Foto Vlad Trif
Un mesaj postat pe geamul unei farmacii spune: „La dozatorul de apă nu se vine cu sticla! Nu este cișmea publică!”
Genul acesta de mesaje s-au înmulțit la noi în ultimii ani. Fiecare vrea să arate fie ce simț al umorului dezvoltat are, sau să își arate superioritatea față de necivilizații care le calcă pragul. Asta mă face să mă gândesc din nou la cultura bășcăliei și a public shaming-ului care există la noi.
Să ne gândim la întâmplarea care l-a făcut pe unul dintre angajați să scrie acest mesaj pe ușă: un om- doi, probabil pensionari, și-au umplut sticla cu apă de la dozatorul farmaciei. Cam cât de mare să fi fost pierderea în apă? S-a gândit oare la pierderile de imagine? Merită oare să îți transformi afacerea/ locul de muncă într-un loc unde îți afișezi micile scandaluri, superioritatea față de clienți, glumele, pe ușa de la intrare?
Aceasta trăsătură se întâlnește foarte des la noi, românii – dorința de a afișa gradul de „civilizare” al propriei persoane față de „barbarii” ceilalți, care se comportă „ca în junglă”, fară a conștientiza că una dintre caracteristicile omului civilizat este tocmai empatia, disponibilitatea de a ajuta, abținerea de a-i judeca pe ceilalți etc. Cum spunea și Anton Cehov: „O educaţie bună nu te împiedică să verşi sosul pe faţa de masă, dar te opreşte să observi greşeala dacă o face altul.”
După decenii de comunism, cultura customer service-ului nu avea cum să se dezvolte la noi. Unii patroni încă se cred șefi de alimentară sau cooperativă unde „clienții” primesc ce li se dă fără a avea dreptul de a contesta produsele/serviciile și cărora li se poate administra și o lecție dacă întâmplarea o cere. Este deja o obișnuință pe plajele date în administrare privaților de la mare să existe un panou cu „reguli” unde se interzice: venirea cu băuturi sau mâncare cumpărate din altă parte decât de la barul local, întinderea unui prosop în loc de închirierea unui șezlong și așa mai departe. Orice lucru ieșit din comun – ca acela de a-ți umple sticla cu apă ca în întâmplarea cu afișul, trebuie făcut public, scandalizat, pus pe perete și distribuit în social media.
O obișnuință este și să ți se răspundă la un review negativ cu comentarii despre propria persoană, cu insulte si amenințări. Este un fenomen total invers ce se întâmplă la noi față de customer bullying-ului din vest, unde uneori angajații companiilor sunt agresati de clienți.
Mă hazardez să dau o soluție în ambele cazuri: puțină înțelegere și empatie. Cred că e timpul să începem să dezvoltăm aceste calități.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
La români tot ce e "gratuit" e folosit în bătaie de joc...
Cat despre vina comunismului, dupa 30 de ani vazui si tineri nascuti sigur dupa 1990. E doar o problema de bun simt.
Cam asa si cu apa aia. Apa aia este pusa la dispozitia PACIENTILOR care intra in farmacie si ar vrea sa ia imediat un medicament, sau li s.a facut rau de caldura si isi iau unul sau 3 pahare cu apa, dar nu e cismeaua publica. Pentru asta primaria ar ttebui sa instaleze cismele publice. Dar ce sa vezi, de la alea nu o sa bea astia apa pentru ca nu e plata.
Si da, de cele mai multe ori, un anunt scris te fereste de multe priviri urate si ne si obisnuim sa citim.
Amandoua partile trebuie sa respecte "contractul" incheiat. In ultimii ani, in special datorita internetului, s-a dezvoltat foarte mult politica de recenzii despre servici si produs. Cu toate abuzurile care se intampla, per total este un lucru bun si face diferenta intre prestatori, dar s-a dezvoltat numai intr-o directie. Din fericire mai nou apar si aplicatii care permit si recenzii asupra clientilor care egalizeaza nivelul de putere dintre prestatori si clienti.