Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce fel de lider trebuie „să scoată” Europa

Educatie

Mă bucur că discutăm serios la nivel european despre educație și competențe. Are legătură mare cu economia, cu societatea în care trãim. Acum vreo 10 ani, când faimosul concept de Industry 4.0 apărea, am încercat să înțeleg cu ce resursă umană se va face această revoluție industrială. Să fiu sincer, erau puține răspunsuri concrete, atât din partea sistemelor educaționale, dar și din punct de vedere al liderilor europeni.

Ceea ce m-a fascinat însă, iar anii petrecuți în Asociația Studenților Europeni au avut un impact enorm, a fost conceptul de EUROMANAGER. Adică, mai direct spus, ce abilități sunt necesare pentru a conduce structuri europene, în special cele din sectorul privat. Poate să fie o multinaţionalã, un “campion industrial european” chiar, dar poate să fie și un IMM care prestează servicii în două, trei țări europene. Aceste locuri de muncă nu sunt doar la Bruxelles, le întâlnim peste tot la nivelul țărilor membre, cu siguranță și în România.

Ce competențe trebuie să aibă un astfel de manager european și cum poate să le dobândească?

Recomandarea principală este de a avea o abordare integrată, vizualizând în permanenţã cele trei paliere ale educației: formală, nonformală și informală. În sistemul educațional clasic, e nevoie de o ofertã care prezintă noțiunile de bazã : instituții, sisteme politice, istorie, economie, legislație și chiar elemente de cultură.

˝Pentru a înțelege Europa este important să îți cunoști țara ta, așa cum este, cu bune și rele˝, îmi preciza cineva în primele întâlniri din Bruxelles. Sistemul educațional trebuie să realizeze conexiuni permanente între ecosistemul european și țesutul național, atât la nivel de administrație, cât și în sectorul privat și la nivel de societate civilă.

Partea de mobilități europene este fantastică și nu este nicio surpriză că Erasmus este unul dintre cele mai notorii și plăcute branduri de-a lungul continentului european. Programul trebuie să evolueze, să fie mult mai inclusiv, să devină un program pentru tineretul european, nu doar pentru studenți.

Puțini înțeleg în mod real aportul educației nonformale în construcția Europei. A lucra în rețele deschise, în care interacționezi încă de la o vârstă fragedă cu alte culturi, te schimbă. A înțelege că toate națiile Europei sunt minorități în simfonia europeană necesită o schimbare de atitudine, necesară, cred eu, pentru a avea cu adevărat un euromanager. Proiectul Universităților de Vară este ceva pe care îl voi recomanda cu dragă inimã toată viață. E o adevărată terapie de grup cu final așteptat, mentalitatea europeană.

Educația informală cuprinde învățarea continuă din experiență, interacțiuni și autodidacticism. E nevoie de lectură constantă despre economie, afaceri și tendințe europene. Recomand chiar, progresiv, prezentarea publică a ideilor. Nu rămâneți doar la stadiul de receptor, deveniți o voce, colaborați constant cu profesioniști din diferite culturi.

La nivel european este de apreciat o persoană care are inițiativã, e sinceră și disponibilă. Nimeni nu dorește să interacționeze cu oameni închistați, că cică așa e cultura țării din care vin ei, sau cu unii care se plâng în permanenţă. Ne lăsăm problemele acasă și privim spre viitor. Asta e Europa! Nu există un „Big Brother” care să dicteze fiecare pas, iar succesul unui manager european vine din autonomie, viziune și înțelegerea profundă a structurilor pe care le conduce. A fi lider într-un mediu european nu înseamnă doar aplicarea unor reguli fixe, ci capacitatea de a naviga printre complexități, de a lua decizii strategice și de a construi echipe solide într-un cadru multicultural.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • lăcomia, trufia și egoismul distrug apariția simfoniei vrută a fi Europa. am uitat hoția.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
Text: Dan Luca/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon