Ei, exact asta este probabil una din cauzele fundamentale pentru starea educației din România: faptul că pentru a produce o schimbare, orice fel de schimbare, este nevoie de timp, iar politicienii, prin natura lor, nu pot vedea mai departe de viitoarele alegeri. Din acest motiv (a) nu vor face planuri pe termen lung și (b) nu vor lua măsuri nepopulare (care îi vor costa voturi), nici chiar atunci când nevoia de a le lua este evidentă.

În Europa, dăm exemplul Finlandei și mai nou al Estoniei sau poate chiar al Poloniei, dar ce vedem acolo este că, odată luată o direcție, au stat cu încăpățânare pe acea direcție: Finlanda începând cu anii '60, Estonia începând cu anii '90, iar Polonia mai recent, în anii 2000 (2002 și 2008). România nu a avut niciodată acest tip de continuitate: vocația ctitoriei la fiecare om care a preluat acele frâie, cuplată cu procrastinarea măsurilor nepopulare, asta ne-a adus aici.

Ce facem mai departe?

Destulă lamentare: suntem unde suntem și nu găsim vinovați și poate nici nu e productiv să îi căutăm. Dar ce facem mai departe?

Eu cred, spre deosebire de mulți alții, care privesc în general cu pesimism spre viitorul educației în această țară, că România face multe lucruri bune. Nu se poate spune că sunt un fan al noilor legi ale educației, le găsesc la fel ca mulți alții teribil de multe minusuri (unele sfidătoare, haha mandatele rectorilor). Dar în același timp, le găsesc și destule avantaje. Motiv pentru care sunt rezervat-optimist. O să explic, căci îmi e clar cât de mulți oameni ridică acum din sprâncene – știm e de bon ton ca mai degrabă să criticăm aceste legi.

Pentru început, trei chestiuni de principiu, ca să setez contextul pentru optimismul meu.

În primul rând, aș zice că virulența criticilor împotriva acestor noi legi și a proiectului România Educată se datorează cel puțin parțial speranțelor foarte foarte foarte mari pe care societatea românească le-a avut. Cunoaștem fenomenul acesta din psihologie: satisfacția nu este doar o funcție a rezultatului, ci o funcție a diferenței dintre așteptare și rezultat. Așteptări reduse duc la o satisfacție mai mare în relație cu un anume rezultat. Așteptări mai înalte decât rezultatul obținut duc la dezamăgire. Erau aceste speranțe realiste? Nu, nu erau realiste – nu pentru că jucătorii nu au avut bună credință, ci pentru că schimbări radicale în sistemul de învățământ sunt pur și simplu imposibile. Am văzut asta, continui să văd asta atât la nivel universitar cât și la nivel preuniversitar: școala, instituția care pregătește viitorii cetățeni ai României, gânditorii și revoluționarii de mâine, este probabil cea mai rezistentă la schimbare instituție a țării. Pasionații de istorie – sau de istorie a reformelor educaționale – îmi vor da dreptate: niciuna din schimbările realizate în educație nu au fost vreodată radicale: nu Finlanda, Estonia sau Polonia date ca exemplu mai sus și nici o altă reformă care a marcat succes. Dimpotrivă, mai degrabă încăpățânarea cu care linia a fost urmată de-a lungul unor schimbări incrementale este cea care a dus la succes, nu radicalismul unei singure modificări.

În al doilea rând, am încetat de mult să cred în Moș Crăciun, în iepurașul de Paște și în legea providențială. Am încetat să cred că e posibil să punem pe masă, în educație sau în orice alt domeniu, o lege perfectă, care o să apară și o să ne rezolve toate probleme. Gata, din acel moment totul s-a rezolvat. Haha, asta e tot ce pot spune. Cine nu mă crede, să se uite la anterioara lege a educației: am văzut cu toții acolo o lege foarte bună, gândită mai degrabă de experți, ținută departe de politicieni (chiar trecută prin Parlament cu asumarea răspunderii, pentru ca aceștia să nu își bage prea mult nasul în ea) și mursecată apoi prin câteva sute de amendamente și de prorogare după prorogare ... deci neaplicată prin părțile esențiale. Nu cred că sistemul poate fi forțat în acest fel – e o expresie a realismului: avem exact atâta cât putem înghiți.

În al treilea rând, văd teribil de multă lașitate în spațiul public: atunci când un lucru este nepopular, cei care au contribuit la acel lucru nepopular tind să stea ascunși. Discuțiile despre legile educației sunt din același registru: cunosc experți în educație care au pledat pentru introducerea uneia sau alteia dintre prevederile care pot să pară bizare. Pledoaria lor este lucidă, argumentele sunt puternice. Ar trebui să iasă în față și să explice de ce cred că acea prevedere va produce o schimbare, dar nu o fac. Poate e normal să vrei să eviți lumina reflectoarelor, mai ales atunci când știi că va veni cu atacuri, acuze și bullying, dar eu cred că denotă și lașitate. Totuși, în mod bizar, extrag un fel de optimism de aici: în cercurile specialiștilor explicațiile se dau – și multe din ele sunt bune.

Trei puncte care sunt motive de optimism

Bun, acum, acestea fiind spuse, înapoi la optimismul meu legat de PISA și de ce cred eu că facem acum destule lucruri bune care se vor reflecta în creșteri la iterațiile viitoare ale studiului. La trei puncte mă voi referi aici.

1. Apetitul ministerului pentru date

Ministerul Educației are mult mai mare apetit pentru date decât a avut vreodată – asta se întâmplă de vreo 3-4 ani, nu mai mult. Observăm asta în declarații repetate legate de politici bazate pe date, observăm din proiectele pe care le susține. Începând cu ministrul Câmpeanu, ministerul a reînceput să susțină hotărât proiectele de testare comparativă internațională, iar acest lucru a continuat și s-a extins cu ministrul Deca. România participase doar la PISA în mod sistematic; a fost parte din acest proiect încă de la fondarea sa în anul 2000 și a ratat o singură ediție, în 2003. Dar la proiecte similare și de mare anvergură, precum TIMSS, PIRLS, ICILS, ICCS, PIAAC și altele de acest tip a participat neregulat sau deloc. Acest lucru s-a schimbat și acesta este un lucru excelent: avem nevoie de date pentru a înțelege problema.

Această schimbare vine la pachet – sau este poate rezultatul – unei acceptări a realității. Sigur că realitatea nu e plăcută, dar nu putem repara problema dacă nu o acceptăm în întreaga ei gravitate. Din acest punct de vedere, Ministerul Educației a trecut în ultimii 15-20 de ani printr-un proces (din păcate prea îndelungat) care a dus în final la actuala acceptare. Studiile PISA erau însoțite de regulă de negare: nu, nu este adevărat, România nu este la acest nivel scăzut – testele sunt proaste, testele măsoară altceva, copiii români sunt olimpici etc.

Am parcurs cam aceiași pași pe care îi parcurge o persoană când află că are o boală grea: întâi negare, apoi furie, apoi negociere și în final acceptare. Ei bine, am ajuns acum la acceptare și acesta nu e puțin lucru. Dacă mă uit în urmă la alte studii PISA, cred că aceasta a fost singura lansare în care ministerul nu a negat realitatea. Eu zic că e o bună bază pentru optimism.

2. România nu a regresat – o veste bună între atâtea rele

România nu a căzut în acest an, deci pandemia nu a produs pierderi, sau nu a produs pierderi atât de mari precum am fi așteptat.

Cea mai mare parte a discuției legate de rezultatele PISA este purtată cu referire la topuri: cât de sus sau de jos este România comparativ cu alții. Dar trebuie spus că topurile sunt doar un produs secundar – și încă unul toxic – al studiului PISA: studiul nu e un concurs, iar scopul său nu este acela de a face ierarhii. Da, rezultă și ierarhii de aici și acestea sunt o bună hrană pentru presă, dar dincolo de calitatea de știre, ierarhiile nu ne spun de fapt mare lucru. Cine nu discută despre topuri discută despre evoluție – aici lucrurile devin ceva mai interesante. România nu a scăzut deloc de la ultima testare; suntem la același nivel. În același timp, țările mai dezvoltate din Vestul Europei au înregistrat scăderi semnificative: scăderea medie pentru țările OECD este de 15 puncte, ceea ce este echivalentul a aproape un an de școală. Scăderea este serioasă și este cauzată, evident, de pandemie.

Lipsa acestui regres în România a fost interpretată drept veste pozitivă: altora li s-a întâmplat ceva rău și nouă nu ni s-a întâmplat. Adevărul este că da, sunt de acord: aceasta e o veste bună în ansamblul veștilor proaste pe care de regulă le aduc aceste studii.

Unde nu sunt neapărat de acord este cu privire la motivul pentru care nu am scăzut. Eu nu cred că este un semn de reziliență a sistemului educațional. Reziliența în fața unor adversități precum cea prin care a trecut educația în pandemie este prezisă de un număr de factori și la nici unul dintre aceștia România nu punctează bine – de exemplu faptul că am fi ținut școlile deschise foarte mult timp, pregătirea elevilor pentru învățare autonomă, concentrarea pe starea de bine a elevilor în școală, competențele digitale ale profesorilor, dotarea cu tehnologie a școlilor, digitalizarea activității educaționale etc. Deși România a făcut eforturi considerabile și cu bună credință în toate aceste direcții în timpul pandemiei și în anii de după, pur și simplu nu ne comparăm favorabil în aceste domenii cu țări precum Franța sau Germania. Deci nu aș interpreta asta ca reziliență a sistemului public de educație.

Mai degrabă cred că efectul vine dintr-un cumul a doi factori. În primul rând, avem deja scoruri foarte joase: e mai ușor să cazi când ești foarte sus, noi nu prea mai avem unde să scădem. În al doilea rând, nivelul actual de educație, în mod special al elevilor buni și foarte buni, este susținut în cea mai mare parte de eforturile financiare ale părinților și de școala paralelă – mă refer aici de bună seamă la industria meditațiilor – și nu atât de mult de școala publică. Iar în pandemie, părinții nu au încetat cu nimic să își susțină copiii și să investească în educația lor, ba dimpotrivă. Iar profesorii nu au încetat deloc să dea meditații, ba dimpotrivă. Așadar sistemul paralel a funcționat fără probleme – de aici o parte din efectul pozitiv.

Fie motivele care ar fi ele, România nu a căzut în scorul înregistrat și asta e bine – într-un fel. Percepția mea este că pentru părți largi din societatea românească (în mod special în lumea de business) împachetarea drept veste excelentă nu a dat deloc bine. Da, este realmente un aspect pozitiv ... dar revin la ce am spus mai sus legat de așteptări: o veste nu e interpretată niciodată în mod obiectiv, ci de asemenea în funcție de așteptări. Societatea românească încetează să mai aibă răbdare pe această temă, chiar își dorește să vadă un pic de progres: este ca o persoană care vrea să slăbească și după câteva săptămâni de dietă și sport se tot urcă pe cântar și nu îl vede deloc clintindu-se: ar vrea să vadă acul mișcându-se măcar un pic, să aibă confirmarea că da, se poate.

3. Analfabetismul funcțional este marea problemă –  ne concentrăm deja pe ea

Cine are totuși aplecarea de a se uita mai serios în date, pentru a înțelege de unde vine scorul mic înregistrat de România, va observa foarte rapid că scorul României este în esență (știu, simplific un pic lucrurile) un scor mediu – scorul mediu al tuturor elevilor din România care au dat testul. Va observa apoi că avem mai puțini elevi foarte buni și mai mulți elevi foarte slabi decât restul statelor din UE. Dar va fi foarte vizibil că la elevii foarte buni, la cei aflați la nivelul excelenței, diferența nu e mare – diferența dintre 4% și 6% nu e teribil de mare. Dacă am investi în educația pentru excelență, în olimpicii noștri și am crește cu 100% (adică, am dubla) numărul olimpicilor, scorul general al României la PISA ar crește cu doar o jumătate de punct.

Unde România excelează însă este în marea de elevi care sunt complet, dar complet rămași în urmă. Numim asta alfabetizare funcțională și PISA2022 ne spune că 42% din elevii României sunt analfabeți funcțional în domeniul lingvistic, 49% din elevii României sunt analfabeți funcțional în matematică și 44% din elevii României sunt analfabeți funcțional în domeniul științelor. Acest volum este imens. Aproape jumătate din populația școlară a României rămasă în urmă ... este o realitate cruntă.

Nu pretind că în alte țări aceste niveluri sunt la zero – proporțiile OECD de analfabetism funcțional sunt de 26% pentru literația lingvistică, 31% pentru numerație și 24% pentru știință. Dacă România ar reduce numărul elevilor rămași în urmă pentru a ajunge la acest nivel, am fi undeva peste media UE. Ceea ce trage în jos scorul sunt acești copii. Lucrurile sunt și mai crunte atunci când vedem cine sunt acești copii: în rândul lor sunt supra-reprezentați elevii care provin din medii defavorizate, din familii vulnerabile, de regulă cu statut socioeconomic scăzut și deseori din mediul rural.

Așadar, dacă România vrea să schimbe poziția sa în aceste studii ar trebui mai degrabă să se concentreze pe acești elevi. Asta o să ducă la o discuție inconfortabilă în societatea românească privind obiectivul pe care școala trebuie să îl aibă pentru națiune – inconfortabil pentru că România tinde să se mândrească deșănțat cu olimpicii săi și să ignore și ascundă elevii defavorizați și rămași în urmă. Eu am argumentat în repetate rânduri că scopul sistemului național de educație este asigurarea de oportunități egale tuturor viitorilor cetățeni – un start în viață în care locul în care te-ai născut sau familia în care te-ai născut să contexte extrem de puțin spre deloc. Fiecare copil rămas în urmă este un eșec de la acest deziderat.

Optimismul despre care spuneam provine din faptul că aceste lucruri sunt deja ținte de intervenție: în mod special analfabetismul funcțional este deja o țintă importantă în noua lege și am mari speranțe că prin intervenții țintite va fi erodat în următorul deceniu.

Discuția activă în societate despre educație drept cauză națională

Este excelent că avem aceste discuții despre educație, pentru că avem o obligație să ținem educația pe agenda publică. Ce se întâmplă de regulă atunci când apare rezultatul unei noi iterații în studiul PISA, o dată la trei ani, este că toată România își aduce aminte că educația e importantă. Și uită apoi, în timpul sărbătorilor de iarnă – ca să își aducă aminte rar, la următorul studiu, peste 3 ani, sau poate încă o dată mai în vară, cu ocazia Bacalaureatului. În ”share of voice” – în procentul dedicat discuției publice, în media, despre diversele aspecte care preocupă societatea din România, educația este din păcate cu foarte, foarte mult în urma pensiilor, infracționalității, politicii, energiei, prețurilor, infrastructurii etc.

În fine, aceasta este și ultima sursă de optimism pe care o mărturisesc aici: faptul că, deși este în continuare mic, procentul acesta în care societatea se frământă față de educație a crescut treptat în ultimii 5-10 ani. Că este meritul proiectului România Educată, sau al unei maturizări a societății românești care începe din nou să se uite către viitor mai mult decât la trecut sau la prezent, cert este că toți acceptăm astăzi educația drept cauză națională.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Observ la acest articol persoane care strâmbă din nas la auzul unor concepte elementare de psihologie. Inițial mi s-a părut ciudat; a-l contesta pe Piaget este ca și cum ai contesta aportul lui Mendeleev în cazul chimiei. Se pare însă că alta e problema: majoritatea habar n-are cine a fost Jean Piaget și ce de cotitură a jucat în știința psihologiei. Dacă, în mod evident, acceptă psihologia ca pe o știința.

    Lenin n-o accepta.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    RÂNDURILE DE MAI JOS SUNT FICȚIUNE PURĂ. ORICE ASEMĂNARE CU PERSOANE SAU FAPTE REALE ESTE O PURĂ COINCIDENȚĂ (SAU NU).
    Povestea pe care o voi depăna are ca personaj principal un amic, profesor, care predat în două țări cu sistem educațional performant: Finlanda (copiată de Estonia) și Olanda. Din motive neinteresante omul se întoarce în țară și vrea să aducă aerul proaspăt în îmbâcsitul nostru sistem.
    Pentru asta, are de dat o titularizare. Și aici șocul: educatorul performant din sisteme performante de educație obține notă sub 7 la examen.
    -Ce naiba s-a întâmplat?
    -E noaptea minții! E un limbaj total vechi, în genul manualelor din anii 50. Inclusiv modul de gândire e vechi. Limbajul e dificil de deprins și pentru un adult... Am încercat să redactez ca în Olanda sau Finlanda, dar probabil că n-am atins niște cutume care se notează pe la noi. Copiii chiar învață după așa ceva?
    -Nu, mai mult memorează mecanic. E limbaj folosit în critica de specialitate, nu are legătură cu școala.
    -Și ce caută în programă și în manuale?
    -Să fie acolo...
    -Nu e de mirare că stăm prost la testele PISA.
    -Îi pasă cuiva? Crezi că se va schimba programa școlară, se vor schimba manualele și chiar modul de gândire? Nu.
    Până la urmă, amicul meu a reușit. Cum? A reușit să gândească strâmb și să învețe pe de rost. Și-a luat examenele. Nu cu mult, dar le-a luat.
    -Și vei face același lucru și la ore?
    -Doar nu am căpiat! Știu ce să fac, pentru că am mai făcut.
    -Și la inspecții?
    -Inspecțiile sunt oricum peste tot o operetă penibilă. Iei cei mai buni elevi și îi pui să învețe pe de rost din manual. E o formalitate de care știe toată lumea. Copii înțeleg foarte bine problema și cooperează.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Și aici ajungem la adevărata definiție a învățământului românesc actual: salată. Cu andive, șuncă, porumb, frișcă, zahăr tos, ridichi, pepene, spaghete, spanac, zacuscă, trufe, ciocolată, pere, cașcaval, măsline etc.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Dacă puneţi prea puţin piper într-un preparat şi prea mult în altul, mâncarea e fără gust. La fel stau lucrurile şi cu povestea inventată, în care cuvântul "copii" are un "i" mai puţin, în timp ce în salata cu "ridichii" aţi scăpat un "i" în plus. În cazul acesta, lipsa de gust a "preparatelor" se numeşte agramatism. Posibil, acesta este motivul pentru care ambiţiosul educator "performant", care "vrea să aducă aerul proaspăt în îmbâcsitul nostru sistem", nu a fost în stare să promoveze examenul, nu foarte dificil, de titularizare. Profesorii tineri, talentaţi şi competenţi, fără "să gândească strâmb și să învețe pe de rost" îl promovează cu brio. Unii dintre ei au publicat şi continuă să publice pe această platformă poveşti care, culmea, au legătură cu realitatea din şcolile româneşti, cu copiii cărora încearcă să le redea încrederea şi speranţa. Nu ne plac întotdeauna culorile în care ei zugrăvesc realitatea din şcoli, dar lor trebuie să le acordăm atenţie. Spre deosebire de amicul dumneavoastră, ei ştiu despre ce vorbesc.
      • Like 1
    • @ Cristea Petrica
      Valentin check icon
      Mă tem că s-ar putea să cunosc mult mai bine domeniul. Ca să vă dau câteva lămuriri despre educatorul din poveste - recunoscut ca performant în sistemele în care a predat - a existat un singur examen pe care nu l-a luat. Anul următor l-a luat cu 10. Motivul pentru care nu l-a luat inițial a fost că, fiindu-i greu să descifreze modul de gândire autohton și fără să cunoască stereotipurile care se punctează, a încercat să introducă un limbaj pedagogic care se utiliza în sistemele în care predase. Mecanismul pedagogic este universal, dar partea de metodică diferă de la un sistem la altul. Tehnic vorbind, n-a respectat metodica autohtonă pentru că nu era familiarizat foarte bine cu ea.
      Tinerii care reușesc din prima cu brio trec niște examene pedagogice de absolvire, și atunci titularizarea e mai simplă. Amicul de care vă vorbesc trecuse aceste examene în alt sistem de educație.
      În plus, vă pot spune că tinerii talentați de care vorbiți nu urmează această programă absurdă. E drept că puțini au curajul să o recunoască public, dar sunt și asemenea cazuri. Cel puțin în materiile care nu se dau la examen nerespectarea programei și metodicii a devenit literă de lege; profesorii talentați și tineri adoptă metode occidentale de lucru. Din păcate, limitările apar în cazul materiilor de examen, unde ești obligat să te ții de ce-ți dă Statul Palmă Barbă Cot pentru ca micuțul să îndeplinească baremul.

      Pe lângă asta mai am o altă poveste: elev educat în sistem occidental performant. Fișă de performanță - da, capitaliștii putrezi se ocupă și cu cioace din astea, cum sunt fișele de performanță, stare de bine etc. - evoluție optimă certificată de specialiști, însemnând profesori, consilieri școlari etc. pentru că acolo FIECARE elev are o fișă amănunțită care îi urmărește evoluția.
      În sistemul românesc devine aproape corigent. Motivul? Sistemul românesc este devansat cu cel puțin doi ani, adică ce se învață la noi în clasa a V-a la ei se învață în clasa a VII-a.
      Interesant este că sistemul NOSTRU este codaș în testele PISA, în timp ce al lor, al capitaliștilor putrezi, care habar n-au de educație cu armatele lor de psihologi și suflat în ureche copiilor e fruntaș în testele PISA.
      Cineva greșește: noi sau ei?
      • Like 0
  • Cancan:
    „Iar vinovatul de serviciu este, întotdeauna pentru studiile PISA, ministrul în funcție”...

    Ei, da. Ma gandeam eu ca strabunica-mea ar fi vinovata de starea invatamantului romanesc.
    Ministri nici usturoi n-au mancat, nici gura nu le miroase.
    Ei, saracii, niste bieti oameni, nimeriti din intamplare acolo (asta cam asa e), oameni de bine care au vrut sa faca multe fapte bune, dar extraterestri nu i-au lasat. Da. S-au bagat cu antenutele lor in ciorba educationala romaneasca si au electrocutat neuronii stiintifici ai oamenilor de bine. De aici a urmat o intreaga tragedie: oamenii de bine (24 la numar, in 34 de ani) au facut franjuri si ferfenita tot sistemul de educatie, dar e de inteles, erau dereglati de antenute.

    „...faptul că pentru a produce o schimbare, orice fel de schimbare, este nevoie de timp, iar politicienii, prin natura lor, nu pot vedea mai departe de viitoarele alegeri. Din acest motiv (a) nu vor face planuri pe termen lung și (b) nu vor lua măsuri nepopulare (care îi vor costa voturi), nici chiar atunci când nevoia de a le lua este evidentă”.

    Greseala, greseala, de trei ori greseala: in filosofia asta, niciodata, dar niciodata nu vom mai iesi din mlastina. Cu alte cuvinte nu vom avea eroi niciodata. Si daca ma uit la tarile enumerate de dvs., istoria lor ne demonstreaza ca au avut eroi contemporani, ca sunt altfel de natii, cu alte caractere. Din ecuatie scot Finlanda care are alt parcurs istoric si ma refer doar la Polonia si Estonia.

    Tarile astea doua au traversat si ele o istorie recenta crunta si cruda. Al doilea razboi mondial si apoi comunismul.
    Dar nu pot sa nu ma intreb ce au altii si noi nu avem? De ce noi mereu suntem la coada clasamentului?

    Polonia cea chinuita atat de tare de istorie. Polonia cea devastata de razboaie. Ce are Polonia si noi nu avem?

    „Polonia a jucat un rol distinct în Al Doilea Război Mondial. Conflictul cel mai devastator din istoria omenirii a început la 1 septembrie 1939, când Hitler şi Al Treilea Reich au atacat această ţară. Polonezii au participat la conflagraţie din prima până în ultima zi. În 1939 aveau împotriva lor două puteri totalitare, căci Stalin, aliat cu Hitler, i-a atacat dinspre est”. - https://historia.ro/

    "Principalele lagăre ale morții, unde au fost uciși peste 3.000.000 de evrei, au fost Auschwitz-Birkenau, Belzec, Chelmno, Majdanek, Treblinka și Sobibor, toate situate în Polonia ocupată de germani". - https://aboutholocaust.org/ro/facts/care-au-fost-alte-lagare-naziste-importante-de-concentrare-si-moarte

    "Biserica romano-catolică din Polonia a jucat un rol social și cultural mult dincolo de sfera religioasă. După cel de-al Doilea Război Mondial și sosirea socialismului de stat, lecțiile de catehism, desfășurate cu mult zel în parohii, i-au expus pe copii la o viziune neoficială asupra lumii. Societățile sponsorizate de Biserică, cum ar fi Cluburile intelectuale catolice, au oferit adulților un forum unic pentru discuții publice libere. Sălile parohiale au oferit adăpost pentru o mare varietate de expoziții, piese de teatru, filme și întâlniri necenzurate. Iar activitatea și exemplul Sfântului Papă Ioan Paul al II-lea au sprijinit mișcarea populară care a dus la tranziția Poloniei de la un satelit comunist la o națiune democratică independentă în ultimii ani ai secolului XX...

    La sfârșitul anilor 1970, începând cu șantierele navale din Gdańsk, acești muncitori au format o mișcare națională numită „Solidarność„- „Solidaritatea”. În ciuda arestării conducerii Solidarității, ziarele sale au continuat să fie publicate, răspândindu-i valorile și agenda în întreaga țară. În mai 1989, guvernul polonez a căzut, împreună cu regimurile comuniste din întreaga parte estică a Europei, începând transformarea rapidă a Poloniei într-o democrație". - https://www.infofinanciar.ro/totul-despre-politica-populatia-si-economia-poloniei-cum-a-ajuns-una-dintre-cele-mai-puternice-tari-din-europa.html

    "Două valuri greviste, în aprilie și august 1988, au forțat regimul Jaruzelski să recunoască faptul că nu mai poate guverna împotriva (sau în pofida) societății...
    Toate tentativele regimului de a coopta intelectuali proeminenți în structurile de putere și de a elimina riscul renașterii Solidarității au fost întâmpinate cu refuzuri categorice... - ”. https://moldova.europalibera.org/a/31562118.html

    Estonia
    „SUA, Regatul Unit, Franța, Italia și majoritatea democrațiilor occidentale au considerat mereu ca fiind ilegală anexarea Estoniei de către URSS. Ele au menținut relațiile diplomatice cu reprezentanții Republicii Estonia independente, nerecunoscând niciodată de jure existența RSS Estone, și nici că Estonia ar fi legal parte constituentă a Uniunii Sovietice.[74] Restaurarea independenței Estoniei a devenit posibilă atunci când Uniunea Sovietică s-a confruntat cu probleme ale regimului intern, slăbindu-și autoritatea asupra teritoriilor ocupate de la marginea imperiului. De-a lungul anilor 1980, mișcarea pentru lărgirea autonomiei Estoniei a început.

    În 1989, în timpul „Revoluției Cântate”, într-o cunoscută demonstrație pentru independență, denumită Lanțul Baltic, s-a format un lanț uman de peste două milioane de persoane, prin Lituania, Letonia și Estonia. Toate cele trei țări au avut experiențe similare ale ocupației sovietice și aspirații similare pentru redobândirea independenței. Declarația Suveranității Estoniei a fost emisă la 16 noiembrie 1988[75] iar independența a fost declarată oficial la 20 august 1991, reconstituind statul dinainte de 1940... Uniunea Sovietică a recunoscut independența Estoniei la 6 septembrie 1991. Prima țară care a recunoscut diplomatic independența Estoniei a fost Islanda. Ultimele trupe rusești de ocupație au părăsit țara la 31 august 1994.

    Ca stat membru al Uniunii Europene, Estonia este considerată economie cu venituri mari de către Banca Mondială. Țara se clasează pe locul 16 după Indicele Libertății Economice pe 2012, având cea mai liberă economie din Europa de Est și fosta Uniune Sovietică.[118] Datorită creșterii rapide, Estonia a fost poreclită și „Tigrul Baltic”. Începând cu 1 ianuarie 2011, Estonia a adoptat moneda euro și a devenit al 17-lea stat membru al zonei euro.[119]

    Conform datelor Eurostat[120] publicat la 21 octombrie 2011, Estonia are cea mai mică datorie guvernamentală în raport cu PIB din toată Uniunea Europeană, cu doar 6,7% la sfârșitul lui 2010. Mass-media internațională a început să denumească Estonia țară nordică...

    Bugetul fără deficit, datoria publică aproape inexistentă, cota unică de impozitare, regimul de liber schimb, sectorul bancar comercial competitiv, e-guvernarea inovativă și lipsită de birocrație, precum și serviciile mobile sunt semne ale economiei de piață estone”. - https://ro.wikipedia.org/wiki/Estonia

    Uitandu-ma pe istoria acestor tari pot sa remarc ca au avut eroi, ca au avut organizatii puternice, ca au avut caracter, ca au luptat pentru independenta si dupa ce au cucerit-o si-au urmat crezurile si idealurile, ca au avut sprijinul unei biserici catolice puternice (Polonia), orientata catre oameni, libertate si democratie.

    Eroii nostri din decembrie, 1166 de oameni decedati, zac intr-un cimitir, uitati. Visele lor au fost calcate in picioare. Pe spatele lor s-au cocotat infractorii, impostorii, coruptii, demagogii, prostii, cu largul concurs al societatii romanesti. De aia nu e si Romania printre primele natiuni ale Europei la capitolele „asa da”.

    Colegul dvs, Razvan Prepelita, descrie succint starea de spirit din timpul acelui decembrie 1989, in articolul „Țara ca o pradă”. De aia nu e si Romania printre primele natiuni ale Europei la capitolele „asa da”.

    „Destulă lamentare: suntem unde suntem și nu găsim vinovați și poate nici nu e productiv să îi căutăm”.
    Ma tot intrebam de ce sunteti atat de impaciuitor. Hahaha! Pentru ca aveti o colaborare cu ministerul, cumva?
    De aia nu e si Romania printre primele natiuni ale Europei la capitolele „asa da”.

    P.S. Asta nu inseamna ca nu sunteti bine intentionat sau munca dvs nu e de calitate, dar inseamna analiza partinitoare si asta inseamna adevar denaturat. Asta seamana cu sa inchidem ochii, sa ne complacem si sa bagam putin gunoiul sub pres.
    • Like 3
    • @ Daniela Damian
      Valentin check icon
      Este foarte interesant că profesorii renegați de comunism, care au luat calea pribegiei, au pus umărul la alte sisteme de educație. O bună parte din motorul finlandez de educație funcționează și cu contribuție românească. După revoluție, acești rari seniori ai științelor educației au fost poftiți de autorități să țină tot felul de conferințe și au primit chiar funcții cu rol consultativ. Din păcate ei au vorbit și tot ei au auzit. România are un talent fantastic de a te lăsa să urli în pustiu.
      Dom'le, or avea ei dreptate, dar noi le știm pe-ale noastre.
      Cam ăsta e tabloul educație românești.
      • Like 0
    • @ Daniela Damian
      Un comentariu excelent, dar tot așa mi se pare și articolul care l-a... provocat, iar aici eu iau părțile bune - după mine, evident! - din fiecare.
      Fac doar o completare la acest comentariu și ea se referă la Estonia: nu mi se pare deloc întâmplător faptul că estonienii, alături de finlandezi și maghiari fac parte din aceeași familie, fiind rude apropiate: sunt popoare fino-ugrice. Maghiarii au apărut în Europa la anul 862 și, în mai puțin de 1,5 secole (anul 1000), aveau un regat și un rege (Ștefan) și scriau cronici în limba latină, fără de care noi habar n-am fi avut de mai mult de jumătate din istoria noastră medievală, Regatul Ungariei fiind și primul stat centralizat din Europa. Mai mult, maghiarii, veniți în Europa „cu carnea de cal sub șea”, cum ne place nouă „să-i luăm în tărbacă”, evident - total aiurea, căci habar n-avem cât le datorăm din punct de vedere civilizațional, v. și azi diferențele culturale, și nu numai, între Transilvania și restul țării, în special Oltenia, unde este un dezastru aproape total din acest punct de vedere, părerea mea, desigur! - aveau scriere proprie, literele alfabetului lor numindu-se „rune”; noi am scris abia prin sec. XIV, și atunci - în slavonă și cu alfabet chirilic, cei mai mulți dintre domnitorii Valahiei și ai Moldovei fiind cel mult semianalfabeți. Culmea este că primele cărți și primele școli în limba română (cu alfabet latin), nu au apărut în cele două țări „române” („” vor să sugereze că noțiunea aceasta este extrem de nouă, comparativ cu aceea de „maghiar” sau „ungur”), ci tot în Regatul Ungariei, unde, cică, românii erau... tare asupriți! În fine, a se vedea când a apărut prima universitate românească (1860 - Iași) și când a apărut prima univesitate maghiară (1367 - Pecs)! Noi ce naiba vom fi... păzit?! Am... lălăit-o mioritic, văicărindu-ne neputincioși și așteptând să ni se dea, să ni se facă și să ni se dreagă... A se vedea de exemplu textul imnului nostru național, de un cretinism uriaș, și chiar balada „Miorița”, care, dacă realizăm faptul că astăzi suntem o nație vai mama noastră, proastă și fudulă - statistic vorbind, desigur - trebuie să fiu idiot să nu trag concluzia că singurul mesaj valabil al acestei atât de... „frecate” prin școală balade, este acela că două tremi din poporul român sunt formate din hoți și criminali, iar cealaltă treime din proști / victime!
      • Like 0
  • Reproduc un comentariu de la un alt text pe Republica.ro despre testele PISA, comentariu ce e pertinent si pentru materialul de mai sus:
    >>>>>>>>>>>>>>>
    Oare sa fie vorba de lene? Oare sa fie vorba de analfebetism functional? Probleme de procesarea informatiei? Ma uit la diversi oameni care infiereaza cu manie invatamantul din Romania in urma rezultatelor de la testele PISA. Citesc despre testele PISA: in Romania au fost testati 7000 de elevi, din care peste 1000 au limba materna maghiara si peste 30% invata in scoli din mediul rural. Deci nu e vorba de un esantion reprezentativ pentru populatia scolara din Romania (sunt doar 5% maghiari si sub 20% dintre elevi sunt la scoli din mediul rural). Testele PISA s-au uitat la cu totul altceva ("integrarea minoritatilor" etc) decat la nivelul general al educatiei, cel putin in Romania. Oare e asa de greu de verificat ce si cum? Oare cum poti sa iti dai cu parerea pe o platforma cu ceva reputatie fara va verifici daca ai inteles depre ce e vorba?
    • Like 1
    • @ haim_mononucleozovici
      Valentin check icon
      Pe asta cu mediul rural nu am prea înțeles-o. În ce sens nu sunt reprezentativi elevii din mediul rural? Educația nu face și n-ar trebui să facă diferențe între mediul rural și cel orășenesc.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Există moduri de abordare diverse. O propunere ar fi un fel de consiliu al înțelepților, care să împartă dreptatea și competența, să decidă cine și ce trebuie să facă. De ce? Pur și simplu pentru că sunt înțelepți. Așa procedează sistemele performante de educație? Răspuns: NU. Acest tip de educație poartă numele de MAGISTROCENTRISM (educație bazată pe maestru, magister)

    Sistemele performante de educație nu au un Consiliu al Înțelepților din Buricul Târgului. Metoda lor e mult mai eficientă: studii pedagogice. Programele școlare sunt PILOTATE, și implementate pe baza unor studii care să le ateste eficiența. Sau ineficiența, și în acest caz nu sunt implementate.
    E ca în medicină, cu studii. De fapt, între studiile pedagogice și cele medicale există multe tangențe.

    La noi, educație este în continuare MAGISTROCENTRISTĂ, adică decisă pur și simplu de la centru. Ați văzut vreodată vreun studiu care să sprijine o programă școlară? Cunoașteți cumva vreo programă care a fost mai întâi pilotată câțiva ani, și pe urmă, când s-a dovedit eficientă, implementată? Nu. Nu există studii pedagogice care să stea la baza acestor programe școlare. Ele nu sunt pilotate. Ele sunt impuse de la centru. Pur și simplu. Pentru că a pilota o programă cere efort și resurse. La noi nu e cu efort și resurse. La noi pică din cer și se ia ca atare, fără discuție.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    GENOFLEXIUNI LOGICE:
    1. Profesorii fac programa școlară, manualele și subiectele de examen (atât pentru ei cât și pentru elevi)
    2. Profesorii sunt slab pregătiți.
    3. Profesorii slab pregătiți produc programe școlare, manuale și subiecte de examen foarte bune.

    Nu vi se pare un scurtcircuit logic? Dacă ești slab pregătit nu poți produce ceva bun.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Domnule, repet, profesorul doar ajuta elevul sa-si insuseasca cunostintele. Cat trebuie sa stie acest elev stabilesc/ ar stabili oameni de stiinta, din toate domeniile... Deci nu vor pretinde diferentiale in clasa a VIII a.
      • Like 2
    • @ George Bucsan
      Valentin check icon
      În ce sens îl ajută? La fel poate face și un părinte care știe matematică. De ce mai este nevoie de profesor? Ce are în plus un profesor față de un părinte care știe bine matematică? Și care este știința de care vorbim, cu ajutorul căreia acești înțelepți stabilesc ce trebuie știut pentru fiecare vârstă în parte? Are un nume această știință? Vorbim de ceva concret? O puteți numi?
      • Like 0
  • Tehnic vorbind :
    1. test de capacitate intelectuala a elevului, anual.
    2. invatamantul scos din sfera politica - pur si simplu tratat inginereste
    3. stabilirea unui volum minim de cunostinte pentru elev la sfarsitul fiecarui an
    scolar. Poate reducerea invatamantului obligatoriu la 8 clase
    4. evaluarea profesorilor, la fel, anual si promovarea stricta conform rezultatelor
    5. infiintarea unui institut national care sa analizeze datele si sa stabileasca
    programe si orientarea acestora in functie de evolutia sociala
    • Like 0
    • @ George Bucsan
      Valentin check icon
      Educația se face în funcție de o anumită programă școlară, față de care sunt verificați atât profesorii, cât și elevii. Apare totuși o dilemă: dacă avem profesori slab pregătiți și profesorii sunt cei care fac această programă, atunci n-ar trebui să presupunem că și programele școlare după care se face această evaluare sunt slabe? Că doar sunt făcute tot de ei. Adică se verifică după ceea ce tot ei au făcut. E un nonsens. Nu putem presupune că niște profesori slab pregătiți pot da la iveală o programă școlară bună.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Te rog, citeste punctul 5. Evident ca in acel institut nu vor fi angajati profesori cu 3 la titularizare. Doar eminte. Academicieni, profesori universitari, arhitecti daca vrei.. Medici si altii la fel. Deci un consiliu de intelepti. Dar nesubordonati unui politruc analfabet.
      • Like 1
    • @ George Bucsan
      Valentin check icon
      Cred că dvs. confundați puțin lucrurile. Un foarte bun matematician nu este în mod implicit și un bun dascăl, la fel cum un bun fotbalist nu este implicit și un bun antrenor. Poate fi un matematician de geniu, dar un dascăl catastrofal.
      Ce anume trebuie să testeze această evaluare? Câtă matematică știe un profesor sau câtă didactică?
      Didactica și materia sunt două lucruri separate. PEDAGOGIA (pedos - în greacă înseamnă copil) este diferită de ANDRAGOGIE (andros - om, educația adultului).
      V-ați gândit vreodată că educația gimnazială arată groaznic pentru că e făcută de persoane care n-au lucrat cu copii nici o secundă în viața lor? Merită să reflectați. Când ai copilul bolnav nu te duci la orice doctor. Te duci la un PEDIATRU, adică un medic care a lucrat cu copii.
      Plus, sunt profesori universitari și profesori universitari. Unii sunt considerați rebeli de către colegii lor care se află la butoanele educației. Sunt ascultați, lăudați, adulați, dar... cei de la butoane o știu pe-a lor. Sunt cazuri numeroase.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Deci, testat elevul pentru a stabili capacitatea intelectuala. Adica cat de destept este. Apoi stabilim ce trebuie sa stie elevul la sfarsitul fiecarei clase/an scolar. Programa este pur simplu suma cunostintelor pe care trebuie sa le dobandeasca elevul. O lista , daca vrei. In functie de, sa-i zicem, IQ ul fiecaruia se stabileste un nivel minim de asimilare. Daca este sub 100 ii cerem 50% ..sa zicem.
      Programa nu trebuie facuta de un dascal. Dascalul are datoria sa-l indrume pe elev in asimilarea acelor cunostinte.
      Institutul ala trebuie sa stabileasca, dupa varii criterii stiintifice, ce trebuie sa stie elevul de clasa a VII a , sa zicem, la sfarsitul anului. Si repet, daca are IQ ridicat, trebuie sa asimileze mai mult.
      Sper ca m-am facut inteles.
      • Like 3
    • @ George Bucsan
      Valentin check icon
      Aha, aici apare problema! Ok, să spunem că specialistul în matematică decide ca ecuațiile diferențiale să se facă la vârsta de 8 ani. Cine decide dacă are dreptate sau nu? Evident, bunul simț spune că nu, dar există vreo modalitate științifică prin care putem demonstra că acel matematician greșește, și că ecuațiile diferențiate nu sunt asimilabile la vârsta de 8 ani? Matematica este aceeași, dar cine decide cum și cât, la ce vârstă și în funcție de ce anume? E după ureche, lăutărește sau există și un fundament științific?
      • Like 1
    • @ George Bucsan
      Valentin check icon
      Altă întrebare: de ce un bun matematician este obligat să urmeze module pedagogice dacă el își cunoaște foarte bine domeniul? Ce rol are această școală de pedagogie pentru un bun matematician? De ce trebuie să aibă o diplomă de pedagogie, dacă el este din start un bun matematician? Ce-i aduce în plus, ce îl învață? El deja știe matematică.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Mi se pare mie sau ne aflăm în fața unei dileme? Avem profesori slab pregătiți. Avem manuale defectuoase, și totuși idolatrizăm programa școlară. Programa aceasta școlară nu este alcătuită tot de profesori? Nu tot ei sunt cei care fac și manualele? E un nonsens la mijloc, un cerc vicios. Dacă avem profesori slab pregătiți, manuale slabe atunci ar trebui să avem și programă școlară slabă. Că doar nu extratereștrii sunt cei care fac programa școlară.
    • Like 1
  • Deci ... ~700 mii din 81 tari elevi dau acest test ... cam 8500 elevi in medie pe tara; asta daca fiecare primeste acelasi nr. de locuri, ceea ce nu cred; mai degraba s-ar acorda nr. de locuri functie de nr. de elevi de 15 ani.
    Intrebari ...
    - pe ce criterii se selecteaza elevii ?
    - parintii sint informati ca fiul/fiica vor sustine acest test ?
    - parintii isi dau acordul pentru testarea elevului ?
    - directorii scolilor de care apartin elevii care vor fi testati isi dau acordul pentru testare ?
    - acceeasi directori organizeaza pregatiri pentru testele respective ?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult